Er komt een opvallende daling van het aantal absolute besmettingen aan. Gelukkig dat er binnen een week geen overlegcomité op stapel staat, anders zou het aantal verwachte versoepelingen wel eens (onterecht) gigantisch zijn. Het is natuurlijk nog lang, maar ik verwacht wel dat de cijfers van positiviteitsratio onder de 3% zullen zitten tegen dan (tenzij een nieuwe besmettelijke variant de ronde zou doen). Een aantal versoepelingen (sociale contacten, sport buiten voor volwassenen in groep, winkelen met 2, ...) en bvb perspectief voor véél versoepelingen op 1 april, lijkt me echter wél realistisch.
Er is nu in alle provincies een dalende trend, zowel in absolute aantal gevallen als in positiviteitsratio.
Het is al even geleden dat ik het herhaald heb, maar ondanks méér contacten tussen kinderen onderling (én sinds kort ook méér tests in die leeftijdsgroep dan andere groepen), is het aantal besmettingen daar lager dan bij volwassenen. De claim dat scholen dus gesloten moeten worden, wordt niet ondersteund door de cijfers. Ja, wél door de krantenartikels die opvallen als er weer een besmetting is in een school, maar scholen worden systematisch getest en in kaart gebracht. Bij bedrijven is dat nauwelijks het geval.