Coronawet vs Ministerieel Besluit

bassie82

Well-known member

Dit moet toch wel de grootste waanzin zijn die ik al heb mogen meemaken in de belgsiche politiek. Jammer dat onze media zo tam is en hier niet op durft ingaan. Nieuw legaal wetgevend kader maken voor een pandemie en alle vrijheidsberovingen, ookal terecht, is blijkbaar een risico voor sommigen.

Ruikt naar anti democratie.

Volgens mij zijn MB's zijn gemakkelijker omdat het altijd specifiek is.
Als ze een wet stemmen blijft die wet bestaan en gaan ze het rapper toepassen op niet corona gerelateerde zaken.

Dus voor mij liever met MB's die dan verdwijnen dan een wet waar maatregelen zoals avondklok en reisbeperkingen in vastliggen.
 
Volgens mij zijn MB's zijn gemakkelijker omdat het altijd specifiek is.
Als ze een wet stemmen blijft die wet bestaan en gaan ze het rapper toepassen op niet corona gerelateerde zaken.

Dus voor mij liever met MB's die dan verdwijnen dan een wet waar maatregelen zoals avondklok en reisbeperkingen in vastliggen.
Alles, maar dan ook alles wat in een MB gezet wordt kan in een wet gezet worden. Het enigste verschil is dat de laatste door het parlement moet en er een stemming volgt. Een beetje zoals alle landen om ons heen doen.
 
Alles, maar dan ook alles wat in een MB gezet wordt kan in een wet gezet worden. Het enigste verschil is dat de laatste door het parlement moet en er een stemming volgt. Een beetje zoals alle landen om ons heen doen.
maar een MB gaat uit van een wet en hoe die wet moet worden geïnterpreteerd.
Dat is een uitvoering van een wet.


Een MB is gemakkelijker te wijzigen dan wetten net omdat het door parlement moet.
Als je blijvende wetten hebt die specifiek een avondklok en reisbeperkingen melden dat is voor mij erger dan een MB die zo gewijzigd kan worden.
MB's kunnen altijd door Raad van State vernietigd worden.
 
Alles, maar dan ook alles wat in een MB gezet wordt kan in een wet gezet worden. Het enigste verschil is dat de laatste door het parlement moet en er een stemming volgt. Een beetje zoals alle landen om ons heen doen.
In Frankrijk is de noodtoestand afgekondigd en verlengd, net om niet via het parlement te moeten gaan.
In Nederland werkte het tot nu toe gelijkaardig, met noodverordeningen. Ook niet via het parlement. Sinds december is er daar nu een tijdelijke coronawet gestemd, die opnieuw ministeriële regelingen bundelt.
Met Duitsland ben ik niet zo bekend, maar volgens mij is Volksgezondheid in handen van de deelstaten, maar kan de regering in tijden van crisis het federaal overnemen. De regering is dus niet het parlement, maar de ministers. En volgens mij hebben ze dat tot nu dus zo geregeld.

Dus wat je zegt, klopt niet. Zelfs niet een beetje.
 
Alles, maar dan ook alles wat in een MB gezet wordt kan in een wet gezet worden. Het enigste verschil is dat de laatste door het parlement moet en er een stemming volgt. Een beetje zoals alle landen om ons heen doen.
Maar wat maakt het uit ?

Het gaat naar het parlement. Daar volgt een stemming en de meerderheid stemt ja.
Ik zie echt de meerwaarde daar niet van hoor. Nu bon, zie eigenlijk niet echt de meerwaarde van die praatbarakken.
 
Volgens mij zijn MB's zijn gemakkelijker omdat het altijd specifiek is.
Als ze een wet stemmen blijft die wet bestaan en gaan ze het rapper toepassen op niet corona gerelateerde zaken.

Dus voor mij liever met MB's die dan verdwijnen dan een wet waar maatregelen zoals avondklok en reisbeperkingen in vastliggen.
Je zou in zo'n pandemiewet natuurlijk kunnen opnemen dat de 'pandemie noodtoestand' of hoe je het kind ook wil noemen enkel afgekondigd kan worden door het parlement en dat dan dus pas alle inhoud van die wet uitgevoerd kan worden. Om een te gretige regering te voorkomen.

Aan de andere kant wordt in dit land altijd alles meerderheid tegen oppositie gestemd, de Kamer is de praatbarak van de regering gekomen dus het afkondigen van die noodtoestand zou zelfs via het parlement nog altijd makkelijk passeren.
 
Je zou in zo'n pandemiewet natuurlijk kunnen opnemen dat de 'pandemie noodtoestand' of hoe je het kind ook wil noemen enkel afgekondigd kan worden door het parlement en dat dan dus pas alle inhoud van die wet uitgevoerd kan worden. Om een te gretige regering te voorkomen.

Aan de andere kant wordt in dit land altijd alles meerderheid tegen oppositie gestemd, de Kamer is de praatbarak van de regering gekomen dus het afkondigen van die noodtoestand zou zelfs via het parlement nog altijd makkelijk passeren.

Ja een soort pandemiewet is zeker handig. Maar niet op dit moment.
Dit moet een wet worden waarin alles goed vastligt met bepaalde voorwaarden. Ik zou niet willen dat ze zo'n wet ten eerste opstellen op een paar dagen tijd en ten tweede vlug vlug stemmen om toch iets te hebben.
Ik hoop, mocht er zo'n wet komen, dat het na deze crisis is met dingen geleerd uit deze crisis. Waarin ook bv bevoegdheden verschuiven naar hoogste niveau tijdens de pandemieperiode.
En dat voor activering van die pandemiewet er ook voorwaarden aan vasthangen.
 
Ja een soort pandemiewet is zeker handig. Maar niet op dit moment.
Dit moet een wet worden waarin alles goed vastligt met bepaalde voorwaarden. Ik zou niet willen dat ze zo'n wet ten eerste opstellen op een paar dagen tijd en ten tweede vlug vlug stemmen om toch iets te hebben.
Ik hoop, mocht er zo'n wet komen, dat het na deze crisis is met dingen geleerd uit deze crisis. Waarin ook bv bevoegdheden verschuiven naar hoogste niveau tijdens de pandemieperiode.
En dat voor activering van die pandemiewet er ook voorwaarden aan vasthangen.
Ik wil toch even meegeven dat dit niet nog maar een paar dagen aan de gang is, en dat het excuus dat zoiets niet 'raprap' kan na bijna een jaar niet meer geldig is. :)
 
Ik wil toch even meegeven dat dit niet nog maar een paar dagen aan de gang is, en dat het excuus dat zoiets niet 'raprap' kan na bijna een jaar niet meer geldig is. :)
Dat weten wij nu. In maart wist je dat nog niet. In juli ook niet. Als je kijkt naar onze buurlanden, zijn ze daar ook maar bezig van november, december met iets als een pandemiewet. En het is redelijk duidelijk dat het bij ons zoals altijd een beetje complexer ligt. Dus hoewel ik het ermee eens ben dat dat achteraf gezien inderdaad niet raprap meer is, is het ook geen "toonbeeld van onze inefficiëntie" of zo.
 
Dat weten wij nu. In maart wist je dat nog niet. In juli ook niet. Als je kijkt naar onze buurlanden, zijn ze daar ook maar bezig van november, december met iets als een pandemiewet. En het is redelijk duidelijk dat het bij ons zoals altijd een beetje complexer ligt. Dus hoewel ik het ermee eens ben dat dat achteraf gezien inderdaad niet raprap meer is, is het ook geen "toonbeeld van onze inefficiëntie" of zo.
Ik denk dat het in maart en april ook wel duidelijk was dat dit niet op zes weken voorbij zou zijn. Ik vind het vooral schandalig dat daar zelfs geen werk van wordt gemaakt, en dat onze regeringsleider dat probeert af te doen als iets triviaals dat 'voor onzekerheid zou zorgen'.
 
In Frankrijk is de noodtoestand afgekondigd en verlengd, net om niet via het parlement te moeten gaan.
In Nederland werkte het tot nu toe gelijkaardig, met noodverordeningen. Ook niet via het parlement. Sinds december is er daar nu een tijdelijke coronawet gestemd, die opnieuw ministeriële regelingen bundelt.
Met Duitsland ben ik niet zo bekend, maar volgens mij is Volksgezondheid in handen van de deelstaten, maar kan de regering in tijden van crisis het federaal overnemen. De regering is dus niet het parlement, maar de ministers. En volgens mij hebben ze dat tot nu dus zo geregeld.

Dus wat je zegt, klopt niet. Zelfs niet een beetje.
Mooi dat je jezelf hier even komt tegenspreken, toont meteen aan wat ik dus bedoel met het failliet en ondergraving van onze parlementaire democratie.

In Frankrijk is de noodtoestand uitgeroepen en verlengd NA GOEDKEURING van het PARLEMENT. Het parlement, als vertegenwoordiger van het volk, had dus elke kans om dit af te keuren en tegen te stemmen. Over welke maatregel heeft ons parlement mogen stemmen en goedkeuring geven?

Over naar Duitsland dan;
Duitsland heeft al ongeveer 20 jaar een infectieziektenwet, het Infektionsschutzgesetz, waarin geregeld is hoe de bevolking kan worden beschermd tegen ziekten. Gezondheidsbeleid is eigenlijk een zaak van de deelstaten, maar in geval van een nationale epidemie kan de regering bevoegdheden naar zich toetrekken via de infectieziektenwet. In maart bepaalde de Bondsdag dat de situatie ernstig genoeg was om de regering daarvoor toestemming te geven.

De regering heeft de coronamaatregelen in de afgelopen maanden steeds gebaseerd op artikel 28 van deze wet. Daarin staat heel algemeen dat de regering ‘noodzakelijke maatregelen’ mag nemen om verspreiding van een virus te voorkomen.
Daar kunnen wij enkel van dromen, de duitsers hebben al een pandemiewet klaar liggen die ze hebben aangepast en gestemd waardoor er nationale maatregelen kunnen en mogen komen in een democratisch en wettelijk kader, allemaal via het parlement naar de uitvoerende macht.

In Belgie krijgen we een pandemiewet, wanneer de pandemie gedaan is. Ale of dan toch niet en dan plots toch wel, we hebben er het raden naar aangezien daar geen debat over wordt gevoerd.

Ik zou me als Belg toch schamen hoor, onze situatie durven vergelijken met beter werkende democratien en het dan hier komen afdoen als:" het is allemaal hetzelfde".

Maar wat maakt het uit ?

Het gaat naar het parlement. Daar volgt een stemming en de meerderheid stemt ja.
Ik zie echt de meerwaarde daar niet van hoor. Nu bon, zie eigenlijk niet echt de meerwaarde van die praatbarakken.
Ik zie de meerwaarde ook niet van belastingen betalen, laten we dat dan ook even varen ?
De laatste keer dat ik mij informeerde leefden we in een parlementaire democratie waar de uitvoerende macht (de regering) goedkeuring krijgt van het parlement.

Blijkbaar is dat na 1 jaar crisis al geen evidentie meer, getuigen de vele reacties hier. Ongelooflijk...

Denk dat ze beseffen hoe moeilijk zo'n wet is. Je spreekt hier over meerdere bevoegdheden, meerdere beleidsniveau's en meerdere inperkingen van vrijheden.
Denk aan volksgezondheid, onderwijs, politie, defensie, .........
Dit is een wet die jaren gaat duren om goed te krijgen dat het goed is voor de verschillende niveau's en dat door grondwettelijk hof wordt goedgekeurd.
Als Duitsland dat kan, moet dat hier zeker kunnen. Duitsland heeft meer deelstaten die vele diverser zijn.
Ne nee, stop de excuses aub, onze regering is ofwel lui ofwel bang van parlementaire debatten.

Of kwaadwillig en anti democratisch, maar daar wil ik niet aan denken.
Om je eigen woorden te gebruiken, wat je zegt klopt niet, zelfs niet een beetje.
 
Laatst bewerkt:
Dat weten wij nu. In maart wist je dat nog niet. In juli ook niet. Als je kijkt naar onze buurlanden, zijn ze daar ook maar bezig van november, december met iets als een pandemiewet. En het is redelijk duidelijk dat het bij ons zoals altijd een beetje complexer ligt. Dus hoewel ik het ermee eens ben dat dat achteraf gezien inderdaad niet raprap meer is, is het ook geen "toonbeeld van onze inefficiëntie" of zo.
Complete onzin.
In Duitsland heeft elke deelstaat maatregelen getroffen, al dan niet, tegen corona door hun eigen wetten uit te vaardigen. Het duitse parlement heeft hun pandemiewet al sinds 27 maart gestemd, 27 maart das helemaal niet de laatste maanden of weken, wat een onzin.

In Nederland geldt er een coronawet sinds 1 december, dus dat klopt.

Frankrijk werkt via de noodtoestand waarbij elke verlenging via het parlement moet gaan, dus ook daar is je info niet juist.

En Belgie?
 
Mooi dat je jezelf hier even komt tegenspreken, toont meteen aan wat ik dus bedoel met het failliet en ondergraving van onze parlementaire democratie.

In Frankrijk is de noodtoestand uitgeroepen en verlengd NA GOEDKEURING van het PARLEMENT. Het parlement, als vertegenwoordiger van het volk, had dus elke kans om dit af te keuren en tegen te stemmen. Over welke maatregel heeft ons parlement mogen stemmen en goedkeuring geven?

Over naar Duitsland dan;

Daar kunnen wij enkel van dromen, de duitsers hebben al een pandemiewet klaar liggen die ze hebben aangepast en gestemd waardoor er nationale maatregelen kunnen en mogen komen in een democratisch en wettelijk kader, allemaal via het parlement naar de uitvoerende macht.

In Belgie krijgen we een pandemiewet, wanneer de pandemie gedaan is. Ale of dan toch niet en dan plots toch wel, we hebben er het raden naar aangezien daar geen debat over wordt gevoerd.
Nu maak je valse vergelijkingen, hè. Nederland laat je er al tussenuit, omdat dat niet strookt met wat je wilt. In Frankrijk geeft het parlement de goedkeuring aan de regering om alles te beslissen zonder stemming in het parlement. Zelfde als in Duitsland. En zelfde als in België: Het parlement heeft in het begin de regering-Wilmès 6 maanden het vertrouwen gegeven, en sindsdien besliste die zonder het parlement. Dat is zo gelijklopend als je maar kunt hebben, hoor. Pas vanaf oktober kon het weer anders.

Maar ik ben het eens met de rest, dit is een discussie die eerder in Pol&Actua thuishoort.
 
Ik zie de meerwaarde ook niet van belastingen betalen, laten we dat dan ook even varen ?
De laatste keer dat ik mij informeerde leefden we in een parlementaire democratie waar de uitvoerende macht (de regering) goedkeuring krijgt van het parlement.

Maar die keuze heb je niet om geen belastingen te betalen waardoor dat voor mij een kromme redenering is. De keuze om het met MB te regelen heb je wel, of daar lijkt het toch op.

Voor de rest is het geen parlementaire democratie maar een partij democratie. Waarbij de partijen toch altijd zullen stemmen voor de wetten die een regering stelt. Of die wet nu kaduk is of niet. Het is toch meerderheid tegen minderheid.

Indien er geen partijen waren geweest, dan zou je nog kunnen zeggen ok, misschien. Maar om een extra laag te hebben met wat mensen die hun broek verslijten en wat pallaveren over een wet maar waar voor de rest geen sikkepit verandert. Laat het zijn. Dat hoeft voor mij echt niet hoor.
 
Om te beginnen even de volledige context van die tweet erbij nemen:
(vanaf minuut 13 ongeveer):
Het volledige punt van De Croo: momenteel is de epidemiologische situatie allesbehalve stabiel, in de praktijk zal het geen verschil maken voor de maatregelen. Waarom nu beginnen rommelen aan het enige wat wel nog stabiel is, namelijk het juridisch kader, wanneer de potentiële pro's (een transparanter juridisch kader) niet opwegen tegen de con's (1 lacune in de nieuwe wetgeving kan heel het beleid onderuit halen wanneer het essentieel is om snel te handelen).

Dit wil niet zeggen dat er nooit een dergelijke wet moet komen, of dat er nu al niet gestart kan worden met de voorbereidingen.

Andere bedenking: als het doel van zo'n wet moet zijn dat er sneller en efficiënter gehandeld moet kunnen worden bij een epidemie, dan impliceert dit dat er gesnoeid moet worden in het aantal beslissingsniveau, m.a.w. er moet gesproken worden over herfederalisatie, en dat lijkt mij een beerput die je niet in volle crisis wilt opentrekken. De situatie in België (2,5 gewesten) valt imo ook niet te vergelijken met die in Duitsland (16 deelstaten), aangezien je daar veel minder snel een situatie hebt waarbij 2 kampen met gelijke vertegenwoordiging compleet haaks op elkaar staan met een eeuwigdurende impasse tot gevolg.
 
Maar die keuze heb je niet om geen belastingen te betalen waardoor dat voor mij een kromme redenering is. De keuze om het met MB te regelen heb je wel, of daar lijkt het toch op.

Voor de rest is het geen parlementaire democratie maar een partij democratie. Waarbij de partijen toch altijd zullen stemmen voor de wetten die een regering stelt. Of die wet nu kaduk is of niet. Het is toch meerderheid tegen minderheid.

Indien er geen partijen waren geweest, dan zou je nog kunnen zeggen ok, misschien. Maar om een extra laag te hebben met wat mensen die hun broek verslijten en wat pallaveren over een wet maar waar voor de rest geen sikkepit verandert. Laat het zijn. Dat hoeft voor mij echt niet hoor.
Da's hoe je er een particratie van maakt natuurlijk. Nu worden de beslissingen idd vaak gemaakt in de partijbureau's maar alle officiële macht ligt nog steeds bij het parlement. Als onze verkozenen iets stemmen tegen de wil van de partijen in dan is er niets dat ze kunnen doen en da's een goede zaak. Als we nu dergelijke strenge beperkingen van de vrijheid niet laten regelen door wetten geef je ook officieel de macht aan niet democratische organen om dergelijke beslissingen te mogen nemen en dan is de weg terug veel moeilijker als het eens verkeerd afloopt.

Je moet zo'n problemen ook altijd benaderen vanuit machthebbers die het slecht menen. Ondanks alle fouten en miscommunicaties ben ik er vrij zeker van de huidige regering de macht niet op ondemocratische wijze wil vergroten onder het mom van corona maar dat mag geen reden zijn om geen wet te eisen. Pak dat Trump zoiets kon tijdens de verkiezingen bijvoorbeeld, dat hij gewoon kon zeggen dat er geen wet nodig was om de verkiezing uit te stellen omdat het een noodsituatie was of dat hij dermate zware veiligheidsmaatregelen kon opleggen dat het voor veel mensen in de praktijk onmogelijk zou zijn te stemmen, dat ging waarschijnlijk fout afgelopen zijn.
 
De keuze voor een MB lijkt mij vooral te liggen in de snelheid van het wetgevingsproces. Een wet moet het volledige proces doorlopen, om begrijpelijke democratische redenen. De status van het virus verandert echter constant, het MB kan vlot mee evolueren. Een wet zou te stroef zijn om te veranderen.
 
De keuze voor een MB lijkt mij vooral te liggen in de snelheid van het wetgevingsproces. Een wet moet het volledige proces doorlopen, om begrijpelijke democratische redenen. De status van het virus verandert echter constant, het MB kan vlot mee evolueren. Een wet zou te stroef zijn om te veranderen.
Dan moet er een wet zijn die dat duidelijk regelt, welke bevoegdheden de overheid heeft, in welke omstandigheden, voor hoe lang etc. Het feit dat het democratisch proces wat aan de kant geschoven wordt "omdat dat vlotter werkt" is een gevaarlijk precedent. Al moet er ook niet overdreven worden natuurlijk, het is niet alsof ons parlement hier machteloos staat, als er dingen gebeuren die ze niet wilt dat er gebeuren zijn er wel nog methodes om dat kenbaar te maken.
 
Terug
Bovenaan