Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds maandag al heb ik eigenlijk geen deftige maaltijd meer gegeten, totaal geen eetlust. Gisteren is ons moeder een bordje eten komen binnensteken. Hamburger met aardappelen en rode kool. Ik heb slechts 1/4 kunnen opeten en die rode kool was echt niet te vreten. (terwijl ik dit normaal zonder problemen opeet). Vanmiddag ga ik zo een Bami Royal schotel opwarmen van de Colruyt, als ik dat nu ook niet lust is er wel degelijk iets mis. (want ik eet dat graag)
Je bent serieus ziek, dat is er mis :p

Als het niet beter kunt ge u altijd nog is laten testen voor de zekerheid

"minsten 1 dag naar kantoor", allez jong wij zijn sinds maart vorig jaar misschien max. 3-4 dagen op kantoor geweest (in de zomer tijdens de versoepelingen) :)

"minsten 1 dag naar kantoor", allez jong wij zijn sinds maart vorig jaar misschien max. 3-4 dagen op kantoor geweest (in de zomer tijdens de versoepelingen) :)
ik zei dan ook "voor zover ik weet".
De mensen rondom mij die in de privé werken gaan minstens 1 dag in de week naar kantoor.
En dat zijn dan jobs die perfect via thuiswerk kunnen.

Nee, dat is een theorie die inderdaad enige tijd geleden al eens geopperd werd maar nooit veel weerklank heeft gevonden in de media (als ik het goed voorheb). Het idee is dat de huidige modellen, waarmee de prognoses en voorspellingen gemaakt worden, geen rekening houden met het feit dat sociaal actievere mensen een grotere kans hebben op 1) besmetting en 2) verspreiding van het virus. De kans is groter dat die mensen in normale omstandigheden (en waarschijnlijk ook met maatregelen) eerder besmet worden dan iemand met minder sociale contacten (logisch, want elk contact geeft een theoretische kans op besmetting en zij hebben er meer). Zij komen ook vaker in contact met gelijkgezinden, dus andere mensen met meer sociale contacten. Dat wil ook zeggen dat immuniteit bij die mensen meer impact zal hebben dan immuniteit bij iemand met minder sociale contacten. En de impact daarvan zit dus niet in de huidige modellen (volgens mij). :)

Ik meen me inderdaad ook een artikel met een theorie uit Zweden gelezen te hebben waarin verondersteld werd dat een besmettingsgraad van 43% mogelijk al voldoende zou zijn om groepsimmuniteit te behalen, op voorwaarde dat dat percentage vooral de actieve en sociale bevolking zou omvatten. Dat zou de reden zijn dat de besmettingscijfers daar zo laag bleven.

Ondertussen waren de cijfers in Zweden ook al terug stevig naar boven gegaan, dus die theorie kon ook meteen in de prullenmand. Ik vermoed dat we nog te weinig weten over herbesmettingen en virustransmissie door mensen die al een eerdere besmettingen achter de rug hebben.

Er zijn meer diensten die veel moeten bellen / vergaderen(veel) dan je denkt.
Nu die headsets aside.

Net zoals privé bedrijven zijn er bij de stadsdiensten ook werknemers die uitvallen, moet er geïnvesteerd worden in technologie om er voor te zorgen dat iedereen zijn job zo goed mogelijk van thuis kan blijven doen.

Met het verschil dat bij de lokale overheden (toch die dat ik ken) er veel strenger wordt toegezien op wie effectief naar het werk mag komen.
In de privé gaat iedereen toch minstens 1 dag naar kantoor (toch voor zover ik weet)
Bij de lokale overheden zijn dat enkele diegene die niet anders kunnen.
Lijkt me ook logisch, kwestie van het goede voorbeeld te geven.

Lokale overheden krijgen ook extra taken, e rmoesten opvang centra voorzien worden voor moesten de ziekenhuizen vol zitten, gelukkig in de gevallen die ik ken uiteindelijk niet nodig geweest maar dat werk om die centra op te zetten is wel gepresteerd geweest (en meestal tegen een serieuze tijdsdruk)

Veel lokale overheden hebben WZC's onder hun hoede, weer extra zorgen (bij technische problemen mocht niet eendert wie daar binnen, enkele diegene die aan dat WZC toegewezen was)

Contacttracing opzetten, opleiden, faciliteren.

Alle gemeenteraden en andere raden digitaliseren + livestreams (ooit een gemeenteraad gevolgd? dat duurt vaak tot na middernacht)

Vaccinatiecentra openen, vrijwilligers daarvoor zoeken, die vrijwilligers opleiden etc...

Begraafplaatsen, die hebben ook een ding moeten opzetten om een begrafenis te kunnen streamen bv.
Zelfde voor de mensen die trouwen.

Als ge de werking van een stad vergelijkt met 1 jaar geleden, wat een verschil.
Ik weet niet als het hier de juiste plaats is om dit te bespreken. Sommige functies en afdelingen hebben het inderdaad een pak drukker, en sommige hebben het een pak minder druk. Dan is het hopen dat je de taken wat kan herverdelen.

Je haalt een aantal voorbeelden aan, maar zo spannend zijn die toch niet? Laat staan dat de gemeente daarvoor gezorgd heeft/moeten voor zorgen:
- begrafenissen: begrafenisondernemers zorgen voor een digitale weg
- trouwen: de bruidegom kon zelf zorgen voor een livestream via facebook enkele maanden geleden
- gemeenteraad livestreamen: een youtube stream opzetten is echt geen high level science
- contracttracing: vlaamse materie toch? Of federaal?
- opbouw van centra: technische diensten hebben door een belachelijk droog voorjaar en zomer zich verveeld dat ze gras gingen afrijden ook al groeide het niet. De opbouw van die zaken is voor hen welgekomen werk. Die opbouw van vaccinatiecentra wordt ook vaak uitbesteed aan de evenementensector.

Uiteraard is het een uitdagend jaar was, met stress momenten en overwerk, etc. Maar overwerkte stadsdiensten, dat kan geen breed fenomeen zijn volgens mij.

Die digitalisering is een noodzakelijke inhaalbeweging. 1 voorbeeld: vroeger moest de begrafenisondernemer fysiek aangifte gaan doen van een overlijden in het gemeentehuis waar die persoon overleden is. Daar kreeg je een overlijdensakte die dan weer fysiek gebracht moest worden naar het gemeentehuis waar die persoon officieel woonde. Overlijd je in Veurne en woon je in Riemst, dan kon de begrafenisondernemer een serieus ritje rijden. Nu wordt dat allemaal digitaal geregeld. Een grote tijds- en kostenbesparing.

In de privé gaat niet iedereen minstens 1 dag naar kantoor... Sinds maart vorig jaar ben ik opgeteld 1 werkdag op kantoor geweest (en 1 keer een uurtje om mijn kerstcadeau op te halen). Net zoals mijn collega's, op de secretaresse en de baas na die wel vaker gaan omwille van administratieve redenen.
Idem met heel wat mensen die ik ken. Ook op dit forum vind je zulke mensen genoeg.

Klopt. Tijdens de zomermaanden ging ik 1x per week, maar in de lente en sinds oktober terug permanent thuis. Juist een keer op kantoor geweest om een laptop te gaan halen, dat was het zowat.

Ik weet dat wel, gezien ik me baseer op de uitspraken van Vlaams Belang tijdens de crisis, waarbij ze continue de expertise van de virologen in twijfel hebben zitten trekken. N-VA heeft dat ook een tijd gedaan, maar die partij heeft zich uiteindelijk wel naar de realiteit geschikt.

En Vivaldi doet het vooralsnog niet slecht in deze crisis. We hebben gewoon afschuwelijk veel tijd (en levens) verloren door de schijnregering onder Wilmes.
Definieer niet slecht?

Zowat elke grote taak die ze hebben moeten doen is gefaald of toch enorm slecht uitgevoerd.
Met uitzondering van het onderwijs misschien.

Men heeft de mond vol van burgerzin en wat nog allemaal, maar de politieke verantwoordlijkheid van mismanagement (zoals in mijn vorige post aangegeven) zijn er nauwelijks. Het feit dat we slecht onderhandeld hebben voor de vaccins, geen goede contacttracing hebben, te laat beschermingsmateriaal hebben aangekocht,...kost ons waarschnijlijk een pak meer levens dan al de lockdownfeestjes tesamen.

Je haalt een aantal voorbeelden aan, maar zo spannend zijn die toch niet? Laat staan dat de gemeente daarvoor gezorgd heeft/moeten voor zorgen:
- begrafenissen: begrafenisondernemers zorgen voor een digitale weg
- trouwen: de bruidegom kon zelf zorgen voor een livestream via facebook enkele maanden geleden
- gemeenteraad livestreamen: een youtube stream opzetten is echt geen high level science
- contracttracing: vlaamse materie toch? Of federaal?
- opbouw van centra: technische diensten hebben door een belachelijk droog voorjaar en zomer zich verveeld dat ze gras gingen afrijden ook al groeide het niet. De opbouw van die zaken is voor hen welgekomen werk. Die opbouw van vaccinatiecentra wordt ook vaak uitbesteed aan de evenementensector.

Uiteraard is het een uitdagend jaar was, met stress momenten en overwerk, etc. Maar overwerkte stadsdiensten, dat kan geen breed fenomeen zijn volgens mij.

Die digitalisering is een noodzakelijke inhaalbeweging. 1 voorbeeld: vroeger moest de begrafenisondernemer fysiek aangifte gaan doen van een overlijden in het gemeentehuis waar die persoon overleden is. Daar kreeg je een overlijdensakte die dan weer fysiek gebracht moest worden naar het gemeentehuis waar die persoon officieel woonde. Overlijd je in Veurne en woon je in Riemst, dan kon de begrafenisondernemer een serieus ritje rijden. Nu wordt dat allemaal digitaal geregeld. Een grote tijds- en kostenbesparing.

In de privé gaat niet iedereen minstens 1 dag naar kantoor... Sinds maart vorig jaar ben ik opgeteld 1 werkdag op kantoor geweest (en 1 keer een uurtje om mijn kerstcadeau op te halen). Net zoals mijn collega's, op de secretaresse en de baas na die wel vaker gaan omwille van administratieve redenen.
Idem met heel wat mensen die ik ken. Ook op dit forum vind je zulke mensen genoeg.

• Veel begraafplaatsen hebben hun eigen rouwaula's
    Die worden uitgebaat door de lokale overheden, heef tu begrafenis ondernemer niets mee te zien.Die plekken moet ook uitgerust worden met de nodige infrastructuur om het digitaal te maken
  • Het is niet omdat er is een bruidegom zelf zijn trouw heeft gefilmd dat de lokale overheid dat niet voorziet voor andere hé, en ja ergens een camera voorzien is opzich geen groot werk, maar de opvolging daarvan, als er problemen zijn, de uitleg, etc...
  • Wie zet de livestream op? Dat is niet de Burgemeester of de voorzitter ze :p Het initieel uitzoeken, uitschrijven hoe zoiets efficient moet verlopen etc, allemaal extra werk. Ik ken plekken waar dat dus elke keer 1 iemand van IT is die dan tot na de gemeenteraad ook beschikbaar moet blijven om de livestream te managen, de deelnemers te ondersteunen bij problemen.
    En dan is er nog niet begonnen met deels ter plekke en deels via Teams de gemeenteraad te organiseren.
  • Contacttracing is een materie voor de lokale en de hogere overheden. De lokale overheden kunnen uiteraard de kosten doorrekenen naar de vlaamse overheid
  • Gaat de groendienst ook het netwerk voorzien, de juist switchen plaatsen, aansluiten en configureren?
    Ja voor het verhuizen van materiaal zijn die inzetbaar
    Plus verveeld in de zomer? in de zomer was net het meeste werk buiten en waren de regels lakser :s
    ik heb dan nog niet gesproken over al de extra mensen die nodig waren om op markt dagen, shopdagen de drukte in steden te monitoren, te sensibiliseren en de mensen te tonen hoe zich te bewegen in de stad conform de regels.

Ja digitalisering bij lokale overheden moest echt is een boost krijgen, en Corona was daar op zich goed voor.
Maar vaak gerushed en ge moet ook een bestuur hebben dat inziet wat de value is van bepaalde diensten.
En met het feit dat dat allemaal verstrengeld is met de politiek, bah :p

Ik kan enkel zeggen wat ik in mijn omgeving hoor.
Mensen die 1 keer per week naar kantoor moeten en die zich afvragen waarom dat moet.

PS: ik ben zelf sinds 12 maart niet meer op kantoor geweest, net zoals een resem collega's van mij, andere zitten daar bijna dagelijks omdat ze niet anders kunnen

Die waren daartoe zeer bereid ja. Die weten ook wel dat ze grote indoor evenementen mogen vergeten. Uw zaal elke dag kunnen verhuren aan lagere prijs versus max 2 evenementen per maand aan zeer verminderde capaciteit..
ik denk dat je niet beseft wat het prijsverschil is tussen een sporthal en een expohal.

Zolang je geen concreet idee hebt van het prijsvoorstel van die hal, denk ik dat je geen besluiten kan maken.

Zelfs al zou je een zaal aan 10% van de normale prijs kunnen huren is dat mogelijks veel te duur.

• Veel begraafplaatsen hebben hun eigen rouwaula's
    Die worden uitgebaat door de lokale overheden, heef tu begrafenis ondernemer niets mee te zien.Die plekken moet ook uitgerust worden met de nodige infrastructuur om het digitaal te maken
  • Het is niet omdat er is een bruidegom zelf zijn trouw heeft gefilmd dat de lokale overheid dat niet voorziet voor andere hé, en ja ergens een camera voorzien is opzich geen groot werk, maar de opvolging daarvan, als er problemen zijn, de uitleg, etc...
  • Wie zet de livestream op? Dat is niet de Burgemeester of de voorzitter ze :p Het initieel uitzoeken, uitschrijven hoe zoiets efficient moet verlopen etc, allemaal extra werk. Ik ken plekken waar dat dus elke keer 1 iemand van IT is die dan tot na de gemeenteraad ook beschikbaar moet blijven om de livestream te managen, de deelnemers te ondersteunen bij problemen.
    En dan is er nog niet begonnen met deels ter plekke en deels via Teams de gemeenteraad te organiseren.
  • Contacttracing is een materie voor de lokale en de hogere overheden. De lokale overheden kunnen uiteraard de kosten doorrekenen naar de vlaamse overheid
  • Gaat de groendienst ook het netwerk voorzien, de juist switchen plaatsen, aansluiten en configureren?
    Ja voor het verhuizen van materiaal zijn die inzetbaar
    Plus verveeld in de zomer? in de zomer was net het meeste werk buiten en waren de regels lakser :s
    ik heb dan nog niet gesproken over al de extra mensen die nodig waren om op markt dagen, shopdagen de drukte in steden te monitoren, te sensibiliseren en de mensen te tonen hoe zich te bewegen in de stad conform de regels.

Ja digitalisering bij lokale overheden moest echt is een boost krijgen, en Corona was daar op zich goed voor.
Maar vaak gerushed en ge moet ook een bestuur hebben dat inziet wat de value is van bepaalde diensten.
En met het feit dat dat allemaal verstrengeld is met de politiek, bah :p

Ik kan enkel zeggen wat ik in mijn omgeving hoor.
Mensen die 1 keer per week naar kantoor moeten en die zich afvragen waarom dat moet.

PS: ik ben zelf sinds 12 maart niet meer op kantoor geweest, net zoals een resem collega's van mij, andere zitten daar bijna dagelijks omdat ze niet anders kunnen
Je noemt hoofdzakelijk enkel IT-gerelateerde zaken. Dat ontken ik ook niet. Sommige functies hebben het inderdaad erg druk gehad, drukker dan normaal, dat heb ik letterlijk gezegd.
Daar tegenover staat dat andere mensen het door de digitalisering net gemakkelijker gekregen hebben en meer tijd hebben kunnen uitsparen. Ja, dat ben jij niet. Maar daarom dat ik stel dat je niet algemeen kan stellen dat "stadsdiensten overwerkt zijn". Dat is een overdrijving, gegeven vanuit jouw eigen leefwereld (waarin jij of jouw collega's overwerkt kunnen zijn).

Nu, die overuren krijg je waarschijnlijk rijkelijk vergoed, je moet ze alleen nog kunnen opnemen.

En/of groeiende natuurlijke immuniteit, het grote taboe. :p Maar dan zou het volgens mij ook zo spectaculair niet dalen vermoed ik.
Uiteraard komt het door immuniteit, kijk maar naar de cijfers in de US die opeens zeer sterk afnemen zonder dat er daar iets aan het beleid is gewijzigd. Maar dat mag je hier niet zeggen natuurlijk, natuurlijke immuniteit bestaat niet volgens de grote meerderheid van de posters hier.

Als je die superbowl celebrations in de US bekijkt zie je toch maar weer hoe belachelijk serieus we dit allemaal nemen hier. Liever een jaar levensvreugde weg en een paar extra bejaarden redden, dat lijkt het Europese model te zijn.

In de US draait de aarde ook nog altijd hoor, ondanks dat er daar bijna geen maatregelen zijn.

Uiteraard komt het door immuniteit, kijk maar naar de cijfers in de US die opeens zeer sterk afnemen zonder dat er daar iets aan het beleid is gewijzigd. Maar dat mag je hier niet zeggen natuurlijk, natuurlijke immuniteit bestaat niet volgens de grote meerderheid van de posters hier.
Pardon?

Ik denk dat je hier een paar dingen verkeerdelijk aan elkaar gelijksteld en dan zo kort door de bocht gaat dat je in het gras bent terecht gekomen.

Ohja, en de dooddoener "dat mag je hier niet zeggen natuurlijk".

Als je die superbowl celebrations in de US bekijkt zie je toch maar weer hoe belachelijk serieus we dit allemaal nemen hier. Liever een jaar levensvreugde weg en een paar extra bejaarden redden, dat lijkt het Europese model te zijn.

In de US draait de aarde ook nog altijd hoor, ondanks dat er daar bijna geen maatregelen zijn.

Dus nieuwe president die wel gelooft dat Corona bestaat gaat geen invloed hebben gehad op beleid?
Veel vaccinaties ook maar die hebben ook geen invloed.

Enkel natuurlijke immuniteit waar wij hier niet in geloven helpt.

Nu via vaccinaties bekom je ook wel natuurlijke immuniteit : enkel is het op een gecontroleerde manier waar mensen niet ziek van worden en/of sterven ervan. Ook worden de ziekenhuizen dan niet overbelast (zie Brazilië) tot het punt dat er veel sterven omdat ze geen zorg meer krijgen.

Toch wel even meegeven dat dit niet (helemaal) was wat ik zei :p Wel dat het, net zoals de maatregelen een rol zal spelen. Ik denk ook niet dat hier iemand zegt dat dat soort immuniteit niet bestaat, wel dat het geen langetermijnoplossing was voor het probleem. Twee verschillende dingen. :)

Als dat hetgeen is dat je onthouden hebt van het voorbije jaar dan heb je toch niet zo goed opgelet.

Het Overlegcomité heeft ook het verbod op niet-essentiële reizen verlengd tot 1 april.

Hallo?
Durft de politiek zelfs hun eigen beslissingen niet meer aan te kondigen?
Waarom nu al voor 7 weken dat vastleggen?

De cijfers verbeteren momenteel. En dan durven ze steeds stellig te poneren dat de maatregelen proportioneel, doeltreffend en tijdelijk van aard moeten zijn.
Het is om van te ontploffen.

Je noemt hoofdzakelijk enkel IT-gerelateerde zaken. Dat ontken ik ook niet. Sommige functies hebben het inderdaad erg druk gehad, drukker dan normaal, dat heb ik letterlijk gezegd.
Daar tegenover staat dat andere mensen het door de digitalisering net gemakkelijker gekregen hebben en meer tijd hebben kunnen uitsparen. Ja, dat ben jij niet. Maar daarom dat ik stel dat je niet algemeen kan stellen dat "stadsdiensten overwerkt zijn". Dat is een overdrijving, gegeven vanuit jouw eigen leefwereld (waarin jij of jouw collega's overwerkt kunnen zijn).

Nu, die overuren krijg je waarschijnlijk rijkelijk vergoed, je moet ze alleen nog kunnen opnemen.

Klopt, de IT zaken ben ik in het algemeen dan ook meer bij betrokken.
Maar als je nieuwe systemen opzet voor diensten om die te gebruiken dan moeten die diensten daar ook mee leren werken.
Opleidingen, zelfstudie, dat komt ook allemaal bij de gewone taken van die werknemers.
Bovenop de extra taken die er zijn door de Corona maatregelen.
Alsook de noden van burgers zijn hetzelfde gebleven (ik zou op sommige vlakken zelf durven beweren dat er meer vragen binnenkomen)
Dan heb je nog de vrijwilligers van de contacttracing/vaccinatiecentra.
Deze komen grotendeels van de werknemers van het lokaalbestuur.
Om net de nood aan opleiding te doen zakken. (makkelijk als die mensen al de werking van het lokaal bestuur kennen)

Maar jij kan ook niet stellen dat stadsdiensten niet overwerkt zijn op basis dat u broer bij de technische dienst niveel heeft moeten doen.

Dit zijn stadsdiensten.

Burgerzaken
Preventie en veiligheid
Sociaal Beleid
Sociale Dienst
Cultuur
Onderwijs
Projecten/planning
Milieu/natuur
Bouw
Economie
Jeugd/sport
Financiën
Marketing/communicatie
Personeel
Ondersteuningsdiensten

Bij al die diensten kan ik me zaken inbeelden die ervoor zorgen dat de werkdruk een pak hoger ligt door deze aanslepende crisis.
Dat ze dan bij de groendienst zich vervelen wilt uiteraard niet zeggen dat de stadsdiensten niet overwerkt zijn hé.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan