Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Cru gesteld: oude en zwakke mensen die sterven vinden we "natuurlijker" en logischer dan jonge en sterke mensen die sterven. Als oma sterft kunnen we tenminste nog stellen dat die een volwaardig leven heeft gehad, dat kan je niet zeggen wanneer haar kleindochter sterft.

Kindjes kunnen worden bijgemaakt hé.
Dus hoe zou je dan reageren mochten de 65'ers zeggen : neen we nemen geen vaccin want het beïnvloedt ons niet ondanks dat we het wel nog kunnen verspreiden en op IZ belanden.
Gaat een lockdown dan gemakkelijker aanvaardt worden?

Cru gesteld: oude en zwakke mensen die sterven vinden we "natuurlijker" en logischer dan jonge en sterke mensen die sterven. Als oma sterft kunnen we tenminste nog stellen dat die een volwaardig leven heeft gehad, dat kan je niet zeggen wanneer haar kleindochter sterft.
Ok, maar we hebben als maatschappij duidelijk gekozen om onze ouderen te redden. Je kan daar vanuit rationeel standpunt over debatteren maar ethisch ligt dat heel moeilijk natuurlijk... maar die keuze is gemaakt, dan moet je daar wel consequent in blijven.

Tis ook altijd heerlijk om te zien hoe solidair mensen uiteindelijk echt zijn. Is net als in maart 2020, diegenen die op 20 maart 2020 op social media het hardste roepten om te laten zien hoe solidair ze wel niet waren met de mensen in de zorg en weet ik veel waren niet zelden diezelde mensen die op 20 april het hardst zaten te roepen hoe verstikkend die lockdown wel niet was voor HEN en hoe HUN mentale gezondheid er wel niet onder leed en ZIJ hier van afzagen etc. Solidair, tot het moment dat het geen ver van mijn bed show meer is

Wat gewoon opvalt is dat er velen zijn in deze bevolking die niet willen vatten dat een virus muteert en een onvoorspelbaar character heeft.

De grote hoop van de statements en frustraties die er nu worden bijgehaald (rijk van de vrijheid, 2 prikken waren genoeg ....) die waren voor het overgrote deel op het moment dat ze gezegd zijn ook waar. Dat mensen oude artikelen/statements erbij halen, die ondertussen achterhaald zijn doordat het virus zich heeft gemuteerd, snap ik niet.

De regering, de experts, de anti-vaxxers, niemand kan voorspellen wat het virus in de toekomst gaat doen. Het probleem bevind zich ook niet alleen in België. Over heel de wereld zie je de cijfers opnieuw stijgen. Vandaag lijkt een booster voldoende te zijn, maar misschien komt er een variant die daar weer tegen kan.
We zitten in een onvoorspelbare tijd van veel verandering. En daar kunnen er veel niet tegen.

Wat ze wel beter zouden kunnen doen, is zoals Xeo Pablo hierboven zegt: planning maken voor wat als. in plaats van op dát moment in blinde paniek iets doen. Ze kunnen beter met hun plan komen van X ICU bezetting FASE X etc...

Dat kan wel zijn, maar 65+ is niet de enige risocofactor. Dat is hier al van in de tijden van 9lives geschreven. Dus dan moet je ook al alle mensen met andere risicofactoren erbij gaan zetten, wil je het beoogde effect krijgen. En dat zijn:

Willen we uitrekenen aan hoeveel mensen je dan zit? En hoeveel bedrijven er dan op hun gat liggen, als die mensen niet meer buiten mogen komen? Want dat gaat een beetje meer zijn dan wat jij denkt. Dus een pàk meer economische schade, een véél strengere lockdown voor véél meer mensen dan wat er nu op tafel zou liggen. Op welke manier is dit precies een beter plan?
Dat kan wel zijn, maar ik heb het enkel over 65+.
De ziekenhuiscijfers zijn duidelijk. 65+ is de groep die ziekenhuizen het meest belast. Waarom jij dan andere mensen met risicofactoren daarbij wil betrekken, is mij een raadsel. Ik heb het specifiek enkel en alleen over 65+ omdat overduidelijk uit de cijfers blijkt dat zij de ziekenhuizen het zwaarst belasten. Maatregelen specifiek voor hen, zou dus al een (grote) invloed moeten hebben op ziekenhuiscijfers.

Uiteraard zouden maatregelen die ook andere mensen treffen een nog groter effect op ziekenhuiscijfers moeten hebben, maar voor mij draait het beleid nog steeds rond: We mogen de ziekenhuizen niet overbelasten. Wel focus dan op de groep die de ziekenhuizen het meest belast.

Dat veel mensen tegen de maatregelen zijn omdat het eigenlijk redelijk ver van hun bed is.
Oude mensen die sterven, voor veel zijn dat grootouders en die mensen zijn toch al oud dus elk moment gingen ze wel aan iets sterven.

Maar wat als het een virus zou zijn die kinderen zwaar treft, zou men dan ook zo moeilijk doen over de maatregelen of rapper aanvaarden om de kinderen te beschermen.

Maar als de zorg crasht dan maakt het eigenlijk niet uit wie het meest kwetsbaar is voor dit specifiek virus, want dan kunnen we ook mensen met andere problemen, mensen uit alle groepen, niet langer garanderen dat ze de nodige zorg kunnen krijgen. Ook voor een 16-jarige tiener die een zwaar ongeluk met de fiets heeft, kan dan mogelijk niet meerop dezelfde manier geholpen worden als nu het geval is.

Zoals (ook op de voorbije pagina's) hier al vaker werd aangehaald zijn de doden niet zozeer hét probleem, maar wel de capaciteit van ICU.

@Yogi: zoals Rik Torfs zei in de afspraak (?): tijd dat iedereen wat nederiger wordt en ook durft toegeven wat er fout gelopen is, beter kon en dat we het gewoon niet (meer?) weten?
De autoriteit van bepaalde mensen (politici en virologen) zal heus geen knauw krijgen als men eens redelijker wordt en minder hautain.

Dat zou het draagvlak wel eens kunnen vergroten ipv grote ronkende verklaringen en in een kramp schieten als er nog maar een beetje kritiek wordt gegeven.

Wat gewoon opvalt is dat er velen zijn in deze bevolking die niet willen vatten dat een virus muteert en een onvoorspelbaar character heeft.

De grote hoop van de statements en frustraties die er nu worden bijgehaald (rijk van de vrijheid, 2 prikken waren genoeg ....) die waren voor het overgrote deel op het moment dat ze gezegd zijn ook waar. Dat mensen oude artikelen/statements erbij halen, die ondertussen achterhaald zijn doordat het virus zich heeft gemuteerd, snap ik niet.

De regering, de experts, de anti-vaxxers, niemand kan voorspellen wat het virus in de toekomst gaat doen. Het probleem bevind zich ook niet alleen in België. Over heel de wereld zie je de cijfers opnieuw stijgen. Vandaag lijkt een booster voldoende te zijn, maar misschien komt er een variant die daar weer tegen kan.
We zitten in een onvoorspelbare tijd van veel verandering. En daar kunnen er veel niet tegen.

Wat ze wel beter zouden kunnen doen, is zoals Xeo Pablo hierboven zegt: planning maken voor wat als. in plaats van op dát moment in blinde paniek iets doen. Ze kunnen beter met hun plan komen van X ICU bezetting FASE X etc...
Marc Van Ranst heeft dat goed verwoord gisteren in het nieuws.

De weerman kan redelijk accuraat het weer voor enkele dagen voorspellen, maar als je hem vraagt of het een warme of koude winter zal zijn kan hij geen accurate voorspelling kunnen geven.

De ziekenhuiscijfers zijn duidelijk. 65+ is de groep die ziekenhuizen het meest belast. Waarom jij dan andere mensen met risicofactoren daarbij wil betrekken, is mij een raadsel. Ik heb het specifiek enkel en alleen over 65+ omdat overduidelijk uit de cijfers blijkt dat zij de ziekenhuizen het zwaarst belasten. Maatregelen specifiek voor hen, zou dus al een (grote) invloed moeten hebben op ziekenhuiscijfers.

Uiteraard zouden maatregelen die ook andere mensen treffen een nog groter effect op ziekenhuiscijfers moeten hebben, maar voor mij draait het beleid nog steeds rond: We mogen de ziekenhuizen niet overbelasten. Wel focus dan op de groep die de ziekenhuizen het meest belast.
En de niet-gevaccineerden. En niet-gevaccineerd zijn is nog eerder een keuze dan 65+ zijn. Dus is het minder een discriminerende maatregel als je alle niet-gevaccineerden in lockdown stopt, want dat laatste is nog altijd een vrije keuze.
Als je het virus meer ruimte geeft bij gevaccineerde mensen is dat juist beter voor de immuniteit, dan iedereen in lockdown te stoppen.

Maar hadden we echt anders verwacht?

Ik zie Margot Cloet bij de uitbraak van de 2de golf nog altijd zeggen "We hadden dit écht tótáál niet verwacht" :unsure: REALLY? TOTAAL NIET? Elke viroloog zei al maanden dat het in tijdens het in de herfst/winter terug prijs ging zijn en dat dit minstens ging duren tot er gevaccineerd werd. Toen hadden ze ook máánden tijd gehad om een plan uit te rollen en just geen klop gedaan. Tis terug van 't zelfde... en als er volgend jaar weer nen uitbraak is, ist gewoon weer van da. Ze hebben allemaal schrik om kiezers tegen hun schenen te schoppen.

Ik ga grotendeels akkoord met je hele post, buiten dat dit dan weer een contradictie is :P
Want dat zie je nu al, de cijfers zien er anders uit omdat de delta variant besmettelijker is maar een minder zwaar ziektebeeld geeft. Wat als de volgende variant het omgekeerde is, minder besmettelijk maar meer volk belandt in het ziekenhuis/op IZ? Die situaties moeten ook anders aangepakt worden.
Om nog maar te zwijgen over de impact van vaccinatie, zoals je ook al zei.

In je eerste stuk zeg je correct dat er veel variabelen zijn en dat de situatie geregeld verandert. Hoe kan je in dat opzicht dan een concreet plan opstellen op voorhand?

Ik ga grotendeels akkoord met je hele post, buiten dat dit dan weer een contradictie is :p
Want dat zie je nu al, de cijfers zien er anders uit omdat de delta variant besmettelijker is maar een minder zwaar ziektebeeld geeft. Wat als de volgende variant het omgekeerde is, minder besmettelijk maar meer volk belandt in het ziekenhuis/op IZ? Die situaties moeten ook anders aangepakt worden.

In je eerste stuk zeg je correct dat er veel variabelen zijn en dat de situatie geregeld verandert. Hoe kan je in dat opzicht dan een concreet plan opstellen op voorhand?
Een concreet plan is een mentale opsteker voor de bevolking, ook al heeft niemand een glazen bol om de toekomst te voorspellen. Wat we nu krijgen is een chaotisch beeld waar het licht aan het einde van de tunnel is uitgevallen. Misschien is dat typisch Belgisch, want met x aantal ministers voor dezelfde bevoegheid en een hoop overlappende beslissingsniveau's is het niet makkelijk om een coherente visie uit te stralen.

Ik heb het over risicofactoren, omdat uit de cijfers blijkt dat zij de ziekenhuizen het zwaarst belasten. Jij neemt een statistiek over leeftijd, en concludeert daaruit dat leeftijd de voornaamste zorg is. Pak een statistiek over hoeveel van die mensen er mannelijk zijn en hoeveel vrouwelijk, en plots kun je 50% besparen door alle mannen in quarantaine te zetten.

Je moet wel even kijken naar waaròm je naar leeftijd kijkt. Omdat dat een grote risicofactor is. Als je er dan ééntje uit gaat tillen, ga je nog altijd niet alles open kunnen gooien, en zal de rest nog altijd voorzichtig moeten zijn (=maatregelen naleven), want alle andere risicofactoren heb je genegeerd.

Dus op welke manier is jouw voorstel beter dan wat er nu op tafel ligt? Ofwel bescherm je de mensen nog te weinig en blijft er een hoge druk op de ziekenhuizen omdat je je focust op één risicofactor, ofwel moet je kijken naar alle/meer risicofactoren en dan stel je iets heel veel strengers voor dan wat er nu op tafel ligt.

Ik ga grotendeels akkoord met je hele post, buiten dat dit dan weer een contradictie is :p

Ze kunnen toch plannen maken voor mogelijke trajecten. Je kan natuurlijk niet alles voorzien, ma ze kunnen wel bv al eens kijken naar verschillende varianten en meerdere plannen maken voor moest de ene of de andere variant dominant wordt.

Alles is beter dan de blinde paniek op dat moment. Als we een deftig gecommuniceerd plan hebben is dat vele beter dan maar het natte vingerwerk van nu, om dan de week erna opnieuw in paniek samen te komen

Dus hoe zou je dan reageren mochten de 65'ers zeggen : neen we nemen geen vaccin want het beïnvloedt ons niet ondanks dat we het wel nog kunnen verspreiden en op IZ belanden.
Durf je dat eens komen zeggen tegen mensen die een kind verloren hebben?

Durf jij zeggen tegen mensen die hun ouders hebben verloren. Ja het was te vermijden maar ze hebben goed leven gehad hé, ja kon nog 15 jaar bijgekomen zijn maar c'est la vie.
Ja, dat durf ik gerust, meer nog, ik weet verdomme goed genoeg dat moesten die ouders de keuze gehad hebben dat ze zeker gingen willen tekenen dat het zij waren en niet hun kinderen / kleinkinderen zouden zijn die moeten gaan. Wederom emotionele intelligentie nul

Dude, wtf.

Ja, dat durf ik gerust, meer nog, ik weet verdomme goed genoeg dat moesten die ouders de keuze gehad hebben dat ze zeker gingen willen tekenen dat het zij waren en niet hun kinderen / kleinkinderen zouden zijn die moeten gaan.

het was niet om te kwetsen bedoeld hé.
Maar sommigen reageren dat een sterfte van een ouder persoon niet zo erg is.
Daarom mijn koppeling naar een kind. Een sterftegeval is altijd erg. Zeker als het kon vermeden worden door vaccins en maatregelen te volgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan