er is een studie gebeurt. je mag gerust kritiek hebben op die studie, maar ik zou ze eerst te pakken proberen te krijgen voor die af te breken zonder ze te lezen. Tuurlijk is het een proportionaliteitsdiscussie. Dat is zowat élke beslissing tot verbod/beperking. Je hoeft er niet "terug" bij te zijn, je moet ALTIJD dat afwegen. Je hebt ze gewoon niet willen lezen. In de zomer is het aantal mensen die 's avonds laat en 's nachts rondhangen sowieso groot. En 's avonds in de zomer + drank is géén goeie combinatie om het aantal risicocontacten klein te houden.
Ik heb ze wel gelezen, lang geleden. Maar allez, we hebben toch niets beter te doen op een vrijdagavond tegenwoordig dus ik ben er nog eens snel doorgegaan. De studie is gigantisch simplistisch van opzet, om uit de cijfers die onderzocht worden een conclusie te trekken dat de avondklok een impact heeft, zijn een aantal grote sprongen nodig. Veel meer dan het vaststellen dat er een knik in de grafiek zit is dit niet. Het is meer een artikel met politieke inspiratie en kop die niet overeenstemt met wat wordt onderzocht, dan een studie wat mij betreft. Ik denk niet dat je hiermee aan de universiteit hoge punten mee zou scoren. Enkele fragmenten:
-
"De besmettingen deden zich veruit het meest uitgesproken voor in de leeftijdscategorie 20-29 en was te verklaren door avondlijk feestgedrag na het gebruiken van alcohol"
Sterke aanname in een periode dat er een totaal gebrek aan contact tracing was.
-
"Half juli (week 28) begonnen de positieve gevallen exponentieel toe te nemen en bereikten de top aan het eind van juli toen de maatregelen afgekondigd werden (week 30)"
De top wordt bereikt op het moment dat de maatregelen worden afgekondigd. Dus de incubatieperiode viel ook plots weg toen de maatregelen werden ingevoerd.
- Een oplijsting van de maatregelen die samen met de avondklok werden ingevoerd:
"Het politiebesluit voorzag in verplicht telethuiswerken en een algemene mond-neuskapjesplicht op het openbaar domein en in voor publiek toegankelijke private plaatsen. Voorts werd het sociaal leven tijdelijk gereorganiseerd. Daartoe de vrije tijd: sport (verbod op contactsporten, verbod op groepssporten, beperkingen op indoorsporten, sluiten van fitness), publieksevenementen (verbod), feesten (sluiten feestzalen, speelhallen…), sociaal leven (vervroegd sluitingsuur horeca, verbod verkoop alcohol na 22u…) aan stringentere, risico-beperkende maatregelen onderworpen."
Vervolgens is hun aanname:
"na invoering van de controlemaatregelen waarvan de belangrijkste het invoeren van de avondklok was"
De avondklok is plots de belangrijkste maatregel, niet het verplichten van thuiswerk, niet het beperken van sporten, niet het sluiten van de horeca. Straf, ben benieuwd of men ook zo gaat redeneren binnenkort als er versoepelingen komen. Alle maatregelen lossen en de avondklok behouden, denk dat heel wat mensen daar mee kunnen leven.
- Hun conclusie
"Lokale uitbraken kunnen ingedijkt worden als er snel en doortastend opgetreden wordt. Opreden omvat een geheel van effectieve maatregelen die helder en klaar geformuleerd worden en die in staat zijn het aantal contactmomenten drastisch te reduceren."
Niet echt een conclusie van wat onderzocht wordt, me dunkt maar op zich volledig akkoord met dit.
"De avondklok neemt daar een belangrijke plaats in. "
Niet akkoord en op geen enkele manier af te leiden uit hun onderzoek.
"Als de avondklok ingreep in het aantal effectieve contacten, dan was dit een aanwijzing dat het aantal effectieve contacten de motor van de uitbraak was. "
Dit is dus de eindconclusie van hun onderzoek: als de avondklok het aantal contacten beperkte (voorwaardelijke zin dus ze zijn zelf plots ook niet meer zeker), dan wil dat zeggen dat contacten Corona impacteren (dat contacten zorgen voor infecties is volgens mij geen twistpunt).
- Hun aanbevelingen:
"Zorg ervoor dat dat de avondklok zeer goed gemotiveerd en onderbouwd is."
Gebeurt niet, elke keer gewoon stilzwijgend verlengd.
"Toon de relatie aan van het risico met de (waarschijnlijke) bron van besmettingen.
Gebeurt niet. We hebben geen contact tracing om de waarschijnlijk bron van besmettingen te achterhalen en de avondklok wordt voor het volledige land ingevoerd.
"Laat de maatregel proportioneel zijn en dus beperkt in de tijd"
No comment ...
"Laat het deel uitmaken van een logische set aan maatregelen. De avond/nachtklok werkt niet als geïsoleerde maatregel."
Plots toch een conclusie dat het niet werkt als geïsoleerde maatregel. Hoe ze dat plots concluderen terwijl enkel het effect van de gezamenlijke maatregelen werd onderzocht, is me een raadsel.
Dus tenzij er nog een andere effectief wetenschappelijk onderbouwde studie naar het effect van enkel de avond/nachtklok is dan deze die Cathy Berx op haar website heeft staan, verandert dit wat mij betreft niets aan mijn eerdere berichten.