Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Te belachelijk voor woorden inderdaad. Dit is geen kleuterklasje he waar je elke kleuter een bepaald aantal credits geeft omt e belonen/straffen.

Viroloog Steven Van Gucht heeft gewaarschuwd dat de besmettingscijfers van de laatste dagen aangeven dat we binnenkort opnieuw stijgende weekcijfers mogen verwachten. Ook het aantal patiënten op intensieve zorg daalt niet meer. Volg alle nieuws over de coronacrisis in onze liveblog.

Op wat baseren die zich eigenlijk voor da soort uitspraken? Omdat iets momenteel goed gaat, is het gepermitteerd om te zeggen dat het binnenkort waarschijnlijk wel weer slechter gaat?

De cijfers dalen niet meer, dit vergelijken met voorgaande situaties waar de cijfers niet meer daalden en andere factoren zijn een basis om zo een uitspraak te kunnen doen.

Sorry voor iedereen die vindt dat ik teveel zaag/kap op de virologen :D

Maar hoe arrogant kun je zijn als je als expertengroep denkt dat je de democratisch verkozen leiders van het land een menukaartje met versoepelingen kunt geven en een te spenderen budget. Ik weet niet of ik nu luidop moet lachen of cringen. :ROFLMAO:

Stel je nu nog voor dat het op vraag van de politici is, dan eet ik helemaal mijn schoen op.

Op wat baseren die zich eigenlijk voor da soort uitspraken? Omdat iets momenteel goed gaat, is het gepermitteerd om te zeggen dat het binnenkort waarschijnlijk wel weer slechter gaat?
Zie de cijfers die JPV post. Zie de conclusie die JPV al 3 dagen achtereen post. Ofwel mis ik iets, maar JPV heeft toch exact hetzelfde gezegd als waarop jij nu kritiek aan het geven bent waarop die zich wel niet baseren?

Lees jij deze thread ook effectief ? Of heb je JPV ondertussen op negeer staan :p.

Stel je nu nog voor dat het op vraag van de politici is, dan eet ik helemaal mijn schoen op.

Zie de cijfers die JPV post. Zie de conclusie die JPV al 3 dagen achtereen post. Ofwel mis ik iets, maar JPV heeft toch exact hetzelfde gezegd als waarop jij nu kritiek aan het geven bent waarop die zich wel niet baseren?

Lees jij deze thread ook effectief ? Of heb je JPV ondertussen op negeer staan :p.

Benieuwd van waar het 'lek' komt.

Disclaimer : Ik zeg het volgende niet omdat ik niet akkoord ga. Gewoon als nuance/bemerking.

Het nadeel van het anders aan te pakken. 'Ah ja natuurlijk, ga maar naar het toilet.' en dit dan ook voor andere zaken zo door te trekken, dan worden de grenzen wel weer veel vager. "Ja maar we waren juist met twee naar het toilet terwijl de gastheer nog iets ging halen." ed. Dan gaat het mogelijks aanvoelen als een legitiem excuus om toch binnen af te gaan spreken met meerderen.

Het lijkt mij beter om het op bovenstaande manier te communiceren, maar dan wel met de gedachte dat er in de praktijk nooit iemand voor zal beboet worden als je toch met 4 in de tuin zit en er iemand binnen naar het toilet gaat.

We hebben al genoeg voorbeelden gezien hoe het werken met "goodwill" van de bevolking gaat. Dus ik snap dat men dan over een 'laksere' opvolging hiervan niet zomaar open communiceert.

Die regels met betrekking tot sociale contacten zijn door regering en experten ook gewoon altijd zo bepaald geweest met het idee dat bijlange niet iedereen ze strikt zal opvolgen en vele mensen (om niet te zeggen de meesten ) ze lichtjes zullen overtreden. Men is dus altijd één stap strenger geweest dan eigenlijk echt nodig zou zijn. Door slechts 1 knuffelcontact toe te laten, zorgt ge er voor dat de meesten die die regel overtreden hooguit met een beperkt aantal zullen afspreken ("want eigenlijk mag er maar één persoon, dus we zullen toch maar een béétje opletten he met afspreken en dus niet overdrijven"). Als ze hadden toegelaten dat ge bv 4 mensen mocht ontvangen thuis, zouden velen er al veel meer de kantjes van aflopen en zouden de aantallen qua bezoek groter zijn.

Dusja, men weet heus wel dat die regel van 1 knuffelcontact op bezoek bijlange niet wordt nageleefd, en zolang de meerderheid van het volk ietwat z'n gezond verstand gebruikt, is dat ook geen ramp dat die regel lichtjes overtreden wordt.

Zelf heb ik heel lang (tot begin januari) de regels daadwerkelijk 100% correct opgevolgd. Sinds januari is dit misschien afgezwakt naar 95%: we zijn ene keer op bezoek geweest bij mijn schoonouders, een aantal weken later op bezoek bij mijn schoonzus, en volgende week gaan we op bezoek bij mijn ouders (die ik sinds september al niet meer gezien heb). Nooit met meer dan vier volwassenen tegelijk dus, en telkens meerdere weken tussen die verschillende bezoeken.

Die regels met betrekking tot sociale contacten zijn door regering en experten ook gewoon altijd zo bepaald geweest met het idee dat bijlange niet iedereen ze strikt zal opvolgen en vele mensen (om niet te zeggen de meesten ) ze lichtjes zullen overtreden. Men is dus altijd één stap strenger geweest dan eigenlijk echt nodig zou zijn. Door slechts 1 knuffelcontact toe te laten, zorgt ge er voor dat de meesten die die regel overtreden hooguit met een beperkt aantal zullen afspreken ("want eigenlijk mag er maar één persoon, dus we zullen toch maar een béétje opletten he met afspreken en dus niet overdrijven"). Als ze hadden toegelaten dat ge bv 4 mensen mocht ontvangen thuis, zouden velen er al veel meer de kantjes van aflopen en zouden de aantallen qua bezoek groter zijn.

Dusja, men weet heus wel dat die regel van 1 knuffelcontact op bezoek bijlange niet wordt nageleefd, en zolang de meerderheid van het volk ietwat z'n gezond verstand gebruikt, is dat ook geen ramp dat die regel lichtjes overtreden wordt.

Zelf heb ik heel lang (tot begin januari) de regels daadwerkelijk 100% correct opgevolgd. Sinds januari is dit misschien afgezwakt naar 95%: we zijn ene keer op bezoek geweest bij mijn schoonouders, een aantal weken later op bezoek bij mijn schoonzus, en volgende week gaan we op bezoek bij mijn ouders (die ik sinds september al niet meer gezien heb). Nooit met meer dan vier volwassenen tegelijk dus, en telkens meerdere weken tussen die verschillende bezoeken.
Ik snap wat ge wilt zeggen, maar als de regels echt waren opgesteld met dat in gedachten was tegen uw politieapparaat nooit gezegd om zo strikt op te treden als ze nu doen. Dus ik vrees er een beetje voor. :)

Ik snap wat ge wilt zeggen, maar als de regels echt waren opgesteld met dat in gedachten was tegen uw politieapparaat nooit gezegd om zo strikt op te treden als ze nu doen. Dus ik vrees er een beetje voor. :)
Ind, ik durf hier niet meer dan 1 persoon tegelijkertijd binnenlaten hoor. Zal ook nooit ergens op bezoek gaan waar al bezoek is. Als 1 iemand klikt heb je meteen een boete, hoe belachelijk ik die regel ook vind.

Alsof iemand zich daar in de praktijk ook maar aan zal houden.

Viroloog Steven Van Gucht heeft gewaarschuwd dat de besmettingscijfers van de laatste dagen aangeven dat we binnenkort opnieuw stijgende weekcijfers mogen verwachten. Ook het aantal patiënten op intensieve zorg daalt niet meer. Volg alle nieuws over de coronacrisis in onze liveblog.

Op de cijfers
Sorry voor iedereen die vindt dat ik teveel zaag/kap op de virologen :D

Maar hoe arrogant kun je zijn als je als expertengroep denkt dat je de democratisch verkozen leiders van het land een menukaartje met versoepelingen kunt geven en een te spenderen budget. Ik weet niet of ik nu luidop moet lachen of cringen. :ROFLMAO:

Die leiders zijn niet verkozen, je kiest geen ministers ;)

Anderzijds qua intelligentie van de gemiddelde viroloog versus de gemiddelde politicus, is de verhouding kleuterleid(st)er versus kleuter misschien ook weer niet zo ongepast. Zo'n versoepelingsbudget waaruit de losercoalitie - sorry, "democratisch verkozen leiders" - mogen kiezen lijkt me dan nog beter dan weer à la Wilmes ongebreideld versoepelen en over een maand of twee toch nog een nieuwe golf...

We zijn nu toch al lang genoeg bezig, dan bijt ik toch nog liever even door tot Pasen & hopen op beter weer, dat maakte de eerste golf uiteindelijk nog draagbaar. Ik mis de zon, dit weekend gaat deugd doen.

[
Maar hoe arrogant kun je zijn als je als expertengroep denkt dat je de democratisch verkozen leiders van het land een menukaartje met versoepelingen kunt geven en een te spenderen budget. Ik weet niet of ik nu luidop moet lachen of cringen. :ROFLMAO:.
Wat zou er problematisch aan zijn? Het is niet meer of minder dan aan iedere versoepeling die voorgesteld wordt te evalueren en er een factor aan geven die het verhoogde reproductiegetal ten gevolge van de versoepeling inschat.

Dit samen met een inschatting van de r-ratio die maximaal haalbaar is om geen sterke stijging van de besmettingen te hebben zoals gewenst door politici. Deel die data door de huidige reproductieratio en dan kan je zo aan de slag.

Politici zijn politici, he, die steunen op advies van experts en zijn zelf niet in staat om in te schatten wat het effect is van een verhoging van het aantal contacten per gezin op het reproductiegetal

Ik geloof niet dat je 4 mensen buiten mag ontvangen, maar dat je maximaal met 4 volwassenen in je tuin mag zijn. Da's een groot verschil.

En inderdaad, binnen mag je enkel 1 knuffelcontact ontvangen. Vandaar was er zoveel commotie om die toiletregel rond de feestdagen.

Maar het lijkt me veel belangrijker dat je je gezond verstand gebruikt. Als je buiten zit met 5 volwassenen op een behoorlijke afstand, dan doe je weinig fout. Maar in principe mag het niet.
Maar een alleenstaande mag/mocht 1 knuffelcontact en 1 gewoon contact ontvangen zolang er maar genoeg afstand is met het gewoon contact. Beiden mogen binnen, dus beiden mogen ook gewoon naar de wc lijkt mij dan.

[

Wat zou er problematisch aan zijn? Het is niet meer of minder dan aan iedere versoepeling die voorgesteld wordt te evalueren en er een factor aan geven die het verhoogde reproductiegetal ten gevolge van de versoepeling inschat.

Dit samen met een inschatting van de r-ratio die maximaal haalbaar is om geen sterke stijging van de besmettingen te hebben zoals gewenst door politici. Deel die data door de huidige reproductieratio en dan kan je zo aan de slag.

Politici zijn politici, he, die steunen op advies van experts en zijn zelf niet in staat om in te schatten wat het effect is van een verhoging van het aantal contacten per gezin op het reproductiegetal

Het probleem is niet de menukaart, die moet men inderdaad aan de politiek voorschotelen met verwachte impact per te lossen maatregel. Maar het voorzien van een budget aan punten niet. De politiek zal wel beslissen wat ze wil versoepelen zonder dat ze een beschikbaar budget aan punten krijgt.

Het probleem is niet de menukaart, die moet men inderdaad aan de politiek voorschotelen met verwachte impact per te lossen maatregel. Maar het voorzien van een budget aan punten niet. De politiek zal wel beslissen wat ze wil versoepelen zonder dat ze een beschikbaar budget aan punten krijgt.
De GEMS gaat niet zeggen "Nee hé Alexandertje, je mag maar 2 stickertjes kiezen.". "Het budget" is gewoon beeldspraak voor de marge die er is op het reproductiegetal. Maar ze communiceren het op een iets simpelere manier naar de bevolking.

Komaan, dat budget is geen harde limiet, he. Het is het budget dat de politici zullen krijgen afhankelijk van de daling of stijging die ze nastreven.

En het zijn politici, ze kunnen als compromis nog altijd boven het budget gaan ;).

Ik heb het idee dat jij elke uitspraak of actie van virologen bekijkt alsof ze een wet is. Dat is het niet, he, het blijft altijd een advies, een mening.

Of hoe het kan keren...
Nogal cynisch, zulke artikels. Had men de atoombom van kleine brogel ongezet had men hier ook geen coronabesmetting gehad en konden we onszelf op de borst kloppen.

De echte vraag is, ten koste van wat? Wij leven al maanden in verplichte thuiswerk, bijna geen ontspanning of sportmogelijkheden, amper sociaal contact en een avondklok. Met als kers op de taart quasi gesloten grenzen.

In een open gevangenis kan je een pandemie beter bestrijden ja, of dat de manier is waarop we dan onszelf op de borst kunnen/mogen kloppen? Ik weet het toch niet hoor.

Trouwens, de data over de hele pandemie zijn voor ons land nog altijd rotslecht, laten we dat nu niet vergeten door een succes van de laatste maanden. Het is door een opeenstapeling van falende politici dat we zo slecht scoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan