Maar pas dat eens toe, stel dat we gisteren hadden versoepelingen doorgevoerd, wetende dat er waarschijnlijk een opwaartse trend bezig is (zie die modellen die hier al een paar keer gepasseerd zijn).De beloftes moeten zijn: met z aantal besmettingen en hospitalies mag er A.
Dan kan je die toch nooit verbreken? Die graad van 800 besmettingen voor versoepeling was goed. Zien we dat we die maar niet halen, awel begin dan te kijken naar gradaties of zaken die weinig impact hebben op de virusverspreiding zoals buitenactiviteiten, maar deel mee dat de andere versoepeling pas kunnen wanneer die 800 bereikt is.
Wat Boris Johnson heeft gedaan is een goede start, maar link dat met de cijfers. Zo weten we op voorhand wat er vrijdag zal verteld worden.
Zitten we boven de grens, niks hopen. Zitten we eronder, tijd voor versoepeling iedereen blij.
Dan versterk je die stijging. Door de incubatietijd loop je altijd 1-2 weken achter op de werkelijke stijging dus tegen dat de alarmen afgaan zijn we weer vertrokken. We krijgen dan volgens mij een overshoot in besmettingen/hospitalisaties ten opzichte van dat grensniveau.
En als na enkele weken we weer dalen denk ik aan die meme "I'll fucking do it again".
Het enige dat je dan kan hopen is dat vaccinaties ondertussen er de angel uithalen, maar willen we dat risico lopen? Ik vraag mij ook af wat de mening van de medische beroepen hierin is, die nog eens alles op alles mogen zetten.