Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
't is soms ook gewoon moeilijk aan te tonen, denk ik.
als je corona hebt, maar je sterft aan een andere aandoening.... zou je dan ook gestorven zijn als je niet verzwakt was door de corona? zal vaak discussie over zijn

Vergelijk het met iemand die in een ravijn is gestruikeld (=een aandoening hebben) maar zich nog kan vastgrijpen aan de rand en mogelijk gered zal kunnen worden omdat iemand op komst is met een touwladder. (=behandeling van de aandoening).

Nu hebt ge echter nog iemand anders die besluit eens even op die persoon zijn handen te gaan stampen (= Corona) waardoor die persoon moet loslaten en in dat ravijn te plettert sort.

Als die persoon ("corona") niet op die handen was gaan staan, dan weten we natuurlijk niet met zekerheid wat het scenario zou zijn geweest. Mogelijk had die persoon alsnog moeten loslaten en was hij dus toch nog in het ravijn gestort, maar mogelijk had hij ook lang genoeg volgehouden tot hij gered (genezen) had kunnen worden.

Doordat er echter iemand op zijn handen stampte, moest hij echter meteen lossen en zullen we dus niet weten of hij het alsnog had kunnen redden als dat niet gebeurd was.

Kortom, veel van de corona-sterfgevallen vinden idd wel plaats onder mensen wiens toestand sowieso er minder goed uit ziet, maar zonder corona te hebben gekregen hadden hadden ze veel meer kans ge had om langer te leven, of om hun aandoening gewoon volledig te overleven en dus niét te sterven.

Dat is al geen light lockdown meer wat je voorstelt. Vroeger sluitingsuur voor horeca zou daaronder vallen, maar ik weet niet of het uitmaakt dat we met zijn allen op café gaan tot 22u of tot een kot in de nacht?
Goh, ik leun eerder aan bij het feit dat een harde lockdown alles toe is, inclusief sociale contacten. Hier zit ge nog met open winkels & sociale contacten die ge kunt behouden, dus op dat vlak "light" (en door het feit dat ge het beperkt tot 2 weken). Maar die term is voor iedereen anders in te vullen natuurlijk. Wat voor de ene een maatregel is met veel impact kan een ander totaal niet schelen.

Dat is al geen light lockdown meer wat je voorstelt. Vroeger sluitingsuur voor horeca zou daaronder vallen, maar ik weet niet of het uitmaakt dat we met zijn allen op café gaan tot 22u of tot een kot in de nacht?
Wat er op 17/03/2020 (eerste golf dus) ingevoerd is als maatregelen werd ook een lockdown light genoemd door de regering :)

Er is dan ook geen vaste definitie maar je moet "lockdown light" niet opvatten als een lichte maatregel, gewoon lichter dan een volledige lockdown.

Goh, ik leun eerder aan bij het feit dat een harde lockdown alles toe is, inclusief sociale contacten. Hier zit ge nog met open winkels & sociale contacten die ge kunt behouden, dus op dat vlak "light" (en door het feit dat ge het beperkt tot 2 weken). Maar die term is voor iedereen anders in te vullen natuurlijk. Wat voor de ene een maatregel is met veel impact kan een ander totaal niet schelen.
We gaan het alleszins vrij snel weten wat het plan is. En dan kunnen we zagen. En zagen dat de andere zaagt.

Ik denk/hoop eigenlijk dat we dit nog even moeten zien vol te houden zonder bijkomende maatregelen op voorwaarde dat de zorg niet volledig implodeert. Stel dat we dit zo nog twee weken kunnen en we merken dat we dan over de piek zitten, dan denk ik dat we er in combinatie met de campagne voor de boosterprik wel door zijn?

Al is dit natuurlijke wishful thinking.

Een factor die daar volgens mij bepalend bij is, is ook wel hoelang patiënten gemiddeld op ICU blijven liggen.
Als dat doorgaans 1-2 weken is dan gaat het toch wel lange tijd duren eer de bezetting op ICU zal afnemen aangezien de patiënten die daar nu (en de komende dagen/weken) nog opgenomen worden, daar nog niet meteen weg zullen zijn. Ipv toe te werken naar een piek die eenmaal ge ze bereikt hebt ook weer afneemt, lijkt het me dat ge daar dus eerder met een plateau zult zitten.

Iemand die daar meer concrete gegevens over heeft die dat kunnen staven (of tegenspreken)?

Wachten gaat men idd niet doen. Mogelijks dus morgenavond aankondiging nieuwe maatregelen want het ziet er naar uit dat er morgen een overlegcomité zal zijn volgens de laatste berichten.
In dat geval hoop ik alleszins opnieuw op symbolische maatregelen.

Maximum 1 kerstboom per gezin, mondmasker aangeraden tijdens groot toilet, geen agressieve dance moves met meer dan 4 tegelijk in de living.

Wat er op 17/03/2020 (eerste golf dus) ingevoerd is als maatregelen werd ook een lockdown light genoemd door de regering :)

Er is dan ook geen vaste definitie maar je moet "lockdown light" niet opvatten als een lichte maatregel, gewoon lichter dan een volledige lockdown.
Er is inderdaad geen vaste definitie. Eerste lockdown was tot hiertoe nog altijd de strengste, dus is "lockdown light" een rekbare term.

Ik hoop alleszins dat het dan weer symbolische maatregelen zijn voor de komende week.

Maximum 1 kerstboom per gezin, mondmasker aangeraden tijdens groot toilet, geen agressieve dance moves met meer dan 4 tegelijk in de living.
Ik verwacht mij aan een sluitingsuur voor de horeca en het aan banden leggen van het nachtleven (discotheken, events, ...). Daarnaast ook afstandsonderwijs voor middelbaar en hoger onderwijs.

Standaard procedure. Experten gaan voor de meest ingrijpende & strenge maatregelen en beginnen te verkondigen dat het nu moet gebeuren.
Politici reageren afwachtend & zeggen dat ze niet zomaar iets gaan veranderen om dan na enkele dagen 180° te om te keren, nieuwe (iet lichtere) maatregelen goed te keuren & dan kunnen zeggen: We hebben geprobeerd van niet, maar we kunnen niet anders dan ingrijpen. Kumbaya & rijk der vrijheid & licht aan einde tunnel.

Een factor die daar volgens mij bepalend bij is, is ook wel hoelang patiënten gemiddeld op ICU blijven liggen.
Als dat doorgaans 1-2 weken is dan gaat het toch wel lange tijd duren eer de bezetting op ICU zal afnemen aangezien de patiënten die daar nu (en de komende dagen/weken) nog opgenomen worden, daar nog niet meteen weg zullen zijn. Ipv toe te werken naar een piek die eenmaal ge ze bereikt hebt ook weer afneemt, lijkt het me dat ge daar dus eerder met een plateau zult zitten.

Iemand die daar meer concrete gegevens over heeft die dat kunnen staven (of tegenspreken)?
Je hebt het COVID-19 CLINICAL HOSPITAL SURVEILLANCE REPORT van Sciensano, laatste update op 23 november; eergisteren dus.
Daar staat heel veel in.

i.v.m. de doorlooptijd op IZ dit:
hugl87o.png

Hangt dus ook van leeftijdgroep af. Ik denk dat je het beste beeld gaat krijgen als je naar het verleden kijkt en <20 niet bekijkt (of de outliers negeert). Dan zie je dat het toch richting de 1~2weken gaat gemiddeld afhankelijk van de leeftijdsgroep en dat het globaal gemiddelde eerder anderhalve week is.

Standaard procedure. Experten gaan voor de meest ingrijpende & strenge maatregelen en beginnen te verkondigen dat het nu moet gebeuren.
Politici reageren afwachtend & zeggen dat ze niet zomaar iets gaan veranderen om dan na enkele dagen 180° te om te keren, nieuwe (iet lichtere) maatregelen goed te keuren & dan kunnen zeggen: We hebben geprobeerd van niet, maar we kunnen niet anders dan ingrijpen. Kumbaya & rijk der vrijheid & licht aan einde tunnel.
+ aankondiging van de 'Advents-maatregelen'.

Je hebt het COVID-19 CLINICAL HOSPITAL SURVEILLANCE REPORT van Sciensano, laatste update op 23 november; eergisteren dus.
Daar staat heel veel in.

i.v.m. de doorlooptijd op IZ dit:
hugl87o.png

Hangt dus ook van leeftijdgroep af. Ik denk dat je het beste beeld gaat krijgen als je naar het verleden kijkt en <20 niet bekijkt (of de outliers negeert). Dan zie je dat het toch richting de 1~2weken gaat gemiddeld afhankelijk van de leeftijdsgroep en dat het globaal gemiddelde eerder anderhalve week is.
Verrassing, het hangt alweer van de leeftijdsgroep af. Maar specifieke maatregelen voor die leeftijdsgroep zijn compleet taboe.
Dan modderen we maar wat aan met oa mondmaskers voor 10-jarigen. Dat zal zeker het verschil maken.:unsure:

Verrassing, het hangt alweer van de leeftijdsgroep af. Maar specifieke maatregelen voor die leeftijdsgroep zijn compleet taboe.
Dan modderen we maar wat aan met oa mondmaskers voor 10-jarigen. Dat zal zeker het verschil maken.:unsure:

Verrassing, COVID treft de oudere leeftijden veel zwaarder.
Maar als we na zolang wederom moeten uitleggen waarom lockdown van bepaalde groepen niet gaat welja.

Neen een kind van 10 jaar gaat gelukkig weinig kans hebben om op IC te belanden.

Als denkoefening : mocht het inderdaad kinderen zo zwaar treffen gaan we dan ook klagen over de maatregelen en zeggen dat zij maar in lockdown moeten?

Heeft dat schaap wel ne COVID-test gekocht en gene predictor-stick? Want als ze erop gepist heeft, heb ik goed nieuws: ze is zwanger :woohoo:
Ook bij een zwangerschapstest is 1 streepje zichtbaar normaal voor een negatief resultaat :p

@kay-gell spreekt ze zelf slechts van 1 streepje want soms is dat tweede streepje zeer moeilijk zichtbaar en ik kan mij indenken dat dat op een foto dan niet te zien is

Als Israel, Texas, en Florida door deze golf raakten zonder lockdowns, dan moeten wij dit toch ook kunnen aangezien we meer gevaccineerd zijn en evenveel of meer ziekenhuiscapaciteit hebben?

1% besmetting van de bevolking per dag was quasi overal het moment van piek besmetting.

De icu zit momenteel onder de 50% van de maximale piek, ziekenhuisbezetting op 50%, doden 70-80% lager.

Ik zou nog een 2-tal weken doorzetten met de huidige maatregelen en ondertussen maximaal focussen op de boosters.

Héél veel kans dat de daling tegen dan ingezet is.
Indien niet: light lockdown maar dan is het toch bijna kerst-nieuwjaarperiode en dus veel minder economische schade.
Hoe meer volk nu besmet wordt, hoe meer volk dat ook immuniteit opbouwt. En hoe meer lockdowns en beperkingen, hoe groter de economische schade en hoe langer de miserie gerokken wordt.
Ondertussen idd maximaal inzetten op boosters, en risicopatiënten zoveel mogelijk beschermen.

In dat geval hoop ik alleszins opnieuw op symbolische maatregelen.

En een verbod op All I Want For Christmas van Mariah Carey, want daar worden mensen pas ziek van.

En zoals verwacht, wie op reis wil gaan zal een derde prik nodig hebben. De Europese Commissie wil een uniforme regel dat booster prik ten laatste negen maanden na de tweede noodzakelijk is voor behoud groene pas.

Dan waren de scholen al lang gesloten geweest.

en de horeca? Zouden ze dan ook zeggen : kinderen moeten niet naar café's gaan dus waarom sluiten?
Waarom thuiswerk?? Kinderen zitten toch niet op een werk?

Allé ik heb zo het gevoel dat men rapper soepeler wil zijn omdat het toch maar de oudjes zijn die sterven.
Idem voor het weigeren van vaccin, ik heb er toch geen last van dus waarom zou ik 1 nemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan