Coronawet vs Ministerieel Besluit

Iemand een idee of wat Quickie vandaag verkondigt ivm het doen omkeren en beboeten van mensen die de grens over willen wettelijk is? Bij mijn weten is er toch geen misdrijf als ge de grens niet oversteekt?
 
Iemand een idee of wat Quickie vandaag verkondigt ivm het doen omkeren en beboeten van mensen die de grens over willen wettelijk is? Bij mijn weten is er toch geen misdrijf als ge de grens niet oversteekt?
En wat met de europese wetgeving? Ik dacht dat dat net tijdens de zomer de wetgeving was waardoor men geen verbod kon opleggen. Waarom dan nu opeens wel?
 
En wat met de europese wetgeving? Ik dacht dat dat net tijdens de zomer de wetgeving was waardoor men geen verbod kon opleggen. Waarom dan nu opeens wel?
Kon toen ook al, er is een algemeen verbod op alles wat het vrij verkeer van personen tussen lidstaten belemmert maar in dat verbod is ook een uitzondering voorzien voor situaties mbt volksgezondheid. Wat iets moeilijker ligt zijn systematische grenscontroles (maar ook daar zijn er uitzonderingen voorzien die nu misschien van toepassing zijn).
 
En wat met de europese wetgeving? Ik dacht dat dat net tijdens de zomer de wetgeving was waardoor men geen verbod kon opleggen. Waarom dan nu opeens wel?
de wetgeving dat je landen niet mag afsluiten bestaat al lang. Er kunnen uitzonderingen toegestaan worden, maar die moeten sterk beperkt zijn en tijdelijk. Blijkbaar is er nu recent een akkoord dat Europa wat België heeft beslist ok vindt. 't is niet dat de grens echt afgesloten is, hé, volgens de wet mag ik nog naar de auchan bvb :p
 
de wetgeving dat je landen niet mag afsluiten bestaat al lang. Er kunnen uitzonderingen toegestaan worden, maar die moeten sterk beperkt zijn en tijdelijk. Blijkbaar is er nu recent een akkoord dat Europa wat België heeft beslist ok vindt. 't is niet dat de grens echt afgesloten is, hé, volgens de wet mag ik nog naar de auchan bvb :p
Dat vind ik juist het vreemdste. Wie zegt dat jij dan effectief naar de auchan gaat en niet gewoon doorrijd naar de alpen om daar wat op de latten te staan.
 
Gho daar zijn oplossingen voor he. Ski's en botten huren, zo min mogelijk andere kledij meepakken en ter plekke huren/kopen. :D
 
de skilatten of bagage in de auto? ;)
Echt moeilijk te omzeilen hoor. 1 bestelwagen met bagage en 1 chauffeur. De rest van het gezin in een wagen naar de auchan. Ik vind het toch wat raar overkomen dat men het deze zomer niet kon maar nu wel. Eerder is men aan politiek aan het doen dan aan het zorgen voor de volksgezondheid.

Edit: om nog maar te zwijgen van hun geloofwaardigheid. Eerst kan men het niet, dan kan men het wel beboeten maar niet tegenhouden en dan opeens kan dit alles oplossen en gaat men beboeten en rechtsomkeer laten maken
 
Laatst bewerkt:
Echt moeilijk te omzeilen hoor. 1 bestelwagen met bagage en 1 chauffeur. De rest van het gezin in een wagen naar de auchan. Ik vind het toch wat raar overkomen dat men het deze zomer niet kon maar nu wel. Eerder is men aan politiek aan het doen dan aan het zorgen voor de volksgezondheid.
en dan wordt de bestelwagen tegengehouden...

Soit, ik kom niet direct aan een bestelwagen extra om naar de skigebieden te rijden. Nu, als je genoeg geld eraan uitgeeft, zal je altijd wel iets kunnen omzeilen. Ik zou dan trouwens eerder gewoon een klein weggetje zoeken om te rijden :)
 
en dan wordt de bestelwagen tegengehouden...

Soit, ik kom niet direct aan een bestelwagen extra om naar de skigebieden te rijden. Nu, als je genoeg geld eraan uitgeeft, zal je altijd wel iets kunnen omzeilen. Ik zou dan trouwens eerder gewoon een klein weggetje zoeken om te rijden :)
Ik ben die aan het vervoeren om 2e hands te verkopen 😆

Als ze Hollanders hier laten shoppen in decathlon sorry maar dan zou ik die boete ook niet betalen. Racisme ten top als ze enkel de Belg laten betalen!
 
Laatst bewerkt:
De pandemiewet die volgens de CD&V een stap vooruit is in de democratie delegeert beslissingsbevoegdheid naar een individuele minister. Griezelig.
rd3qNve.jpg
 

Groot gelijk.
In deze context hebben die (deels) gelijk, maar die fetish dat de grondwet oa. "een prominente plaats moeten krijgen in het onderwijs en inburgeringscursussen" getuigt wel van een oubolligheid typisch voor juristen. Een grondwet moet een leidraad zijn, en geen heilig document dat altijd achterloopt op de realiteit. De regering moe(s)t snel kunnen schaken zonder verwikkeld te geraken in oneindige discussies over dat (de invoering van) maatregelen perfect conform zijn met een papiertje van 200 jaar oud. Onze democratische funderingen zijn sterk genoeg om los van de grondwet te kunnen schaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Deze namiddag is er een plenaire vergadering over het voorontwerp van de pandemiewet. Maar er zijn nog enkele stappen te ondernemen voor het wordt aangenomen. Hopelijk gaan de kamerleden zich er goed over buigen om een degelijke wet te maken, zowel de Privacycommissie als de Liga voor Mensenrechten hadden hun bedenkingen over enkele "blanco cheque" passages.

De tekst gaf ook de indruk dat de Kamer instemt met 3 maanden noodsituatie waarna de minister alle macht in handen had om verstrekkende maatregelen te nemen zonder parlementaire controle tijdens deze periode (buiten een maandelijks verslag waar geen bezwaren of beperkingen op kunnen volgen).
 
Beeld je eens in dat - zoals sommigen bepleiten - men nu nog een dagenlang debat en stemming in het parlement zou moeten hebben alvorens we echt weten hoe het zit. #zootje. #pandemiewet
 
Heerlijk nieuws dit, heb dit maanden terug voorspeld nadat Verlinden ons de les spelde en juridische neuzelaars noemde.
Grootste blamage ooit voor een federale regering, ongezien is dit in de hele wereld.

Waar zitten al die roepers en anti democraten nu eigenlijk?
 
Terug
Bovenaan