Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waar ik mij aan stoor is dat het nemen van zo'n zwaar inperkende maatregelen niet langer met enig schaamtegevoel gebeurt, maar gewoon zonder discussie, debat of overleg doorgevoerd of verlengd wordt. Alsof het niks geworden is. Waar is de drempel gebleven om persoonlijke vrijheden af te nemen.
Wellicht omdat voordien mensen er toch hun voeten aan veegden. Op den duur is dat gedaan he. Dan moet men strenger worden.

Trouwens, ik liep vorige week door de winkelstraat en winkelcentrum in Kortrijk, vandaar door Brussel-Zuid. De toename aan leegstand is niet te overzien. Alles moet wijken voor Corona, werkelijk alles. als economisch ingesteld persoon breekt dat m'n hart, zoveel welvaart die vernietigd wordt.
Door corona. Niet voor corona.

Maar inderdaad, triestig.

Trouwens, ik liep vorige week door de winkelstraat en winkelcentrum in Kortrijk, vandaar door Brussel-Zuid. De toename aan leegstand is niet te overzien. Alles moet wijken voor Corona, werkelijk alles. als economisch ingesteld persoon breekt dat m'n hart, zoveel welvaart die vernietigd wordt.
Winkelpanden blijven al jarenlang leeg staan. Door een combinatie van het opkomen van ecommerce en het feit dat ze voor een winkelpand van amper 104 m² bijna 3000 euro huur vragen. Dat zien ze in alle steden, ook al voor Corona. Wat niet wil zeggen dat er geen extra faillissementen veroorzaakt zijn door Corona natuurlijk.

Is het leven dan echt enkel nog Corona Corona Corona? Mag er nog een klein beetje geleefd worden ook, of gaan we echt alles in het werk stellen en kapot laten gaan?

Waar ik mij aan stoor is dat het nemen van zo'n zwaar inperkende maatregelen niet langer met enig schaamtegevoel gebeurt, maar gewoon zonder discussie, debat of overleg doorgevoerd of verlengd wordt. Alsof het niks geworden is. Waar is de drempel gebleven om persoonlijke vrijheden af te nemen. Die drempel lijkt volledig weg, in tegendeel we lijken op een serieus hellend vlak te zitten waar steeds strenger ook steeds makkelijker beslist lijkt te worden. En als je iets durft in vraag stellen...

Ik zie geen hellend vlak hoor. Ik zie een jaar aan halfslachtige maatregelen net omdat iedereen wel beperkingen wil, maar bij een ander. Persoonlijke vrijheden zijn altijd geldig geweest tot aan het punt dat anderen schade ondervonden. Hier (en daarmee bedoel ik op Europa én daarbuiten) werd besloten dat we aan de persoonlijke vrijheden gingen raken om een hoop doden (in combinatie met overwerking zorg) te vermijden. Het feit dat zo'n beslissingen niet enkel hier werden gemaakt lijkt mij al een redelijk argument voor hun nut, net zoals het feit dat zonder de economie ook zou kreunen onder de extra zieken en doden.

Mijn leven is nog altijd een pak meer dan Corona ondertussen, net zoals dat van het merendeel van de bevolking gok ik.

Verder weet ik niet hoe betrouwbaar de observatie is dat al die leegstand er is door de corona-maatregelen, wanneer gemaakt door iemand die hier bij elke zucht dezelfde posts komt maken.

De totalitaire maatregelen gaan stilzwijgend lekker verder. Avondklokken, verboden op reizen,... Het is niet langer met schroom maar al bijna met de glimlach dat politici en virologen dit doorvoeren/adviseren. En de bevolking moet stiekem maar hopen dat ze die vrijheden ooit terugziet.

Schrijnend.
En wat zou de reden zijn dat we die nooit gaan terugzien?

En wat zou de reden zijn dat we die nooit gaan terugzien?

Vaccin dat niet doeltreffend blijkt tegen variant X
nieuwe variant die opduikt, waardoor iedereen in een paniekkramp schiet
politici die ontdekt hebben hoe vlot je een bevolking in het gareel kunt laten lopen
een andere ziekte die plots ontdekt wordt
het idee dat we ook milde ziektes zoals griep in de winterperiodes best zo kunnen bekampen
het tegengaan van overlast door verplicht sluitingsuur horeca + avondklok
Het verder linken van bepaald gedrag aan ziekte-uitbraken om dan later deze mensen streng(er) aan te pakken
...

Ik zeg niet dat het zo zal zijn, maar dat ik er helemaal vertrouwen in heb dat we al onze vroegere vrijheden voor 100% terug gaan krijgen op korte termijn (lees: als alle ouderen ingeënt zijn) zou een leugen zijn. Ongetwijfeld hebben enkele politici al wat opportunistische voordelen gezien aan deze lockdown etc.

politici die ontdekt hebben hoe vlot je een bevolking in het gareel kunt laten lopen
het idee dat we ook milde ziektes zoals griep in de winterperiodes best zo kunnen bekampen
Het verder linken van bepaald gedrag aan ziekte-uitbraken om dan later deze mensen streng(er) aan te pakken
...

Ik zeg niet dat het zo zal zijn, maar dat ik er helemaal vertrouwen in heb dat we al onze vroegere vrijheden voor 100% terug gaan krijgen op korte termijn (lees: als alle ouderen ingeënt zijn) zou een leugen zijn. Ongetwijfeld hebben enkele politici al wat opportunistische voordelen gezien aan deze lockdown etc.
Er zijn vaccins 'minder' doeltreffend, maar om te zeggen "niet doeltreffend" is wel heel kort door de bocht.
Voorzichtigheid is onbelangrijk?
Vind je dat de bevolking vlot in het gareel loopt? Ik zie veel andere beelden.

En de rest lijkt me helemaal bij de haren er bij gesleurd?

Pas op, ik vind alertheid zeker niet verkeerd he. Maar deze assumpties staan wel op heel los zand. :)

Sommige virologen hebben er al openlijk voor gepleit om niet terug te keren naar het vroegere normaal. MVR heeft letterlijk gezegd: handen schudden en kussen gaan we waarschijnlijk niet meer doen na Corona. Het spijt me maar mijn haar komt recht van zo'n uitspraken. Wees er maar heel zeker van dat ik mijn vrienden en familie terug ga vastpakken en kussen zodra ik die terug kan zien. En MVR mag roeptoeteren zoveel hij wil.

Het begint namelijk altijd met kleine zaken waar iedereen van zegt: och dat is toch twee keer niks. Geen handen meer geven, niet meer kussen, maskers mogen weg maar draag ze toch maar in de trein, in de winter beperken we bezoek aan kwetsbare groepen (woonzorgcentra), evenementen nog max met XXX man per m², geen nachtwinkels na 22u meer, avondklok om 2uetc.

Vele kleintjes maken een groot geheel. En voor je het weet zit je met van die kleine 'tijdelijke' restmaatregeltjes die jaren aanslepen en dus eigenlijk het nieuwe normaal vormen. En iedereen zal blij zijn want het zal als een grote versoepeling aanvoelen, maar tegelijk blijven al die kleine restjes kleven.

Let altijd op als politici tijdelijke maatregelen preken. We hebben al genoeg tijdelijke (crisis)belastingen gekend. Als het goed uitkomt blijven die zolang als nodig. En goed uitkomen is vaak nogal ruim te interpreteren.

En kan je eens zo een "opportunistisch voordeel" opnoemen voor politici?

Het is niet dat die zo'n goede beurt maken met hun aanpak, voor de stemmen moeten ze het niet doen. Voor de economie ook niet.

En MVR is geen politicus. Ik denk ook niet dat hij dat bedoelde als een wet.

En kan je eens zo een "opportunistisch voordeel" opnoemen voor politici?

Het is niet dat die zo'n goede beurt maken met hun aanpak, voor de stemmen moeten ze het niet doen. Voor de economie ook niet.

En MVR is geen politicus. Ik denk ook niet dat hij dat bedoelde als een wet.

Een voorbeeld los uit de pols: dankzij de avondklok is er minder overlast snachts, de criminaliteitscijfers dalen, minder mensen met alcoholproblemen op spoed etc.

Is het dan echt zo ondenkbaar dat bepaalde politici sommige maatregelen wel eens zouden durven laten kleven in een geminimaliseerde vorm? Ik zeg maar iets: geen alcoholverkoop meer in nachtwinkels na 20u, avondklok om 2u in het weekend (niet in de week), horeca verplicht dicht om 1u.

Nogmaals: ik zeg niet dat het zo zal lopen. Maar om nu 100% zegezeker te zijn dat dit niet gaat of zou kunnen gebeuren noem ik toch een beetje naïef. Ik ben liever op mijn goede en ik hoop op het beste tbh. Maar ik vertrouw beleidsmakers niet genoeg.

Sommige virologen hebben er al openlijk voor gepleit om niet terug te keren naar het vroegere normaal. MVR heeft letterlijk gezegd: handen schudden en kussen gaan we waarschijnlijk niet meer doen na Corona. Het spijt me maar mijn haar komt recht van zo'n uitspraken. Wees er maar heel zeker van dat ik mijn vrienden en familie terug ga vastpakken en kussen zodra ik die terug kan zien. En MVR mag roeptoeteren zoveel hij wil.

Het begint namelijk altijd met kleine zaken waar iedereen van zegt: och dat is toch twee keer niks. Geen handen meer geven, niet meer kussen, maskers mogen weg maar draag ze toch maar in de trein, in de winter beperken we bezoek aan kwetsbare groepen (woonzorgcentra), evenementen nog max met XXX man per m², geen nachtwinkels na 22u meer, avondklok om 2uetc.

Vele kleintjes maken een groot geheel. En voor je het weet zit je met van die kleine 'tijdelijke' restmaatregeltjes die jaren aanslepen en dus eigenlijk het nieuwe normaal vormen. En iedereen zal blij zijn want het zal als een grote versoepeling aanvoelen, maar tegelijk blijven al die kleine restjes kleven.

Let altijd op als politici tijdelijke maatregelen preken. We hebben al genoeg tijdelijke (crisis)belastingen gekend. Als het goed uitkomt blijven die zolang als nodig. En goed uitkomen is vaak nogal ruim te interpreteren.
En hoe is dat "gepleit"? Er is ook nergens gezegd dat dit een bepaalde beleidsmaatregel zou zijn.

Op zich is het niet onlogisch dat dit minder zou zijn na corona, zeker niet voor/door iedereen. Maar ik zie het wel gebeuren dat mensen bij ziekte meer gaan opletten, dat men vreemden meer gaat opletten. Mij persoonlijk lijkt dit ook eerder een minderheid, daar niet van.

Maar als ik persoonlijk terugkijk naar mijn beleving van het begin van corona, dan vond ik het zelfs "vreemd" als mensen in een serie een hand zag geven. Aangezien het er op dat moment zo ingedrilt was dat dit 'not done' was. Voor mij is dit wel al weggeëbt. Maar ik kan me wel inbeelden dat dit bij verschillende mensen er wat in blijft zitten.

Edit: Bovenstaande is wel echt paranoïde. Als men dergelijke maatregelen zou invoeren zonder corona, staat het land op zijn kop. Jij noemt het naïef als je dat niet ziet komen, ik noem je krankzinnig als je dat gelooft.

Hij heeft nooit gezegd dat we dit nooit gaan mogen doen. Maar het is inderdaad niet vreemd om te denken dat er de komende jaren een soort verandering zal zijn in bepaalde gewoontes. Niet omdat iemand ze verbiedt maar omdat mensen ze niet meer willen uitvoeren. Ik zal content zijn als ik kan stoppen met die verplichte nieuwjaarskussen. En een hand geven, tgoh, ik heb er niets op tegen maar het is nu ook niet dat ik het ga missen.

...

Er is nu toch al geweten dat het vaccin niet tegen elke corona variant zal werken in de toekomst? Net zoals het griepvaccin niet tegen elke griepvariant werkt. De horeca in dit land is een miljardenbusiness. De cafés gaan heus niet voor altijd om 1 uur 's nachts moeten sluiten. Er is geen enkele politieker zo zot om daarvoor te pleiten want die kan zijn carrière meteen gedag zeggen. Het afnemen van vrijheden zorgt rechtstreeks voor inkomstenverlies bij niet alleen bedrijven maar ook de overheid zelf. Het is dus vrij onlogisch dat men dit zou willen blijven doortrekken.

Zeg eens, wat heeft pakweg De Croo of Vandenbroucke te winnen om u na 12 uur niet meer buiten te laten?

Ik ben zelf ook geen fan van bepaalde maatregelen, zoals die nachtklok. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik meteen ga denken dat die nooit gaat verdwijnen. Ze zouden nogal lachen in de evenementensector en horeca.

Een voorbeeld los uit de pols: dankzij de avondklok is er minder overlast snachts, de criminaliteitscijfers dalen, minder mensen met alcoholproblemen op spoed etc.

Is het dan echt zo ondenkbaar dat bepaalde politici sommige maatregelen wel eens zouden durven laten kleven in een geminimaliseerde vorm? Ik zeg maar iets: geen alcoholverkoop meer in nachtwinkels na 20u, avondklok om 2u in het weekend (niet in de week), horeca verplicht dicht om 1u.

Nogmaals: ik zeg niet dat het zo zal lopen. Maar om nu 100% zegezeker te zijn dat dit niet gaat of zou kunnen gebeuren noem ik toch een beetje naïef. Ik ben liever op mijn goede en ik hoop op het beste tbh. Maar ik vertrouw beleidsmakers niet genoeg.
Ge beseft toch dat we stemplicht hebben in België?

Zeiden ze nu op 't Nieuws dat er maar 100 vaccins worden geleverd per vaccinatiecentrum voor 1 week? Hoe komen ze dan aan 100.000 gevaccineerden volgende week? 🧐 9.500 lijkt mij (100 *95)

edit: ah wacht, ondertussen in ziekenhuizen, woonzorg, etc ook nog

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan