Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat vind ik nu echt wat de miserie aan heel de situatie eerlijk gezegd dat het al zo lang op het zelfde niveau blijft hangen. Maanden en maanden aan een stuk.

Vorig jaar ging alles dicht en enkele maanden later hadden we toch iets of wat een normaal leven. 8 juni ging de horeca open, dat is 3 maanden later he. Ok, de maatregelen waren toen een pak strenger dat is een feit.

Maar we hadden erna een enigzins normaal leven. We mochten meer mensen zien, horeca was open, je kon het stad eens in om iets te drinken.
Er waren nog maatregelen maar stukken minder.

Nu is de horeca sinds 19 oktober dicht, dat is 4 maand... We mogen nog altijd amper mensen zien, het enige is dat de contactberoepen terug open mogen.

4 maand van stagnerende cijfers, 4 maand zonder concrete vooruitzichten,...
En ik wil daarmee niet met iemand naar de vinger wijzen, maar ik stel gewoon vast dat we nu in een langer gerekte (al is het lichtere) lockdown zitten en er gewoon geen concreet perspectief is en ik word daar nu niet echt vrolijk van...
Het ironische is dat er bij de vorige maatregelen werd geklaagd over dat er geen vooruitzichten waren. Want er moesten getallen zijn over wanneer dingen terug open kunnen gaan.
Die getallen zijn er nu (max 75 besmettingen, 3 weken lang ofzo?), maar we halen ze niet. Het feit dat het stagneert en niet verder zakt tot het niveau dat nodig is, houdt in dat de regels of niet streng genoeg zijn, of niet goed genoeg gevolgd worden.

Het ironische is dat er bij de vorige maatregelen werd geklaagd over dat er geen vooruitzichten waren. Want er moesten getallen zijn over wanneer dingen terug open kunnen gaan.
Die getallen zijn er nu (max 75 besmettingen, 3 weken lang ofzo?), maar we halen ze niet. Het feit dat het stagneert en niet verder zakt tot het niveau dat nodig is, houdt in dat de regels of niet streng genoeg zijn, of niet goed genoeg gevolgd worden.
Die getallen waren er al in november ze. Maar toen was het 800 besmettingen en 75 opnames. Dan is het veranderd naar 800 en 75 maar drie weken aanhouden.

Plaats ook eens de bron erbij. Het antwoord dat je post is een antwoord op de vraag: In de armoedecijfers is de crisis dus nog niet te zien?
De armoede is daar ooknog niet te zien.

Er is geen karaktermoord op Annemans gepleegd. Die heeft uitspraken gedaan die feitelijk onjuist waren, en achteraf gezien problematisch. Dan lijkt het me logisch dat dat iets minder gevolgd wordt.

Het gaat me niet om de impact op de armoedecijfers wel het feit dat Vlieghe in het antwoord op die vraag het blijkbaar nodig vindt een sneer te geven aan de rest van bevolking en ze niet moeten klagen want er zijn nog altijd mensen die het moeilijker hebben. Het argument dat er ergens anders iemand anders is die het slechter dan jou heeft, lijkt me op dit moment (en zelden) niet iets om boven te halen als de bevolking net een jaar lang gigantische opoffereringen heeft gemaakt.

Karaktermoord in de zin dat de foute uitspraken wel heel snel zijn uitvergroot en daarmee ook de rest van zijn betoog is weggegooid en de man is weggezet als een charlatan. De stijging in de cijfers werd volledig op zijn conto geschreven terwijl politiek gestuurde factoren als gebrekkige contact tracing en controle op reizigers werden geminimaliseerd. Hans-Willem Snoeck heeft enkele weken terug ook totaal foute uitspraken gedaan en cijfers met een factor 10 fout geïnterpreteerd, maar dat werd dan afgedaan als een schoonheidsfoutje omdat hij voor zware maatregelen pleit.

Laatst bewerkt:

Goh, ze zoeken natuurlijk een manier om zo normaal mogelijk te leven en de ziekenhuizen niet te belasten.
Scholen die open blijven oa, staat hoog aangeschreven bijvoorbeeld.

En ik snap dat allemaal, hoor. Maar het is wrang dat we nu meer over het virus weten dan een jaar geleden en voor mensen als mij, office-workers, er eigenlijk niets fundamenteels verbeterd is aan mijn leven in 4 maanden. Terwijl dat vorig jaar dus wél was.
Ik kon mijn sport uitoefenen, de fitness was open, ik kon eens een bbq doen.

Het zal misschien het mooie weer zijn van de voorbije dagen dat me dat nog meer moet beseffen.

Jup, minder prematures, vermoedelijk door minder stress tijdens de zwangerschap. Ook ineens een antwoord op @Fitzcarraldo minder stress he.

En kan je mij ook eens uitleggen hoe die burnouts komen van mensen die niet moeten gaan werken? Er zijn wel degelijk cijfers over psychische problemen trouwens, alleen bewijzen ze niet wat jij wil aankaarten...
Je kan ook een burnout krijgen als uw inkomen gehalveerd wordt door corona, je rekeningen en leningen blijven komen en je her en der wat moet proberen bijklussen om rond te geraken.

Uw reactie is echt het summum van wat we hier al enkele pagina's lang proberen te zeggen, dat de blindheid en tunnelvisie omtrent corona velen blind heeft gemaakt voor de andere problematiek.

Ik wil wel eens weten eens de pandemie achter de rug is of het dit allemaal waard was. Tienduizenden doden (vooral 85+) vs enkele generaties in depressies en mentale onweerbaarheid gooien.

Is het voorkomen van een sterfte van een oude persoon dan meer waard dan de miserie die een 30er nu krijgt en nog enkele jaren zal moeten meedragen?

EDIT: Wat me trouwens ook enorm hard stoort, is dat het beleid VOLLEDIG rond repressie draait. Dat zegt ook al genoeg over de gedragenheid van de maatregelen. Gisteren is jan en alleman gaan wandelen en fietsen met het goede weer, het enigste dat zowat nog mag en vandaag heb je minister Verlinden die al gaat bekijken om strenger op te treden en extra inzetten te doen.

Wanneer we horen van een depressiegolf die zich aan het vormen is, horen we niemand. Wanneer we het hebben over de gevoelens van depressie en angst die overal toenemen horen we ook niemand. Kinderen die worden opgesloten, horen we ook niemand over.

Nee, we horen onze ministers enkel om met de repressieve stok te zwaaien.

Laatst bewerkt:
Ik wil wel eens weten eens de pandemie achter de rug is of het dit allemaal waard was. Tienduizenden doden (vooral 85+) vs enkele generaties in depressies en mentale onweerbaarheid gooien.
Redelijk gekleurd hé, generaties in depressies en jonge depressievelingen vs oudjes die sterven. We zullen dat inderdaad dan pas zien. We kunnen ons niet inbeelden wat zonder/met significant lossere maatregelen zou gebeuren. Veel meer doden, zorg die instort? Je hebt ook nog de mensen met langetermijnsgevolgen, die zijn niet dood dus die worden al eens vergeten.

Het is alleszins een wereldwijde trend, en landen die minder streng waren keren vaak op hun stappen terug. Dit is niet even een Belgische beslissing die op 5 minuten werd genomen hoor.

Je kan ook een burnout krijgen als uw inkomen gehalveerd wordt door corona, je rekeningen en leningen blijven komen en je her en der wat moet proberen bijklussen om rond te geraken.

Uw reactie is echt het summum van wat we hier al enkele pagina's lang proberen te zeggen, dat de blindheid en tunnelvisie omtrent corona velen blind heeft gemaakt voor de andere problematiek.

Is het voorkomen van een sterfte van een oude persoon dan meer waard dan de miserie die een 30er nu krijgt en nog enkele jaren zal moeten meedragen?
Nu vergelijk je cijfers met een vaag maar extreem idee, en je negeert alles wat jouw extreme idee kan nuanceren.
Er is echt niks dat aangeeft dat hele generaties (honderdduizend mensen) in een depressie wordt gegooid. Dan vind ik dat jij net degene bent die depressies minimaliseert tot 'zich even niet zo goed voelen'. Anders mag je wel aantonen hoe je erbij komt dat de klinische depressies in die mate zouden stijgen.

Daarnaast is je voorbeeld van die dertiger ook niet correct. De vraag is: Is het voorkomen van sterfte van een persoon (met grote kans een oudere) meer waard dan de EXTRA miserie die die dertiger nu krijgt MIN de miserie die er niet is door overgelopen ziekenhuizen, MIN de financiële problemen die dankzij de maatregelen niet zo erg zijn, MIN de maatschappelijke bescherming die ook zij krijgen tegen het virus.

Dat vind ik nu echt wat de miserie aan heel de situatie eerlijk gezegd dat het al zo lang op het zelfde niveau blijft hangen. Maanden en maanden aan een stuk.

Vorig jaar ging alles dicht en enkele maanden later hadden we toch iets of wat een normaal leven. 8 juni ging de horeca open, dat is 3 maanden later he. Ok, de maatregelen waren toen een pak strenger dat is een feit.

Maar we hadden erna een enigzins normaal leven. We mochten meer mensen zien, horeca was open, je kon het stad eens in om iets te drinken.

Nu is de horeca sinds 19 oktober dicht, dat is 4 maand... We mogen nog altijd amper mensen zien, het enige is dat de contactberoepen terug open mogen.

En ik wil daarmee niet met iemand naar de vinger wijzen, maar ik stel gewoon vast dat we nu in een langer gerekte (al is het lichtere) lockdown zitten en er gewoon geen concreet perspectief is en ik word daar nu niet echt vrolijk van...
Ook mijn gedacht. Al die berichten van de laatste twee maanden over "goede cijfers" gaan vernamelijk over gerommel in de marge op een heel hoog plateauniveau. De cijfers gaan al maandenlang niet meer de goede kant uit. Waarbij ik dus als definitie van goede kant hanteer: cijfers waarbij er op een veilige manier terug meer mogelijk is. Ik heb het hier weken geleden al eens geschreven, momenteel zijn we gewoon eindeloos aan het aanmodderen. De situatie is op dit moment min of meer onder controle maar dat is het dan ook. Het enige vooruitzicht is dat, als de situatie niet wezenlijk slechter begint te worden, er misschien in april meer mogelijk is.

En voor de tienduizendste keer: tienduizenden doden terwijl we al een jaar extreme maatregelen hebben om die doden te vermijden, en dan spreken we nog niet over iedereen die het heeft overleefd maar blijvende gezondheidsproblemen er aan over houden. Wat denk je wat de impact is op de mentale gezondheid wanneer half uw bevolking aan het rouwen is om dierbaren? Wat denk je dat de mentale impact is op zij die blijvende ademhalingsproblemen hebben? Die maanden moeten revalideren? Die niet meer kunnen proeven of ruiken? Wat denk je dat de impact is op de mentale gezondheid wanneer uw gezondheidszorg volledig ingestort is, wanneer mensen geen zorg meer kunnen krijgen? Wat denk je dat de impact is op iedereen die in de gezondheidszorg werkzaam is?

We moeten absoluut aandacht hebben voor de mentale gezondheid, maar je leeft in la-la-land als je denkt dat we zonder mentale kleerscheuren deze crisis hadden kunnen doorkomen zonder de maatregelen.

Of de cijfers de komende weken licht stijgen of dalen zal niet veel verschil maken. Het pad is duidelijk: aanmodderen totdat zoveel mogelijk volk gevaccineerd is.

De zenuwachtigheid waarmee hier altijd gereageerd wordt als iemand nog maar de indruk wekt dat sommige maatregelen overkill waren blijft toch wel plezant om te lezen.

Waar zegt Kingrotra dat er totaal géén maatregelen genomen moesten worden?

Daarmee ben ik het volledig eens (idem met de post van Soeplepel).

Je vergeet dan natuurlijk wel 1 ding: de zware 2 golf van september/oktober is al ingezet sinds begin juli. Wat zichtbaar is in de cijfers (en heb ik hier al een aantal keer gepost).
Sinds begin juli was het begin van de exponentiële stijging er, met dan even een afvlakking door lokale maatregelen (Antwerpen o.a.). Maar dit was weldegelijk het begin van de 2e golf.

Ook niet vergeten dat het toen, bij de heropening van de horeca, terrasjesweer was. Er waren genoeg cafés die ook aan het klagen waren om de maatregelen dan omdat ze geen terras hadden en het financiëel niet haalbaar was met de maatregelen toen om enkel mensen binnen aan tafel in vaste groepen te hebben.

Kijk gewoon naar het overzicht van het sciensano dashboard; we zitten nog niet in de buurt qua cijfers van besmettingen, ziekenhuisopnames, doden of positiviteitsratio van wat het was bij de versoepelingen toen. Wat we nu gedaan hebben en blijven doen, is het drukken.

Of heb je liever dat ze versoepelen, er een nieuwe golf komt en er dan weer strengere maatregelen komen (die mogelijks ook weer heel het proces verlengen)? Want dat gaat het zijn dan hé, een jo-jo effect van versoepelingen en dan weer verstrengingen. Die mogelijks (waarschijnlijk zelfs) langer gaan duren dan gewoon aanhouden of wachten met versoepelen tot het effectief beter gaat.

De zenuwachtigheid waarmee hier altijd gereageerd wordt als iemand nog maar de indruk wekt dat sommige maatregelen overkill waren blijft toch wel plezant om te lezen.

Waar zegt Kingrotra dat er totaal géén maatregelen genomen moesten worden?
Als je posts maakt waar de vooringenomenheid vanaf druipt kan dat al eens gebeuren.

'Flatten the curve' is nooit voldoende geweest. Je moet de curve naar beneden halen, en die blijft nu al een hele tijd hangen op een niveau dat niet ideaal is. Uit het verleden weten we ondertussen nu wel dat wanneer het terug gaat stijgen, het allemaal weer heel snel om zeep kan zijn.
Houdt er rekening mee dat er een kans bestaat dat de cijfers NOOIT meer gaan dalen, nu niet, binnen 1 jaar niet, binnen 20 jaar nog niet (die kans is naar mijn mening zelfs het meest realistische, behalve door de vaccinaties mss en dan nog ..). Ga je ons dan eeuwig in (een zachte) lockdown steken? :)

Dan vind ik het in ieder geval, beter om zich te concentreren op bijvoorbeeld de vaccinaties, dusdanig dat op middellange termijn het aantal doden en ziekenhuisopnames sterk verminderd en op basis daarvan het normale leven terug langzamerhand terug op te laten nemen.

Houdt er rekening mee dat er een kans bestaat dat de cijfers nooit meer gaan dalen, nu niet, binnen 1 jaar niet, binnen 20 jaar nog niet. Ga je ons dan eeuwig in lockdown steken?
Er is niks wat erop wijst dat dat het geval zou kunnen zijn, dus ik zou niet weten waarom we maatregelen op dit moment moeten afstellen op iets waar geen enkele aanwijzing voor is dat het zou kunnen gebeuren.

Houdt er rekening mee dat er een kans bestaat dat de cijfers NOOIT meer gaan dalen, nu niet, binnen 1 jaar niet, binnen 20 jaar nog niet (die kans is naar mijn mening zelfs het meest realistische). Ga je ons dan eeuwig in (een zachte) lockdown steken? :)

Dus je denkt dat vaccinatie niet zal helpen?

Vaccinmaker AstraZeneca levert de komende twee weken minder doses aan Nederland en de rest van de EU dan afgesproken, meldt het RIVM maandag. Het gaat voor Nederland om ruim 217.000 doses die later komen. Dat heeft als gevolg dat voorlopig geen nieuwe afspraken voor vaccinaties worden gemaakt. Al ingeplande afspraken gaan wel door.

Vanaf volgende week maandag kunnen er volgens het RIVM geen vaccins worden geleverd aan priklocaties van de GGD, huisartsen en instellingen in de geestelijke gezondheidszorg.

Reeds geplande afspraken voor de periode tot en met 14 maart blijven staan. Nieuwe afspraken voor deze periode worden voorlopig niet ingepland, aldus het RIVM. Volgens het instituut komt er op zondag 7 maart een extra levering van 211.000 doses van AstraZeneca, 6.000 minder dan beloofd.

De Brits-Zweedse farmaceut heeft geen reden voor de vertraging opgegeven, zegt een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
NU.nl 22/02 - Nederlandse pers, maar vermoedelijk zal dit vandaag ook nog wel in Vlaanderen in het nieuws komen.

Daar gaan we weer.

Houdt er rekening mee dat er een kans bestaat dat de cijfers NOOIT meer gaan dalen, nu niet, binnen 1 jaar niet, binnen 20 jaar nog niet (die kans is naar mijn mening zelfs het meest realistische). Ga je ons dan eeuwig in (een zachte) lockdown steken? :)

Dan vind ik het in ieder geval, beter om zich te concentreren op bijvoorbeeld de vaccinaties, dusdanig dat op middellange termijn het aantal doden en ziekenhuisopnames sterk verminderd en op basis daarvan het normale leven terug langzamerhand terug op te laten nemen.

"De cijfers gaan wellicht nooit - NOOIT - meer dalen dus ik stel voor dat we ons concentreren op vaccinaties zodat de cijfers kunnen dalen."
:rofl:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan