Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hallo?
Durft de politiek zelfs hun eigen beslissingen niet meer aan te kondigen?
Waarom nu al voor 7 weken dat vastleggen?

De cijfers verbeteren momenteel. En dan durven ze steeds stellig te poneren dat de maatregelen proportioneel, doeltreffend en tijdelijk van aard moeten zijn.
Het is om van te ontploffen.
Volgens de Croo geeft dat enkel maar meer onzekerheid aan de bevolking. Op deze manier had men het parlementair verlof ook beter verlengd na de zomer, want die komen er toch niet aan te pas.

Maar jij kan ook niet stellen dat stadsdiensten niet overwerkt zijn op basis dat u broer bij de technische dienst niveel heeft moeten doen.

Bij al die diensten kan ik me zaken inbeelden die ervoor zorgen dat de werkdruk een pak hoger ligt door deze aanslepende crisis.
Dat ze dan bij de groendienst zich vervelen wilt uiteraard niet zeggen dat de stadsdiensten niet overwerkt zijn hé.
Bij al die diensten?
Cultuur waar minstens een half jaar lang geen evenement georganiseerd of ondersteund moest worden? Bibliotheken tijdlang dicht. Toerisme-onthaal dicht. Idem met veiligheid, sport, stadsreiniging, recyclageparken, ...

Ik hoef niemand te kennen op al die diensten om te weten dat hun takenpakket er dit jaar anders uit zag. Sommige hadden meer werk, andere minder. Maar zeker ander werk (of anders georganiseerd) dan in een ander jaar.

PS. Niet alleen mijn broer, maar ik heb tantes, nonkels, neven, nicht, vrienden en vriendinnen die op vele van die diensten werken (cultuur, onderwijs, veiligheid, secretariaat, etc.) :)

De totalitaire maatregelen gaan stilzwijgend lekker verder. Avondklokken, verboden op reizen,... Het is niet langer met schroom maar al bijna met de glimlach dat politici en virologen dit doorvoeren/adviseren. En de bevolking moet stiekem maar hopen dat ze die vrijheden ooit terugziet.

Schrijnend.

Wat des te schrijnender is, is het feit dat het voor sommigen blijkbaar toch nog steeds moeilijk te bevatten is dat de regering deze maatregelen niet neemt "om de bevolking te kloten", maar omdat we nog steeds met een pandemie zitten en deze dingen gewoon helpen met het indijken van de besmettingen.

"En de bevolking moet stiekem maar hopen dat ze die vrijheden ooit terugziet"

Ja...want het masterplan is inderdaad om u s'nachts in uw kot te houden en iedereen massaal naar de ardennen en de Vlaamse kust te laten gaan voor de komende tien jaar. ....Dat was zelfs in de zomer van 2020 het geval niet, dus overdrijf eens wat minder. Binnen een paar maand mag je weer buiten spelen.

Wat des te schrijnender is, is het feit dat het voor sommigen blijkbaar toch nog steeds moeilijk te bevatten is dat de regering deze maatregelen niet neemt "om de bevolking te kloten", maar omdat we nog steeds met een pandemie zitten en deze dingen gewoon helpen met het indijken van de besmettingen.

Ja...want het masterplan is inderdaad om u s'nachts in uw kot te houden en iedereen massaal naar de ardennen en de Vlaamse kust te laten gaan voor de komende tien jaar. ....Dat was zelfs in de zomer van 2020 het geval niet, dus overdrijf eens wat minder. Binnen een paar maand mag je weer buiten spelen.
Ik ben het niet per se eens met Jeffrey, maar ge hebt wel hoe langer hoe meer het gevoel dat er gewoon een serieuze vorm van tunnelvisie aan de gang is. Volksgezondheid gaat om meer dan alleen corona, maar dat wordt wel vergeten. Het mentale welzijn van uw bevolking bijvoorbeeld, daar wordt op dit moment eigenlijk gewoon weinig tot geen rekening mee gehouden.

Dat is geen complot, maar in mijn ogen ligt de nadruk wel veel te hard op corona op dit moment. En rijdt ge zo met uw ogen open recht een andere afgrond in.

Simpel voorbeeld, en ik weet dat dat om 'persoonlijke ervaringen' gaat: Ik heb weet van een paar surveys, zowel bij mijn eigen werkgever als bij anderen, over personal well being. En de resultaten die daar uitkomen zijn momenteel echt een drama hoor. Zowel bij ons als bij de rest ligt het gemiddelde van de cijfers die ze binnenkrijgen als het gaat over hoe mensen zich op dit moment voelen net niet in buisgebied..

De totalitaire maatregelen gaan stilzwijgend lekker verder. Avondklokken, verboden op reizen,... Het is niet langer met schroom maar al bijna met de glimlach dat politici en virologen dit doorvoeren/adviseren. En de bevolking moet stiekem maar hopen dat ze die vrijheden ooit terugziet.

Schrijnend.

Corona als middel om The Great Reset door te voeren, draagvlak te creëren.
IMF staat ook klaar met een eigen digitale munt, gezien ECB, FED en consoorten uitgeperst zijn.

Geen geheim toch ?

Daar gaat het niet om, het gaat om een groeiende en terechte frustratie dat zulke ingrijpende maatregelen zomaar verlengd worden zonder transparante redeneringen. Dat mensen dit beginnen aanvoelen als onterecht is ook volledig de fout van de regering. Men had enkele weken terug al het debat kunnen voeren over wat er nog proportioneel is en wat niet.
Helaas stellen we vast dat ze daar geen oren naar hebben en steeds de gemakkelijke weg kiezen, namelijk de status quo behouden.

Zoals reeds gezegd, er zijn genoeg mensen die meer lijden door deze maatregelen dan ze zouden door Corona, waar is het evenwicht?

Klopt. Te veel mensen zien dit als straffen en belonen terwijl het alleen maar de bedoeling is om hier zo snel mogelijk op een duurzame, blijvende manier uit te komen.

Allez vandaag ook weer iets mooi gehoord. Een jonge arts, familie van huisartsen, gevaccineerd. Er was nog een overschotje van het woonzorgcentrum en men heeft de hoofdarts in die praktijk gewoon gevraagd "of hij nog snel mensen kende".

Allez vandaag ook weer iets mooi gehoord. Een jonge arts, familie van huisartsen, gevaccineerd. Er was nog een overschotje van het woonzorgcentrum en men heeft de hoofdarts in die praktijk gewoon gevraagd "of hij nog snel mensen kende".
Het klinkt niet "mooi", maar zeker voor het Pfizer vaccin geldt dat het maar beperkt houdbaar is nadat het opwarmt dus dan moet je snel iemand vinden zeker.

In de VS al verschillende gevallen, zoals bijvoorbeeld een medisch transport dat vast zat in het verkeer door een sneeuwstorm, en dan maar werd besloten om andere uit die file het vaccin te geven.

Ik ben het niet per se eens met Jeffrey, maar ge hebt wel hoe langer hoe meer het gevoel dat er gewoon een serieuze vorm van tunnelvisie aan de gang is. Volksgezondheid gaat om meer dan alleen corona, maar dat wordt wel vergeten. Het mentale welzijn van uw bevolking bijvoorbeeld, daar wordt op dit moment eigenlijk gewoon weinig tot geen rekening mee gehouden.

Dat is geen complot, maar in mijn ogen ligt de nadruk wel veel te hard op corona op dit moment. En rijdt ge zo met uw ogen open recht een andere afgrond in.

Simpel voorbeeld, en ik weet dat dat om 'persoonlijke ervaringen' gaat: Ik heb weet van een paar surveys, zowel bij mijn eigen werkgever als bij anderen, over personal well being. En de resultaten die daar uitkomen zijn momenteel echt een drama hoor. Zowel bij ons als bij de rest ligt het gemiddelde van de cijfers die ze binnenkrijgen als het gaat over hoe mensen zich op dit moment voelen net niet in buisgebied..

Op welke manier is dat tunnelvisie?

En is er iemand hier die exact weet wat er schuilgaat achter deze beslissing? Mij lijkt me dat, hoewel het me ook serieus tegen zit, een hele goede beslissing. Het is altijd een geheel aan maatregelen dat nog een tijdje nodig zal zijn. Er is toch niemand die gelooft dat we op 1 April plots alles terug zouden kunnen, of wel?

Dan heb ik alleszins veel liever dat men de grenzen 'dicht' houdt, en hierdoor de opportuniteit krijg om andere dingen terug meer te gaan doen.
bv. meer mensen thuis uitnodigen, met meer mensen buiten afspreken, meer sporten toelaten, ...

Lijken me allen zaken die voor de mentale gezondheid veel meer doen dan open grenzen.

Op welke manier is dat tunnelvisie?

En is er iemand hier die exact weet wat er schuilgaat achter deze beslissing? Mij lijkt me dat, hoewel het me ook serieus tegen zit, een hele goede beslissing. Het is altijd een geheel aan maatregelen dat nog een tijdje nodig zal zijn. Er is toch niemand die gelooft dat we op 1 April plots alles terug zouden kunnen, of wel?

Dan heb ik alleszins veel liever dat men de grenzen 'dicht' houdt, en hierdoor de opportuniteit krijg om andere dingen terug meer te gaan doen.
bv. meer mensen thuis uitnodigen, met meer mensen buiten afspreken, meer sporten toelaten, ...

Lijken me allen zaken die voor de mentale gezondheid veel meer doen dan open grenzen.
Tunnelvisie is bijvoorbeeld elke versoepeling die ook maar ter sprake komt neersabelen. Ik heb het niet over specifieke maatregelen (zoals dat verbod op reizen), wel over het volledige plaatje, de manier waarop gecommuniceerd wordt door overheid en experten en de rol die de media daarin speelt.

Alle dingen die gij aanhaalt, en die inderdaad belangrijker zijn voor de mentale gezondheid, zijn de voorbije weken ondanks het feit dat alles hier cijfermatig en in de ziekenhuizen meer dan ok is (getuige ook JPV zijn posts), nog geen enkele keer ter sprake gekomen. Niet bij politici, niet bij experts, niet in de media. Er is nog geen enkel zicht op wanneer ik thuis met meer dan een persoon zou mogen afspreken. Het enige dat ge hoort is het eeuwig herhaalde riedeltje van 75 ziekenhuisopnames per dag voor 'eventuele versoepelingen'.

No offense, maar de mensen haken af of gaan er gewoon onderdoor. En dat probleem gaat ook exponentieel worden.

Het klinkt niet "mooi", maar zeker voor het Pfizer vaccin geldt dat het maar beperkt houdbaar is nadat het opwarmt dus dan moet je snel iemand vinden zeker.

In de VS al verschillende gevallen, zoals bijvoorbeeld een medisch transport dat vast zat in het verkeer door een sneeuwstorm, en dan maar werd besloten om andere uit die file het vaccin te geven.
Op kamertemperatuur zijn die vaccins idd maar een uur of twee goed.

Toen ze afkwamen met het verbod op niet-essentiële reizen heb ik dit hier gepost:
Dit dus... en het gaat heel aanlokkelijk worden om nu eerst niet-essentiële reizen te verbieden, om dan over enkele maanden te zeggen: mensen die gevaccineerd zijn krijgen een bewijs en mogen wel op reis.

Men zou eigenlijk onmiddellijk moeten verduidelijken wat de drempel is om niet-essentiële reizen opnieuw wel toe te laten. Of in ieder geval een duidelijke periode afbakenen (maar dat is dan weer nergens op gebaseerd + kan zonder veel duiding gewoon stilzwijgend verlengd worden).
Het 2e deel van mijn post is alvast juist gebleken. Hopelijk het eerste binnenkort niet...

Kleine vergelijking met Zwitserland: daar is er ook een lijst met rode zones, en dat is puur gebaseerd op de besmettingscijfers ('incidence' van de voorbije 14 dagen). Landen met een 'incidence' die 60 hoger is dan Zwitserland zijn rood. De rest is groen. De cijfers zijn ginder momenteel trouwens vergelijkbaar met die van België.

Ik wil niet te veel beginnen vergelijken met andere landen, maar ik wil maar zeggen dat het ook anders en duidelijker kan.

Tunnelvisie is bijvoorbeeld elke versoepeling die ook maar ter sprake komt neersabelen. Ik heb het niet over specifieke maatregelen (zoals dat verbod op reizen), wel over het volledige plaatje, de manier waarop gecommuniceerd wordt door overheid en experten en de rol die de media daarin speelt.
Ik snap wel wat je wilt zeggen. Ik vermoed, of hoop, dat er achter de schermen wel degelijk meer discussie over is. Maar het lijkt me goed dat dingen die al duidelijk zijn dat ze niet gaan kunnen, wel degelijk direct "neergesabelt" worden. Valse hoop geven lijkt me ook niet opportuun.

Op hierboven : Lijkt me ook gewoon gemakkelijker nu, voor de duidelijkheid, om dit gewoon zo te zeggen. Men kan ook zeggen, "je mag niet naar een rode zone." Maar aangezien momenteel alles zowat rode zone is, is dit dan toch veel duidelijker? :)

Ik snap wel wat je wilt zeggen. Ik vermoed, of hoop, dat er achter de schermen wel degelijk meer discussie over is. Maar het lijkt me goed dat dingen die al duidelijk zijn dat ze niet gaan kunnen, wel degelijk direct "neergesabelt" worden. Valse hoop geven lijkt me ook niet opportuun.
Zie mijn edit, heb er nog wat bij gebroebeld. :)

Valse hoop geven is inderdaad niet opportuun. Maar geen hoop geven is dat ook niet.

Is het leven dan echt enkel nog Corona Corona Corona? Mag er nog een klein beetje geleefd worden ook, of gaan we echt alles in het werk stellen en kapot laten gaan?

Waar ik mij aan stoor is dat het nemen van zo'n zwaar inperkende maatregelen niet langer met enig schaamtegevoel gebeurt, maar gewoon zonder discussie, debat of overleg doorgevoerd of verlengd wordt. Alsof het niks geworden is. Waar is de drempel gebleven om persoonlijke vrijheden af te nemen. Die drempel lijkt volledig weg, in tegendeel we lijken op een serieus hellend vlak te zitten waar steeds strenger ook steeds makkelijker beslist lijkt te worden. En als je iets durft in vraag stellen...

Trouwens, ik liep vorige week door de winkelstraat en winkelcentrum in Kortrijk, vandaar door Brussel-Zuid. De toename aan leegstand is niet te overzien. Alles moet wijken voor Corona, werkelijk alles. als economisch ingesteld persoon breekt dat m'n hart, zoveel welvaart die vernietigd wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan