Dat coronagelul gaat in twee richtingen hoor. Je mag (hier) nooit kritiek hebben op de coronamaatregelen of je wordt quasi weg gezet als een corona-ontkenner, iemand die compleet zijn voeten veegt aan de maatregelen. Dat is niet zo natuurlijk.
Maar moeten we nu blij zijn dat er nog zoiets is als buitenlucht en wandelen waarbij je toch wel de volle 4 personen op afstand mag zien? Ja, maar als je van 100 naar 20 gaat, dan ben je misschien blij dat je die 20 nog hebt, maar het is echt maar een schamele troostprijs dat je ook die 80 hebt moeten inleveren. We gaan nu toch niet echt doen alsof iedereen maar happy moet zijn dat we gelukkig toch nog buiten 4 mensen kunnen zien?
Je mag kritiek geven, en als die terecht is liever zo zelfs. Maar altijd dat spelen op emoties (ik ga depressief worden, ik mag niks, ...) heeft gewoon geen plaats in een deftig debat. Ik zeg je ook niet dat je blij moet zijn, ik zeg je dat je de wet moet volgen.
Ik snap niet waarom mensen meteen reageren met troostprijzen en dergelijk in een globale kaksituatie zoals deze pandemie. Maar moest ik zoals sommigen redeneren dat het maar om wat oudjes gaat (en dat was jij niet) zou ik het misschien wel snappen.
Omdat gij daar minder problemen mee hebt om in uw kot te blijven & sociale contacten te beperken & geen hobbye uit te oefenen, betekent dat niet dat het voor de rest ook zo evident is. En dan is dat niet uit slechte wil.
Hij laat toch zo uitschijnen dat het geen moeite is om u aan de regels te houden & dat diegene die het niet doen een gevaar zijn voor de maatschappij.
Althans, zo heb ik dat geinterpreteerd
Ik heb nergens gezegd dat ik er geen problemen mee heb of dat het geen moeite is, dat lees jij er vooral in zodat je daartegen kan reageren. Ik zou het probleem dus bij je interpretatievermogen leggen. Gevaar voor de maatschappij moet je mij ook eens aantonen waar ik dat zeg in een post waar ik begin met te zeggen dat het niet alles of niets is.
Ik heb ook al sinds zomer 2019 het land niet meer verlaten en geen echt verlof gehad met mijn vrouw. Wij gingen naar Portugal in de zomer, Duitsland in september, en met kerstmis kwam de schoonfamilie logeren, allemaal op niets uitgedraaid. Mijn hobby doe ik nu alleen in een te warm/te koud kot (of met één persoon) in plaats van sociaal in een fitness. We zijn een pak later verhuisd dan gepland door vertragingen bij de verbouwingen (huur en lening dus tegelijk betalen), ... ik zal nog wel iets vinden dat niet leuk was als ik nadenk maar ik hoop dat het punt duidelijk is.
Ik vind het vooral weer goed dat als je verder wil kijken dan het eigenbelang je kennelijk met plezier in lockdown gaat.
Ze hebben heel de zomer gezegd dat het afgeraden was om te reizen (al een gans jaar eigenlijk). Inclusief bijhorende campagnes "maar in België is het ook mooi, geniet vooral van de kust en de Ardennen" om dan vervolgens afkeurend in het nieuws te komen omdat er wel veel volk op die plaatsen was.
Zie Decaluwé die terugvloog uit Portugal omdat het te druk was op den dijk en dan schande sprak van de mensen.
Dus ja, je kon op reis. Maar je zou evengoed schande spreken van degene die op reis zijn gegaan als dat je nu zegt "waarom heb je het niet gedaan, het kon toch?"
En tuurlijk kan iedereen wel een andere bezigheid vinden, maar het blijft iets dat geforceerd is als je het niet graag doet toch? Alsof een schilder het plots plezant zou vinden dat hij moet gaan voetballen omdat schilderen ineens niet meer mag. Dat is plezant voor efkens, maar dat blijft niet duren.
Ik ben het voor de rest met je eens, ik denk niet dat die maatregelen genomen worden om mensen te pesten, of dat Van Ranst hier op een gigantische powertrip zit. Maar je punt van reizen is pertinent onwaar & wat begrip voor mensen die een hobby hebben die nu niet uitgeoefend kan worden zou ook al helpen.
Iedereen (dus daarom niet persé jij) kruipt hier gewoon verder en verder in zijn hoek. Het mag ook eens gezegd worden dat ondanks alles het overgrote deel van de bevolking al een jaar braaf de maatregelen zit te volgen. Der zit altijd ne rotten appel tussen en iemand die de kantjes er wat van afloopt, maar echt grote problemen zijn hier met de bevolking nog niet geweest. Dat er dan na een jaar eens geklaagd wordt, tjsah, lijkt me toch logisch?
Klagen is logisch ja, ik doe dat ook al eens hoor. Het gaat mij om dat overdreven gedoe alsof we hier met dichtgelaste deur in ons kot opgesloten zitten. Ik kan en mag al mijn vrienden nog zien hoor, enkel niet allemaal samen en niet binnen.
Verder ja, mocht op reis hé, als ik sommigen hun houding hier zie over iets simpel als een masker vraag ik mij af of een vermanend vingertje van een viroloog (of van mij) dan zo'n probleem is. Ik heb het niet gedaan, en ik vind dat niet tof. Mja.
En die andere bezigheden zijn niet even plezant nee, maar het gaat er voor mij om dat ze er wel zijn. Dat we opnieuw niet "opgesloten" zijn of moeten leven als een kluizenaar. Ik heb zaken zo ingericht dat ik thuis kan trainen, want ik kon dat en vond dat belangrijk. Geen enkele van de mensen die daar even hard of harder mee bezig waren als ikzelf is nu gewoon aan het fietsen, die hebben allemaal iets gevonden (soms niet legaal, maar met 3 trainen is al beter dan in een volle club). Ik persoonlijk zou het vertikken daarvoor regels te breken, want ik ben geen topsporter, maar dat moeten mensen voor zichzelf uitmaken. Dus ik zie niet echt in waar ik geen begrip toon, het gaat er mij enkel over dat altijd maar vasthouden aan wat niet kan misschien niet het meest productieve is dat je kan doen.
Dus even samenvattend, ik vond het gewoon post 385 die overdrijft en kort door de bocht gaat, maar deze keer reageerde ik.