Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil wel eens weten eens de pandemie achter de rug is of het dit allemaal waard was. Tienduizenden doden (vooral 85+) vs enkele generaties in depressies en mentale onweerbaarheid gooien.

Is het voorkomen van een sterfte van een oude persoon dan meer waard dan de miserie die een 30er nu krijgt en nog enkele jaren zal moeten meedragen?

De "waarde" van een oudere is ook makkelijk te bepalen: 0,0 .... tenzij het toevallig een naaste/familie/kennis is.

Mss zijn er ook andere effecten en gaan velen de zaken die iedereen als normaal beschouwde wel wat meer gaan appreciëren, mss zullen een aantal mensen juist mentaal sterker staan na deze periode, ....

Ja sorry mensen mijn post was nog niet af maar ik had al op de send knop geklikt. Er wordt soms erg snel gereageerd. Gelieve mijn post opnieuw te lezen ;) --> Dat is mijn antwoord lol.

"De cijfers gaan wellicht nooit meer dalen dus ik stel voor dat we ons concentreren op vaccinaties zodat de cijfers kunnen dalen."
:rofl:
Ge weet goed genoeg wat ik bedoel. Maar een grapje kan er wel af :)

Houdt er rekening mee dat er een kans bestaat dat de cijfers NOOIT meer gaan dalen, nu niet, binnen 1 jaar niet, binnen 20 jaar nog niet (die kans is naar mijn mening zelfs het meest realistische, behalve door de vaccinaties mss en dan nog ..). Ga je ons dan eeuwig in (een zachte) lockdown steken? :)

Dan vind ik het in ieder geval, beter om zich te concentreren op bijvoorbeeld de vaccinaties, dusdanig dat op middellange termijn het aantal doden en ziekenhuisopnames sterk verminderd en op basis daarvan het normale leven terug langzamerhand terug op te laten nemen.
Ik denk dat het best is om Israël nu te volgen, zij staan verder in vaccineren en heropenen alles terug nu (dacht ik).

Je vergeet dan natuurlijk wel 1 ding: de zware 2 golf van september/oktober is al ingezet sinds begin juli. Wat zichtbaar is in de cijfers (en heb ik hier al een aantal keer gepost).
Sinds begin juli was het begin van de exponentiële stijging er, met dan even een afvlakking door lokale maatregelen (Antwerpen o.a.). Maar dit was weldegelijk het begin van de 2e golf.

Ook niet vergeten dat het toen, bij de heropening van de horeca, terrasjesweer was. Er waren genoeg cafés die ook aan het klagen waren om de maatregelen dan omdat ze geen terras hadden en het financiëel niet haalbaar was met de maatregelen toen om enkel mensen binnen aan tafel in vaste groepen te hebben.

Kijk gewoon naar het overzicht van het sciensano dashboard; we zitten nog niet in de buurt qua cijfers van besmettingen, ziekenhuisopnames, doden of positiviteitsratio van wat het was bij de versoepelingen toen. Wat we nu gedaan hebben en blijven doen, is het drukken.

Of heb je liever dat ze versoepelen, er een nieuwe golf komt en er dan weer strengere maatregelen komen (die mogelijks ook weer heel het proces verlengen)? Want dat gaat het zijn dan hé, een jo-jo effect van versoepelingen en dan weer verstrengingen. Die mogelijks (waarschijnlijk zelfs) langer gaan duren dan gewoon aanhouden of wachten met versoepelen tot het effectief beter gaat.

Goh nee, daarom dat ik ook zeg dat ik niemand iets kwalijk neem hé. Ik versta de achterliggende redenen en complexiteiten maar het is gewoon alles behalve aangenaam om nu al 4 maand "on hold" te leven met amper vooruitzichten.

Houdt er rekening mee dat er een kans bestaat dat de cijfers NOOIT meer gaan dalen, nu niet, binnen 1 jaar niet, binnen 20 jaar nog niet (die kans is naar mijn mening zelfs het meest realistische, behalve door de vaccinaties mss en dan nog ..). Ga je ons dan eeuwig in (een zachte) lockdown steken? :)

Dan vind ik het in ieder geval, beter om zich te concentreren op bijvoorbeeld de vaccinaties, dusdanig dat op middellange termijn het aantal doden en ziekenhuisopnames sterk verminderd en op basis daarvan het normale leven terug langzamerhand terug op te laten nemen.
Draai die redenering om. Stel dat de cijfers niet meer dalen. Ga je dan alle maatregelen versoepelen en alle 75-plussers dan maar opofferen?

Ja sorry mensen mijn post was nog niet af maar ik had al op de send knop geklikt. Er wordt soms erg snel gereageerd. Gelieve mijn post opnieuw te lezen ;) --> Dat is mijn antwoord lol.

Ge weet goed genoeg wat ik bedoel. Maar een grapje kan er wel af :)
Ik heb geen flauw idee wat gij bedoelt jong.

Het enige wat ik weet is dat wat er daadwerkelijk geschreven staat naar goede gewoonte 100% zever is.
Wel amusant om te lezen op maandagvoormiddag.

Draai die redenering om. Stel dat de cijfers niet meer dalen. Ga je dan alle maatregelen versoepelen en alle 75-plussers dan maar opofferen?
Als de andere optie is dat we altijd in een lockdown blijven, heu ja (en ja dat klinkt crimineel so be it) MAAR daar ga ik niet vanuit. Door de vaccinaties gaan de cijfers wel dalen hoor, daar ben ik gerust in (zoals aangehaald door een aantal mensen als reactie op mijn post)

Ik heb geen flauw idee wat gij bedoelt jong.

Het enige wat ik weet is dat wat er daadwerkelijk geschreven staat naar goede gewoonte 100% zever is.
Wel amusant om te lezen op maandagvoormiddag.
Ik begrijp uw post dan duidelijk niet en jij die van mij blijkbaar ook niet. Dat kan gebeuren. Het blijft een tekstforum. Next topic dan. Ik heb géén zin op een maandag, op mijn verjaardag, tijdens mijn verlof hier dieper op in te gaan. Even goeie vrienden en tot de volgende.

Nu goed lees mijn post ook nog eens terug. Ik heb soms de neiging te snel een 'halve' post te posten. Daar gaat het al fout. A bad habbit. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Opofferen is een groot woord. Ze lopen een groter risico, maar dat is met vrijwel elke ziekte het geval dat ouderen er een groter risico mee lopen. Zelfs externe factoren als pakweg een hittegolf is een groter risico voor een 75-plusser dan voor een 30'er.

Opofferen is een groot woord. Ze lopen een groter risico, maar dat is met vrijwel elke ziekte het geval dat ouderen er een groter risico mee lopen. Zelfs externe factoren als pakweg een hittegolf is een groter risico voor een 75-plusser dan voor een 30'er.

Welk boodschap geef je dan?
Ja we weten dat het gevaarlijker is voor jullie maar kijk life goes on hé, wel neen niet als je sterft maar dat is dan maar jouw probleem.

Je moet maar een beter immuunsysteem hebben.

Ja we weten dat het gevaarlijker is voor jullie maar kijk life goes on hé, wel neen niet als je sterft maar dat is dan maar jouw probleem.

Mensen worden ouder en worden zwakker en hebben daardoor meer kans om te sterven aan allerlei zaken.
That's life, my sweet friend.

Dat is toch zo'n beetje de normale gang van zaken binnen onze maatschappij. Voor alles hebben we een kosten-baten analyse en nemen we risico's erbij omdat ze niet opwegen tegen het groter geheel.

En gaan jullie ook zo reageren als de volgende virus zich richt tot jullie leeftijdscategorie?
Als er een virus komt dat zich specifiek naar onze leeftijdscategorie (25-55) richt denk ik dat we nog veel grotere problemen zullen hebben dan nu het geval is. Je doet nu precies alsof we ze allemaal gewoon willen laten vallen terwijl het afgelopen jaar toch wel degelijk het tegenovergestelde getoond heeft. Het is ook een beetje een oneerlijke vergelijking, we leven in een tijd waar we het geluk hebben een vrij respectabele leeftijd te kunnen behalen hier in het westen. Maar die hogere leeftijd houdt nu eenmaal risico's in, je bent nu eenmaal sneller vatbaar voor ziektes, een val die u en mij 2 uur lang wat pijn bezorgt breekt misschien de heup van de 80-jarige.

Waarom doen we dan in godsnaam onderzoek naar kanker?
Dezelfde reden waarom we onderzoek doen naar griepvaccins, parkinsons, etc. Om mensen te kunnen genezen, langer te laten leven, etc. Maar voor kankeronderzoek moeten de cafés niet gesloten worden eh.

Dat is toch zo'n beetje de normale gang van zaken binnen onze maatschappij. Voor alles hebben we een kosten-baten analyse en nemen we risico's erbij omdat ze niet opwegen tegen het groter geheel.
Ik ga ervan uit dat als de vaccinatie faalt we inderdaad op termijn ermee zullen leren leven.

Maar momenteel is die kosten-baten analyse toch de reden dat we met deze maatregelen zitten? Ik vind het een beetje bizar hoe sommigen doen alsof dat iets anders is.

Als er een virus komt dat zich specifiek naar onze leeftijdscategorie (25-55) richt denk ik dat we nog veel grotere problemen zullen hebben dan nu het geval is. Je doet nu precies alsof we ze allemaal gewoon willen laten vallen terwijl het afgelopen jaar toch wel degelijk het tegenovergestelde getoond heeft. Het is ook een beetje een oneerlijke vergelijking, we leven in een tijd waar we het geluk hebben een vrij respectabele leeftijd te kunnen behalen hier in het westen. Maar die hogere leeftijd houdt nu eenmaal risico's in, je bent nu eenmaal sneller vatbaar voor ziektes, een val die u en mij 2 uur lang wat pijn bezorgt breekt misschien de heup van de 80-jarige.

Dezelfde reden waarom we onderzoek doen naar griepvaccins, parkinsons, etc. Om mensen te kunnen genezen, langer te laten leven, etc. Maar voor kankeronderzoek moeten de cafés niet gesloten worden eh.

Hoeveel ziektes ken jij die dagelijks 2000 nieuwe besmettingen oplevert? Dit terwijl we met deze beperkende maatregelen zitten?

Ouderen hebben grotere kans op sterven ja maar niet specifiek grotere kans op besmetting hé.
Langetermijngevolgen zijn ook niet te onderschatten zelfs voor jongeren.

En dan moet je kijken naar de druk op gezondheidszorg : welke criteria ga je dan nemen om welke mensen te redden?

Ik ga ervan uit dat als de vaccinatie faalt we inderdaad op termijn ermee zullen leren leven.

Maar momenteel is die kosten-baten analyse toch de reden dat we met deze maatregelen zitten? Ik vind het een beetje bizar hoe sommigen doen alsof dat iets anders is.
Mijn post was misschien niet zo duidelijk, maar als ik naar kosten-baten analyse refereer dan heb ik het niet over de corona-regels of zelfs corona in het algemeen. Pakweg de snelheidslimiet op de autostrade. We hebben besloten dat dit 120 km/u is, en ja er vallen nog steeds doden op de autostrade maar we hebben als maatschappij beslist dat we die verliezen (excuses voor de botte uitdrukking) erbij nemen.

Auto's in het algemeen vormen een enorm risico, maar ook daar hebben we beslist dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Die nadelen kunnen dan wel een enorme persoonlijke impact hebben, maar maatschappelijk gezien niet zo zeer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan