Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een coronapaspoort allemaal goed en wel, maar hoe cynisch zou het zijn moesten de ouw mensen en de zwakken - die het snelst gevaccineerd zullen zijn - eerder terug sommige zaken mogen kunnen doen. Terwijl letterlijk al de maatregelen genomen zijn om hen te beschermen.
Dubbel gesjareld noemen ze dat.

Een coronapaspoort allemaal goed en wel, maar hoe cynisch zou het zijn moesten de ouw mensen en de zwakken - die het snelst gevaccineerd zullen zijn - eerder terug sommige zaken mogen kunnen doen. Terwijl letterlijk al de maatregelen genomen zijn om hen te beschermen.
Dubbel gesjareld noemen ze dat.
Is dat dan het geval?

Wat begrijp je niet aan "moesten"?

Wat in Israël kan, kan hier evengoed.
Wat begrijp je niet aan: " is dat dan het geval"?

Hoe nuttig is het om te discussiëren over 'moest...' als er geen enkele indicatie is dat men dit ook maar overweegt in België

Trage levering van vaccins is de schuld van de EU. Dankzij Trump en Biden hebben de VS een straatlengte voorsprong.

Ze hebben ons weer liggen :D

CdrgleM.png

Blij dat m'n vrouw en ik als vrijwilligers 2 keer gevaccineerd zijn. Het doet goed in deze sobere en donkere tijden.
Aja? Moogt gij op restaurant, op cafe, naar de fitness?
Holy shit kerel, hoe verzuurd en zielig kunt ge zijn?
Geen wonder dat sommige mensen in een neerwaards spiraal zitten als ze denken zoals jij of als hun gedachten zo afgebroken worden door mensen zoals jij...

We zullen het even analyseren:
  • Hij zegt niet dat de sobere en donkere tijden voorbij zijn, gewoon dat er een lichtpuntje was.
  • En wie zegt dat iedereen op café, restaurant of naar de fitness wilt gaan? Dit is weer een overduidelijk voorbeeld van een egoïstisch persoon die zijn eigen gedachtengang projecteert. Want ik mag dat niet en wil dat doen, dus iedereen voelt zich zo! :rolleyes:

Dit komt heel hard over als klagen om te klagen. Want in dit geval kan je niet klagen over vaccinatie, dus sleur je er maar iets anders bij dat er totaal niks mee te maken heeft. Ik vond Vlieghe haar uitspraak (zelfs in de context) ook deels ongepast; maar als je zo'n reacties dan leest, kan ik haar enkel maar bijstaan...

Ik begrijp gewoon niet welk nut dat speculeren heeft en al zeker niet in dit topic.
Inderdaad, en dat onderwerp komt hier precies elke week opnieuw langs. Misschien kan iedereen zijn of haar argumenten nog eens herhalen :unsure:

Mijn voorspelling is dat sommige toeristische landen gaan vragen om een vaccinatiebewijs om binnen te mogen, nog vooraleer de EU het op Europees niveau in orde heeft kunnen brengen (en vooraleer in alle EU landen iedereen de kans heeft gekregen om zich te laten vaccineren). Zou in ieder geval perfect passen in het huidige verloop van hoe de EU deze crisis aanpakt.

Trage levering van vaccins is de schuld van de EU. Dankzij Trump en Biden hebben de VS een straatlengte voorsprong.
Ja we weten het ondertussen.

De vraag is in hoeverre de vaccins die aan de kant gezet worden voor de 2e prik hier in zitten. Want als je 10 vaccins binnen krijgt, je zet er 5 (1e prik) na 2 weken, dan nog eens 5 (2e prik) 2 weken later (na 4 weken), wat is dan de doorlooptijd? Soit, lijkt idd eerder op 3 weken dan op 2.

Waar ik mij gewoon aan stoor is het posten van (vaak onvolledige, jawel) cijfers en HET IS TE TRAAG. Maar o wee als je de cijfers corrigeert want dan ben je een naïeveling die de overheid blind verdedigt.

Ik ga een voorbeeld geven:
Op 08/02: 41k dosissen na reservering 2e dosis beschikbaar. 2 weken later, in de week van 22/02: 84k eerste dosissen gezet.
Op 15/02: 152k dosissen na reservering 2e dosis beschikbaar. 2 weken later, deze week: vlaanderen plant 120k eerste dosissen dus België komt wel aan 150k eerste dosissen.

Dus hoe ik de cijfers interpreteer, is er met de uitvoering van de strategie zoals die nu is niks mis.

Er zijn in de strategie wél verschillende zaken waar je kritiek op kan hebben:

- De aankoop door de EU, uiteraard.
- De 2 weken tijd tussen aankomst dosis en inspuiting bij een persoon.
- De voorzichtigheid met reserves voor de 2e dosis

Vooral die 2 weken doorlooptijd zorgt voor de grote voorraadcijfers die we nu zien. De leveringen versnellen maar het toedienen volgt pas 2 weken later. En ik begrijp dat dat voor frustratie zorgt, bij mij ook. Ikzelf vind die 2 weken te lang, dus ik ga niemand tegenspreken die daar kritiek op heeft. Maar de discussie hierover wordt niet echt gevoerd, er wordt altijd enkel "TE TRAAG" geroepen. Hoe doen andere (EU) landen het? Denemarken is als goeie voorbeeld in de pers geweest. Maar wat is de doorlooptijd in andere EU landen? NL, Frankrijk en Duitsland zitten op dezelfde cijfers als ons. Hebben zij ook die doorlooptijd? Waarom heeft de overheid in de maanden tijd voor de vaccinatie niet ingezet op een platform om dit efficiënter in te plannen? Privacy?

Tenzij ze compleet foute cijfers rapporteren of zaken achterhouden is een daling van de aantal vaccinaties volgende week t.o.v. deze week op geen enkele manier uit te leggen:
- Volgende week moeten de mensen die w6/21 hun eerste prik kregen, hun 2de krijgen, dat gaat maar over 30.600 stuks. Dit is een daling t.o.v. de 41.000 2de prikken die deze week zouden nodig zijn op basis van de gerapporteerde 1ste prikken in w5/21.
- Op basis van 2 weken doorlooptijd, zijn er meer vaccins beschikbaar voor volgende week, stijging van 156k (voor vaccinaties vorige week) naar 213k (vaccinaties deze week) naar 257k (vaccinaties volgende week) leveringen in de voorbije weken.
- De reserves voor 2de prikken zouden afgebouwd worden volgens hun eigen communicatie.

Als je dan gaat communiceren dat de daling komt door de schommelingen in leveringen en omdat de ziekenhuizen klaar zijn, ben je gewoon rond de pot aan het draaien. Dus, ja, de cijfers zijn niet 100% correct maar moeten al compleet fout zijn om niet tot dezelfde conclusie te komen. Als er nu nog niet mag geklaagd worden dat de vaccinatie in de centra veel te traag op gang komt en dat ondanks maanden voorbereidingstijd en garanties van ministers dat ze klaar waren, wanneer dan wel? Het punt van de 2 weken is ook al verschillende keren aangehaald en besproken maar vanuit de verantwoordelijken in Brussel is er nog geen ambitie uitgesproken om dat te verlagen. En als je dat aanhaalt wordt er hier gezegd dat het op een weekje toch niet gaat aankomen.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, lijkt me dat zo'n projectie weinig zin heeft. Een land dat nu al op grotere schaal inent scoort dan altijd beter, tenzij er achter die * een hoop informatie schuilt.
van een versnelling is in ons land nooit sprake geweest, we vaccineren ongeveer even snel of even traag sinds 15/01
Noem het wat je wil, maar dat is de data die vandaag voorhanden is, dat geeft me weinig vertrouwen dat het nu plots wel veel sneller zal gaan.
Hopelijk krijg ik ongelijk natuurlijk

y539a0S.png

Tenzij ze compleet foute cijfers rapporteren of zaken achterhouden is een daling van de aantal vaccinaties volgende week t.o.v. deze week op geen enkele manier uit te leggen:
- Volgende week moeten de mensen die w6/21 hun eerste prik kregen, hun 2de krijgen, dat gaat maar over 30.600 stuks. Dit is een daling t.o.v. de 41.000 2de prikken die deze week zouden nodig zijn op basis van de gerapporteerde 1ste prikken in w5/21.
- Op basis van 2 weken doorlooptijd, zijn er meer vaccins beschikbaar voor volgende week, stijging van 156k (voor vaccinaties vorige week) naar 213k (vaccinaties deze week) naar 257k (vaccinaties volgende week) leveringen in de voorbije weken.
- De reserves voor 2de prikken zouden afgebouwd worden volgens hun eigen communicatie.
Misschien tel ik mis hoor.

260k geleverd voor volgende week, de helft in reserve voor tweede prik = 130k eerste dosissen te zetten volgende week, + 30k 2e dosissen. Vlaanderen plant er 100k. Ik vind geen cijfers voor de planning voor Wallonië/Brussel, maar als we wat pro-rata nemen komen we toch in de buurt van 160k voor België?

van een versnelling is in ons land nooit sprake geweest, we vaccineren ongeveer even snel of even traag sinds 15/01
Noem het wat je wil, maar dat is de data die vandaag voorhanden is, dat geeft me weinig vertrouwen dat het nu plots wel veel sneller zal gaan.
Hopelijk krijg ik ongelijk natuurlijk
Ik begrijp alleen niet goed waarom je blijft vergelijken met UK/USA. We weten ondertussen wel dat zij er beter in geslaagd zijn om snel aan vaccins te geraken dan de EU. Die achterstand gaat de EU ook niet meer inhalen.

Om te kijken hoe goed of slecht België zijn 'versnelling' inzet, is het alleen maar nuttig om te vergelijken met andere EU landen. Dan zie je bij ons inderdaad een afvlakking de laatste week, terwijl de andere landen gestaag op hetzelfde tempo verder gaan (of zelfs versnellen). Als we niet oppassen worden we ingehaald door Frankrijk/Nederland. Benieuwd wat het beeld einde maart zal zijn.

https://ourworldindata.org/grapher/...ntry=DEU~BEL~FRA~NLD~ESP~ITA~DNK&region=World

Geen wonder dat sommige mensen in een neerwaards spiraal zitten als ze denken zoals jij of als hun gedachten zo afgebroken worden door mensen zoals jij...
Ja ik ben letterlijk echt de laatste persoon die mensen hun gedachte afbreekt ze 🤡

• Hij zegt niet dat de sobere en donkere tijden voorbij zijn, gewoon dat er een lichtpuntje was.
  • En wie zegt dat iedereen op café, restaurant of naar de fitness wilt gaan? Dit is weer een overduidelijk voorbeeld van een egoïstisch persoon die zijn eigen gedachtengang projecteert. Want ik mag dat niet en wil dat doen, dus iedereen voelt zich zo!

Wat ik mij afvroeg, wat juist "goed doet in deze sombere tijden"? Hij kan wel een prikske gehad hebben, maar wat is er veranderd momenteel? Wat kan er nu in godsnaam met alle vertragingen op vaccinaties en geen zicht op versoepelingen nu een lichtpuntje zijn?

Dat ze niet ziek kunnen worden? Ja da kan ik ook en hoef daarvoor nog geen vaccin te hebben.

'k Had misschien "..." moeten schrijven achter restaurant, cafe, fitness dan was het misschien duidelijker voor u. Of had ik alles moeten opsommen of rieken wat zijn interesses waren? Maar dan had ge geen reden om iemand zielig te noemen hé 🤡🤡

• En wie zegt dat iedereen op café, restaurant of naar de fitness wilt gaan? Dit is weer een overduidelijk voorbeeld van een egoïstisch persoon die zijn eigen gedachtengang projecteert. Want ik mag dat niet en wil dat doen, dus iedereen voelt zich zo! :rolleyes:

Dit komt heel hard over als klagen om te klagen. Want in dit geval kan je niet klagen over vaccinatie, dus sleur je er maar iets anders bij dat er totaal niks mee te maken heeft. Ik vond Vlieghe haar uitspraak (zelfs in de context) ook deels ongepast; maar als je zo'n reacties dan leest, kan ik haar enkel maar bijstaan...

Ik ben niet verzuurd, integendeel. Het was een aangename verrassing om het Pfizer vaccin 2x te mogen ontvangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan