Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
"Puur logisch" gezien was het ook verdedigbaar geweest om geen maatregelen te nemen, en elke gepensioneerde die zich in het ziekenhuis aanmeldt met Covid-symptomen direct door te verwijzen naar de begrafenisondernemer. Vergrijzing opgelost, plaats genoeg in het ziekenhuis voor die paar pechvogels onder de jonge bevolking, en alle festivals hadden kunnen doorgaan hoera. Menselijk en sociaal gezien misschien net iets moeilijker, maar wat geeft het he?

Nee, als er zo veel mensen zouden sterven en de ziekte zo hard zou toeslaan, zou ook iedereen binnenblijven uit angst, en gaat de hele economie overkop. Los van het feit dat er niet genoeg consumenten meer over zijn. Dus zo logisch is dat niet. Maar goed, da's een zijdiscussie.

Ja en dan? Ze zijn het er principieel over eens, ge kunt niet vroeg genoeg laten horen wat voor achterlijk idee dat is imo. Als iedereen een kans heeft gehad om zich te laten vaccineren, tot daar aan toe. Maar als de vaccinatie niet tijdig rond geraakt, en lidstaten die afhankelijk zijn van toerisme voor hun inkomsten kunnen kiezen tussen niemand binnenlaten, of enkel de gelukkige gepensioneerden en obesitaspatiënten binnenlaten, wat denkt ge dat ze gaan doen?

Ze zijn het principieel erover eens dat een coronapaspoort mag bestaan. Nog niet eens over of dat wetenschappelijk gezien wel zin heeft (als we het nog kunnen doorgeven, maakt dat minder uit, laat staan over de praktische toepassingen ervan. De lidstaten zijn akkoord dat zo'n paspoort gemaakt kan worden.

De bedenking van de discriminatie maakt ook al iedereen. De Croo zelfs in dat artikel: Dan moet je nu geen discriminatie in het leven roepen voor wie nog niet gevaccineerd is. Het voorbehouden van bepaalde voorrechten aan wie gevaccineerd is, dat is nog niet voor morgen."

Ik heb het deze morgen op de radio gehoord, en daar spraken ze van : vaccinatie-paspoort.
Ik hoop oprecht dat ze de term gewoon verkeerd gebruikt hebben

wij krijgen ook leveringen, hoor :). Alleen krijgen zij een serieuze extra "injectie" van Sinovac/Sputnik. Geen idee wat de kwaliteit van de studies over deze vaccins zijn.
Marokko heeft reeds 7+ miljoen Astrazeneca doses geleverd gekregen. Slechts 1 miljoen Sinovac.
Hoeveel Astrazeneca hebben wij al ontvangen? Blijkbaar nog geen 200k :')

De bedenking van de discriminatie maakt ook al iedereen. De Croo zelfs in dat artikel: Dan moet je nu geen discriminatie in het leven roepen voor wie nog niet gevaccineerd is. Het voorbehouden van bepaalde voorrechten aan wie gevaccineerd is, dat is nog niet voor morgen."

Jij vindt dat een geruststellende quote?

Merkel spreekt van vóór de zomer hé! Wat gaan landen als Italië, Spanje en Griekenland doen denk je? Die trekken zich geen fluit aan van wat De Croo zegt, als ze kunnen kiezen tussen weinig toeristen of geen toeristen is hun keuze rap gemaakt hoor. Nog een cocktailtje voor we in het zwembad springen, tante José?

Discriminatie op basis van medische gegevens/geschiedenis/toestand is eveneens strafbaar. Dus iemand die een bepaalde ziekte heeft/gehad heeft of die ertegen beschermd is voordelen geven in de maatschappij ga je zéér moeilijk verdedigd krijgen voor een rechtbank.
Guess again, mensen die een zware ziekte hebben gehad en reeds genezen zijn verklaard worden nog steeds gediscrimineerd door banken/verzekeringsmaatschappijen

Het verschil is dat de vaccins schaars en niet vrij toegankelijk zijn, terwijl iedereen een test kan (of moet) laten afnemen.
Ik vind het bijzonder alarmerend nieuws eerlijk gezegd, ook al is er nog niets definitief beslist.
Men sprak over beiden als optie in dat attest.
Dus niets te alarmerend of whatever.

Men sprak over beiden als optie in dat attest.
Dus niets te alarmerend of whatever.

Zolang het beiden is dan is er inderdaad geen probleem.
De term vaccinatiepaspoort is dan wel niet gepast en de media zouden het beter niet gebruiken.

Zoals gezegd vrees ik wel dat buiten de EU men wel meer richting gevaccineerd zullen gaan zoals bij gele koorts.
Nogal rot dat je dan door te trage vaccinatiestrategie in je eigen land dan geen zulke reizen kan doen.

Maar dat is dan wel een first world problem aangezien er mooie reizen te doen zijn binnen de EU ook :)

Het is vaccinatie of negatieve test.
En die vaccinatie is nog niet voor iedereen ter beschikking zoals dat malariaspuitje, maar die test wel.
Dus waarom daar zo raar over doen ?

Het draait uiteindelijk gewoon over een papiertje, zoals je nu ook al moet afkomen met een negatieve test. Enige verschil is dat als je gevaccineerd bent die eis voor een negatieve test wegvalt. Wat mij dan ook weer perfect aanvaardbaar lijkt.

Als je een test wil laten afnemen om op reis te kunnen vertrekken, moet je daar (denk ik) wel zelf voor betalen?
Vaccin is gratis.
Lijkt me ook nog een belangrijk verschil.

Het is vrij eenvoudig: de EU moet ervoor zorgen dat letterlijk iedereen de kans heeft gekregen om gevaccineerd te worden, vooraleer men regels invoert omtrent een "coronapas". Anders zit je opgescheept met een grote groep jonge, gezonde en kwade mensen.

En zulke zaken zijn dus dodelijk voor de menselijke moraal.
Nergens iets waar je naar kan uitkijken, zelf een autovakantie is nog niet zeker waardoor je niets kan vastleggen of nergens naartoe kan leven.

Opstaan, eten, werken, schijten, slapen.
Wat een kutleven.
Welkom in het menselijke bestaan behalve mss die laatste 75 jaar :p

Merkel spreekt van vóór de zomer hé! Wat gaan landen als Italië, Spanje en Griekenland doen denk je? Die trekken zich geen fluit aan van wat De Croo zegt, als ze kunnen kiezen tussen weinig toeristen of geen toeristen is hun keuze rap gemaakt hoor. Nog een cocktailtje voor we in het zwembad springen, tante José?

Maar het artikel spreekt toch over een combinatie? Heb je antilichamen, kun je een negatieve test voorleggen of heb je een coronavaccin gehad, dan mag je met een cocktailtje aan het zwembad gaan liggen met tante José? Dàt is een mogelijke implementatie van dit besluit, en zou al voor heel veel minder discriminatie zorgen.

Welkom in het menselijke bestaan behalve mss die laatste 75 jaar :p
T zijn dan die 75 jaar (enfin een stuk minder) waarop een mens zijn eigen leven baseert en zin probeert te geven natuurlijk :) . Niet op basis van hoe mijn voorouders leefden.

Dat is imo t zelfde als zeggen ja maar in Afrika hebben ze geen eten. Dat klopt voor sommige stukken maar geeft me niet minder recht om op restaurant (in t verre verleden :p ) slecht gezind te zijn als ze mijne biefstuk ipv mijn gevraagde Bleu chaud, saignant (of nog erger bien cuit) serveren.

Maar het artikel spreekt toch over een combinatie? Heb je antilichamen, kun je een negatieve test voorleggen of heb je een coronavaccin gehad, dan mag je met een cocktailtje aan het zwembad gaan liggen met tante José? Dàt is een mogelijke implementatie van dit besluit, en zou al voor heel veel minder discriminatie zorgen.
Uiteraard enkel als die test voor je op vakantie wil gaan even veel kost als het vaccin.

Als men dit effectief zo gebruikt dan denk ik dat we aan de vooravond gaan staan van een of andere revolutie. Men gaat dit nooit kunnen invoeren zonder dat mensen die de mogelijkheid nog niet gehad hebben om zich te laten vaccineren zich niet zullen laten horen. En laat dit net de groep zijn die eigenlijk al maanden de opofferingen moet maken zonder de voordelen van die opofferingen te ondervinden.

Een negatieve test is allemaal goed en wel trouwens, maar dan mogen ze op zijn minst maken dat dat een test is die iets zegt over uw besmettelijkheid. Want dat is nog altijd het grote probleem met de PCR-test, die zegt daar helemaal niks over. :)

Ik denk dat jij gewoon geen realiteitszin hebt. 120 opnames extra per dag, waarvan er een hele hoop dagen tot weken verblijven. En dat ondertussen al een jaar lang. Waarbij het zorgpersoneel zelf ook uitvalt, omwille van corona én omwille van de werkdruk.

Dat ons zorgsysteem niet is ingestort, is net teken van de schaalbaarheid van ons systeem.
Als al een jaar lang, er teveel druk staat op ons zorgsysteem en na een jaar lang COVID, werkt er nog altijd evenveel volk in het ziekenhuis als een jaar ervoor, waardoor de druk nog steeds even groot is, zijn er dan niet te weinig aanwervingen gedaan ??? :unsure:

Zijn er dan ook wel voldoende investeringen gebeurd? Op een jaar tijd is véél mogelijk hé! Het is niet dat COVID amper een maandje aanwezig is.

Anderzijds zijn er waarschijnlijk ook gewoon te weinig afgestudeerden (en werkloze verplegers/verpleegsters als die er al zijn ???) om de jobs allemaal op te vullen hé. Je moet natuurlijk wel voldoende volk vinden om de job te doen.

Guess again, mensen die een zware ziekte hebben gehad en reeds genezen zijn verklaard worden nog steeds gediscrimineerd door banken/verzekeringsmaatschappijen
Inderdaad. Je moet -dacht ik- langer dan 10 jaar genezen verklaard zijn en dan mogen ze die data niet meer inkijken/gebruiken.
(Nieuwe wet van 2019) Maar let op, ik dacht dat dit ook pas geldt voor contracten afgesloten vanaf 2020 en later.

Laatst bewerkt:
Dat vind ik ook, hè. Maar langs de andere kant is het puur logisch gezien wel verdedigbaar. Alleen menselijk en sociaal gezien helemaal niet.
Maar goed, die toepassing ervan is stap 9, en er is nog maar alleen een kader goedgekeurd voor een voorstel voor stap 1. Het is niet dat we daar al zitten.
Mij lijkt het logisch dat alle maatregelen voor iedereen gelden (gevaccineerd of niet).
Men kan tijdens de vaccinatie periode maatregelen afbouwen naar aanleiding van het aantal gevaccineerde.

Als al een jaar lang, er teveel druk staat op ons zorgsysteem en na een jaar lang COVID, werkt er nog altijd evenveel volk in het ziekenhuis als een jaar ervoor, waardoor de druk nog steeds even groot is, zijn er dan niet te weinig aanwervingen gedaan ??? :unsure:
Als het zo makkelijk was als "gewoon een paar extra mensen aannemen", zat de zorg niet al jaren en jaren in de problemen, hè. Die oplossen in een tijd van crisis is onmogelijk. Dan moet de crisis aangepakt worden. Dat had ervoor gemoeten, en zal erna nog moeten.

En zelfs daarbij is aangetoond dat het nog werkt. Nipt, alles kraakt en buigt, maar het werkt. Zelfs in een ongekende pandemie voor onze tijd.

volgens de Tijd is er geen probleem met de vaccinaties. Een insider beweerde hoe ze met 13k per dag in februari perfect op schema zitten.

voor de geschiedenis herschreven wordt, een kleine terugblik.

op 9 januari beweerde een zelfverklaard expert cijfers en grafieken lezen, superkerel uit de stille Kempen, dat "binnen vijf dagen" (=15januari 2021) er tienduizenden (dus minstens 20k) vaccins per dag gingen gezet worden.
en vijf dagen later, een verdubbeling (= minstens 40k per dag vanaf 20.01.21).

de onverlaat die dergelijke naïeve fantasietjes durfde in vraag te stellen, werd aangeraden "een cursus cijfers en grafieken leren lezen" te gaan volgen. plus de gebruikelijke bashing van de maatjes, that goes without saying.

vaststelling: met genoeg vaccins op voorraad slaagt België er ook op 25.02 , meer dan een maand later, er niet in om 40k vaccins te zetten

...en zijn 27k minder per dag plots "op schema".
Er is al zo vaak gezegd dat de registratie van de correcte aantallen vaccinaties per dag enige vertraging heeft.
Dus kijken naar het aantal test de dag voor je post is vergelijken met niet complete cijfers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan