Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
en ik heb geen zin om met COVID-besmette mensen op een vliegtuig te zitten.

Dusja keuzes worden gemaakt.
Echter als ze enkel gevaccineerden gaan laten reizen dan zitten we met serieuse discriminatie. Ik denk niet dat het binnen de EU van toepassing gaat zijn. Een negatieve test zal ook voldoen.
Buiten EU kan ik niet zeggen.

Hoe dan ook, ge moet dan nog eens last minute u laten testen voor ge op reis vertrekt. Daar heb ik dan weer geen zin in
Maar die test duurt nog geen 5 minuten, onlangs ook moeten laten doen en was verrast hoe vlot dit eigenlijk ging. Wat hier iemand eerder schreef over hoe vlot dat resultaat in die app kwam was bij mij wel niet zo, er staat nog steeds "resultaat nog niet beschikbaar" terwijl ik wel al een week terug het resultaat van het labo heb gekregen. :)

Echter als ze enkel gevaccineerden gaan laten reizen dan zitten we met serieuse discriminatie. Ik denk niet dat het binnen de EU van toepassing gaat zijn. Een negatieve test zal ook voldoen.
Ik vind dat er wel heel snel wordt gegooid met het woord 'discriminatie'.
Discriminatie is onderscheid op basis van beschermde criteria (persoonskenmerken) zonder objectieve reden. Ik weet niet of het op basis zou zijn van beschermde criteria, en al helemaal niet of het zonder objectieve reden zou zijn. Er zijn nog meer reizen waarvoor je vroeger al een malariaspuitje moest gaan halen of zo.

Die app ligt al efkes buiten. Heeft voor gene meter gewerkt.
Resultaten veel te laat, ik heb nooit een risico contact gehad volgens app etc ...

Discriminatie is onderscheid op basis van beschermde criteria (persoonskenmerken) zonder objectieve reden. Ik weet niet of het op basis zou zijn van beschermde criteria, en al helemaal niet of het zonder objectieve reden zou zijn. Er zijn nog meer reizen waarvoor je vroeger al een malariaspuitje moest gaan halen of zo.

Klopt, geef me dan ook de kans om me te laten vaccineren.
Maar die keuze heb ik (nu & zoals het loopt, voor de zomer ook) niet, malariaspuitje wel.

Daarbij, zonnepanelen farce ook op basis van discriminatie, wat is daar persoonskenmerk van?

Er is natuurlijk wel een wezenlijk verschil he.
Malariaspuitje kan iedereen snel krijgen.

Hier zit iedereen al een jaar "opgesloten" en verloopt de vaccinatie traag. Als je dan bepaalde mensen pas maanden later de kans geeft om hetzelfde leven te leiden omdat ze jong en gezond zijn, word ik daar nu ook bepaald vrolijk van.

Klopt, geef me dan ook de kans om me te laten vaccineren.
Maar die keuze heb ik niet, malariaspuitje wel.

Discriminatie op basis van medische gegevens/geschiedenis/toestand is eveneens strafbaar. Dus iemand die een bepaalde ziekte heeft/gehad heeft of die ertegen beschermd is voordelen geven in de maatschappij ga je zéér moeilijk verdedigd krijgen voor een rechtbank.

Noem het hoe ge wilt, als (als!) dergelijk systeem er doorkomt waarbij nonkel Jef en tante José naar Benidorm mogen, maar ik niet op reis kan omdat ik nog geen prik heb kunnen krijgen en zij wel, terwijl ik al een jaar lang alles noodgedwongen heb laten vallen voor de gezondheid van nonkel Jef en tante José, dan is dat compleet wraakroepend. Dat kunt ge gewoon niet maken.

Noem het hoe ge wilt, als (als!) dergelijk systeem er doorkomt waarbij nonkel Jef en tante José naar Benidorm mogen gaan, maar ik niet omdat ik nog geen prik heb kunnen krijgen en zij wel, terwijl ik al een jaar lang alles noodgedwongen heb laten vallen voor de gezondheid van nonkel Jef en tante José, dan is dat compleet wraakroepend. Dat kunt ge gewoon niet maken.
Dat vind ik ook, hè. Maar langs de andere kant is het puur logisch gezien wel verdedigbaar. Alleen menselijk en sociaal gezien helemaal niet.
Maar goed, die toepassing ervan is stap 9, en er is nog maar alleen een kader goedgekeurd voor een voorstel voor stap 1. Het is niet dat we daar al zitten.

Er is natuurlijk wel een wezenlijk verschil he.
Malariaspuitje kan iedereen snel krijgen.

Hier zit iedereen al een jaar "opgesloten" en verloopt de vaccinatie traag. Als je dan bepaalde mensen pas maanden later de kans geeft om hetzelfde leven te leiden omdat ze jong en gezond zijn, word ik daar nu ook bepaald vrolijk van.
Het is vaccinatie of negatieve test.
En die vaccinatie is nog niet voor iedereen ter beschikking zoals dat malariaspuitje, maar die test wel.
Dus waarom daar zo raar over doen ?

Het draait uiteindelijk gewoon over een papiertje, zoals je nu ook al moet afkomen met een negatieve test. Enige verschil is dat als je gevaccineerd bent die eis voor een negatieve test wegvalt. Wat mij dan ook weer perfect aanvaardbaar lijkt.

Noem het hoe ge wilt, als (als!) dergelijk systeem er doorkomt waarbij nonkel Jef en tante José naar Benidorm mogen, maar ik niet op reis kan omdat ik nog geen prik heb kunnen krijgen en zij wel, terwijl ik al een jaar lang alles noodgedwongen heb laten vallen voor de gezondheid van nonkel Jef en tante José, dan is dat compleet wraakroepend. Dat kunt ge gewoon niet maken.
Inderdaad, ik zou zot worden als ik dan het nieuws zie:

"Eerste gevaccineerden mogen op reis en restaurant"

En dan tante José, 50 jaar, 120 kilo droog aan de haak met een sigaret in haar hand die richting 't vliegveld wandelt.
En ik zit daar in mijne zetel en kan nog niet eens naar de gym.

Het is vaccinatie of negatieve test.
En die vaccinatie is nog niet voor iedereen ter beschikking zoals dat malariaspuitje, maar die test wel.
Dus waarom daar zo raar over doen ?

Het draait uiteindelijk gewoon over een papiertje, zoals je nu ook al moet afkomen met een negatieve test. Enige verschil is dat als je gevaccineerd bent die eis voor een negatieve test wegvalt. Wat mij dan ook weer perfect aanvaardbaar lijkt.

Agreed, maar de discussie begon hier en ben op dat onderdeel verder ingepikt.

Agreed, maar de discussie begon hier en ben op dat onderdeel verder ingepikt.
En dat gedeelte is al een paar keer gedebunked. JPV heeft het exact artikel waar het gedebunkte stuk in stond zelfs nog gelinkt.
Waarom dan verder ingaan op foute informatie ?

Inderdaad, ik zou zot worden als ik dan het nieuws zie:

"Eerste gevaccineerden mogen op reis en restaurant"

En dan tante José, 50 jaar, 120 kilo droog aan de haak met een sigaret in haar hand die richting 't vliegveld wandelt.
En ik zit daar in mijne zetel en kan nog niet eens naar de gym.
Het nieuwe verdienmodel :
Lockdownfeestje / gymbezoek/terrasje/... op voorwaarde dat je besmet bent (dus via een effectieve test) of gevacinneerd

Ik lees dat de ziekenhuizen weer waarschuwen voor de grote druk die ze nu al voelen.

Kan dit zorgsysteem 120 ziekenhuisopnames per dag extra dan niet aan? Er zijn ongeveer 100 ziekenhuizen in België dus heel algemeen gesteld gaat het om 1,2 opnames per dag per ziekenhuis. Dat lijkt me nu toch geen overrompeling...

Moeten we ons stilaan dan niet afvragen of ons zorgsysteem gewoon niet schaalbaar genoeg is als 120 opnames per dag al problematisch worden?
Ik denk dat jij gewoon geen realiteitszin hebt. 120 opnames extra per dag, waarvan er een hele hoop dagen tot weken verblijven. En dat ondertussen al een jaar lang. Waarbij het zorgpersoneel zelf ook uitvalt, omwille van corona én omwille van de werkdruk.

Dat ons zorgsysteem niet is ingestort, is net teken van de schaalbaarheid van ons systeem.

Dat vind ik ook, hè. Maar langs de andere kant is het puur logisch gezien wel verdedigbaar. Alleen menselijk en sociaal gezien helemaal niet.
"Puur logisch" gezien was het ook verdedigbaar geweest om geen maatregelen te nemen, en elke gepensioneerde die zich in het ziekenhuis aanmeldt met Covid-symptomen direct door te verwijzen naar de begrafenisondernemer. Vergrijzing opgelost, plaats genoeg in het ziekenhuis voor die paar pechvogels onder de jonge bevolking, en alle festivals hadden kunnen doorgaan hoera. Menselijk en sociaal gezien misschien net iets moeilijker, maar wat geeft het he?

Maar goed, die toepassing ervan is stap 9, en er is nog maar alleen een kader goedgekeurd voor een voorstel voor stap 1. Het is niet dat we daar al zitten.
Ja en dan? Ze zijn het er principieel over eens, ge kunt niet vroeg genoeg laten horen wat voor achterlijk idee dat is imo. Als iedereen een kans heeft gehad om zich te laten vaccineren, tot daar aan toe. Maar als de vaccinatie niet tijdig rond geraakt, en lidstaten die afhankelijk zijn van toerisme voor hun inkomsten kunnen kiezen tussen niemand binnenlaten, of enkel de gelukkige gepensioneerden en obesitaspatiënten binnenlaten, wat denkt ge dat ze gaan doen?

Maar een land kan wel beslissen op basis van die pas (voornamelijk: gevaccineerd of niet) als je al dan niet ergens binnen mag?
Dat kan het nu ook al, he. Kan (in theorie) dus. Doen is nog iets anders, daar gaat de discussie nu over gaan en heeft maar weinig te maken met dat paspoort.

En dan dit:

"Zorgnet-Icuro becijferde dat de intensievezorgafdelingen al een tijdje op 110 procent van hun krachten draaien, en de gewone zorg op 120 procent. "

Dus met de huidige relatief beperkte cijfers van 120 opnames per dag zit de gewone zorg al op 120 procent te draaien en IC op 110%. Dan ben je als zorgsysteem toch echt gewoon niet voorbereid op een ernstig landelijk incident? We spreken over 120 opnames, geen 1.200.
Blijft iedereen dan maar 1 dag op ic? Toch wel straf dat me je daarvoor opneemt.

Dat kan het nu ook al, he. Kan (in theorie) dus. Doen is nog iets anders, daar gaat de discussie nu over gaan en heeft maar weinig te maken met dat paspoort.
Dat doen we toch al dacht ik.

Ik zie geen verschil tussen afkomen met een negatieve test om een land binnen te mogen of te mogen vertrekken uit een land (en dus het vliegtuig op te stappen) of een vaccinatieattest nodig te hebben. Zolang beide opties maar aanwezig zijn.

Dat doen we toch al dacht ik.

Ik zie geen verschil tussen afkomen met een negatieve test om een land binnen te mogen of te mogen vertrekken uit een land (en dus het vliegtuig op te stappen) of een vaccinatieattest nodig te hebben. Zolang beide opties maar aanwezig zijn.
Het verschil is dat de vaccins schaars en niet vrij toegankelijk zijn, terwijl iedereen een test kan (of moet) laten afnemen.
Ik vind het bijzonder alarmerend nieuws eerlijk gezegd, ook al is er nog niets definitief beslist.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan