Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dus jij vind dat er geen maatregelen moeten getroffen worden voor iets dat, volgens verschillende maatstaven, het ergste is wat onze bevolking is overkomen sinds een wereldoorlog?
Je vraagt zelf om debat, discussie, aandacht voor meerdere beleidsdomeinen, maar komt dan met zo'n extremistisch gedachtegoed af?
Jij pleit voor een totaal anarchistische maatschappij zonder wetten?

Dat is wat sommigen er van maken. Ik wou vooral aandacht vestigen op het gegeven dat het gaat om veel meer dan 2 vakgebieden. Daarnaast is het ridicuul om te doen alsof er geen rekening mee gehouden zou worden.

Omdat hij er meer actief mee bezig is, kunnen anderen niet kritisch nadenken? Er extremismen van gaan maken gaat niet helpen in de discussie. :)

Wat bedoel je hier mee?

Al bij al, is de discussie wat flou in een vacuum. Stel zelf eens voor wat beter zou zijn? We hebben al veel geleerd in de loop de crisis. Er zijn zeker fouten gemaakt. Er is zeker ruimte voor verbetering. Maar op dit moment loopt het echt zo slecht nog niet.

Ik zeg gewoon dat er nogal snel met termen zoals "dictatuur" wordt gegooid door mensen die niet akkoord zijn met de maatregelen. Dit is geen dictatuur, punt. Er zijn voorbeelden genoeg in de wereld die dat wel zijn, sommigen niet eens zo ver. Dat is geen drogreden, dat is gewoon een factuele onjuistheid aantonen.

Verdraagzaamheid werkt in twee richtingen verder. Ik zie hier weer hetzelfde riedeltje hoe mensen die de wetenschap volgen (of beter, die inzien dat zij geen experten zijn) niet kritisch zijn, onverdraagzaam, en zelfs pro dictatuur zijn. Kijk naar wat ik zeg, niet naar wat ik doe.

En ontkennen dat deze situatie ernstig is, terwijl in elk land de doden oplopen, vind ik weer ongeloofelijk goedkoop eerlijk gezegd. Het is ook weer ongeloofelijk fluffy hé. Wat wil je nu eigenlijk? Geen maatregelen? Andere maatregelen? Waarom denk je dat overal ter wereld, ook in landen waar men initieel veel lichter omsprong met maatreglen (NL, Zweden) er nu ook strengere maatregelen gelden, zou dat iets betekenen?

Totale Anarchie is overdreven, maar beetje meer die richting uit zou inderdaad zeker niet slecht zijn.
ja minder maatregelen, of op zijn minst een minder polariserende media.
mensen sterven aan een virus, ja dat is zeer jammer. maar ik vind het niet ernstig genoeg om daarvoor iedereen zijn leven op hold te zetten.

toch begrijp ik er veel mensen zich niet kunnen vinden in mijn gedachtegang, maar hoe de maatschappij en vele mensen met elkaar omgaan is veel schandaliger dan dan mijn gedachtegang.
Alles doen voor mensenlevens te redden, terwijl andere mensen gewoon het leven word zuur gemaakt.

De EU heeft zonet 150 miljoen extra dosissen besteld bij Moderna voor levering in de tweede helft van 2021, met een bijkomende optie op 150 miljoen dosissen voor 2022. Op Europees vlak begint men dus toch nu rekening met te houden dat er de komende jaren nog boosters nodig zijn.

“We appreciate the European Commission’s confidence in Moderna and our mRNA platform. Today’s purchase of an additional 150 million doses brings their total order of our COVID-19 vaccine to 310 million for delivery in 2021,” said Stéphane Bancel, Chief Executive Officer of Moderna. “The European Commission is in discussions with us on how to prepare for 2022, including addressing potential variants, and the Commission has an option for an additional 150 million doses for delivery in 2022. Moderna is committed to working relentlessly to bring to market vaccine boosts with the relevant variants to address this global pandemic.”

Totale Anarchie is overdreven, maar beetje meer die richting uit zou inderdaad zeker niet slecht zijn.
mensen sterven aan een virus, ja dat is zeer jammer. maar ik vind het niet ernstig genoeg om daarvoor iedereen zijn leven op hold te zetten.

toch begrijp ik er veel mensen zich niet kunnen vinden in mijn gedachtegang, maar hoe de maatschappij en vele mensen met elkaar omgaan is veel schandaliger dan dan mijn gedachtegang.
Alles doen voor mensenlevens te redden, terwijl andere mensen gewoon het leven word zuur gemaakt.
Dus eigenlijk wil je dat de overheid zich gaat moeien in wat de media brengt? Een echte dictatuur dus.

No offense maar, ik kan er niet goed bij hoe je dat kan zeggen wetende hoeveel doden er al zijn gevallen terwijl we al een jaar lang zo'n strenge maatregelen hebben. Niet alleen zou je zonder die maatregelen nog véél meer rechtstreekse doden en langdurig zieken krijgen vanwege het virus, maar stort uw gezondheidszorg zodanig in dat ook niet-covidpatiënten - die in normale omstandigheden gered hadden kunnen worden - sterven of levenslang de gevolgen zullen dragen van uitgestelde of niet verkregen zorg. Op een bepaald moment krijg je dan zoveel doden en zieken dat je economie ook enorme klappen krijgt, en als heel de bevolking zit te rouwen omwille van alle doden of in angst leeft om ziek te worden wegens geen medische hulp meer mogelijk ... ja, dan gaat de mentale gezondheid van uw bevolking er ook niet rooskleurig uit zien.

Er is een reden waarom heel de wereld gelijkaardige maatregelen getroffen heeft en waarom landen als Zweden en Nederland hun laisser faire maatregelen hebben moeten staken he. Die vonden het ook eerst niet ernstig genoeg, maar de realiteit heeft hen ook ingehaald. De maatregelen zijn extreem klote, voor iedereen (ja, ook voor de overheid). Maar het alternatief (niets of te weinig doen) is gewoon nog veel erger.

Laatst bewerkt:

Ik wil er mijn hand voor in het vuur steken dat de meerderheid van de bevolking die gedachtengang niet volgt (en persoonlijk vind ik dat eerder selectief blind zijn dan een valide mening). Democratie, niet dictatuur, leidt dan tot de maatregelen.

Verder ook gewoon geen argument hé: een soort hypocrisie vaststellen "waarom nu levens redden, de mensen gaan niet lief met elkaar om". Een post terug mocht ik niet verwijzen naar een echte dictatuur want dat was een drogargument. Eerlijk, ik ontbreek een beetje diepgang.

Wat kan er nu ernstiger zijn dan mensenlevens? :thinking:

Als mensenlevens redden (ondanks lockdown maatregelen >20.000 doden, dus je kan dat zelfs niet plat relativeren) al niet ernstig genoeg is om maatregelen te rechtvaardigen, dan is er eigenlijk niets ter wereld dat voor jou ooit ernstig genoeg zal zijn.

Ik vind dat ergens een vorm van vrijheidsfundamentalisme, wanneer mensen een dermate irrationele hoge waarde hechten aan hun vrijheid, zelfs wanneer deze ten koste gaat van de samenleving.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hip hip hoera, de rusthuisbewoners kunnen weer samen eten en bingo spelen.
Beke die zo fier als een gieter een interview geeft.

Ik ga vanavond met een heel goed gevoel slapen.

vandaag nog eens in de bibliotheek in Hasselt geweest en omdat de koffie op was even naar de Nespresso winkel gewandeld (normaal bestel ik dit online) . Na maanden thuiswerk en enkel in ons kleine landelijke dorpje te komen was dit echt een vreemde ervaring, voelde echt ongemakkelijk.

Enkele observaties:
- iemand zonder mondmasker bij de kapper zien zitten
- veel volk in grote groepjes samen in de stad aan het rondlopen
- 2 kerels zonder mondmasker wat werken aan het doen in een horeca zaak, in diezelfde zaak kon je flessen wijn kopen en stond een klant zonder mondmasker
- sigaretten, drankje, snack, ... zijn standaard om geen mondmasker te moeten dragen

Ons dorp viel onder de strengere maatregelen bij de uitbraak in sint-truiden, kinderen mochten weken geen enkele naschoolse activiteit doen.
de incidentrate in ons dorp staat op 54/100000, en schommelt al maanden rond dit niveau.

Ik vraag me af of we ook eens regionale versoepelingen gaan zien ter beloning van het goede gedrag.

Dus eigenlijk wil je dat de overheid zich gaat moeien in wat de media brengt? Een echte dictatuur dus.

dat is wat je er zelf van maakt, maar alles behalve wat ik bedoel.

No offense maar, ik kan er niet goed bij hoe je dat kan zeggen wetende hoeveel doden er al zijn gevallen terwijl we al een jaar lang zo'n strenge maatregelen hebben. Niet alleen zou je zonder die maatregelen nog véél meer rechtstreekse doden en langdurig zieken krijgen vanwege het virus, maar stort uw gezondheidszorg zodanig in dat ook niet-covidpatiënten - die in normale omstandigheden gered hadden kunnen worden - sterven of levenslang de gevolgen zullen dragen van uitgestelde of niet verkregen zorg. Op een bepaald moment krijg je dan zoveel doden en zieken dat je economie ook enorme klappen krijgt, en als heel de bevolking zit te rouwen omwille van alle doden of in angst leeft om ziek te worden wegens geen medische hulp meer mogelijk ... ja, dan gaat de mentale gezondheid van uw bevolking er ook niet rooskleurig uit zien.

Er is een reden waarom heel de wereld gelijkaardige maatregelen getroffen heeft en waarom landen als Zweden en Nederland hun laisser faire maatregelen hebben moeten staken he. Die vonden het ook eerst niet ernstig genoeg, maar de realiteit heeft hen ook ingehaald. De maatregelen zijn extreem klote, voor iedereen (ja, ook voor de overheid). Maar het alternatief (niets of te weinig doen) is gewoon nog veel erger.

ik weet niet of het zo ernstig zou uitdraaien, maar laten we er van uit gaan dat het zo is...
toch zou ik dat risico nemen...

Ik wil er mijn hand voor in het vuur steken dat de meerderheid van de bevolking die gedachtengang niet volgt (en persoonlijk vind ik dat eerder selectief blind zijn dan een valide mening). Democratie, niet dictatuur, leidt dan tot de maatregelen.

Verder ook gewoon geen argument hé: een soort hypocrisie vaststellen "waarom nu levens redden, de mensen gaan niet lief met elkaar om". Een post terug mocht ik niet verwijzen naar een echte dictatuur want dat was een drogargument. Eerlijk, ik ontbreek een beetje diepgang.

staat dus letterlijk in mijn post dat ik mij ervan bewust ben dat weinigen mijn gedachtegang delen.

Als mensenlevens redden (ondanks lockdown maatregelen >20.000 doden, dus je kan dat zelfs niet plat relativeren) al niet ernstig genoeg is om maatregelen te rechtvaardigen, dan is er eigenlijk niets ter wereld dat voor jou ooit ernstig genoeg zal zijn.

Ik vind dat ergens een vorm van vrijheidsfundamentalisme, wanneer mensen een dermate irrationele hoge waarde hechten aan hun vrijheid, zelfs wanneer deze ten koste gaat van de samenleving.
Ik kan da perfect plat relativeren.
En er zal idd nooit iets ernstig genoeg zijn voor mij.
Maar ja blijkbaar is er gewoon iets mis mee mijn denken.

laten we blij zijn dat ik het niet voor het zeggen heb dan.

in elk geval, het is niet nodig om nog verder op mij in te gaan. Ik kan mijn manier van denken toch niet duidelijk maken, laat staan argumenteren.

kzal gewoon gefrustreerd zijn i guess

Laatst bewerkt:
Hip hip hoera, de rusthuisbewoners kunnen weer samen eten en bingo spelen.
Beke die zo fier als een gieter een interview geeft.

Ik ga vanavond met een heel goed gevoel slapen.
Morgen worden die versoepelingen terug geschrapt want de Braziliaanse variant is in da house!

Eergisteren was het nog de héél besmettelijke Britse variant. Gisteren was het nog de vreselijke levensgevaarlijke Zuid Afrikaanse variant.
En vandaag is het dus de ultra dodelijke ...

Hip hip hoera!

Ik zeg niet dat we niet waakzaam moeten zijn en dat bepaalde varianten niet gevaarlijker of besmettelijker zijn dan anderen. Maar de media speelt er toch maar al te graag op in, ze moeten de kranten vol krijgen hé.

Laatst bewerkt:

Alles heeft een prijs, ook (het redden van) een Covid-dode. Het is maar wat je bereid bent als prijs te betalen. Heet kort door de bocht gesteld: het sociale leven van quasi 100% van je bevolking en de economie fnuiken of het willen redden van X% van de bevolking die zou sterven aan Covid. Net zoals we het ganse leven ook niet overhoop gooien tijdens een zware wintergriep om die paar duizend extra griepdoden te voorkomen. Als maatschappij moet je met een bepaald risico leren leven en er de collateral damage bijnemen.

Dat kantelpunt zit er hopelijk aan te komen, als de kwetsbare groepen goed genoeg beschermd zijn zal men hopelijk de collateral damage er bijnemen en het normale leven zn gang laten gaan.

Alles heeft een prijs, ook (het redden van) een Covid-dode. Het is maar wat je bereid bent als prijs te betalen. Heet kort door de bocht gesteld: het sociale leven van quasi 100% van je bevolking en de economie fnuiken of het willen redden van X% van de bevolking die zou sterven aan Covid. Net zoals we het ganse leven ook niet overhoop gooien tijdens een zware wintergriep om die paar duizend extra griepdoden te voorkomen. Als maatschappij moet je met een bepaald risico leren leven en er de collateral damage bijnemen.

Dat kantelpunt zit er hopelijk aan te komen, als de kwetsbare groepen goed genoeg beschermd zijn zal men hopelijk de collateral damage er bijnemen en het normale leven zn gang laten gaan.
Ik ga gewoon even mezelf citeren he.

Ik snap ook niet onder welke steen je het afgelopen jaar moet geleefd hebben dat je dit nog steeds durft te vergelijken met een zware wintergriep ...

Zoals @Sir.Killalot hierboven al zegt: really, nog steeds met een wintergriep vergelijken?

Maar kom, laten ons het dan doen; speciaal voor u.
2009 was het zwaarste griepseizoen van de laatste 20j. Dit waren de weekcijfers:
u9Pmhb7.png

Bron: WHO

Of als je liever een Belgische bron hebt:
rEypTHN.png

Met dan natuurlijk ook de doden, waar er nauwelijks oversterfte was:
pPgsSSJ.png

Dit allemaal in situaties zonder maatregelen! En dat wil je dan vergelijken met de situatie nu, met maatregelen waar er in 2020 een oversterfte was van 17.966 en er 19.588 geregistreerde corona-doden waren.

Of laat het ons nog extremer doen: de Spaanse Griep
Die had 20~40 miljoen doden wereldwijd. Waar we nu op 2.5miljoen zitten. Spaanse griep was met mindere maatregelen, minder middelen en minder wereldwijde communicatie.
Spaanse griep had een R0 van 1.8~2.0 (1.47-2.27 geschat) en die van SARS-CoV-2 zit op 2.5.

Of als ge het graag in een mooi overzichtje ziet, uit een peer-reviewed bron:
DR5ggpK.png

Let vooral op de R0 waarde en aantal patiënten die op de IC belanden...

En dan, bovenal, voor de 500e keer: je moet niet enkel naar de doden kijken, ook de ernstige langdurige (en mogelijks blijvende) orgaanschade bij de "herstelde" covid-patiënten is zorgwekkend.

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Hier zou een referendum bijv. heel wat duidelijkheid hebben kunnen verschaffen en legitimiteit bieden aan de huidige maatregelen. Nu wordt het gewoon door de strot heen geramd.

Persoonlijk was ik meer voorstander van een systeem met minder vrijheidsbeperkingen en waarin de burgers zelf konden kiezen of ze aan thuiswerk doen, de kinderen niet naar school sturen, aan social distancing willen meedoen of geen horecabezoeken willen doen. Dan kon iedereen die fan is van het huidige beleid nog altijd mee doen aan al die maatregeltjes.

Wat mij vooral stoort is het gezever van die varianten. Er gaan nog tien jaar varianten komen hoor, gaan we daar iedere keer een heel mediaspel van maken?

Gewoon zoveel mogelijk leven zoals pre-corona, dat is mijn devies. Hier en daar is dat inderdaad nog niet mogelijk door bepaalde maatregelen of mensen die mee opgaan in de massahysterie (al is dat binnen mijn kennissen kring gelukkig beperkt)

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Hier zou een referendum bijv. heel wat duidelijkheid hebben kunnen verschaffen en legitimiteit bieden aan de huidige maatregelen. Nu wordt het gewoon door de strot heen geramd.

