Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Algemeen opnieuw goede cijfers, een opsomming is nutteloos.

Een daling van 8,29% qua besmettingen (en zal nog een stuk stijgen binnenkort, wss zelfs vlot tot -20%) is straf en ik zie eerlijk gezegd niet direct een aanleiding. Er is wel een beetje minder tests, maar niet dat dit het verschil maakt.

Dit kan niet direct iets te maken hebben met vaccinaties, daarvoor gaan ze niet snel genoeg. Ook andere factoren (weer, overheidsmaatregelen, ...) lijken niet direct een oorzaak.

Om cijfers uits duidelijker te maken: vorige week maandag hadden we 3380 besmettingen op 45809 tests (7,3%), deze maandag (cijfers bijna 100% volledig) hebben we 2452 besmettingen op nét iets minder tests, namelijk 44384 (5,5%).

Voor alle duidelijkheid: op maandag hebben we sowieso altijd meer besmettingen/resultaten van besmettingen, vandaar de hogere positiviteitsratio dan in de rest van de week.

Ik vraag me toch af wat een mogelijke verklaring zou kunnen zijn voor de nakende daling van besmettingen. De scholen zijn tot vorige week open geweest, het weer zou momenteel ideaal zijn voor verdere verspreiding, er zijn sinds weken geen verstrengingen (of versoepelingen) geweest tot nu. Vreemd.

Ik vraag me toch af wat een mogelijke verklaring zou kunnen zijn voor de nakende daling van besmettingen. De scholen zijn tot vorige week open geweest, het weer zou momenteel ideaal zijn voor verdere verspreiding, er zijn sinds weken geen verstrengingen (of versoepelingen) geweest tot nu. Vreemd.

het houden aan de maatregelen???
Periode van 'moeten' samenkomen (kerst, nieuwjaar) is voorbij. Mss dat de mensen zich er eventjes beter aan houden.

Niet alles is corona. Ik loop ook al enkele dagen met een snotneus en keelpijn, is door dat slechter weer. Bij corona zal het stilaan verslechteren, je voelt u met den dag meer belabberd. En als je echt twijfelt laten hertesten. Zelf test ik mij niet voor dat mini verkoudheidje, ik zie toch niemand (thuiswerk/te slecht weer om onnodig buiten te komen) en heb van’t weekend sowieso afspraak voor coronatest (geplande operatie).
2e gok dan maar als je niet in detail gaat treden...

Sporthal Appels i.p.v. Oktoberhallen Wieze?

Ik vermoed vooral argument @JPV i.v.m. eigenaar & kostprijs. Het is niet omdat de eigenaars de hallen aan korting willen verhuren dat dit nog altijd goed is voor de zone (sinds de sporthal van Appels eigendom is van de gemeente en dus gratis is).
Al is de oktoberhal natuurlijk niet super bereikbaar en ligt de sporthal van Appels op de steenweg naar Aalst & vlakbij de steenweg waar de mensen van Uitbergen, Schoonaarde, Berlare, ... gaan uitkomen op't rond punt.
Verder zijn de oktoberhallen veel te groot, zelfs al neem je enkel hal B (en dan zit je nog met het probleem om mensen toegang te geven, of ga je iedereen rond laten stappen van de ingang?). Veel evenementen gaan door in beide hallen, dus dat betekent dat ze eigenlijk hal A+B moeten afhuren.
Oktoberhallen liggen ook echt op de uithoek van de zone waar Appels meer in't midden ligt (de zone strekt tot Overmere hé).

Dus een aantal van eerdere argumenten gaan nog op, andere niet. Ik ken die sporthal niet zo goed dus geen idee of ze makkelijk parking kunnen bijmaken. Mobiliteit is in gans die zone een probleem (niet onlogisch, 't is en blijft Dendermonde :D ) dus dat is niet echt een factor bij de beslissing geweest denk ik.

Moesten we nu een werkende contactracing hebben hadden we dat geweten, helaas. In Belgie vliegen we liever met de ogen toe.

het houden aan de maatregelen???
Periode van 'moeten' samenkomen (kerst, nieuwjaar) is voorbij. Mss dat de mensen zich er eventjes beter aan houden.
En/of groeiende natuurlijke immuniteit, het grote taboe. :p Maar dan zou het volgens mij ook zo spectaculair niet dalen vermoed ik.

Dat weet je niet. Wat we wel weten is dat we met Vivaldi en vlaamse coalitie een afschuwelijke slechte beurt hebben gemaakt. In geen van beiden zitten het VB en de Pvda, dus da's easy oppositie voor hen.

Als dat ook het enigste argument zal zijn, zijn we nog dikker gescheten dan ik dacht.
Ik weet dat wel, gezien ik me baseer op de uitspraken van Vlaams Belang tijdens de crisis, waarbij ze continue de expertise van de virologen in twijfel hebben zitten trekken. N-VA heeft dat ook een tijd gedaan, maar die partij heeft zich uiteindelijk wel naar de realiteit geschikt.

En Vivaldi doet het vooralsnog niet slecht in deze crisis. We hebben gewoon afschuwelijk veel tijd (en levens) verloren door de schijnregering onder Wilmes.

Intriest. Die mensen zouden ze echt hun licentie moeten afnemen. En de comments onder het artikel - ik weet het, je mag die niet lezen - zijn ook weer niet bevorderlijk voor mijn geloof in de mensheid.

Intriest. Die mensen zouden ze echt hun licentie moeten afnemen. En de comments onder het artikel - ik weet het, je mag die niet lezen - zijn ook weer niet bevorderlijk voor mijn geloof in de mensheid.
Ja. Heb ik gisteren voor een stukje gevolgd.
Zelfs zover willen gaan om valse attesten op te maken voor hun patiënten

Kijk, vaccinatie is niet verplicht. Wil je het niet, neem het dan niet maar leef dan ook met de gevolgen ervan.

Als vaccin voor iedereen beschikbaar is, moeten alle maatregelen verdwijnen en terug naar normaal gaan.
Indien je dan nog ziek wordt omdat je geen vaccin hebt genomen dan is het jouw probleem (wel alle normale zorgen natuurlijk)
Als je wil reizen en ze vragen bewijs van vaccinatie die je dan niet kan geven dan moet je maar niet naar daar op reis gaan.

Na een jaar pandemie komt men er achter dat een masker goed moet aansluiten om effectief te zijn. Wantja, die standaard blauwe wegwerpmaskertjes passen langs geen kanten. Nieuwe aanbeveling in de VS: twee maskers dragen. Samen lijkt dit bijna in de buurt te komen van een ffp2.

Results from the first experiment demonstrated that the unknotted medical procedure mask alone blocked 42.0% of the particles from a simulated cough (standard deviation [SD] = 6.70), and the cloth mask alone blocked 44.3% (SD = 14.0). The combination of the cloth mask covering the medical procedure mask (double mask) blocked 92.5% of the cough particles (SD = 1.9).

Ik vrees dat je alles toch te simplistisch ziet. Het gaat niet enkel over de capaciteit, het gaat evenzeer over routes kunnen aanleggen, bereikbaarheid (via al dan niet OV), plaatsen waar verzorgers en artsen kunnen rusten, dichtbij opslagcapaciteit (ziekenhuis en dergelijke) voor medisch materiaal, kostprijs,...

Waarom zou de stad een gigantische expo moeten gaan afhuren voor duizenden euro's wanneer ze een sporthal hebben die aan alles voldoet en dus minder zal kosten ?

Ik vind trouwens dat je vaak nogal alles in een karikatuur doet vervallen. Deed je met de dokters en nu doe je dat weer met kinderen die niet kunnen sporten.

Voorts zijn veel van uw argumenten hearsay of anekdotisch. "Ik heb gehoord dat, sommigen zeggen hier dat" gemixt met een hele hoop assumpties. Het is niet omdat zorgpersoneel hun zin niet krijgt of niet begrijpt waarom een keuze is gemaakt dat dat automatisch wil zeggen dat de burgemeester en het lokale bestuur een mafiabende zijn die alles via bruine enveloppe regelen. Het sluit het ook niet uit natuurlijk.
Enig argument dat ik zie is dat men vooraf reeds rekening houdt met het feit dat de vaccins zeer traag zullen geleverd worden en dat het sporthalleke dat ritme wel zal kunnen volgen, toch zolang er niet meerdere spelers op de markt zijn.

Maar ik heb de boodschap begrepen, ik zal niets meer zeggen ;).

Enig argument dat ik zie is dat men vooraf reeds rekening houdt met het feit dat de vaccins zeer traag zullen geleverd worden en dat het sporthalleke dat ritme wel zal kunnen volgen, toch zolang er niet meerdere spelers op de markt zijn.

Je geeft te weinig info over welke zalen het gaat.
Je komt af met geruchten dat het voor 1 of ander reden in een veel te kleine zaal doorgaat maar er zijn meerdere voorwaarden die moeten vervuld worden om als vaccinatiecentrum te dienen.
Dan ben je verbaasd als mensen tegen je in gaan hierover.

En/of groeiende natuurlijke immuniteit, het grote taboe. :p Maar dan zou het volgens mij ook zo spectaculair niet dalen vermoed ik.

Dat vraag ik me ook af. Ik veronderstel dat een aanzienlijk gedeelte van de bevolking zich streng (té streng?) aan de maatregelen houdt, waardoor het risico dat zij besmet geraken quasi nihil is. Er zijn vast voldoende mensen die enkel nog buitenkomen om naar de winkel te gaan. Dan denk ik niet enkel aan ouderen en kwetsbaren die erg voorzichtig zijn, maar ook jan met de pet die elke dag van thuis werkt en zich zo goed mogelijk aan de maatregelen wil houden. Koppels met kinderen zie ik trouwens als een grotere risicogroep, we kunnen ondertussen toch besluiten dat het virus ook goed circuleert bij kinderen, niet?

Wat overblijft is de huidige actieve bevolking, waarvan ondertussen toch al een vrij groot percentage het coronavirus te pakken heeft gehad. Naar schattig zou ongeveer 20%-30% van de Belgische bevolking al een besmetting achter de rug hebben? Dan moet in deze kleinere groep van "actieve" bevolking dat percentage toch al veel hoger liggen?

Zie ik het te eenvoudig?

Dat vraag ik me ook af. Ik veronderstel dat een aanzienlijk gedeelte van de bevolking zich streng (té streng?) aan de maatregelen houdt, waardoor het risico dat zij besmet geraken quasi nihil is. Er zijn vast voldoende mensen die enkel nog buitenkomen om naar de winkel te gaan. Dan denk ik niet enkel aan ouderen en kwetsbaren die erg voorzichtig zijn, maar ook jan met de pet die elke dag van thuis werkt en zich zo goed mogelijk aan de maatregelen wil houden. Koppels met kinderen zie ik trouwens als een grotere risicogroep, we kunnen ondertussen toch besluiten dat het virus ook goed circuleert bij kinderen, niet?

Wat overblijft is de huidige actieve bevolking, waarvan ondertussen toch al een vrij groot percentage het coronavirus te pakken heeft gehad. Naar schattig zou ongeveer 20%-30% van de Belgische bevolking al een besmetting achter de rug hebben? Dan moet in deze kleinere groep van "actieve" bevolking dat percentage toch al veel hoger liggen?

Zie ik het te eenvoudig?
Nee, dat is een theorie die inderdaad enige tijd geleden al eens geopperd werd maar nooit veel weerklank heeft gevonden in de media (als ik het goed voorheb). Het idee is dat de huidige modellen, waarmee de prognoses en voorspellingen gemaakt worden, geen rekening houden met het feit dat sociaal actievere mensen een grotere kans hebben op 1) besmetting en 2) verspreiding van het virus. De kans is groter dat die mensen in normale omstandigheden (en waarschijnlijk ook met maatregelen) eerder besmet worden dan iemand met minder sociale contacten (logisch, want elk contact geeft een theoretische kans op besmetting en zij hebben er meer). Zij komen ook vaker in contact met gelijkgezinden, dus andere mensen met meer sociale contacten. Dat wil ook zeggen dat immuniteit bij die mensen meer impact zal hebben dan immuniteit bij iemand met minder sociale contacten. En de impact daarvan zit dus niet in de huidige modellen (volgens mij). :)

Resultaat van mijn Corona test was gelukkig 'negatief'.
Ondertussen ben ik wel al heel de week doodziek.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik in mijn 30 jarig bestaan nog nooit zo heb afgezien.
Hoge koorts (flirten met 39°), ruwe keel waardoor slikken pijn doet, geen eetlust.
TV kijken lukt amper door de barstande koppijn.
Nu heb ik even een betere periode door Dafalgan die zijn werk aan het doen is.
De pcr test kan ook vals negatief zijn. Geen vreemde smaak of smaakverlies gehad?

Mijn vriendin laat zich vandaag opnieuw testen nadat ze maandag negatief heeft getest maar wel symptomen heeft en ik zondag positief heb getest.
Een vriend van mij, verpleger bij een ziekenhuis, 20 jaar dienst in shiften.
Die had een overplaatsing gevraagd naar een dagjob, op de scanafdeling, goedgekeurd, maar toen brak de 2de golf uit, terug geroepen.
Dik gekloot dus en dik gefrustreerd. Maar als alles is gaan liggen krijgt hij (hopelijk) zijn kans wel.
Ergste is dat iemand anders wel een overplaatsing heeft gekregen, maar was iemand waar ze niet content over waren.
Dus voelt de andere zich wat gestraft omdat hij zijn job goed deed.
Verbaast me niks, personeelsbeleid is ziekenhuizen is quasi onbestaand. Daar kan mijn vriendin ook wat boompjes over opzetten.

Als je eerst stadsdiensten noemt, dan zijn Vlaamse en federale ambtenaren nog een andere categorie natuurlijk.
Ivm stadsdiensten: zwaar afhankelijk van welke stad of gemeente denk ik. Het is niet omdat je een inhaalslag moet doen op digitaal vlak, dat je dat volledig op de kap van corona kan schuiven. Genoeg steden en gemeenten waar thuiswerk deels wel al ingeburgerd was, en gemeenteraden digitaal zijn doorgegaan.

Nixie, waarom grote bedragen aan headsets uitgeven? Voor een klein bedrag heb je ook al degelijk materiaal hoor. Tenzij je spreekt over 500 mensen ofzo die dat ineens moeten hebben.

Je zegt het zelf, thuiswerk deels ingeburgerd.
In maart is iedereen van thuis uit moeten gaan werken.
Als er 1/3 thuis werkte ervoor en nu nog eens 1/3 erbij moet u infrastructuur dat ook aankunnen.
Die dingen worden dan gerushed om op tijd klaar te zijn en dan kan je nadien alles gaan opkuisen (typisch management tov IT)

Stad Antwerpen heeft bv 7500 mensen in dienst, Gent 6000, ...
Dus ja, headsets voor meer dan 500 mensen is geen uitzondering :p
En ik zie u graag met een headset van 10 euro een hele week werken.
Ik heb persoonlijk deze headset (zonder basisstation dus prijs zal wel lager liggen)
Na een hele dag heb ik daar toch last van.

Laat staan een headset van 10 euro

Je moet daarom niet zwijgen, het is ok dat je dingen in vraag stelt; maar je moet natuurlijk niet met oogkleppen op naar alles kijken.

Zie mijn vorige post ook, het is niet het enigste argument dat van tel is. Oktoberhallen zijn gewoon slecht bereikbaar vanuit de hele zone en Appels ligt centraler. Financiëel is het ook een heel ander verhaal.

Je zegt het zelf, thuiswerk deels ingeburgerd.
In maart is iedereen van thuis uit moeten gaan werken.
Als er 1/3 thuis werkte ervoor en nu nog eens 1/3 erbij moet u infrastructuur dat ook aankunnen.
Die dingen worden dan gerushed om op tijd klaar te zijn en dan kan je nadien alles gaan opkuisen (typisch management tov IT)

Stad Antwerpen heeft bv 7500 mensen in dienst, Gent 6000, ...
Dus ja, headsets voor meer dan 500 mensen is geen uitzondering :p
En ik zie u graag met een headset van 10 euro een hele week werken.
Ik heb persoonlijk deze headset (zonder basisstation dus prijs zal wel lager liggen)
Na een hele dag heb ik daar toch last van.

Laat staan een headset van 10 euro
Uiteraard zijn aanzienlijke inspanningen gedaan moeten worden, maar ik zie gewoon niet waarom stadsdiensten daarom overwerkt zouden zijn terwijl bedrijven ook die inspanningen hebben moeten doen.

Ik heb trouwens geen headset. Op mijn laptop zit ook geluid en een microfoon met degelijke kwaliteit dus de eerste 10 maanden thuiswerk heb ik zo gedaan. Een maand geleden heb ik oortjes van 50 euro gekocht voor een betere kwaliteit te hebben. Ik hoef niet een hele dag te bellen, maar stadsdiensten in het algemeen ook niet.

De pcr test kan ook vals negatief zijn. Geen vreemde smaak of smaakverlies gehad?
Sinds maandag al heb ik eigenlijk geen deftige maaltijd meer gegeten, totaal geen eetlust. Gisteren is ons moeder een bordje eten komen binnensteken. Hamburger met aardappelen en rode kool. Ik heb slechts 1/4 kunnen opeten en die rode kool was echt niet te vreten. (terwijl ik dit normaal zonder problemen opeet). Vanmiddag ga ik zo een Bami Royal schotel opwarmen van de Colruyt, als ik dat nu ook niet lust is er wel degelijk iets mis. (want ik eet dat graag)

Uiteraard zijn aanzienlijke inspanningen gedaan moeten worden, maar ik zie gewoon niet waarom stadsdiensten daarom overwerkt zouden zijn terwijl bedrijven ook die inspanningen hebben moeten doen.

Ik heb trouwens geen headset. Op mijn laptop zit ook geluid en een microfoon met degelijke kwaliteit dus de eerste 10 maanden thuiswerk heb ik zo gedaan. Een maand geleden heb ik oortjes van 50 euro gekocht voor een betere kwaliteit te hebben. Ik hoef niet een hele dag te bellen, maar stadsdiensten in het algemeen ook niet.
Er zijn meer diensten die veel moeten bellen / vergaderen(veel) dan je denkt.
Nu die headsets aside.

Net zoals privé bedrijven zijn er bij de stadsdiensten ook werknemers die uitvallen, moet er geïnvesteerd worden in technologie om er voor te zorgen dat iedereen zijn job zo goed mogelijk van thuis kan blijven doen.

Met het verschil dat bij de lokale overheden (toch die dat ik ken) er veel strenger wordt toegezien op wie effectief naar het werk mag komen.
In de privé gaat iedereen toch minstens 1 dag naar kantoor (toch voor zover ik weet)
Bij de lokale overheden zijn dat enkele diegene die niet anders kunnen.
Lijkt me ook logisch, kwestie van het goede voorbeeld te geven.

Lokale overheden krijgen ook extra taken, e rmoesten opvang centra voorzien worden voor moesten de ziekenhuizen vol zitten, gelukkig in de gevallen die ik ken uiteindelijk niet nodig geweest maar dat werk om die centra op te zetten is wel gepresteerd geweest (en meestal tegen een serieuze tijdsdruk)

Veel lokale overheden hebben WZC's onder hun hoede, weer extra zorgen (bij technische problemen mocht niet eendert wie daar binnen, enkele diegene die aan dat WZC toegewezen was)

Contacttracing opzetten, opleiden, faciliteren.

Alle gemeenteraden en andere raden digitaliseren + livestreams (ooit een gemeenteraad gevolgd? dat duurt vaak tot na middernacht)

Vaccinatiecentra openen, vrijwilligers daarvoor zoeken, die vrijwilligers opleiden etc...

Begraafplaatsen, die hebben ook een ding moeten opzetten om een begrafenis te kunnen streamen bv.
Zelfde voor de mensen die trouwen.

Als ge de werking van een stad vergelijkt met 1 jaar geleden, wat een verschil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan