Waarom software voor vaccinaties vierkant draait: bedrijf erachter heeft geen ervaring met grote projecten
Overheid en IT-projecten, het is toch vaak een slecht huwelijk...
Benieuwd wiens vriendje men nu weer heeft proberen te verrijken.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Waarom software voor vaccinaties vierkant draait: bedrijf erachter heeft geen ervaring met grote projecten
Overheid en IT-projecten, het is toch vaak een slecht huwelijk...
Ik had graag het artikel gelezen, want ik vraag mij echt af hoe dergelijke bedrijven plots aan zo'n belangrijke projecten mogen werken. Ik kan online niets van dat bedrijf vinden behalve dat het in 2017 is opgericht en dan de info die Archaos plaatste. Terwijl we in België toch wel enkele zeer grote IT firma's hebben. Ik ben alvast benieuwd of er enig onderzoek gaat volgen naar al deze zaken eens deze miserie opgelost is.Ik denk dat er duidelijk iets is misgelopen hoor, dat is evident. Het is ook wat Archaos zegt, daar hoor je weinig kritiek op, terwijl het misschien meer verdient is dan zaken buiten onze controle zoals het aanleveren van vaccins.
Ten eerste moeten die bedrijven al meedingen voor de aanbesteding. En als ze dat doen en hun prijs ligt vier keer hoger dan de goedkoopste tegenstander, dan vliegen die er gewoon uit.Ik had graag het artikel gelezen maar geen abo op De Morgen (hint hint iemand), want ik vraag mij echt af hoe dergelijke bedrijven plots aan zo'n belangrijke projecten mogen werken. Ik kan online niets van dat bedrijf vinden behalve dat het in 2017 is opgericht en dan de info die Archaos plaatste. Terwijl we in België toch wel enkele zeer grote IT firma's hebben. Ik ben alvast benieuwd of er enig onderzoek gaat volgen naar al deze zaken eens deze miserie opgelost is.
Zo een afsprakensysteem dat ondertussen door het grootste deel van de huisartsen wordt gebruikt, moet toch perfect die vaccinatieplanning ook aankunnen? Ik denk dat er dagelijks meer mensen bij de huisartsen passeren dan in de vaccinatiecentra...Het was ook bestaande software. Software die huisartsen al gebruikten voor hun reservatie en die ook ingezet werd voor de testdorpen, blijkbaar.
Ik kan begrijpen dat zo'n procedure er moet zijn om "goed bestuur" te verzekeren, en schandalen zoals sommige gevallen van vriendjespolitiek tegen te gaan, maar er schort dan toch wel ergens iets aan natuurlijk. You pay peanuts, you get monkeys en zo'n zaken.Ten eerste moeten die bedrijven al meedingen voor de aanbesteding. En als ze dat doen en hun prijs ligt vier keer hoger dan de goedkoopste tegenstander, dan vliegen die er gewoon uit.
Vaak met alle gevolgen vandien, want dan blijkt altijd dat die goedkoopste offerte de opdracht totaal heeft onderschat.
Dat snap ik volledig, ik denk dat iedereen in België ondertussen wel ongeveer weet hoe een aanbesteding hier in zijn werk gaat. Maar soms mag je als overheid voor belangrijke projecten zoals dit wel een eforreke doen. Er zouden toch bepaalde eisen mogen zijn, zoals ervaring met grote projecten kunnen aantonen. Maar zoals je zegt, als die bedrijven geen offertes indien schiet je ook niets op. Al vraag ik mij af of een overheid in dergelijke crisissituaties zelf ook niet op onderzoek kan gaan om bedrijven te contacteren. Dat kan je dan nog steeds door een onafhankelijk orgaan laten uitvoeren om belangenvermenging te voorkomen.Ten eerste moeten die bedrijven al meedingen voor de aanbesteding. En als ze dat doen en hun prijs ligt vier keer hoger dan de goedkoopste tegenstander, dan vliegen die er gewoon uit.
Vaak met alle gevolgen vandien, want dan blijkt altijd dat die goedkoopste offerte de opdracht totaal heeft onderschat.
Het verschil zit al zeker in het feit dat mensen bij de huisdokter zélf een afspraak maken. Hier moet het systeem zélf mensen gaan contacteren op basis van beschikbare data en dan komen we ook weer terug op de mogelijk gebrekkige databanken van overheidsinstellingen...Zo een afsprakensysteem dat ondertussen door het grootste deel van de huisartsen wordt gebruikt, moet toch perfect die vaccinatieplanning ook aankunnen? Ik denk dat er dagelijks meer mensen bij de huisartsen passeren dan in de vaccinatiecentra...
Die grote bedrijven komen misschien eerst een maand langs met business analisten, project managers en architecten alvorens de eerste code wordt geschreven of de eerste configuratie wordt gedaan, nadien nog een maand lang end-2-end testen alvorens de applicatie live gaat.Ten eerste moeten die bedrijven al meedingen voor de aanbesteding. En als ze dat doen en hun prijs ligt vier keer hoger dan de goedkoopste tegenstander, dan vliegen die er gewoon uit.
Het verschil zit al zeker in het feit dat mensen bij de huisdokter zélf een afspraak maken. Hier moet het systeem zélf mensen gaan contacteren op basis van beschikbare data en dan komen we ook weer terug op de mogelijk gebrekkige databanken van overheidsinstellingen...
Zou het kunnen dat ze anders rapporteren momenteel? Opnames met corona ipv opnames door corona?Ik heb zelf ook nog eens een korte analyse op de cijfers gedaan
Er lijkt toch echt wel wat veranderd te zijn aan de ernstgraad van de besmettingen
Oktober 2020 : 10690 opnames voor 323120 besmettingen = 3.3%November 2020 : 12184 opnames voor 132488 besmettingen = 9.2%Jan 2020 : 3988 opnames voor 63447 besmettingen = 6.2%Februari 2021 : 3646 opnames voor 60340 besmettingen = 6.0%Maart 2021 : 605 opnames voor 7153 besmettingen = 8.5%
En vergeet niet dat de oudste mensen ingeënt zijn.
Het lijkt er echt wel op dat er meer opnames zijn per 1000 besmettingen. En vergeet niet dat we in oktober nog een positiviteitsgraad hadden van >> 10%. Het echte aantal besmettingen lag toen dus veel hoger.
Het zou kunnen dat mensen nu wat sneller gehospitaliseerd worden. En er zit ook een tijdsvertraging in het aantal opnames tov besmettingen. Maar rekening houden met die inentingen van de oudsten en de sterk gezakte positiviteit lijkt dit toch echt wel een probleem
edit: nog even november toegevoegd. Toen was die ratio ook zeer hoog, maar dat was toen verklaarbaar: zeer sterke daling van het aantal besmettingen gedurende de maand, en de hospitalisaties ijlen altijd wat na... In de periode van juni 2020-sep 2020 was het % opnames tussen de 2 en 6% van de besmettingen
Ik denk dat de keuze om voor een bedrijf te gaan dat al een bestaand pakket heeft op zich een logische keuze is geweest. Iets from scratch laten ontwikkelen hiervoor is gewoon niet realistisch noch naar timing noch naar budget. Wat je daar in je eerste regel opsomt kost gewoon bakken geld he.Die grote bedrijven komen misschien eerst een maand langs met business analisten, project managers en architecten alvorens de eerste code wordt geschreven of de eerste configuratie wordt gedaan, nadien nog een maand lang end-2-end testen alvorens de applicatie live gaat.
Mijn gok: Er is veel te lang gewacht met een partner te zoeken hiervoor, en toen het plots kort dag werd en de eerste vaccins op komst waren hebben ze snel een (kleine) partner moeten zoeken die én onmiddellijk beschikbaar was én die op korte termijn kon implementeren, met alle gevolgen van dien.
Ik had graag het artikel gelezen, want ik vraag mij echt af hoe dergelijke bedrijven plots aan zo'n belangrijke projecten mogen werken. Ik kan online niets van dat bedrijf vinden behalve dat het in 2017 is opgericht en dan de info die Archaos plaatste. Terwijl we in België toch wel enkele zeer grote IT firma's hebben. Ik ben alvast benieuwd of er enig onderzoek gaat volgen naar al deze zaken eens deze miserie opgelost is.
Of misschien dachten de grote bedrijven een serieuze winstmarge te nemen?Die grote bedrijven komen misschien eerst een maand langs met business analisten, project managers en architecten alvorens de eerste code wordt geschreven of de eerste configuratie wordt gedaan, nadien nog een maand lang end-2-end testen alvorens de applicatie live gaat.
Mijn gok: Er is veel te lang gewacht met een partner te zoeken hiervoor, en toen het plots kort dag werd en de eerste vaccins op komst waren hebben ze snel een (kleine) partner moeten zoeken die én onmiddellijk beschikbaar was én die op korte termijn kon implementeren, met alle gevolgen van dien.
Op zich is dat zeker niet onlogisch. Al zou ik verwachten dat er toch best wel wat bedrijven een gelijkaardig pakket hebben...Ik denk dat de keuze om voor een bedrijf te gaan dat al een bestaand pakket heeft op zich een logische keuze is geweest. Iets from scratch laten ontwikkelen hiervoor is gewoon niet realistisch noch naar timing noch naar budget. Wat je daar in je eerste regel opsomt kost gewoon bakken geld he.
De procedure voor aanbestedingen duurt gewoon tergend lang. En er is geen ruimte om snel een kleinere partner te kiezen, je kan niet van die aanbesteding afwijken. De inschrijver die de procedure wint, mag het project uitvoeren.Die grote bedrijven komen misschien eerst een maand langs met business analisten, project managers en architecten alvorens de eerste code wordt geschreven of de eerste configuratie wordt gedaan, nadien nog een maand lang end-2-end testen alvorens de applicatie live gaat.
Maar we wisten vorig jaar in de zomer al dat dergelijk systeem nodig ging zijn want we wisten dat de vaccin er gingen komen. Om dan die aanbesteding goed te keuren 2 weken na dat Jos zijn fameuze eerste prik gekregen had valt toch echt niet goed te praten.De procedure voor aanbestedingen duurt gewoon tergend lang. En er is geen ruimte om snel een kleinere partner te kiezen, je kan niet van die aanbesteding afwijken. De inschrijver die de procedure wint, mag het project uitvoeren.
Weet je niet, inschrijvers hebben het recht om de procedure aan te vechten als er iets niet klopt, of als een bepaalde inschrijver zaken vergeten toe te voegen is. Dan kan je heel de boel opnieuw starten en sta je weer x aantal maanden achter, zonder dat het eigenlijke project dan ook nog eens vertragingen kan oplopen. De procedure om bij ons elektronische maaltijdcheques af te leveren heeft zo meer dan anderhalf jaar aangesleept door allerlei juridische conflicten, en dat waren dan maar 2 partijen die ingeschreven hadden...Maar we wisten vorig jaar in de zomer al dat dergelijk systeem nodig ging zijn want we wisten dat de vaccin er gingen komen. Om dan die aanbesteding goed te keuren 2 weken na dat Jos zijn fameuze eerste prik gekregen had valt toch echt niet goed te praten.
Welkom bij de wondere wereld van publieke aanbestedingen. Kwaliteitsscores.Ik meen mij te herinneren dat je bij een aanbesteding niet sowieso voor de goedkoopste moet gaan als je goede argumenten hebt. Nu, als dat een factor 3-4 verschilt zal dat wel goed doorwegen, maar toch wel absurd dat er zich dan niemand afvraagt of die prijs realistisch is.