Persoonlijk was ik meer voorstander van een systeem met minder vrijheidsbeperkingen en waarin de burgers zelf konden kiezen of ze aan thuiswerk doen, de kinderen niet naar school sturen, aan social distancing willen meedoen of geen horecabezoeken willen doen. Dan kon iedereen die fan is van het huidige beleid nog altijd mee doen aan al die maatregeltjes.
Maar dan hebben die maatregelen geen nut meer. Dat is hetzelfde als zeggen 120 km/u op de autostrade is de regel, maar als je dat niet wilt doe je maar wat je zelf wilt. En dan krijg je kwezels die tegen 50 km/u rondtuffen op de autostrade of debielen die tegen 170 km/u rondcrossen.

Regels hebben enkel zin als de absolute meerderheid er zich aan houdt.

Wat mij vooral stoort is het gezever van die varianten. Er gaan nog tien jaar varianten komen hoor, gaan we daar iedere keer een heel mediaspel van maken?
Voor de media is het hele Covid-circus een geschenk geweest, veel gedramatiseer, veel meningen van iedereen, veel tegengestelde nieuwsberichten, ... Ik herinner me nog die krantenkoppen in april vorig jaar "110 doden - 26 opnames" en dat weken aan een stuk.

Gewoon zoveel mogelijk leven zoals pre-corona, dat is mijn devies. Hier en daar is dat inderdaad nog niet mogelijk door bepaalde maatregelen of mensen die mee opgaan in de massahysterie (al is dat binnen mijn kennissen kring gelukkig beperkt)
Doe ik ook, in de mate van het mogelijke. Op zich is dat ook wel positief, ik sport nu veel meer en lees bijv. veel meer literatuur dan vroeger, gewoon omdat je er de tijd voor hebt. Het enige dat ik echt mis is terug internationaal reizen, met alles erop en eraan.

Maar dan hebben die maatregelen geen nut meer. Dat is hetzelfde als zeggen 120 km/u op de autostrade is de regel, maar als je dat niet wilt doe je maar wat je zelf wilt. En dan krijg je kwezels die tegen 50 km/u rondtuffen op de autostrade of debielen die tegen 170 km/u rondcrossen.

Regels hebben enkel zin als de absolute meerderheid er zich aan houdt.
Maar die regels waren er op zich al, die zijn niet van de ene dag op de andere zomaar erdoor gejaagd.
Als ze morgen bijv. zouden zeggen: "tussen 19:00 en 23:00 verboden om nog auto te rijden omdat dan de meeste ongelukken gebeuren", dan zou ik toch op z'n minst verwachten of de bevolking hier wel vragende partij naar is. Je zal zo ook wel veel verkeersongelukken en verkeersdoden voorkomen, maar is zo'n draconische maatregel echt wel waard?

Maar die regels waren er op zich al, die zijn niet van de ene dag op de andere zomaar erdoor gejaagd.
Als ze morgen bijv. zouden zeggen: "tussen 19:00 en 23:00 verboden om nog auto te rijden omdat dan de meeste ongelukken gebeuren", dan zou ik toch op z'n minst verwachten of de bevolking hier wel vragende partij naar is. Je zal zo ook wel veel verkeersongelukken en verkeersdoden voorkomen, maar is zo'n draconische maatregel echt wel waard?

Ja, want uw vergelijking slaat inderdaad weer prachtig op de manier waarop je een pandemie indijkt. Het is nu al herhaaldelijk gezegd dat contacten de motor zijn van een pandemie...dus het wapen daartegen is gewoon die contacten beperken. Het zijn uitzonderlijke maatregelen voor een uitzonderlijke situatie. Dat de bevolking in een pandemie waarin enkelingen meerderen kunnen infecteren niet te vertrouwen is wanneer het aankomt op het gebruiken van common sense is al meermaals gebreken. Hell, zelfs aan de comments hier te zien is het maar wat goed dat die strenge regels er zijn. The Fox zet een uitgebreide post over de invloed van Covid op de sterftecijfers en slechts een paar posts lager zit Racing Genk weer zijn riedeltje over massahysterie af te steken.

Als je de burgers laat kiezen of ze de maatregelen volgen is al duidelijk gebleken dat we gewoon teveel clowns hebben die denken dat het circus enkel om hun draait en dat ze selectief kunnen omgaan met veiligheidsmaatregelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan