Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Neen, sociale contacten zou je altijd toegang tot moeten hebben en niet wanneer snel geïmproviseerde avondklok het toelaat.
Moest men versoepelen zou ik toch liever een versoepeling zien op het aantal sociale contacten dan een versoepeling van de uren van dat sociaal contact.

Verbaast me niets. Veel mensen hebben onder normale omstandigheden wel een actief level of behoefte aan sociale contacten en die avondklok maakt de zaken alleen maar moeizamer.
Geen flauw idee wat jij onder normale omstandigheden verstaat, amai.

VDB gaat weer een onderzoek starten:
- Of 1 spuitje ipv 2 niet voldoende is
- Of spuit 2 niet op dag 42 ipv 21 kan gebeuren icm voldoende bescherming
- Kan astraZ echt niet voor 55+

Ze maken er zo toch weer een zootje van... Hou u gewoon aan de eerste planning ( ivm AZ vaccin wacht onderzoeken van buurlanden af)
En geef dan gewoon toe dat de europese bestelling op niets trekt en dat het allemaal langer duurt dan verwacht. Ipv rond de pot te draaien en niet zeggen waar het op staat. Wat had europa nu gedacht? Tzijn privé firma's ... Money rules.

Wat een kutmentaliteit zeg: "ik heb er geen last van dus maakt me ni uit"
:puke:

Blijkbaar gelden basisvrijheden voor sommigen enkel wanneer zij die ook gebruiken. Walgelijk.
En JPV, ik heb veel respect voor u, maar hoe ge u hier als een regenworm ligt te draaien om ook maar niks slecht te zeggen over uw regering begint echt wel lachwekkend te worden.

Zolang de ''rush'' van vaccins en de ''vaccinatie sneltrein'' niet begonnen zijn blijft mijn hoop voor 2021, net zoals het Pfizer vaccin, in een steenkoude diepvries steken.

Geen idee waar ze hun '' Lente van de vrijheid '' slogan vandaan hebben getrokken.

En JPV, ik heb veel respect voor u, maar hoe ge u hier als een regenworm ligt te draaien om ook maar niks slecht te zeggen over uw regering begint echt wel lachwekkend te worden.
Dit. En niet enkel gericht op JPV.
Er hangt hier een typisch One Direction die hard fan vibe. Er kan niet slecht gesproken worden of alles wordt uit het onderste van de kan gehaald om toch maar alles goed te praten.

er is een studie gebeurt. je mag gerust kritiek hebben op die studie, maar ik zou ze eerst te pakken proberen te krijgen voor die af te breken zonder ze te lezen. Tuurlijk is het een proportionaliteitsdiscussie. Dat is zowat élke beslissing tot verbod/beperking. Je hoeft er niet "terug" bij te zijn, je moet ALTIJD dat afwegen. Je hebt ze gewoon niet willen lezen. In de zomer is het aantal mensen die 's avonds laat en 's nachts rondhangen sowieso groot. En 's avonds in de zomer + drank is géén goeie combinatie om het aantal risicocontacten klein te houden.

Ik heb ze wel gelezen, lang geleden. Maar allez, we hebben toch niets beter te doen op een vrijdagavond tegenwoordig dus ik ben er nog eens snel doorgegaan. De studie is gigantisch simplistisch van opzet, om uit de cijfers die onderzocht worden een conclusie te trekken dat de avondklok een impact heeft, zijn een aantal grote sprongen nodig. Veel meer dan het vaststellen dat er een knik in de grafiek zit is dit niet. Het is meer een artikel met politieke inspiratie en kop die niet overeenstemt met wat wordt onderzocht, dan een studie wat mij betreft. Ik denk niet dat je hiermee aan de universiteit hoge punten mee zou scoren. Enkele fragmenten:
- "De besmettingen deden zich veruit het meest uitgesproken voor in de leeftijdscategorie 20-29 en was te verklaren door avondlijk feestgedrag na het gebruiken van alcohol"
Sterke aanname in een periode dat er een totaal gebrek aan contact tracing was.
- "Half juli (week 28) begonnen de positieve gevallen exponentieel toe te nemen en bereikten de top aan het eind van juli toen de maatregelen afgekondigd werden (week 30)"
De top wordt bereikt op het moment dat de maatregelen worden afgekondigd. Dus de incubatieperiode viel ook plots weg toen de maatregelen werden ingevoerd.
- Een oplijsting van de maatregelen die samen met de avondklok werden ingevoerd: "Het politiebesluit voorzag in verplicht telethuiswerken en een algemene mond-neuskapjesplicht op het openbaar domein en in voor publiek toegankelijke private plaatsen. Voorts werd het sociaal leven tijdelijk gereorganiseerd. Daartoe de vrije tijd: sport (verbod op contactsporten, verbod op groepssporten, beperkingen op indoorsporten, sluiten van fitness), publieksevenementen (verbod), feesten (sluiten feestzalen, speelhallen…), sociaal leven (vervroegd sluitingsuur horeca, verbod verkoop alcohol na 22u…) aan stringentere, risico-beperkende maatregelen onderworpen."
Vervolgens is hun aanname: "na invoering van de controlemaatregelen waarvan de belangrijkste het invoeren van de avondklok was"
De avondklok is plots de belangrijkste maatregel, niet het verplichten van thuiswerk, niet het beperken van sporten, niet het sluiten van de horeca. Straf, ben benieuwd of men ook zo gaat redeneren binnenkort als er versoepelingen komen. Alle maatregelen lossen en de avondklok behouden, denk dat heel wat mensen daar mee kunnen leven.
- Hun conclusie
"Lokale uitbraken kunnen ingedijkt worden als er snel en doortastend opgetreden wordt. Opreden omvat een geheel van effectieve maatregelen die helder en klaar geformuleerd worden en die in staat zijn het aantal contactmomenten drastisch te reduceren."
Niet echt een conclusie van wat onderzocht wordt, me dunkt maar op zich volledig akkoord met dit.
"De avondklok neemt daar een belangrijke plaats in. "
Niet akkoord en op geen enkele manier af te leiden uit hun onderzoek.
"Als de avondklok ingreep in het aantal effectieve contacten, dan was dit een aanwijzing dat het aantal effectieve contacten de motor van de uitbraak was. "
Dit is dus de eindconclusie van hun onderzoek: als de avondklok het aantal contacten beperkte (voorwaardelijke zin dus ze zijn zelf plots ook niet meer zeker), dan wil dat zeggen dat contacten Corona impacteren (dat contacten zorgen voor infecties is volgens mij geen twistpunt).
- Hun aanbevelingen:
"Zorg ervoor dat dat de avondklok zeer goed gemotiveerd en onderbouwd is."
Gebeurt niet, elke keer gewoon stilzwijgend verlengd.
"Toon de relatie aan van het risico met de (waarschijnlijke) bron van besmettingen.
Gebeurt niet. We hebben geen contact tracing om de waarschijnlijk bron van besmettingen te achterhalen en de avondklok wordt voor het volledige land ingevoerd.
"Laat de maatregel proportioneel zijn en dus beperkt in de tijd"
No comment ...
"Laat het deel uitmaken van een logische set aan maatregelen. De avond/nachtklok werkt niet als geïsoleerde maatregel."
Plots toch een conclusie dat het niet werkt als geïsoleerde maatregel. Hoe ze dat plots concluderen terwijl enkel het effect van de gezamenlijke maatregelen werd onderzocht, is me een raadsel.

Dus tenzij er nog een andere effectief wetenschappelijk onderbouwde studie naar het effect van enkel de avond/nachtklok is dan deze die Cathy Berx op haar website heeft staan, verandert dit wat mij betreft niets aan mijn eerdere berichten.

Er hangt hier een typisch One Direction die hard fan vibe. Er kan niet slecht gesproken worden of alles wordt uit het onderste van de kan gehaald om toch maar alles goed te praten.
Klopt. Geen nood, hoe langer dit duurt, hoe kritischer de mensen worden en hoe kleiner het draagvlak wordt voor deze ‘maatregelen’.
In het begin had je de ene kant en de andere kant die toen nog completdenkers genoemd werden. Overlegcomite na overlegcominte begint de ene kant kleiner te worden doch is er steeds minder sprake van complotdenkers.
Alles komt altijd goed

Sociale contacten zijn voor iedereen anders, sommige kunnen dit bv enkel op een Zaterdagavond door bv conflicting uurroosters op het werk en de andere kan dit naar vrije keuze.

Ik kan helaas enkel deftig op een Zaterdagavond, als korte reden zal ik zeggen conflicting uurroosters op beide ons job.
Sorry dat ik dan na een lange week eens liever zou willen sociaal contact hebben tot pakweg 2u s'nachts ipv al om 23u30 al naar huis te sjeezen om er nog voor 24u weer te geraken zonder eventuele boete.
Ik zie niet in hoe 2 personen zo'n groot probleem zouden hebben om elkaar daardoor maar 1 keer per week te kunnen ontmoeten buiten 0-5 uur. In het slechtste geval blijf je slapen, als het toch je knuffelcontact is...
kom eens buiten ? heel veel mensen merken de nadelen van de avondklok, had het hier nog over een uur geleden, als uw knuffelcontact verder woont en hebt alle 2 geen 9 to 5 job en je wilt gewoon naar huis erna , dan is 00u erg krap.
krap, maar nog altijd doenbaar. Tenzij je 7 dagen op 7 werkt?
"uw regering". Mijn werkgever heeft terecht geprotesteerd tegen deze regering. Het is niet omdat ik hier geen tegengas geef, dat ik geen kritiek heb op de regering. Er zijn er gewoon al teveel die het voor mij doen :p

VDB gaat weer een onderzoek starten:
- Of 1 spuitje ipv 2 niet voldoende is
- Of spuit 2 niet op dag 42 ipv 21 kan gebeuren icm voldoende bescherming
- Kan astraZ echt niet voor 55+

Ze maken er zo toch weer een zootje van... Hou u gewoon aan de eerste planning ( ivm AZ vaccin wacht onderzoeken van buurlanden af)
En geef dan gewoon toe dat de europese bestelling op niets trekt en dat het allemaal langer duurt dan verwacht. Ipv rond de pot te draaien en niet zeggen waar het op staat. Wat had europa nu gedacht? Tzijn privé firma's ... Money rules.
Anders volgen we altijd wat andere landen doen maar nu zijn ze autistisch en volgens ze alles volgens het boekje ten koste van iedereen. Als ik mij niet vergis zijn er al studies van andere landen dat dit bevestigt.

Als ze nu gewoon de stock konden gebruiken, dan kon het al iet sneller gaan.

Sommige mensen zien gewoon in dat rustig en "dispassionate" redeneren gezonder is dan dat hysterisch gebral.

Er zijn veel redenen voor kritiek op de overheid, maar dat gelul van sommigen hier steekt gewoon tegen. Elke dag wel een nieuwe openbaring door iemand die ergens een opmerking heeft zonder de klok of de klepel te weten hangen.

Het beste is dan nog het verwijt krijgen niet met zaken in te zitten omdat ze je niet raken, kan ik ook van meespreken. Als je niet meeroept zit je kennelijk graag in lockdown. Dit dan komende van mensen die niet snappen waarom toch al die maatregelen want enkel "peetje en meetje" sterven eraan. Hypocrisie.

Ik heb ze wel gelezen, lang geleden. Maar allez, we hebben toch niets beter te doen op een vrijdagavond tegenwoordig dus ik ben er nog eens snel doorgegaan. De studie is gigantisch simplistisch van opzet, om uit de cijfers die onderzocht worden een conclusie te trekken dat de avondklok een impact heeft, zijn een aantal grote sprongen nodig. Veel meer dan het vaststellen dat er een knik in de grafiek zit is dit niet. Het is meer een artikel met politieke inspiratie en kop die niet overeenstemt met wat wordt onderzocht, dan een studie wat mij betreft. Ik denk niet dat je hiermee aan de universiteit hoge punten mee zou scoren. Enkele fragmenten:
- "De besmettingen deden zich veruit het meest uitgesproken voor in de leeftijdscategorie 20-29 en was te verklaren door avondlijk feestgedrag na het gebruiken van alcohol"
Sterke aanname in een periode dat er een totaal gebrek aan contact tracing was.
genoeg beschreven feesten en gegevens over alcoholgebruik van politie, lijkt me. Lijkt me geen gevaarlijke aanname.
Fitzcarraldo zei:
- "Half juli (week 28) begonnen de positieve gevallen exponentieel toe te nemen en bereikten de top aan het eind van juli toen de maatregelen afgekondigd werden (week 30)"
De top wordt bereikt op het moment dat de maatregelen worden afgekondigd. Dus de incubatieperiode viel ook plots weg toen de maatregelen werden ingevoerd.
eind juli was week 31, niet week 30. En toen was de top, de week erna waren het er minder, kan perfect rijmen met de incubatiepreiode aangezien het per week gemeten is.
Fitzcarraldo zei:
- Een oplijsting van de maatregelen die samen met de avondklok werden ingevoerd: "Het politiebesluit voorzag in verplicht telethuiswerken en een algemene mond-neuskapjesplicht op het openbaar domein en in voor publiek toegankelijke private plaatsen. Voorts werd het sociaal leven tijdelijk gereorganiseerd. Daartoe de vrije tijd: sport (verbod op contactsporten, verbod op groepssporten, beperkingen op indoorsporten, sluiten van fitness), publieksevenementen (verbod), feesten (sluiten feestzalen, speelhallen…), sociaal leven (vervroegd sluitingsuur horeca, verbod verkoop alcohol na 22u…) aan stringentere, risico-beperkende maatregelen onderworpen."
Vervolgens is hun aanname: "na invoering van de controlemaatregelen waarvan de belangrijkste het invoeren van de avondklok was"
De avondklok is plots de belangrijkste maatregel, niet het verplichten van thuiswerk, niet het beperken van sporten, niet het sluiten van de horeca. Straf, ben benieuwd of men ook zo gaat redeneren binnenkort als er versoepelingen komen. Alle maatregelen lossen en de avondklok behouden, denk dat heel wat mensen daar mee kunnen leven.
het "sluiten" (néé, wel vroeger sluitingsuur), was net door die avondklok... dus ja, een va de belangrijkste andere zaken die je zegt is ook door de avondklok.
de rest laat ik voor wat het is, denk dat het genoeg duidelijk is dat je beter nog eens leest :p

Sommige mensen zien gewoon in dat rustig en "dispassionate" redeneren gezonder is dan dat hysterisch gebral.

Er zijn veel redenen voor kritiek op de overheid, maar dat gelul van sommigen hier steekt gewoon tegen. Elke dag wel een nieuwe openbaring door iemand die ergens een opmerking heeft zonder de klok of de klepel te weten hangen.

Het beste is dan nog het verwijt krijgen niet met zaken in te zitten omdat ze je niet raken, kan ik ook van meespreken. Als je niet meeroept zit je kennelijk graag in lockdown. Dit dan komende van mensen die niet snappen waarom toch al die maatregelen want enkel "peetje en meetje" sterven eraan. Hypocrisie.
Maar tis ook "enkel" peetje en meetje:unsure:

krap, maar nog altijd doenbaar. Tenzij je 7 dagen op 7 werkt?
Alles is op een bepaalde manier doenbaar , maar aangenaam is het niet als je maar 1 knuffelcontact hebt en maar binnen een bepaalde tijdspanne kunt afspreken .

En ik snap heus wel dat men niet voor knuffelcontacten de avondklok kan afschaffen wegens niet controleerbaar , maar dit moet niet nog maanden duren.

Hoe Denemarken sneller vaccineert dan België? Gewoon door meer te bestellen
...
Hoe dat kan? Lidstaten van de Europese Unie zijn niet verplicht het hun toegewezen deel op te eisen, en dat gebeurt ook lang niet altijd. Zo ontstaan er overschotten, waarop andere lidstaten dan kunnen intekenen. Dat deed Denemarken gretig, blijkt. Ook Duitsland, Nederland en Frankrijk stelden zich al kandidaat voor overschotten. Zo nam Nederland al 6,5 miljoen vaccins over. Ons land geen enkele dosis. Van de vaccins van Moderna en van CureVac bestelde het zelfs maar de helft van waar het recht op had. Er hangt natuurlijk ook een stevig prijskaartje vast aan bijkomende vaccins, wat de terughoudendheid van België voor een stuk verklaart. Ook de lastige logistiek van de mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna speelde daarin mee.
...

Dus, andere landen pikken op wat de rest laat liggen.

Alles is op een bepaalde manier doenbaar , maar aangenaam is het niet als je maar 1 knuffelcontact hebt en maar binnen een bepaalde tijdspanne kunt afspreken .

En ik snap heus wel dat men niet voor knuffelcontacten de avondklok kan afschaffen wegens niet controleerbaar , maar dit moet niet nog maanden duren.
Hoezo niet nog maanden duren?
We zijn een jaar verder en voor sommige is het nog steeds makkelijk en het best om rustig en "dispassionate"te redeneren ipv hysterisch te doen.
We kunnen gerust nog een jaar verder op deze manier hoor.
Mag ik toch een kleine kanttekening maken voor diegene die nog steeds in staat zijn om zo te redeneren dat de ene mens anders in elkaar zit als de andere. Voor de ene persoon is het makkelijker/vanzelfsprekender om te telewerken, de een heeft meer sociale contacten nodig dan de andere maar hier wordt momenteel totaal geen rekening mee gehouden.
Voor sommigen telt enkel de mening van diegenen die geen enkele problemen hebben met de huidige maatregelen. Zodra je hier probeert uit te leggen hoe of waarom heb je blijkbaar geen respect voor je medemens.
Arme maatschappij.

genoeg beschreven feesten en gegevens over alcoholgebruik van politie, lijkt me. Lijkt me geen gevaarlijke aanname.

Erg wetenschappelijk weer en nergens in hun studie vermeld. Ik moest uiteraard die link zelf maken, zo werkt dat in studies. Contact tracing kan worden afgevoerd, als we de politieverslagen over de inbreuken lezen weten we waar de besmettingen vandaan komen.

eind juli was week 31, niet week 30. En toen was de top, de week erna waren het er minder, kan perfect rijmen met de incubatiepreiode aangezien het per week gemeten is.

Ze schrijven letterlijk "bereikten de top aan het eind van juli toen de maatregelen afgekondigd werden" maar opnieuw moet ik zelf die cijfers gaan checken blijkbaar om dan eveneens te concluderen wat ze schrijven niet klopt met de werkelijkheid.

het "sluiten" (néé, wel vroeger sluitingsuur), was net door die avondklok... dus ja, een va de belangrijkste andere zaken die je zegt is ook door de avondklok.
Lekker één foutje in mijn zin er weer uitpikken en de rest negeren. Sociaal leven, feesten, groeps -en contactsporten verbieden ... dat is natuurlijk allemaal gelijk aan de een avondklok invoeren. Of zijn het allemaal maatregelen zonder impact aangezien de volledige impact wordt toegewezen aan de avondklok. Eerder was de avondklok nog een maatregel om de politie te helpen nu is het plots de belangrijkste maatregel om het virus in te perken.

de rest laat ik voor wat het is, denk dat het genoeg duidelijk is dat je beter nog eens leest :p
Tja, zo is het gemakkelijk natuurlijk een paar punten cherrypicken en de belangrijkste negeren. Ik geef commentaar op hun aannames, hun werkwijze, hun conclusies en hun aanbevelingen maar ik heb geschreven dat de horeca was gesloten terwijl ze enkel een vroeger sluitingsuur hebben gekregen en heb niet zelf op onderzoek gegaan om hun bokkensprongen en fouten te verklaren dus heel het betoog is fout. Op geen enkel moment wordt in die studie het effect van de avondklok onderzocht, hun conclusies zijn gebaseerd op bokkensprongen die niet worden uitgelegd in hun artikel en als het dan al valabele conclusies zouden zijn worden hun aanbevelingen compleet in de wind geslagen. Dit is een politiek pamflet of artikel van de gouverneur om haar maatregelen te proberen onderbouwen, een wetenschappelijke studie is dit geenszins.

Men vaccineert de oude bevolking op zo'n traag tempo (we beginnen zelfs in Europa bij de allertraagsten te zijn) dat de kans er dik in zit dat we (opnieuw) in een 3e golf worden gegooid.
De tijd dringt, maar ze blijven vasthouden aan die 2 vaccins, het extreme hoge aantal vaccins in de reserve en AZ dat niet mag gegeven worden aan mensen ouder dan 55. Terwijl er sterke aanwijzingen zijn dat 1 vaccin ook al een hoge mate van immuniteit geeft en AZ in buurlanden zonder problemen aan 60-plussers gegeven wordt. Maar ondertussen wel discussies in de marge houden of we misschien eventueel met 8 mensen in openlucht mogen wandelen.

Crapuleus en misdadig is het.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan