Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gaat iemand zijn motivatie om andere regels te volgen stijgen omdat hij/zij eens naar de kapper mag? Ik heb daar toch mijn twijfels bij.

Je kan evengoed stellen dat door de kappers te openen mensen hun sense of urgency nog gaat verminderen en dat ze het gevoel gaan krijgen dat het allemaal niet meer zo erg is. "Als ik een halfuur bij een kapper mag zitten dan kan ik evengoed een halfuur bij die familie/vriend/vriendin binnen zitten."

Mensen zijn dit vooral beu omdat dit maar blijft aanslepen, een kleine versoepeling (waar een risico tot nog veel langer aanslepen aanhangt) gaat daar weinig aan veranderen imo.
Ik weet het niet. Iets als minder niet-essentiële winkels open, geen kappers, maar 2 mensen in huis ipv 1, zou wel iets kunnen helpen. Koppels kunnen dan weer op bezoek bij elkaar. Natuurlijk heb ik het niet over hoe haalbaar dat is, of wat het effect zou zijn. Maar ik denk wel dat een versoepeling in één van de regels kan helpen met de motivatie om de andere regels te volgen.

Gaat iemand zijn motivatie om andere regels te volgen stijgen omdat hij/zij eens naar de kapper mag? Ik heb daar toch mijn twijfels bij.

Je kan evengoed stellen dat door de kappers te openen mensen hun sense of urgency nog gaat verminderen en dat ze het gevoel gaan krijgen dat het allemaal niet meer zo erg is. "Als ik een halfuur bij een kapper mag zitten dan kan ik evengoed een halfuur bij die familie/vriend/vriendin binnen zitten."

Mensen zijn dit vooral beu omdat dit maar blijft aanslepen, een kleine versoepeling (waar een risico tot nog veel langer aanslepen aanhangt) gaat daar weinig aan veranderen imo.
Ik heb het hier nog al gezegd, het gaat mij zelfs niet zozeer om die kappers. Wel om het feit dat ge een eerste stap zet op weg naar de uitgang en zo mensen gewoon perspectief geeft. Wat op zijn beurt mensen weer zal motiveren om door te bijten.

Er is al een link geweest waarin staat dat zelfbeeld wel verbetert door zulke verzorging.

Maar vooral het beeld dat er een versoepeling aankomt gaat al voor veel mensen een opstekker zijn.
Je kan in theorie een andere versoepeling toelaten maar denk dat psychologisch gezien een goeien is.
Een van de doelen van al die maatregelen is eigenlijk om onze contacten zoveel mogelijk te beperken.

Mensen hun zelfbeeld verbeteren is een nobel streven. Maar ik vrees dat de impact daarvan toch eerder is dat er meer contacten gaan zijn ipv dat andere regels beter opgevolgd gaan worden.

Een van de doelen van al die maatregelen is eigenlijk om onze contacten zoveel mogelijk te beperken.

Mensen hun zelfbeeld verbeteren is een nobel streven. Maar ik vrees dat de impact daarvan toch eerder is dat er meer contacten gaan zijn ipv dat andere regels beter opgevolgd gaan worden.

Moet ik dat lezen als "motiveer mensen om in hun kot te blijven door hun zelfbeeld te verlagen?" Want dat lijkt me de vervolgstap van de logica in je post.

Waarmee ik absoluut niet het probleem met mentaal welzijn wil minimaliseren. Dat is een probleem, op veel punten. Maar als je het wilt gebruiken om je beleid door te laten leiden, moet het wel om feitelijkheden gaan.
Die feitelijkheden mankeer ik dus momenteel.
Een artikel van enkele maanden geleden net na een heerlijke zomer vind ik op dit moment niet voldoende feitelijk.

Moet ik dat lezen als "motiveer mensen om in hun kot te blijven door hun zelfbeeld te verlagen?" Want dat lijkt me de vervolgstap van de logica in je post.
Ik ga dat niet zo stellen neen. Ik maak mij enkel de bedenking dat ik geen link zie tussen openen van kappers en het beter opvolgen van andere regels, het lijkt mij eerder het omgekeerde.

De Croo stelde een soort van roadmap in het vooruitzicht voor 5 februari. Nu weet ik niet of die er echt komt, maar het was de bedoeling om een stappenplan uit te werken. In franstalige media zegt Paul Magnette dat een datum voor horeca kan gegeven worden, een erg vroege zelfs, 1 maart. Nu vind ik dat wel bijzonder optimistisch, maar het past wel in het "nog even doorbijten" verhaal.

Desondanks gaan vele van die maatregelen uit van een klassiek kerngezin dat enkel een kleine minderheid vd bevolking telt maar toch altijd wordt vooropgezet als uitgangspunt. "Ga met je eigen gezin buiten wandelen" "Je kan je kinderen nog altijd op kamp sturen" "Ook voor uw kinderen is er nog opvang" "Het gezin kan nog altijd naar een buitenverblijf"

Iedereen die niet in dat schuitje past zoals een ouder koppel of een alleenstaande probeert er dan maar rond te werken maar "we zien elkaar erg gauw" wordt zo wel uitdagend. Je kan mensen buiten zien met masker maar je kan het maar tot op bepaalde hoogte rekken. Ook studenten die thuis zitten en geen vrienden mogen/kunnen zien wordt hetzelfde gezegd "houd nog even vol". De brede maatregelen niet-op-maat zijn niet voor ieders situatie geschikt, maar het is eenvoudig uit te leggen, hoewel het nooit de bedoeling was om daar ruim een jaar mee te leven.

Dus al die kleine versoepelingen zijn ook allemaal te "begrijpen" vanuit dat kerngezin verhaal. Daar lukt het allemaal mee, kindjes op kamp, gezin in center parcs of Planckendael, gezinsuitstap naar de kapper. Die houden zich "goed" bezig, de rest valt wat uit de boot (om kort door de bocht te gaan) want een alleenstaande naar de kapper da's idd geen vette.

Door de zware golven in Belgie wordt de kans op een nieuwe zware golf ook veel kleiner. De meeste mensen die veel risicogedrag vertonen zullen wel al besmet zijn geweest. Maar dit mis ik precies overal in het debat.

Ja, maar de wereld draait niet alleen om meer en minder contacten. In uw redenering moet ge iedereen gewoon volledig binnen zetten, dan hebt ge nul contacten. Voila, ideaal. Maar toch doen we dat niet. Waarom? Omdat ge bepaalde afwegingen maakt. Iets wat hier ook gebeurt. Maar die afweging moet/mag niet alleen meer contacten/minder contacten zijn.

Ik ga dat niet zo stellen neen. Ik maak mij enkel de bedenking dat ik geen link zie tussen openen van kappers en het beter opvolgen van andere regels, het lijkt mij eerder het omgekeerde.

Goh, met de nodige creativiteit kan je daar wel een draai aan geven... en je zal pas weten hoe het uitdraait als de kappers opengaan of niet.

Ik kan me inbeelden dat voor sommige mensen de babbel bij de kapper wél degelijk een verschil kan maken, of een welgekomen ontsnapping is van de thuissituatie, of dat ze door het betere zelfbeeld geen je-m'en-fou-gedrag gaan vertonen. Kan beide richtingen uit.

Persoonlijk mis ik de kapper niet meer sinds m'n zus met de tondeuse men haar doet. De detailafwerking laat te wensen over, maar het is niet dat op dit moment opvalt. Mijn kapper(s) zijn ook toffe mannen daar niet van, maar nu ook weer niet zo tof dat ik die babbel hartsgrondig mis.

Door de zware golven in Belgie wordt de kans op een nieuwe zware golf ook veel kleiner. De meeste mensen die veel risicogedrag vertonen zullen wel al besmet zijn geweest. Maar dit mis ik precies overal in het debat.
En welke wetenschap zit daarachter? Want dat is in geen enkel land in de hele wereld het geval tot nu toe, als ik het goed heb.

Die feitelijkheden mankeer ik dus momenteel.
Een artikel van enkele maanden geleden net na een heerlijke zomer vind ik op dit moment niet voldoende feitelijk.
Ja, maar dat gaat niet, hè. Jij maakt de stelling, dan is het niet aan de ander om de bewijzen te geven en jij ze goed- of af te keuren.
Als je iets wilt veranderen of aanpassen aan het beleid, doe je dat op basis van feitelijkheid. Jij wilt dat doen omdat je zegt dat zelfdoding waarschijnlijk naar omhoog is gegaan. Dan moet je (of ze) daar cijfers voor voorleggen. De cijfers die er waren, tonen alvast het tegenovergestelde aan, terwijl toen ook iedereen "aanvoelde" dat het omhoog was gegaan.

Dus al die kleine versoepelingen zijn ook allemaal te "begrijpen" vanuit dat kerngezin verhaal. Daar lukt het allemaal mee, kindjes op kamp, gezin in center parcs of Planckendael, gezinsuitstap naar de kapper. Die houden zich "goed" bezig, de rest valt wat uit de boot (om kort door de bocht te gaan) want een alleenstaande naar de kapper da's idd geen vette.
huh? Wat is het verschil tussen alleenstaande/gezin ivm kapper? Dat snap ik nu totaal niet.

En alleenstaand zijn heeft nu ook voordelen, hé. De strenge maatregelen zijn op een aantal vlakken "ideaal" voor alleenstaanden, in de zin van dat zij door geen rekening te moeten houden met partners/kinderen, minder last hebben. En ja, natuurlijk hebben ze op andere vlakken wél nadelen, laat dat duidelijk zijn. Maar als je bvb toestaat dat je met 2 op bezoek mag komen, is dat gewoon omdat dat een koppel méér trof dan een alleenstaande, niet dat er versoepelingen izjn die enkel voor koppels gelost worden.

Kijk eens naar India:
Manaus toont aan dat dit onzin is. Een heel hard getroffen gebied met heel hoge immuniteit (er gingen schattingen rond van >50-70%) en dan kregen ze daar een mutatie waardoor die immuniteit van geen belang was.

Kijk eens naar India:
vs

2% van India is +75. In België is dat 8,9%.

Zelfs mocht die herd immunity er waar zijn, dan is dat niet toepasbaar in België.

Ja, maar dat gaat niet, hè. Jij maakt de stelling, dan is het niet aan de ander om de bewijzen te geven en jij ze goed- of af te keuren.
Als je iets wilt veranderen of aanpassen aan het beleid, doe je dat op basis van feitelijkheid. Jij wilt dat doen omdat je zegt dat zelfdoding waarschijnlijk naar omhoog is gegaan. Dan moet je (of ze) daar cijfers voor voorleggen. De cijfers die er waren, tonen alvast het tegenovergestelde aan, terwijl toen ook iedereen "aanvoelde" dat het omhoog was gegaan.
Zucht...

Onderstaande heb ik dus gezegd:
Ik ben benieuwd naar recente zelfdodingscijfers. En huiselijk geweld. Er speelt zich veel meer af volgens mij dan we te horen/zien krijgen.
En jij maakt daarvan dat ik ik het beleid wil veranderen of aanpassen? Komaan zeg.

Ik zeg dat ik net feitelijkheden mankeer. 1 artikel van 5 maanden geleden over cijfers die nog ouder zijn, is dat dan DE basis om het beleid op te baseren?
Zo kan ik even goed een recenter artikel delen: https://www.demorgen.be/nieuws/gent...-ken-31-zelfdodingen-in-eventsector~beecf32f/
Maar daar laat ik me ook niet door leiden om mijn originele comment te plaatsen.

Ik plaats mijn comment omdat er dagelijks zoveel cijfers over corona beschikbaar zijn, maar men nog niet eens iets kan zeggen over het aantal zelfdodingen of pogingen de afgelopen maanden. Blijkbaar kunnen we wel berichten over recente zelfmoordcijfers in Japan (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/1...-japan-in-oktober-dan-het-aantal-coronaslach/). Waarom niet in België?

En mijn zogezegde "stelling" is enkel maar gebaseerd op anekdotische verhalen van mensen die ik ken en in de begrafenissector werken, en toevallig deze periode hoor ik veel verhalen over mensen die zich ophangen, zich de keel oversnijden, of een overdosis pillen nemen. Nogal cru, dus vandaar dat ik vanuit de overheid statistieken mankeer.

De effecten komende uit huiselijk geweld ga je natuurlijk nu nog niet kunnen opmerken. Waar moeten mensen heen tijdens een lockdown? Vanwege financiële perikelen is het voor veel mensen ook moeilijk geworden om een partner te verlaten. De tijd zal het uitwijzen.

De Croo stelde een soort van roadmap in het vooruitzicht voor 5 februari. Nu weet ik niet of die er echt komt, maar het was de bedoeling om een stappenplan uit te werken. In franstalige media zegt Paul Magnette dat een datum voor horeca kan gegeven worden, een erg vroege zelfs, 1 maart. Nu vind ik dat wel bijzonder optimistisch, maar het past wel in het "nog even doorbijten" verhaal.

Desondanks gaan vele van die maatregelen uit van een klassiek kerngezin dat enkel een kleine minderheid vd bevolking telt maar toch altijd wordt vooropgezet als uitgangspunt. "Ga met je eigen gezin buiten wandelen" "Je kan je kinderen nog altijd op kamp sturen" "Ook voor uw kinderen is er nog opvang" "Het gezin kan nog altijd naar een buitenverblijf"

Iedereen die niet in dat schuitje past zoals een ouder koppel of een alleenstaande probeert er dan maar rond te werken maar "we zien elkaar erg gauw" wordt zo wel uitdagend. Je kan mensen buiten zien met masker maar je kan het maar tot op bepaalde hoogte rekken. Ook studenten die thuis zitten en geen vrienden mogen/kunnen zien wordt hetzelfde gezegd "houd nog even vol". De brede maatregelen niet-op-maat zijn niet voor ieders situatie geschikt, maar het is eenvoudig uit te leggen, hoewel het nooit de bedoeling was om daar ruim een jaar mee te leven.

Vind ik een beetje een rare conclusie. Ten eerste is het niet meer dan normaal dat het maximale wordt gedaan/geprobeerd voor (jonge) kinderen, zoals de mogelijkheid tot kampen, sport en andere vrijetijdsbesteding. Plus economisch gezien, dat ouders maximaal kunnen blijven werken.

De andere zaken die je opnoemt, zijn toch niet enkel nuttig voor gezinnen? Zaken als een bezoek aan de zoo zijn gewoon de logische eerst stappen die gezet worden qua versoepelingen (veel ruimte, buitenlucht, makkelijk te reserveren, ...). Alsof enkel mensen met kinderen geïnteresseerd zijn in een zoo bezoek? Musea zijn bijvoorbeeld ook al een tijdje open (wat dan soms misschien minder interessant is voor een gezin).

Wees gerust, ouders willen evengoed terug op café kunnen gaan, op restaurant, naar de cinema, indoor sporten, ...

Dus nee, gezinnen hebben niet meer vooruitzichten op leuke/interessante activiteiten t.o.v. oudere mensen, alleenstaanden, ...

Uw eigen haar knippen is lastig? :LOL:
Dus het openstellen van kappers is eigenlijk een maatregel 100% exclusief voor alleenstanden, terwijl alle koppels gewoon me de tondeuze bij elkaar aan de slag konden. Schande! ;)
De andere zaken die je opnoemt, zijn toch niet enkel nuttig voor gezinnen? Zaken als een bezoek aan de zoo zijn gewoon de logische eerst stappen die gezet worden qua versoepelingen (veel ruimte, buitenlucht, makkelijk te reserveren, ...). Alsof enkel mensen met kinderen geïnteresseerd zijn in een zoo bezoek? Musea zijn bijvoorbeeld ook al een tijdje open (wat dan soms misschien minder interessant is voor een gezin).
ik denk dat sommigen bij de discussie alleenstaande-gezinnen zwart-wit denken in de aard van: een alleenstaande is een 25-35 jarige die aan fitness doet terwijl een gezin er altijd eentje is met 2 kinderen van 5 en 7 jaar oud die bezig gehouden moeten worden.

Alleenstaanden kunnen ook bejaarden, 50+'ers zijn, terwijl gezinnen ook gezinnen zijn met meerderjarige kinderen etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan