Het probleem nu is dat je wel maatregelen hebt maar dat die door een te groot deel van de bevolking niet meer worden gevolgd. Een grote factor daarin is de gebrekkige communicatie van politiek en experten in Vlaanderen. Er zijn het voorbije jaar heel veel fouten gemaakt, een groot deel was onvermijdbaar doordat het een ongekende situatie was maar als je dan koppig blijft vasthouden aan dezelfde strategie komt een deel van de fout ook bij de beleidsmakers en experten te liggen. De bevolking als kleuters blijven behandelen door mensen die kritiek hebben zeurders te noemen of je argument af te sluiten met "knoop dat nu toch eens in uw oren" wil gewoon zeggen dat ze nog niet begrepen hebben wat het belangrijkste punt van die kritiek is.
De bevolking
is voor een groot deel gewoon een bende kleuters, dat heeft het afgelopen jaar wel heel duidelijk gesteld.
Hadden we allemaal gewoon geluisterd naar de adviezen in plaats van het allemaal beter te weten en te neuten op de boodschappers, dan zaten we nu niet al zo lang in de shit. Dat is waarom ik zo hevig reageer. Het is te makkelijk om de schuld bij de experts te leggen, die mensen doen gewoon hun job. Wel, ik leg de schuld bij iedereen die vierkant hun voeten vegen aan de maatregelen en continue het draagvlak voor het volgen van de maatregelen verkleinen door elke seconde van de weg te neuten en tegen te werken. Het is voor ons allemaal loodzwaar, en door die mensen duurt het allemaal zoveel langer, het leed zoveel groter, dan wanneer we gewoon collectief de experts zouden volgen.
Wie op dit moment eist dat er versoepelt wordt, die is voor mij deel van het probleem. Want nu versoepelen of massaal de maatregelen niet meer volgen, is gewoon vragen om én nog meer slachtoffers én de bevolking nog wat langer te onderwerpen aan heel deze shitstorm.
Dus ja, ik volg Vlieghe totaal. Met gezeur help je niemand en ga je geen seconde eerder uit deze crisis geraken, wel integendeel. We moeten er gewoon door, hoe moeilijk dat ook is. En hoe beter we de maatregelen volgen, hoe minder we tegenwerken, hoe sneller we er van af zijn. Dat is een kutboodschap voor iedereen die al maanden gigantisch zijn best doet om die maatregelen te volgen, terwijl er zoveel pipo's zijn die onze inspanningen teniet doen, maar door zelf te lossen gaan we zeker niet vooruit.
Enfin, op zich geen enkel probleem met zeuren op zich he. De situatie is kut, we moeten ons hart kunnen luchten. Maar de experts zijn niet onze vijand, en hen zo afschilderen gaat ons niet helpen om sneller uit de crisis te komen. Integendeel.