Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog een plezante statistiek, de zelfmoordlijn kreeg in 2020 28% meer oproepen.
Komt niet enkel door meer zelfmoordneigingen, maar ook gewoon door meer tijd die mensen hebben om te bellen. Die nuance is belangrijk , wat niet wil zeggen dat de zelfmoordproblematiek daarom genegeerd moet worden.

Komt niet enkel door meer zelfmoordneigingen, maar ook gewoon door meer tijd die mensen hebben om te bellen.
... over hun zelfmoordneigingen. Ik heb ook meer tijd, bel daarvoor ook niet naar 1813 toch? puni haalde aan dat er 28% meer gebeld werd in 2020 naar 1813, wat dus correct is.

Allé, van de ene dag op de andere is de derde golf plots begonnen als ik alle artikelen mag geloven. Okay er is een stijging in de cijfers, maar niet elke stijging is de aankondiging van een nieuwe golf eh. Maar ja, het klinkt allemaal wel ietsje dramatischer zo.

... over hun zelfmoordneigingen. Ik heb ook meer tijd, bel daarvoor ook niet naar 1813 toch? puni haalde aan dat er 28% meer gebeld werd in 2020 naar 1813, wat dus correct is.
Klopt niet altijd. Uit de folder waar je vorige afbeelding uitkomt:
Y7KZUeO.png

Dus zo'n 15% contacteert voor iemand anders.

Verder is er niet enkel gebeld, maar is de stijging van 28% over alle3 de kanalen.

Lees mijn vorige post anders eens compleet, daar staat meer in dan het ene cijfer 28% en ook de bron ervan; lees die misschien ook eens. De stijging van zowel 2019=>2020 maar ook van 2018=>2019. Dus wederom, dit is een lineaire verderzetting. Het is mogelijk dat dit corona-gerelateerd is, maar dat kan je niet enkel uit die cijfers afleiden. En al zeker niet dat het door de maatregelen komt.

Het heeft imo geen nut cijfers van oproepen op de zelfmoordlijn als enige referentie te gaan gebruiken. Hoe meer reclame de VRT maakt voor die lijn en hoe meer mensen thuis zitten vervelen, hoe meer mankracht die zelfmoordlijn heeft, hoe minder mensen tegen iemand anders kunnen gaan klagen, hoe meer oproepen je gaat krijgen.

Het enige cijfer dat telt is het effectief aantal zelfmoorden. En dan nog, wat ga je daar mee aantonen als dat gestegen zou zijn (vind geen cijfers hier over)? Hier kan je niet mee aantonen dat de corona maatregelen tot zelfmoorden leiden. Dus wat voor nut heeft dat om daar over te discussieren? Corona gaat niet weglopen als het weet dat er daardoor meer zelfmoorden zijn.

Laatst bewerkt:
Klopt niet altijd. Uit de folder waar je vorige afbeelding uitkomt:

Dus zo'n 15% contacteert voor iemand anders.

Verder is er niet enkel gebeld, maar is de stijging van 28% over alle3 de kanalen.

Lees mijn vorige post anders eens compleet, daar staat meer in dan het ene cijfer 28% en ook de bron ervan; lees die misschien ook eens. De stijging van zowel 2019=>2020 maar ook van 2018=>2019. Dus wederom, dit is een lineaire verderzetting. Het is mogelijk dat dit corona-gerelateerd is, maar dat kan je niet enkel uit die cijfers afleiden. En al zeker niet dat het door de maatregelen komt.
Op de pagina waar gij uw afbeelding hebt gehaald, staat nochtans een verklaring voor de stijging in 2019

In 2019 werden 18.452 oproepen aan de Zelfmoordlijn beantwoord, dat betekent een stijging van bijna 30% t.o.v. het vorige jaar. De stijging van het aantal gesprekken bij de Zelfmoordlijn is het gevolg van de groei van het aantal vrijwilligers in combinatie met de inzet van studenten. Ook het aantal telefoonoproepen dat naar de collega’s van Tele-Onthaal wordt doorgeschakeld (omdat er niet meteen een beantwoorder van het CPZ beschikbaar is) blijft stijgen, wat erop wijst dat ook de vraag naar een gesprek met de Zelfmoordlijn blijft groeien)
Dus tenzij de zelfmoord lijn nog eens een vermeerdering van het aantal vrijwilligers heeft, lijkt dit mij een 28% groei door corona. En aangezien in 2019 het een combinatie is van studenten die het op dit moment zélf moeilijk hebben, lijkt het mij eerder corona gerelateerd, en dus de maatregelen. Die zorgen voor eenzaamheid, werkeloosheid, minder zelfvertrouwen, ... Daarbij komt nog eens dat de laatste jaren de zelfmoordlijn enorm veel meer media aandacht krijgt.

We zullen het voor de moment niet zeker weten, maar het is naïef als ge denkt dat er geen meerdere mensen gebeld hebben omwille van de hele situatie. Bovenop het aantal die werkelijk zelfmoord gepleegd hebben, maar daar heb ik geen zicht op hoeveel.

Alhoewel ik een voorstander ben van de strenge maatregelen, kan ik me best inbeelden dat er meer zelfmoorden zijn door de gevolgen van de maatregelen. Eenzaamheid zal nu ongetwijfeld sterker doorwegen, relationele problemen zijn ook extremer geworden, etc.
Maar dat is nu het moeilijke aan heel de situatie. stel dat ze o.a. ter wille van die cijfers de maatregelen versoepelen en daardoor geraken de ziekenhuizen en zorgsector weer overbelast? dan gaat ge meer zelfmoorden hebben van mensen in de zorg die de druk niet meer aankunnen, ge gaat meer zelfmoorden hebben vanwege degene die hun partner aan covid verliezen, ge gaat meer mensen hebben die ge niet kunt behandelen = meer oversterfte.
Imo is dan de verhoogde zelfmoordcijfers (of verhoogd aantal oproepen voor psychische hulp) nu nog altijd kleiner dan het totaalpakket van extra hulp dat zou nodig zijn als we in Braziliaanse toestanden komen waar begrafenisondernemers niet meer kunnen volgen, men kerkhoven moet uitbreiden in de hoogte en bijna elke familie mag rouwen om de verloren familieleden of vrienden.

Wat nog zo'n irritante is dat er meer huiselijk geweld is en gezinnen uit elkaar gaan "door Corona maatregelen". Sorry maar dat is echt wel hun eigen probleem en niet dat van mij of dat van "maatregelen". Dat is nu eenmaal de gevolgen van een pandemie waar ge mee moet omgaan. Tijdens den tweede wereldoorlog zullen er ook wel veel gezinnen uit elkaar gegaan zijn en ontucht gepleegd of drugs genomen of zelfmoord gepleegd, tis niet dat den oorlog daardoor is afgelast geweest.

Dus tenzij de zelfmoord lijn nog eens een vermeerdering van het aantal vrijwilligers heeft, lijkt dit mij een 28% groei door corona. ...
Daarbij komt nog eens dat de laatste jaren de zelfmoordlijn enorm veel meer media aandacht krijgt.
je wijt zelf de 28% groei volledig door Corona, maar haalt dan zelf aan dat er meer media-aandacht is voor de zelfmoordlijn...

Dus is het mss deels gewoon door de hogere bekendheid van de zelfmoordlijn dat mensen vlugger de weg vinden? Dat samen met mss meer vrijwilligers (en beschikbare tijd van vrijwilligers), mensen die meer tijd hebben om te bellen (vaker alleen) en ja, ook de gevolgen van de eenzaamheid door Corona zelf.
We zullen het voor de moment niet zeker weten, maar het is naïef als ge denkt dat er geen meerdere mensen gebeld hebben omwille van de hele situatie.
niemand die claimt dat er geen meerdere mensen gebeld hebben omwille van Corona...
Bovenop het aantal die werkelijk zelfmoord gepleegd hebben, maar daar heb ik geen zicht op hoeveel.
En daar heeft nog niemand een goed zicht op

je wijt zelf de 28% groei volledig door Corona, maar haalt dan zelf aan dat er meer media-aandacht is voor de zelfmoordlijn...

Dus is het mss deels gewoon door de hogere bekendheid van de zelfmoordlijn dat mensen vlugger de weg vinden?
Ik snap uw punt niet zo goed hier? Ik ga er inderdaad van uit dat mensen bellen dmv de huidige situatie, ze bellen niet omdat het veel in de media komt?

Dat media argument ging eigenlijk over 2019. Ik weet niet meer wanneer, maar de berichtgeving in filmpjes, artikels, ... is sinds een aantal jaren verplicht. (kan ook veel langer zijn geweest) Dus dat kan ook voor stijging zorgen, zeker aangezien het online hulp zoeken ook verbeterd is.

Als ge ziet dat eenzaamheid de grootste factor is van andere jaren en de maatregelen ervoor gezorgd hebben dat ge bijna niemand kunt zien, dan kan ik mij goed voorstellen dat dit ervoor zorgde dat mensen zich slecht voelde. Het heeft ook meerdere mensen (heel Belgie) getroffen dan andere jaren, zelfs ik heb er last van. Op tv ziet ge het, mijn collega's, .. Allemaal mensen die hiervoor geen last van hadden. Mensen die werk kwijt zijn, spaargeld, ...

Allé, van de ene dag op de andere is de derde golf plots begonnen als ik alle artikelen mag geloven. Okay er is een stijging in de cijfers, maar niet elke stijging is de aankondiging van een nieuwe golf eh. Maar ja, het klinkt allemaal wel ietsje dramatischer zo.
we zouden eigl eens moeten bijhouden hoe vaak men al niet de 'derde golf' heeft aangekondigt . Sorry dat ik dat al niet meer al te serieus kan nemen.

We zullen het voor de moment niet zeker weten, maar het is naïef als ge denkt dat er geen meerdere mensen gebeld hebben omwille van de hele situatie. Bovenop het aantal die werkelijk zelfmoord gepleegd hebben, maar daar heb ik geen zicht op hoeveel.
En dat is mijn hele punt sinds het begin van deze discussie, daarom ook de vraag naar @puni toe wat hij wou zeggen met die "interessante statistiek" zonder enige nuance errond.

Mijn argument sinds het begin van deze discussie is dat er zeer zeker een correlatie is, dat ik ook vermoed dat het samenhangt met corona; maar dat het onmogelijk is om conclusies te trekken uit die gegevens. Het is onmogelijk om met deze beperkte gegevens specifieke conclusies te trekken, men kan enkel de correlatie aantonen en de rest is en blijft buikgevoel en geen causaliteit. Zeker indien men met de vinger enkel en alleen naar de maatregelen wilt wijzen (wat al meermaals in deze topic gebeurd is).

En als ge wilt weten waar die zotte stijgingen van het aantal besmettingen vandaan komt, hier zijn er al een aantal.

Dat heeft wel niks te maken met hoe het virus zich verspreid onder uw bevolking. Cijfers zonder context zeggen niks. Intussen blijven de cijfers in ziekenhuizen waar zo'n uitbraken niet plaatsvinden gewoon dalen. UZ Leuven daalt, UZ Brussel daalt, Jessa Hasselt daalt,...

En dat is mijn hele punt sinds het begin van deze discussie, daarom ook de vraag naar @puni toe wat hij wou zeggen met die "interessante statistiek" zonder enige nuance errond.

Mijn argument sinds het begin van deze discussie is dat er zeer zeker een correlatie is, dat ik ook vermoed dat het samenhangt met corona; maar dat het onmogelijk is om conclusies te trekken uit die gegevens. Het is onmogelijk om met deze beperkte gegevens specifieke conclusies te trekken, men kan enkel de correlatie aantonen en de rest is en blijft buikgevoel en geen causaliteit. Zeker indien men met de vinger enkel en alleen naar de maatregelen wilt wijzen (wat al meermaals in deze topic gebeurd is).
Maar wat zijn volgens u dan andere oorzaken die niet te wijten zijn aan corona?

Maar wat zijn volgens u dan andere oorzaken die niet te wijten zijn aan corona?
Lees mijn posts dan: met deze beperkte cijfers heb ik er geen idee van.

Ik moet het ook niet weten als ik er op wijs dat met die gegevens geen conclusies kunnen getrokken worden, want dan zou ik exact hetzelfde doen... Ik weet dat dat voor sommige mensen moeilijk te aanvaarden is, maar soms is er gewoon nog geen sluitend antwoord. Maar ik weet wel dat de conclusies niet uit deze cijfers getrokken kunnen worden. Daarmee zeg ik niet dat later, als er meer gegevens beschikbaar zijn, deze conclusies niet getrokken kunnen worden. Of dat ze dan juist of fout blijken te zijn.

Ik zeg enkel dat nu en met die beschikbare gegevens, die conclusies er niet uit getrokken kunnen worden en dat ik het ook niet weet.

Zowel ik als @JPV hebben het hier nog al aangehaald: het is niet omdat je iets ontkracht, dat je daarom niet akkoord gaat met het idee erachter of niet hetzelfde sentiment hebt. En niemand heeft alle antwoorden. Ik kan perfect zeggen dat ik iets niet weet. Het enigde ik zeg, is dat je die dingen dan nog niet als waarheid kunt verkondigen want ze zijn niet aangetoond.

Het geeft toch aan dat die registratie van overlijdensoorzaak toch niet zo simpel is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan