Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziekenhuisopnames uit WZC is maar 15% van het totaal. Tegen dat je door vaccinaties een invloed ziet zitten we al snel in april denk ik. En de impact van de bestaande immuniteit is miniem tegenover de mutatie die de Zuid-Afrikaanse variant heeft (en die ondertussen ook in het VK opgedoken is als verdere mutatie van hun variant).

Mijn vrees is dat door nu de contactberoepen te openen de rest van de versoepelingen verder in de toekomst geschoven zullen moeten worden.
Door de contactberoepen niet te openen, wordt de rest van de versoepelingen ook opgeschoven. :)

Kleine side-note: nee, eigenlijk niet.

Er zijn momenteel al 2 mutaties (waar ik weet van heb) die hier roet in het eten kunnen strooien.
E484K
ΔH69/ΔV70

mss dat ik het verkeerd lees maar ik lees dat de huidige vaccins minder efficiënt zijn. Dat wil niet zeggen dat ze niet werken :)
Wat dan weer een voordeel van de mRNA vaccins kan zijn : binnen een 6-tal weken kunnen ze de aanpassingen doen om toch tegen de dominante virusstrain te werken.

Tot op heden werken de vaccins tegen de gekende mutaties. Daar voorzie ik niet de grootste problemen. mRNA vaccins kunnen ook wel rap aangepast worden.
Ah met immuniteit bedoelde je de vaccins. Ik dacht dat je het had over de immuniteit opgebouwd door infecties. Op dit moment zijn er met de vaccins inderdaad nog geen grote problemen die een impact hebben op zwaar ziekteverloop.
Welke versoepelingen zie jij dan wel gebeuren? Of liever geen?

Want we spreken over motivatie van de mensen. Die begint te zakken omdat er weinig vooruitzichten zijn.
Dat is een politieke beslissing maar ik zou meer naar de adviezen van de experts op dat vlak luisteren. Als ik het mij nog goed herinner was de verwachting in oktober dat we tegen ergens in januari op een voldoende laag niveau gingen zitten waarop versoepelingen haalbaar gingen zijn. Door verschillende redenen is dat niet gebeurd en zitten we nu op een veel hoger niveau dan wat toen als veilig gezien werd. Er waren toen ook geen varianten gekend met een veel hogere besmettelijkheid. Op zich is er geen duidelijk negatieve evolutie in de cijfers op dit moment maar dat kan snel veranderen. Ik zie op korte termijn ook geen redenen waarom het aantal infecties fors zou afnemen, een stijging lijkt mij veel waarschijnlijker.
Door de contactberoepen niet te openen, wordt de rest van de versoepelingen ook opgeschoven. :)
Ja maar er is een verschil tussen verder blijven aanmodderen op een plateau of het risico nemen een versoepeling te doen die het aantal infecties weer fors hoger kan jagen. Dan ben je verder weg van huis.

Ja maar er is een verschil tussen verder blijven aanmodderen op een plateau of het risico nemen een versoepeling te doen die het aantal infecties weer fors hoger kan jagen. Dan ben je verder weg van huis.
Uiteraard, maar als dat de redenering wordt moogt ge eigenlijk gewoon niet versoepelen tot juni. En dat is gewoon niet haalbaar.

Uiteraard, maar als dat de redenering wordt moogt ge eigenlijk gewoon niet versoepelen tot juni. En dat is gewoon niet haalbaar.
Ik zou niet weten waarom dat niet haalbaar zou zijn.

Ik zie het in ieder geval haalbaarder, dan nu versoepelen en binnen 2 - 3 weken tot de constatatie komen dat ze moeten verstrengen, strenger als nu.

Ik zou niet weten waarom dat niet haalbaar zou zijn.

Ik zie het in ieder geval haalbaarder, dan nu versoepelen en binnen 2 - 3 weken tot de constatatie komen dat ze moeten verstrengen, strenger als nu.
Mag ik uw glazen bol even lenen voor de winnende lottocijfers?

Dat gezegd zijnde, zit de motivatie om maatregelen te volgen op dit moment op een all time low. En het gaat NOG zakken. Ge moet de mensen iets geven of ze gooien er gewoon met hun klak naar, en dan zijt ge niks met uw beperkingen. De kans is zelfs groot dat ge door ze iets te geven de motivatie om zich aan de rest van de maatregelen te houden zodanig gaat vergroten dat het eerder een positief dan een negatief effect zal hebben. ;)

Mag ik uw glazen bol even lenen voor de winnende lottocijfers?

Dat gezegd zijnde, zit de motivatie om maatregelen te volgen op dit moment op een all time low. En het gaat NOG zakken. Ge moet de mensen iets geven of ze gooien er gewoon met hun klak naar, en dan zijt ge niks met uw beperkingen. De kans is zelfs groot dat ge door ze iets te geven de motivatie om zich aan de rest van de maatregelen te houden zodanig gaat vergroten dat het eerder een positief dan een negatief effect zal hebben. ;)
Leent zijn glazen bol uit.

Mijn motivatie is nog altijd even hoog als ervoor. Ik ben ondertussen de huidige situatie gewoon als de nieuwe normaal beginnen vinden. Suckt dat, ja het suckt. Maar het suckt nog erger als we nu een versoepeling gaan doorvoeren en dat we later zwaarder moeten ingrijpen.

Ben ik zeker dat dat het geval gaat zijn, neen. Maar ik ben liever zeker dan dat we iets gaan proberen wat ons zuur kan opbreken. En de versoepeling die er voor ligt mij eigenlijk geen rotte bal uitmaakt.

Naar de kapper gaan, belangrijk of motivatieverhogend... meh. De horeca volledig openen zonder maatregelen, meer mensen zien zonder maatregelen dat is voor mij motiverend... toch niet een passage bij de kapper.

Mijn motivatie is nog altijd even hoog als ervoor. Ik ben ondertussen de huidige situatie gewoon als de nieuwe normaal beginnen vinden. Suckt dat, ja het suckt. Maar het suckt nog erger als we nu een versoepeling gaan doorvoeren en dat we later zwaarder moeten ingrijpen.

Ben ik zeker dat dat het geval gaat zijn, neen. Maar ik ben liever zeker dan dat we iets gaan proberen wat ons zuur kan opbreken. En de versoepeling die er voor ligt mij eigenlijk geen rotte bal uitmaakt.

Naar de kapper gaan, belangrijk of motivatieverhogend... meh. De horeca volledig openen zonder maatregelen, meer mensen zien zonder maatregelen dat is voor mij motiverend... toch niet een passage bij de kapper.
Ik heb het niet over uw persoonlijke motivatie. Alles wijst erop dat de algemene motivatie gewoon enorm hard aan het achteruit gaan is. De mensen niets geven gaat er alleen maar voor zorgen dat de maatregelen minder goed worden opgevolgd, zo simpel is het. Een kleine toegeving daarentegen kan voor nieuwe motivatie zorgen. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?

En het gaat zelfs niet per se om wat ge versoepelt, maar wel om het feit dat ge toont dat er progressie is, dat we op weg zijn naar de uitgang en dat er beterschap op komst is. Maar bij deze, of de heropening van niet-medische contactberoepen (want dat zijn niet alleen kappers) belangrijk is:

Minder motivatie om coronaregels te volgen, mentaal welzijn zit op dieptepunt

Minder motivatie om coronaregels te volgen, mentaal welzijn zit op dieptepunt
Ik ben benieuwd naar recente zelfdodingscijfers. En huiselijk geweld. Er speelt zich veel meer af volgens mij dan we te horen/zien krijgen.

Ik ben benieuwd naar recente zelfdodingscijfers. En huiselijk geweld. Er speelt zich veel meer af volgens mij dan we te horen/zien krijgen.

Waarmee ik absoluut niet het probleem met mentaal welzijn wil minimaliseren. Dat is een probleem, op veel punten. Maar als je het wilt gebruiken om je beleid door te laten leiden, moet het wel om feitelijkheden gaan.

Waarmee ik absoluut niet het probleem met mentaal welzijn wil minimaliseren. Dat is een probleem, op veel punten. Maar als je het wilt gebruiken om je beleid door te laten leiden, moet het wel om feitelijkheden gaan.
Zijn natuurlijk wel cijfers van een half jaar geleden, voor de tweede lockdown. Ik heb ook het gevoel dat het met het mentaal welzijn nu een pak minder goed gesteld is dan toen. :)

Cijfers van na de zomer, voor de tweede golf lijken me minder relevant. Artikel zit weliswaar achter een paywall dus ik heb het niet gelezen.

Uit Nature, toch één van de meest gerenommeerde tijdschriften, weliswaar uit een land waarvan je de cultuur niet zomaar naar hier kan extrapoleren, maar toch:

September 2020 is niet een halfjaar geleden. Maar hoe ver wil je gaan, hè... In zo'n veranderlijke situatie kun je niet van elk moment een precies beeld hebben. Cijfers van 3-4 maanden geleden is toch wel erg recent te noemen. Daarom dat ik zeg: Je moet het wel baseren op feitelijkheid. Dit is het meest feitelijke wat we hebben, voorlopig. Het is absoluut goed om dat op te volgen, maar mentaal welzijn hoeft niet altijd een stijging in zelfdoding te zijn.

@KnightOfCydonia Je zegt het zelf al. Het feit dat het 4 maanden oud is, is veel minder problematisch dan het feit dat het een studie is van een heel andere samenleving.

Gaat iemand zijn motivatie om andere regels te volgen stijgen omdat hij/zij eens naar de kapper mag? Ik heb daar toch mijn twijfels bij.

Je kan evengoed stellen dat door de kappers te openen mensen hun sense of urgency nog gaat verminderen en dat ze het gevoel gaan krijgen dat het allemaal niet meer zo erg is. "Als ik een halfuur bij een kapper mag zitten dan kan ik evengoed een halfuur bij die familie/vriend/vriendin binnen zitten."

Mensen zijn dit vooral beu omdat dit maar blijft aanslepen, een kleine versoepeling (waar een risico tot nog veel langer aanslepen aanhangt) gaat daar weinig aan veranderen imo.

@KnightOfCydonia Je zegt het zelf al. Het feit dat het 4 maanden oud is, is veel minder problematisch dan het feit dat het een studie is van een heel andere samenleving.

Ik vind die 4 maanden problematischer dan het verschil in cultuur. Zeker als je in rekening brengt dat het zelfmoordcijfer in België merkelijk hoger is dan in onze buurlanden en meer in de buurt zit én hoger dan dat van Japan als de cijfers in onze buurlanden.

Die studie toont net aan dat ondanks een initiële lichte daling, er een stijging kwam bij een tweede golf. Waarom hier dan aannemen dat cijfers van na onze eerste golf, nog relevant zijn? Ik zou hier ook eerder een stijging verwachting.

Hoe actueel wil je je cijfers hebben? Als we covid-19 doden accuraat kunnen schatten, zou dat met zelfmoordcijfers eigenlijk ook moeten lukken. Dat lijkt mij vooral een kwestie van wil. Aangezien dat vaak gaat om opmerkelijke (voor de trein springen etc.) of verdachte (overdosissen) overlijdens die onderzocht worden, lijkt me dat zeker niet onmogelijk. Zelfs via de politierapporten zou je een trend moeten kunnen opmerken.

September 2020 is niet een halfjaar geleden. Maar hoe ver wil je gaan, hè... In zo'n veranderlijke situatie kun je niet van elk moment een precies beeld hebben. Cijfers van 3-4 maanden geleden is toch wel erg recent te noemen. Daarom dat ik zeg: Je moet het wel baseren op feitelijkheid. Dit is het meest feitelijke wat we hebben, voorlopig. Het is absoluut goed om dat op te volgen, maar mentaal welzijn hoeft niet altijd een stijging in zelfdoding te zijn.

Er is op die vier maanden wel een en ander serieus veranderd, Loser. Recent is relatief aangezien de context nu hélemaal anders is.

Gaat iemand zijn motivatie om andere regels te volgen stijgen omdat hij/zij eens naar de kapper mag? Ik heb daar toch mijn twijfels bij.

Je kan evengoed stellen dat door de kappers te openen mensen hun sense of urgency nog gaat verminderen en dat ze het gevoel gaan krijgen dat het allemaal niet meer zo erg is. "Als ik een halfuur bij een kapper mag zitten dan kan ik evengoed een halfuur bij die familie/vriend/vriendin binnen zitten."

Mensen zijn dit vooral beu omdat dit maar blijft aanslepen, een kleine versoepeling (waar een risico tot nog veel langer aanslepen aanhangt) gaat daar weinig aan veranderen imo.

Er is al een link geweest waarin staat dat zelfbeeld wel verbetert door zulke verzorging.

Maar vooral het beeld dat er een versoepeling aankomt gaat al voor veel mensen een opstekker zijn.
Je kan in theorie een andere versoepeling toelaten maar denk dat psychologisch gezien een goeien is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan