Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor een keer iets positief zeggen over De Croo jr. deze persconferentie met verduidelijking waar we aan toe zijn, wat de meest waarschijnlijke scenario's zijn en de uitkomst van het overlegcomité komende vrijdag (i.e. pas versoepelingen eind april/begin mei) was welgekomen. Echt tof om eens een "blik in de machinekamer" te krijgen, zou men eerder en eventueel via online info in extra detail mogen doen (niet iedereen leest graag wetenschappelijke/technische papers, nerds zoals ik wél).

Zo'n simulaties/scenario's tonen tenminste duidelijk waar we (potentieel) aan toe zijn, en ik denk dat iedereen verkiest dat deze lockdown light de laatste is, en niet nu nog even in maart versoepelen om daarna nog een nieuwe "shitshow" mee te maken.

en ik denk dat iedereen verkiest dat deze lockdown light de laatste is, en niet nu nog even in maart versoepelen om daarna nog een nieuwe "shitshow" mee te maken.
Je zou dat denken, maar de druk is enorm en zal zeker bij aanhoudend goed weer alleen maar verder toenemen.

Je zou dat denken, maar de druk is enorm en zal zeker bij aanhoudend goed weer alleen maar verder toenemen.

True, maar mits 3 à 4 weken geduld verwacht ik wel eerder dat er beperkte versoepelingen zullen komen, zelfs voor begin mei, en een "stappenplan" om vanaf mei meer te versoepelen.

Tenzij er nog een nog meer besmettelijkere variant opduikt 😂 .... wacht dit is niet grappig... 😐

Waarom doen we dan in godsnaam onderzoek naar kanker?

Neem nu bvb een variant van de pest die we niet onder controle krijgen. Voor die uitbrak was de gemiddelde levensverwachting iets boven de 40 jaar? Jij vindt nu die 80 een respectabele leeftijd, maar eigenlijk is die 40 dus al een respectabele leeftijd he. Dan zou je gewoon zeggen "tja, we hebben geprobeerd, pech voor de "ouderen""?

Nee, kanker raakt vooral oudere mensen. Net zoals Corona vooral oudere mensen raakt.
Nee kanker raakt niet vooral oudere mensen.
Misschien eens een bezoekje brengen aan een kankerafdeling (je kan zelfs nog kiezen tussen een volwassenen en/of kinderafdeling) en dan de gemiddelde leeftijden vergelijken van mensen die op de IC ligt met Covid of op de palliatieve met kanker.
En kanker is 100% dodelijk voor eender welke leeftijdsgroep als het niet behandeld wordt.
Je mag maar van geluk spreken dat je er niet van op de hoogte bent want die cijfers zie je natuurlijk niet dagelijks op het nieuws passeren.

Misschien eens een bezoekje brengen aan een kankerafdeling (je kan zelfs nog kiezen tussen een volwassenen en/of kinderafdeling) en dan de gemiddelde leeftijden vergelijken van mensen die op de IC ligt met Covid of op de palliatieve met kanker.
En kanker is 100% dodelijk voor eender welke leeftijdsgroep als het niet behandeld wordt.
Je mag maar van geluk spreken dat je er niet van op de hoogte bent want die cijfers zie je natuurlijk niet dagelijks op het nieuws passeren.
Incidence rates are strongly related to age for all cancers combined, with the highest incidence rates being in older people. In the UK in 2015-2017, on average each year more than a third (36%) of new cases were in people aged 75 and over.[1-4]

Age-specific incidence rates rise steeply from around age 55-59. The highest rates are in the 85 to 89 age group for females and males.

Niets van wat jij zegt spreekt hem tegen hoor. Ja, ook kinderen krijgen kanker, maar minder dan oudere mensen als je het globaal beziet (waar je alle kankers al samenneemt alsof ze hetzelfde zijn). De reden dat kanker zo'n issue is in de Westerste wereld is gedeeltelijk omdat we gewoon gemiddeld ouder worden, en de vergrijzing hier zijn werk doet. Wikipedia:
Deaths from cancer were 5.8 million in 1990.[197] Deaths have been increasing primarily due to longer lifespans and lifestyle changes in the developing world.[23] The most significant risk factor for developing cancer is age.[198] Although it is possible for cancer to strike at any age, most patients with invasive cancer are over 65.[198] According to cancer researcher Robert A. Weinberg, "If we lived long enough, sooner or later we all would get cancer."[199] Some of the association between aging and cancer is attributed to immunosenescence,[200] errors accumulated in DNA over a lifetime[201] and age-related changes in the endocrine system.[202] Aging's effect on cancer is complicated by factors such as DNA damage and inflammation promoting it and factors such as vascular aging and endocrine changes inhibiting it.[203]
Dusja, minder emotioneel reageren is meestal beter. En dit komt van iemand die beide ouders aan kanker is verloren.

Niets van wat jij zegt spreekt hem tegen hoor. Ja, ook kinderen krijgen kanker, maar minder dan oudere mensen als je het globaal beziet (waar je alle kankers al samenneemt alsof ze hetzelfde zijn). De reden dat kanker zo'n issue is in de Westerste wereld is gedeeltelijk omdat we gewoon gemiddeld ouder worden, en de vergrijzing hier zijn werk doet. Wikipedia:

Dusja, minder emotioneel reageren is meestal beter. En dit komt van iemand die beide ouders aan kanker is verloren.
Ik had het misschien niet enkel moeten hebben over sterven aan kanker.
Maar ook het overleven van kanker (dankzij al de onderzoeken en beter gerichte behandelingen).
Tel die mensen er eens bij en ga er vanuit dat ze niet behandeld zouden kunnen worden ook zouden sterven. (want dat was de vraag van iemand waarom onderzoeken doennaar kanker ?)

Of ben ik de enige die collega's/kennissen en/of familie van soms ver onder de 50-60 zie ziek worden ?

En ok de vergrijzing speelt hier natuurlijk ook een grote rol in. Maar dat is bij Covid toch ook het geval niet ?
Moesten we allemaal maar max 50 jaar worden zouden we deze discussie waarschijnlijk niet voeren.

Laatst bewerkt:
Maar ook het overleven van kanker (dankzij al de onderzoeken en beter gerichte behandelingen).
Tel die mensen er eens bij en ga er vanuit dat ze niet behandeld zouden kunnen worden ook zouden sterven.

Of ben ik de enige die collega's/kennissen en/of familie van soms ver onder de 50-60 zie ziek worden ?

En ok de vergrijzing speelt hier natuurlijk ook een grote rol in. Maar dat is bij Covid toch ook het geval niet ?
Moesten we allemaal maar max 50 jaar worden zouden we deze discussie waarschijnlijk niet voeren.

COVID treft ook mensen ver onder 50-60 jaar hé.
Er liggen er ook genoeg in ziekenhuis en IC die niet uit WZC komen.

Tel die mensen er eens bij en ga er vanuit dat ze niet behandeld zouden kunnen worden ook zouden sterven. (want dat was de vraag van iemand waarom onderzoeken doennaar kanker ?)

Het is niet omdat een ziekte ook voorkomt bij jongeren het niet voornamelijk ouderen kan treffen hé. Die cijfers van Phate_13 gaan over incidence, niet over sterven.

Dat ga je mij niet horen ontkennen dat er mensen onder de 50 ook met COVID in het ziekenhuis kunnen terechtkomen.
Maar ik vermoed dat het in verhouding een stuk minder zullen zijn dan mensen met kanker en er in het algemeen ook beter uit komen.

Nu iets wat ik mij al een tijdje afvraag en die vraag al aan wat kennissen heb gesteld (gewoon uit puur nieuwsgierigheid en dus zonder iets te willen minimaliseren).
Hoeveel mensen zouden van COVID iets gemerkt hebben (dus in hun familie-/kennissen-/vriendenkring) moest er nooit iets over verschenen zijn in de media ?
Natuurlijk ga ik dan voorbij aan het feit dat er nu wel maatregelen zijn getroffen.
Maar ik heb natuurlijk geen glazen bol waarin ik cijfers kan toveren van hoeveel slachtoffers er zouden gevallen zijn (en welke leeftijd) zonder de maatregelen.

Dat ga je mij niet horen ontkennen dat er mensen onder de 50 ook met COVID in het ziekenhuis kunnen terechtkomen.
Maar ik vermoed dat het in verhouding een stuk minder zullen zijn dan mensen met kanker en er in het algemeen ook beter uit komen.

Nu iets wat ik mij al een tijdje afvraag en die vraag al aan wat kennissen heb gesteld (gewoon uit puur nieuwsgierigheid en dus zonder iets te willen minimaliseren).
Hoeveel mensen zouden van COVID iets gemerkt hebben (dus in hun familie-/kennissen-/vriendenkring) moest er nooit iets over verschenen zijn in de media ?
Natuurlijk ga ik dan voorbij aan het feit dat er nu wel maatregelen zijn getroffen.
Maar ik heb natuurlijk geen glazen bol waarin ik cijfers kan toveren van hoeveel slachtoffers er zouden gevallen zijn (en welke leeftijd) zonder de maatregelen.

Als ik uit eigen ervaring moet spreken. Gigantisch veel.

Mijn zus heeft 't in maart gehad, werkt in een ziekenhuis en is nog altijd overstressed van de toeloop daar.
Ze heeft nog altijd geen deftige smaak of geur.

De stagiaire bij ons van 18 is ermee in 't ziekenhuis opgenomen.

Een vriend van de training van dezelfde leeftijd als ik is na zijn besmetting in april nog altijd niet deftig hersteld.

Andere trainingskameraad idem, die heeft enkele weken geleden de Britse variant opgepikt.

Ik kan zo echt nog wel even doorgaan hoor. Ik ken echt veel (jonge) mensen die er de gevolgen nu nog van dragen.

@dafran:
Ik denk dat je het aantal connecties dat mensen hebben met elkaar, al is het maar via toevallig één keer per maand eens iemand tegen te komen en elkaar een "update" te geven van elkaars leven. Iedereen zou het vrij snel gemerkt hebben.

Hell, bijna iedereen kent toch wel minstens één verpleegster of dokter, zelfs asociale einzelgangers zoals ik. Die zouden echt wel hebben zitten klagen (en terecht) op social media en in het echte leven.

Je kan corona gerust minimaliseren in het opzicht dat het ver van de dodelijkste pandemie is die je je kan inbeelden, maar het is overduidelijk meer dan een "griepje" dat onder de radar zou kunnen hebben passeren. Plus dodelijke griepseizoenen haalden voorgaande jaren ook al het nieuws, al was dat meer een "fait divers".

@kay-gell:
Dat is minder... Ik moet wel zeggen, mijn directe familie is quasi allemaal gespaard gebleven. Wel 2 collega's getroffen en mijn bovenbuurvrouw en haar man, quasi allemaal gaan skiën of een partner die was gaan skiën vlak voor de eerste golf. De tweede golf ken ik geen slachtoffers van... (tenzij via via via).

Net op mijn facebook een reclame gesponsord door open VLD:
"Laat ons vanaf maart buitenactiviteiten zo veel mogelijk toelaten. Denk dan aan recreatie, sport, mensen ontmoeten en zelfs het openen van horecaterrassen”, roept voorzitter Egbert Lachaert op. “Bovendien is het besmettingsrisico klein en de winst voor de mensen groot.”

Allé dat kunt ge nu toch niet verzinnen 🤦‍♂️

Bedankt voor je antwoord Kay-gell.

Het zal idd van persoon tot persoon afhangen en daarom wou ik de vraag eens stellen buiten mijn persoonlijke kring.

Bedankt voor je antwoord Kay-gell.

Het zal idd van persoon tot persoon afhangen en daarom wou ik de vraag eens stellen buiten mijn persoonlijke kring.
Ik heb het gehad in de tweede golf, mijn ma in de eerste golf (werkt als vrijwilligster in een hospitaal, is er zwaar ziek van geweest), collega (48) die op intensieve heeft gelegen. Nonkel ook die het gehad heeft.

Dus best nog veel eigenlijk hier.

Bij ons niemand dat we weten.. Denk wel dat er veel het gehad hebben zonder te weten. ( als ik naar mezelf kijk, sport gewijs redelijk constante lijn in het fietsen en lopen ) Keer 2 weken minder maar de kleine had iets mee van de creche denken we.
2 weken geleden wel gehoord van collega dat hij en z'n gezin het hadden. Wss van op een werf in metz... Ze namen het er niet zo nauw met de regels volgens hem.

Volgens de croo zalt nog ff duren. ' er is nu wel bewijs dat het vaccineren helpt ' ... Allez
Met wat chance in maart een beetje, in april nog een beetje en in mei nog een beetje.
Afhankelijk van vaccinatie.

Het perspectief in UK waar wij enkel van kunnen dromen, met 10.000 besmettingen per dag

Eigenlijk is dat niet veel anders dan wat er vandaag bij ons gezegd is hoor. We spreken over zowat dezelfde termijnen.

Alleen maakt de UK het heel concreet met specifieke versoepelingen op vaste tijdstippen. Op zich is dat zeker niet slecht en dat geeft een duidelijke leidraad. Anderzijds ook wel riskant, als dan zou blijken dat je er op die datum toch niet zo goed voor staat als je op voorhand dacht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan