Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er liggen nu - na aftrek alle 2e dosissen - nu 224,121 vaccins in stock in de vriezers. Als je ook daar rekent op de 2e prik volledig aan de kant te houden als zekerheid en een 3% verspilling zouden deze week dus 108.000 mensen een eerste prik kunnen krijgen.

Eens benieuwd hoeveel het er deze week zullen zijn. Want de vorige leveringen werden ook niet ten volle ingezet.

Dat coronagelul gaat in twee richtingen hoor. Je mag (hier) nooit kritiek hebben op de coronamaatregelen of je wordt quasi weg gezet als een corona-ontkenner, iemand die compleet zijn voeten veegt aan de maatregelen. Dat is niet zo natuurlijk.

Maar moeten we nu blij zijn dat er nog zoiets is als buitenlucht en wandelen waarbij je toch wel de volle 4 personen op afstand mag zien? Ja, maar als je van 100 naar 20 gaat, dan ben je misschien blij dat je die 20 nog hebt, maar het is echt maar een schamele troostprijs dat je ook die 80 hebt moeten inleveren. We gaan nu toch niet echt doen alsof iedereen maar happy moet zijn dat we gelukkig toch nog buiten 4 mensen kunnen zien?
Je mag kritiek geven, en als die terecht is liever zo zelfs. Maar altijd dat spelen op emoties (ik ga depressief worden, ik mag niks, ...) heeft gewoon geen plaats in een deftig debat. Ik zeg je ook niet dat je blij moet zijn, ik zeg je dat je de wet moet volgen.

Ik snap niet waarom mensen meteen reageren met troostprijzen en dergelijk in een globale kaksituatie zoals deze pandemie. Maar moest ik zoals sommigen redeneren dat het maar om wat oudjes gaat (en dat was jij niet) zou ik het misschien wel snappen.
Omdat gij daar minder problemen mee hebt om in uw kot te blijven & sociale contacten te beperken & geen hobbye uit te oefenen, betekent dat niet dat het voor de rest ook zo evident is. En dan is dat niet uit slechte wil.

Hij laat toch zo uitschijnen dat het geen moeite is om u aan de regels te houden & dat diegene die het niet doen een gevaar zijn voor de maatschappij.
Althans, zo heb ik dat geinterpreteerd
Ik heb nergens gezegd dat ik er geen problemen mee heb of dat het geen moeite is, dat lees jij er vooral in zodat je daartegen kan reageren. Ik zou het probleem dus bij je interpretatievermogen leggen. Gevaar voor de maatschappij moet je mij ook eens aantonen waar ik dat zeg in een post waar ik begin met te zeggen dat het niet alles of niets is.

Ik heb ook al sinds zomer 2019 het land niet meer verlaten en geen echt verlof gehad met mijn vrouw. Wij gingen naar Portugal in de zomer, Duitsland in september, en met kerstmis kwam de schoonfamilie logeren, allemaal op niets uitgedraaid. Mijn hobby doe ik nu alleen in een te warm/te koud kot (of met één persoon) in plaats van sociaal in een fitness. We zijn een pak later verhuisd dan gepland door vertragingen bij de verbouwingen (huur en lening dus tegelijk betalen), ... ik zal nog wel iets vinden dat niet leuk was als ik nadenk maar ik hoop dat het punt duidelijk is.

Ik vind het vooral weer goed dat als je verder wil kijken dan het eigenbelang je kennelijk met plezier in lockdown gaat.
Ze hebben heel de zomer gezegd dat het afgeraden was om te reizen (al een gans jaar eigenlijk). Inclusief bijhorende campagnes "maar in België is het ook mooi, geniet vooral van de kust en de Ardennen" om dan vervolgens afkeurend in het nieuws te komen omdat er wel veel volk op die plaatsen was.
Zie Decaluwé die terugvloog uit Portugal omdat het te druk was op den dijk en dan schande sprak van de mensen.
Dus ja, je kon op reis. Maar je zou evengoed schande spreken van degene die op reis zijn gegaan als dat je nu zegt "waarom heb je het niet gedaan, het kon toch?"

En tuurlijk kan iedereen wel een andere bezigheid vinden, maar het blijft iets dat geforceerd is als je het niet graag doet toch? Alsof een schilder het plots plezant zou vinden dat hij moet gaan voetballen omdat schilderen ineens niet meer mag. Dat is plezant voor efkens, maar dat blijft niet duren.

Ik ben het voor de rest met je eens, ik denk niet dat die maatregelen genomen worden om mensen te pesten, of dat Van Ranst hier op een gigantische powertrip zit. Maar je punt van reizen is pertinent onwaar & wat begrip voor mensen die een hobby hebben die nu niet uitgeoefend kan worden zou ook al helpen.

Iedereen (dus daarom niet persé jij) kruipt hier gewoon verder en verder in zijn hoek. Het mag ook eens gezegd worden dat ondanks alles het overgrote deel van de bevolking al een jaar braaf de maatregelen zit te volgen. Der zit altijd ne rotten appel tussen en iemand die de kantjes er wat van afloopt, maar echt grote problemen zijn hier met de bevolking nog niet geweest. Dat er dan na een jaar eens geklaagd wordt, tjsah, lijkt me toch logisch?
Klagen is logisch ja, ik doe dat ook al eens hoor. Het gaat mij om dat overdreven gedoe alsof we hier met dichtgelaste deur in ons kot opgesloten zitten. Ik kan en mag al mijn vrienden nog zien hoor, enkel niet allemaal samen en niet binnen.

Verder ja, mocht op reis hé, als ik sommigen hun houding hier zie over iets simpel als een masker vraag ik mij af of een vermanend vingertje van een viroloog (of van mij) dan zo'n probleem is. Ik heb het niet gedaan, en ik vind dat niet tof. Mja.

En die andere bezigheden zijn niet even plezant nee, maar het gaat er voor mij om dat ze er wel zijn. Dat we opnieuw niet "opgesloten" zijn of moeten leven als een kluizenaar. Ik heb zaken zo ingericht dat ik thuis kan trainen, want ik kon dat en vond dat belangrijk. Geen enkele van de mensen die daar even hard of harder mee bezig waren als ikzelf is nu gewoon aan het fietsen, die hebben allemaal iets gevonden (soms niet legaal, maar met 3 trainen is al beter dan in een volle club). Ik persoonlijk zou het vertikken daarvoor regels te breken, want ik ben geen topsporter, maar dat moeten mensen voor zichzelf uitmaken. Dus ik zie niet echt in waar ik geen begrip toon, het gaat er mij enkel over dat altijd maar vasthouden aan wat niet kan misschien niet het meest productieve is dat je kan doen.

Dus even samenvattend, ik vond het gewoon post 385 die overdrijft en kort door de bocht gaat, maar deze keer reageerde ik.

Laatst bewerkt:
Om het met de gevleugelde woorden van Bernard Rentier te zeggen, en om maar aan te tonen dat net over de taalgrens ze heel anders redeneren dan hier:

Wat is het nut van de projecties waarop ge uw beleid baseert als die projecties gewoon geen rekening houden met een hoop parameters?
Sfeermakerij en de schijn hooghouden.
Vind dit toch ook wel frapant, dit zijn dus de worst worst case scenarios waarin we geen seizoenen of vaccinaties hebben.

Sfeermakerij en de schijn hooghouden.
Vind dit toch ook wel frapant, dit zijn dus de worst worst case scenarios waarin we geen seizoenen of vaccinaties hebben.

Hoeveel daalt de besmettingsgraad bij gemiddelde temperatuur van 15 graden?
Heeft snachts vriestemperaturen problemen bij besmettingen?

En hoeveel procent moeten er gevaccineerd worden vooraleer je een stabiele daling ziet? Wat als er een variant komt, helpt die vaccin dan nog?

Je mag kritiek geven, en als die terecht is liever zo zelfs. Maar altijd dat spelen op emoties (ik ga depressief worden, ik mag niks, ...) heeft gewoon geen plaats in een deftig debat. Ik zeg je ook niet dat je blij moet zijn, ik zeg je dat je de wet moet volgen.

Ik snap niet waarom mensen meteen reageren met troostprijzen en dergelijk in een globale kaksituatie zoals deze pandemie. Maar moest ik zoals sommigen redeneren dat het maar om wat oudjes gaat (en dat was jij niet) zou ik het misschien wel snappen.

En die andere bezigheden zijn niet even plezant nee, maar het gaat er voor mij om dat ze er wel zijn. Dat we opnieuw niet "opgesloten" zijn of moeten leven als een kluizenaar. Ik heb zaken zo ingericht dat ik thuis kan trainen, want ik kon dat en vond dat belangrijk. Geen enkele van de mensen die daar even hard of harder mee bezig waren als ikzelf is nu gewoon aan het fietsen, die hebben allemaal iets gevonden (soms niet legaal, maar met 3 trainen is al beter dan in een volle club). Ik persoonlijk zou het vertikken daarvoor regels te breken, want ik ben geen topsporter, maar dat moeten mensen voor zichzelf uitmaken. Dus ik zie niet echt in waar ik geen begrip toon, het gaat er mij enkel over dat altijd maar vasthouden aan wat niet kan misschien niet het meest productieve is dat je kan doen.

Dus even samenvattend, ik vond het gewoon post 385 die overdrijft en kort door de bocht gaat, maar deze keer reageerde ik.
Het gaat er volgens mij bij de meeste dan ook niet om dat er alternatieven zijn en dat de regeltjes gevolgd moeten worden. Je kan andere hobby's doen of 1 of andere aangepaste vorm van je hobby doen. Dat beseft iedereen wel.
Maar het is toch logisch dat veel personen in een "rijk" land gaat klagen dat hij/zij niet kan wat hij wilt doen als je zijn vrijheid afneemt die hij al heel zijn leven kent? Tuurlijk is dat niet productief om zo te doemdenken en tuurlijk kan je zeggen, "probeer" er het beste van te maken. Maar niet iedereen is daar mee gediend, en ondanks dat er alternatieven zijn (die ze misschien ook gebruiken), blijft het gevoel er wel dat we "niets" mogen. Gevoel versus praktijk is wel iets anders. Voor mij voelt het ook nog steeds alsof we niemand mogen zien, ook al zie ik mijn vrienden nog steeds (in lijn met de regels).

Ik heb ondertussen een Spinning fiets thuis, ik ga per 3 fitnessen, ik neem alternatieven, en toch overheerst het gevoel dat ons het sporten wordt afgenomen omdat we niet gezamenlijk sociaal in de basic fit groepslessen kunnen volgen.

Om de vaccins die reeds ontdooid waren voor verpleegkundigen die niet zijn komen opdagen moeten medewerkers van de centra gewoon mensen die ze kennen opbellen aangezien de gegevens niet mogen gebruiken. Moet ik nu huilen, moet ik nu lachen, ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik denk wel dat de Croo en co. misschien al spijt beginnen te hebben van hun versoepelingen omtrent contactberoepen. Dat heeft duidelijk de dijken opengezet voor elke sector om te beginnen lobbyen en bepaalde verwachtingen geschept bij grote delen van de bevolking, met als gevolg dat ze nu vrijdag ofwel 'heel het land' gaan moeten teleurstellen ofwel riskante versoepelingen er bij moeten doen. Ik denk dat misschien het lossen van de avondklok (daar hoor ik toch ook veel rumoer over) een goed idee kan zijn om tijdelijk opnieuw wat goodwill te krijgen, en dat is volgens mij nog een van de veiligere dingen om te versoepelen.

Nu goed, het verstandigste was geweest dat ze gewoon die kappers hadden dicht gehouden, maar kennelijk hebben die te hard geroepen in de media dus now we're here.

Even off topic:

Ongelofelijk hoe hard er hier 'in het zwart/wit' wordt 'gedebatteerd'. Ik post hier niet vaak maar ik volg deze threads al sinds 9Lives en het is frappant om te zien hoe bepaalde personen zich hier constant maar in bochtjes wringen ('laat ik eens twee woordjes uit een post van meerdere paragrafen kapot analyseren zodanig dat ik daar mijn eigen draai en betekenis aan kan geven') om toch maar 'hun gelijk' te halen, zelfs als het gaat over zaken waar geen gelijk in te halen valt (mensen kunnen heus wel bepaalde meningen hebben over het beleid zonder dat zij daar noodzakelijk 'juist of fout' in zijn). Ja, een forum dient om te debatteren, maar dat is hier soms pagina's lang gezeik over en weer tussen twee of drie personen die het niet kunnen laten van het laatste woord te hebben.

Het gaat er volgens mij bij de meeste dan ook niet om dat er alternatieven zijn en dat de regeltjes gevolgd moeten worden. Je kan andere hobby's doen of 1 of andere aangepaste vorm van je hobby doen. Dat beseft iedereen wel.
Maar het is toch logisch dat veel personen in een "rijk" land gaat klagen dat hij/zij niet kan wat hij wilt doen als je zijn vrijheid afneemt die hij al heel zijn leven kent? Tuurlijk is dat niet productief om zo te doemdenken en tuurlijk kan je zeggen, "probeer" er het beste van te maken. Maar niet iedereen is daar mee gediend, en ondanks dat er alternatieven zijn (die ze misschien ook gebruiken), blijft het gevoel er wel dat we "niets" mogen. Gevoel versus praktijk is wel iets anders. Voor mij voelt het ook nog steeds alsof we niemand mogen zien, ook al zie ik mijn vrienden nog steeds (in lijn met de regels).

Ik heb ondertussen een Spinning fiets thuis, ik ga per 3 fitnessen, ik neem alternatieven, en toch overheerst het gevoel dat ons het sporten wordt afgenomen omdat we niet gezamenlijk sociaal in de basic fit groepslessen kunnen volgen.

Kan dat alleen maar beamen.
Had gehoopt dat de gym terug open zou gaan rond deze periode, verkeerd ingeschat. Ik kon wel verder met mijn kettlebell en me behelpen maar nu merk ik toch wat verlies op op delen die ik niet (degelijk) kan trainen. En nergens nog materiaal te vinden aan een degelijke prijs natuurlijk...
En daar heb ik dan jaren en jaren aan gewerkt...

Thai boks kan ik thuis, maar heb al sinds de zomer vorig jaar niet meer gespard. Wat dubbel lullig is als ik op IG mensen hun voeten er zie aanvegen die dan wel vooruit gaan.
En het is toch helemaal niet hetzelfde, zeker als je het sociale aspect er nog bij rekent.

Thai boks kan ik thuis, maar heb al sinds de zomer vorig jaar niet meer gespard. Wat dubbel lullig is als ik op IG mensen hun voeten er zie aanvegen die dan wel vooruit gaan.
En het is toch helemaal niet hetzelfde, zeker als je het sociale aspect er nog bij rekent.
Bij mijn club zijn er ook die nog die trainen en sparren. Ik vind het wat zuur want als het terug mag staan die een pak verder. En krijg ik slaag :)

Bij mijn club zijn er ook die nog die trainen en sparren. Ik vind het wat zuur want als het terug mag staan die een pak verder. En krijg ik slaag :)

Ja inderdaad, beetje lullig dat ge zo achterstand oploopt tov anderen die hun voeten er aan vegen.

Als het nu al in de soep draait op vlak van administratie wanneer het om een gestructureerde groep van een paar honderdduizend gaat...hou u dan maar vast voor binnen een kleine twee weken als ze een diverse groep van over het miljoen willen gaan inenten.

Oorzaak zou vooral de gebrekkige administratie zijn lees ik in dat artikel, maar ze laten liever uitschijnen dat de helft geen vaccin wil.
Heel het bericht gaat over de administratieve problemen... Zeker dat jij niet op voorhand al boos bent om de framing zonder dat die er is?

Om de vaccins die reeds ontdooid waren voor verpleegkundigen die niet zijn komen opdagen moeten medewerkers van de centra gewoon mensen die ze kennen opbellen aangezien de gegevens niet mogen gebruiken. Moet ik nu huilen, moet ik nu lachen, ik ben er nog niet helemaal uit.
In elk artikel dat ik gelezen heb staat er dat ze reservelijsten van zorgverleners hebben en die mensen opbellen. Geen probleem lijkt mij dus?

In elk artikel dat ik gelezen heb staat er dat ze reservelijsten van zorgverleners hebben en die mensen opbellen. Geen probleem lijkt mij dus?
Ik heb enkel het nieuws van 13u gezien waarom men een van de coördinatoren van een vaccinatie centra interviewde. En zij zei toch duidelijk dat ze de gegevens niet konden/mochten gebruiken en dus gewoon mensen moesten opbellen die ze kennen zodat de vaccins niet verloren gingen.

Allee, een van de collega's die haar voeten er aan veegde. Samen in de auto, naar de kapper paar weken geleden zit met schrik nu.

De bomma is positief, bij de bomma zijn haar ouders nog geweest (zonder voorzorgsmaatregelen) en zelf is ze dan ook bij haar ouders geweest. 80% buiten maar toch ook een hele tijd samen aan tafel voor een tas koffie.
En nu is het natuurlijk schrik hebben hé.

Allee, een van de collega's die haar voeten er aan veegde. Samen in de auto, naar de kapper paar weken geleden zit met schrik nu.

De bomma is positief, bij de bomma zijn haar ouders nog geweest (zonder voorzorgsmaatregelen) en zelf is ze dan ook bij haar ouders geweest. 80% buiten maar toch ook een hele tijd samen aan tafel voor een tas koffie.
En nu is het natuurlijk schrik hebben hé.
Is toch altijd zo? Is gewoon een manier om met moeilijke situaties om te gaan. Kiezen de makkelijkste weg tot ze niet meer anders kunnen.

Hier was ook ene die alles overdreven vond, tot het dochtertje een snotneus had. Toen lijkbleek naar huis gegaan. Het was gelukkig niks en erna ging hij weer verder met zijn gal spuwen.

Ik heb enkel het nieuws van 13u gezien waarom men een van de coördinatoren van een vaccinatie centra interviewde. En zij zei toch duidelijk dat ze de gegevens niet konden/mochten gebruiken en dus gewoon mensen moesten opbellen die ze kennen zodat de vaccins niet verloren gingen.
Dus stel dat er ene zijn voeten eraan zou geveegd hebben en toch de mensen op de reservelijst had opgebeld wat was er dan gebeurd?
De Croo die persoonlijk deze coördinatoren / mensen dan voor de rechter zou dagen en bestraffen wegens het niet respecteren van de privacy regels? :ROFLMAO:

PS. Sorry maar dit grapje kon ik niet laten. Dit is toch te absurd voor woorden?

wie heeft een wettelijk kader nodig? Stop toch met juridisch te neuzelen.
Verlinden is de grootste amateur die we hebben en dat zegt veel.

Hetzelfde met mensen verplicht een negatieve test te laten voorleggen voor ze het land binnenkomen. Wordt niet gedaan omdat men daar geen wet voor wil maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan