De vraag is in hoeverre de vaccins die aan de kant gezet worden voor de 2e prik hier in zitten. Want als je 10 vaccins binnen krijgt, je zet er 5 (1e prik) na 2 weken, dan nog eens 5 (2e prik) 2 weken later (na 4 weken), wat is dan de doorlooptijd? Soit, lijkt idd eerder op 3 weken dan op 2.
Waar ik mij gewoon aan stoor is het posten van (vaak onvolledige, jawel) cijfers en HET IS TE TRAAG. Maar o wee als je de cijfers corrigeert want dan ben je een naïeveling die de overheid blind verdedigt.
Ik ga een voorbeeld geven:
Op 08/02: 41k dosissen na reservering 2e dosis beschikbaar. 2 weken later, in de week van 22/02: 84k eerste dosissen gezet.
Op 15/02: 152k dosissen na reservering 2e dosis beschikbaar. 2 weken later, deze week: vlaanderen plant 120k eerste dosissen dus België komt wel aan 150k eerste dosissen.
Dus hoe ik de cijfers interpreteer, is er met de uitvoering van de strategie zoals die nu is niks mis.
Er zijn in de strategie wél verschillende zaken waar je kritiek op kan hebben:
- De aankoop door de EU, uiteraard.
- De 2 weken tijd tussen aankomst dosis en inspuiting bij een persoon.
- De voorzichtigheid met reserves voor de 2e dosis
Vooral die 2 weken doorlooptijd zorgt voor de grote voorraadcijfers die we nu zien. De leveringen versnellen maar het toedienen volgt pas 2 weken later. En ik begrijp dat dat voor frustratie zorgt, bij mij ook. Ikzelf vind die 2 weken te lang, dus ik ga niemand tegenspreken die daar kritiek op heeft. Maar de discussie hierover wordt niet echt gevoerd, er wordt altijd enkel "TE TRAAG" geroepen. Hoe doen andere (EU) landen het? Denemarken is als goeie voorbeeld in de pers geweest. Maar wat is de doorlooptijd in andere EU landen? NL, Frankrijk en Duitsland zitten op dezelfde cijfers als ons. Hebben zij ook die doorlooptijd? Waarom heeft de overheid in de maanden tijd voor de vaccinatie niet ingezet op een platform om dit efficiënter in te plannen? Privacy?