Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie ben jij om te bepalen dat ik geen voorstander ben van wetenschappelijk onderbouwde regels, omdat ik er last van heb ?

Zelfde redenering, vanuit een andere insteek.
ps: ik erken de maatregelen & hun nut ervan. Liefst in balans met sociaal welzijn & mentale gezondheid.
En iedereen heeft een voorkeur naar welke kant die weegschaal neigt.

alleen natuurlijk is het bij de ene kant vooral:' want kijk deze studies, feiten en onderzoeken' en aan de andere kant 'ik vind dat niet leuk :cry: '
Jij bent journalist? De hardliners zijn dus de rechtschapen wetenschappers die zich enkel op gepubliceerde onderzoeken baseren met kristalheldere conclusies die geen ruimte voor interpretatie laten, wie hen niet volgt is een wenende baby. Geen ruimte daartussen mogelijk, in ons kot zullen we blijven, liefst met minstens twee mondmaskers aan, en wie enig positivisme of perspectief op verbetering aan de dag wil leggen is lid van de onwetenschappelijke, oerdomme versoepelingsbrigade.

Wie ben jij om te bepalen dat ik geen voorstander ben van wetenschappelijk onderbouwde regels, omdat ik er last van heb ?
:wtf: dat zeg ik dan ook niet? Integendeel, ik heb al aangegeven dat het oa ook principieel kan zijn. Dit was mijn post, waarin geen letter staat over hoeveel last jij zou hebben van de regels:
Amai, voor de miljoenste keer: Het is niet omdat iemand het nut van de regels inziet, dat hij minder problemen heeft om in zijn kot te blijven of wat dan ook. Dat is een enorme drogredenering, en ik vind het redelijk aanmatigend. Alsof de enige reden waarom ik voorstander ben van de wetenschappelijk onderbouwde regels, het feit is dat ik er geen last van heb. Wie ben jij om te bepalen of ik er last van heb?

Een beetje als zeggen tegen mensen zonder overgewicht: "ja, voor jou is het makkelijker om nee te zeggen tegen de frieten". Nee, maar die doen het wel. En daar moeten ze niet voor gestraft worden door hun mening of "prestatie" als minderwaardig te bestempelen.
Vergelijk die met jouw post waar ik een antwoord op gaf:
Omdat gij daar minder problemen mee hebt om in uw kot te blijven & sociale contacten te beperken & geen hobbye uit te oefenen, betekent dat niet dat het voor de rest ook zo evident is. En dan is dat niet uit slechte wil.
Wie van ons twee doet hier aannames over hoeveel last de ander heeft van de regels? Jij toch wel, zeker. En dat strijkt mij tegen de haren in, ja.
Dus nogmaals, wie ben jij mo te bepalen of een ander daar veel last van heeft? En al helemaal op basis van zijn geloof in wetenschappelijk onderbouwde maatregelen.

Een jaar leven als kluizenaar, echt? Deze zomer kon je op reis gaan, en eigenlijk daarna ook nog. Grasvelden overal in het land zaten vol als er wat zon was.
Ze hebben heel de zomer gezegd dat het afgeraden was om te reizen (al een gans jaar eigenlijk). Inclusief bijhorende campagnes "maar in België is het ook mooi, geniet vooral van de kust en de Ardennen" om dan vervolgens afkeurend in het nieuws te komen omdat er wel veel volk op die plaatsen was.
Zie Decaluwé die terugvloog uit Portugal omdat het te druk was op den dijk en dan schande sprak van de mensen.
Dus ja, je kon op reis. Maar je zou evengoed schande spreken van degene die op reis zijn gegaan als dat je nu zegt "waarom heb je het niet gedaan, het kon toch?"

En tuurlijk kan iedereen wel een andere bezigheid vinden, maar het blijft iets dat geforceerd is als je het niet graag doet toch? Alsof een schilder het plots plezant zou vinden dat hij moet gaan voetballen omdat schilderen ineens niet meer mag. Dat is plezant voor efkens, maar dat blijft niet duren.

Ik ben het voor de rest met je eens, ik denk niet dat die maatregelen genomen worden om mensen te pesten, of dat Van Ranst hier op een gigantische powertrip zit. Maar je punt van reizen is pertinent onwaar & wat begrip voor mensen die een hobby hebben die nu niet uitgeoefend kan worden zou ook al helpen.

Iedereen (dus daarom niet persé jij) kruipt hier gewoon verder en verder in zijn hoek. Het mag ook eens gezegd worden dat ondanks alles het overgrote deel van de bevolking al een jaar braaf de maatregelen zit te volgen. Der zit altijd ne rotten appel tussen en iemand die de kantjes er wat van afloopt, maar echt grote problemen zijn hier met de bevolking nog niet geweest. Dat er dan na een jaar eens geklaagd wordt, tjsah, lijkt me toch logisch?

Hij laat toch zo uitschijnen dat het geen moeite is om u aan de regels te houden & dat diegene die het niet doen een gevaar zijn voor de maatschappij.
Althans, zo heb ik dat geinterpreteerd

1 woord: coronamoeheid. De vele riedeltjes van 'Ik En IeDeReEn DiE iK kEn HoUdT zIcH aAn De MaAtReGeLeN hOoR' klinken heel mooi, maar de realiteit lijkt me toch anders. Lees Twitter, Facebook erop na, ga buiten en open je ogen. Spreek met mensen. De frustratie druipt ervan af.

Kan je het ze kwalijk nemen na een jaar leven als een kluizenaar? Om dan te horen dat versoepelingen weer op de lange baan dreigen te gaan want variant X of variant Y blabla cruciale weken blabla volhouden blabla vaccinaties te traag. Dan heb je van die champetter sherrif gouverneurs die pizzadozen gingen tellen, alle activiteiten voor kinderen willen verbieden. En van die belachelijke boetes omdat kotstudenten in hun gemeenschappelijke keuken geen mondmasker dragen. Of mensen die even masker af doen in winkelstraat een boete krijgen terwijl rokende voorbijgangers eens goed lachen. Of scoutsjongeren die na hun activiteit even blijven zitten en een samenscholingsverbodinbreuk aan hun broek krijgen, jeugdrechter inclusief.

Mensen zijn het gewoon kotsmoe om zo te moeten leven. En terecht ook.
Ik ga nogmaals herhalen wat ik het laatste jaar al meermaals gezegd heb. Het is en blijft mijn persoonlijke kijk op de situatie, dus je doet ermee wat je wilt.

Ik geef u gelijk, ik ben het ook beu. Ik heb altijd al gezegd dat ik ook niet blij wordt van de maatregelen en dat ik ze niet voor mijn plezier opvolg. Niemand (of toch een kleine minderheid) wordt blij van de maatregelen.
Echter besef ik dat ze nodig zijn, en dat ze niet opvolgen meer kwaad gaat doen dan ze vol te houden. En het maakt niet uit hoe beu ik het wordt (na 1j continu thuis te werken en bijna niemand te zien), ik ga de maatregelen toch zo goed mogelijk blijven opvolgen. Want coronamoeheid is het grootste excuus dat ik ooit gehoord heb om maar te zeggen dat ge zo egoïstisch zijt dat je enkel naar jezelf kunt kijken.

Het is en blijft heel simpel, het is een situatie die we momenteel niet 100% in de hand hebben. Om het crû te zeggen: vroeger waren de mensen den oorlog ook beu, maar het is niet omdat je het beu bent dat het probleem opeens weggaat. De enige manier om ons hier door te krijgen, als maatschappij, is om ons zoveel mogelijk aan de maatregelen te houden.

Want het beu zijn en u niet aan de maatregelen houden, gaat enkel een omgekeerd effect hebben als dit op grote schaal gebeurt. Want het resultaat dan zal zijn dat er nog zwaardere maatregelen nodig zijn om het in te dekken.

Hij laat toch zo uitschijnen dat het geen moeite is om u aan de regels te houden & dat diegene die het niet doen een gevaar zijn voor de maatschappij.
Althans, zo heb ik dat geinterpreteerd
Ik zou het eerder zo lezen: uiteraard kost het (veel) moeite om u aan de regels te houden maar dat wil niet zeggen dat we het niet moeten doen en degenen die het niet doen zijn niet noodzakelijk een gevaar voor de maatschappij maar veel verder dan 'ik doe dat niet graag' komen ze niet met hun redeneringen.

Ja het is moeilijk, ja het is moeilijker voor sommigen dan anderen maar ffs we spreken hier niet over kinderen eh.

edit: ohja, makkelijk? 14 maanden sinds ik mijn familie in het echt gezien heb en mijn moeder die elke keer tranen in haar ogen heeft op skype omdat ze haar kleinkinderen al zolang niet meer echt gezien heeft is inderdaad heel makkelijk. En mijn vriendin haar grootmoeder die vorige maand aan corona gestorven is met dan een crappy begrafenis wegens regels, jep .. makkelijk.

Zie ik kan ook emotioneel doen, maar dat doet niks af aan de feiten dat jij noch ik noch gelijk wie op facebook, twitter of de hln comments ook maar enige kennis heeft om die maatregelen gegrond in twijfel te trekken.

Om het met de gevleugelde woorden van Bernard Rentier te zeggen, en om maar aan te tonen dat net over de taalgrens ze heel anders redeneren dan hier:

Wat is het nut van de projecties waarop ge uw beleid baseert als die projecties gewoon geen rekening houden met een hoop parameters?

mais enfin : er werd duidelijk gezegd dat de projecties zonder de mogelijke invloeden van beter weer en vaccinatie waren omdat ze de invloed daarvan nog niet konden voorzien. Het kan veel beter zijn dan voorzien maar het kan ook veel slechter zijn als britse variant of zuid afrikaanse variant besmettelijker is dan voorzien.

mais enfin : er werd duidelijk gezegd dat de projecties zonder de mogelijke invloeden van beter weer en vaccinatie waren omdat ze de invloed daarvan nog niet konden voorzien. Het kan veel beter zijn dan voorzien maar het kan ook veel slechter zijn als britse variant of zuid afrikaanse variant besmettelijker is dan voorzien.
En ik zeg u dat uw projecties dan gewoon flawed zijn, want het is hoe langer hoe meer duidelijk dat het weer een gigantische rol speelt.

En ik zeg u dat uw projecties dan gewoon flawed zijn, want het is hoe langer hoe meer duidelijk dat het weer een gigantische rol speelt.

Het heet een projectie voor een reden en geen vaststaand feit. Er zijn verschillende dingen die invloed hebben erop zowel negatief als positief.
Wil je goed weer erin verwerken maar we zitten met koudegolf midden maart van 3 weken dan is je projectie er ook helemaal aan.
Wil je de vaccinaties erbij voegen maar pfizer levert 3 weken niet idem met je projectie.

Of wil je dat ze geen projectie gebruiken en zo eventjes buikgevoel volgen hoe het mss wel eens zou kunnen zijn.

Jij bent journalist? De hardliners zijn dus de rechtschapen wetenschappers die zich enkel op gepubliceerde onderzoeken baseren met kristalheldere conclusies die geen ruimte voor interpretatie laten, wie hen niet volgt is een wenende baby. Geen ruimte daartussen mogelijk, in ons kot zullen we blijven, liefst met minstens twee mondmaskers aan, en wie enig positivisme of perspectief op verbetering aan de dag wil leggen is lid van de onwetenschappelijke, oerdomme versoepelingsbrigade.
Dat maak jij ervan he...

Geen enkele projectie is 100% en sluitend. Daarom is het een projectie.

Ze hebben ze gedeeld om aan te tonen waarop ze zich baseren, niet om te zeggen dat die projecties 100% gaan uitkomen (wat nooit zo is). Want buiten die parameters zullen er nog *tig andere zijn waar men onmogelijk rekening mee kan houden.

[edit]Zoals @bassie82 zei en mij dus voor was :p

Nee, maar een projectie waar de waarschijnlijk belangrijkste parameter niet in zit gebruiken om maatregelen met zo'n gigantische impact te verdedigen, daar zakt mijn broek wel van af hoor. Dat noem ik zelfs geen projectie, da's gewoon nattevingerwerk.

Nee, maar een projectie waar de waarschijnlijk belangrijkste parameter niet in zit gebruiken om maatregelen met zo'n gigantische impact te verdedigen, daar zakt mijn broek wel van af hoor. Dat noem ik zelfs geen projectie, da's gewoon nattevingerwerk.
Er zal wel een gegronde reden zijn dat ze er niet inzitten. En het is niet omdat jij dit als "belangrijkste parameter" ziet, dat het ook zo is.

En zoals gezegd, quasi elke projectie is flawed volgens die redenering, want je kan nooit met alle parameters rekening houden. En zelfs als je belangrijke parameters kunt identificeren is het soms beter om ze eruit te halen als je weet dat je de evolutie ervan niet kan voorspellen.

Bekijk eens de corona-cijfers in Brazilië bvb. Ik denk niet dat "het weer" de belangrijkste parameter is.

Ik blijf erbij, mocht de Belg wat meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben, dan waren de cijfers al lang beter geweest.

Maar zoals bij alles in dit land zijn er velen die de kantjes er van af lopen. Iets wat ik overigens niet wil of kan begrijpen, want mocht iedereen zich aan de regels houden, dan zou er veel sneller versoepeld kunnen worden.

Men heeft duidelijk gezegd dat er heden onvoldoende data is om de precieze impact van het weer mee te nemen in de projecties.
Idem voor de hogere kans op hospitalisatie of overlijden bij de nieuwe varianten.

Sta mij toe om daar meer waarde aan te hechten dan aan uw simpele "het weer speelt een gigantische rol".

Bekijk eens de corona-cijfers in Brazilië bvb. Ik denk niet dat "het weer" de belangrijkste parameter is.
Ik denk dat het ook genuanceerder is dan "zomer = goede cijfers" en "winter = slechte cijfers". Genoeg plaatsen ter wereld waar de besmettingen pieken in een lente of zomerseizoen, de laatste maanden inderdaad Brazilië maar bv ook Zuid-Afrika. In het buitenland is men daar ook voorzichtig mee.

Dat beaamt Coen Berends van het RIVM. "Bij de meeste luchtwegvirussen zie je dat lage temperaturen en een lage luchtvochtigheid de kans op verspreiding vergroten", legt hij uit. "Daarom dienen griepvirussen zich ook aan in het najaar en de winter. Maar dat verband is bij corona veel minder duidelijk. Ook in warme landen vindt transmissie op grote schaal plaats. Dus blijf de regels hanteren, ook in de zomer, ook in de buitenlucht."

Als je voor een projectie de keuze hebt om te kiezen tussen het gebruik van een parameter die gigantisch onzeker is en een parameter niet te gebruiken is het wél degelijk een optie om die parameter niet te gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan