Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor mensen die op zoek zijn naar antivaxers: scrol eens door de comments op de facebook-pagina van HLN en je ziet de ene na de andere.
Met klassieke dooddoeners à la "MIJN LICHAAM MIJN KEUZE!!!!!!", "...het zijn geen vaccinweigeraars...het zijn mensen die nadenken ipv de kudde te volgen.".

Mensen die ontslag nemen als verpleegster/zorgkundige omdat ze zich niet willen vaccineren, ik vraag mij wat voor spinnenwebben die in hun hoofd hebben. Zo'n mensen ben je mss beter kwijt dan rijk.
Zouden die ook zo liggen roepen als ze naar zwart-Afrika zouden reizen en malaria pillen moeten innemen of panikeren als ze een tetanus-spuit krijgen als ze net in een verroeste nagel zijn getrapt?

Ohja, vrijdag is er in Brussel een betoging tegen de coronapas. Ben eens benieuwd hoeveel fluohesjes en klaplopers met blikjes cara en jup daar gaan rondlopen. 🍻
En ze kennen allemaal tientallen mensen die hun leven is veranderd door het vaccin.

Deze enquête is best wel beangstigend:

Ik had het aantal mensen dat in zulke bullshit gelooft toch wat onderschat...

Tgoh, ik denk dat het aantal antivaxers en ander van dat soort mensen serieus wordt onderschat.
Ik ging eergisteren nog iets drinken met een paar vrienden die ik al tijdje niet meer had gezien, bleek de vriendin van ene niet binnen te kunnen omdat ze geen CST heeft omdat ze niet gevaccineerd is (er was geen terras). De reden kun je wel raden.
Daarnet hoorde ik ook dat een vriend van m'n vader ook niet gevaxt is terwijl heel z'n gezin dat wel is. :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

wacht tot de volgende verkiezingen, naar wat ik allemaal hoor en zie zullen we volgens dan pas eens zien hoeveel mensen rare gedachten hebben.

"Democracy is the worst form of government, except for all the others." 🙃
Wat meer institutioneel verstandelijk ableïsme zou ons mss goed doen.

Weet er iemand welk effect de boostershot heeft op je CST status?

Ik heb J&J gekregen en lees dat ze normaal tegen eind december een boostershot gaan geven aan J&J gevaccineerden
Zou niet leuk zijn dat ik in eindejaarsperiode met een rode scherm rondloop en nergens naartoe kan :D

edit : ik ga hem wel sowieso nemen.

Het gezond boerenverstand weet dat wel.
Je vraagt je toch af waarom artsen dan zo lang naar school gaan, als gezond boerenverstand ook wel weet hoe het allemaal werkt.

Of ook wel: Gezond verstand is het eerlijkst verdeeld. Iedereen vindt dat hij goed voorzien is.

Ik heb J&J gekregen en lees dat ze normaal tegen eind december een boostershot gaan geven aan J&J gevaccineerden
Zou niet leuk zijn dat ik in eindejaarsperiode met een rode scherm rondloop en nergens naartoe kan :D

Ik had gelezen dat ze in dat in het begin nog niet gaan aanpassen , pas wanneer 80% hem genomen heeft ofzo

De griep legt de ziekenhuizen niet vol en zorgt er niet voor dat we om de x tijd weer sectoren moeten sluiten of mensen met mondmaskers moeten laten rondlopen.

Er is een verschil tussen zorgen dat het gezondheidssysteem niet implodeert en een 'gezondheidsdictatuur' eh.
In een ideale wereld liepen er geen moddervette mensen rond, rookte niemand, dronken mensen met mate en bleven zieke mensen thuis, maar het is niet aan de overheid om zoiets op te leggen. Met corona ligt de situatie totaal anders.
Hoh , blijkbaar zorgt de griep toch ook altijd wel voor volle ziekenhuizen in de winter ?

Normaal gezien ga je 2/2 moeten laten zien om een CST te krijgen, en dat is dan ongeacht of je je derde al gehad hebt. Daar gaat dan 3/3 staan, waarschijnlijk. Zolang je 1/2 nog geldig is (12mnd), zul je dus normaal gezien binnen mogen bij CST-evenementen.
Kerel, ik bedoel gewoon dat gezien de setting van een nachtclub - veel mensen, weinig ventilatie ed, geen afstand - het me wel een zeer geschikte plaats is om corona te kunnen oplopen en of verspreiden. Ik denk niet dat 't nodig om nu per sé op de vorm van m'n formulering te schieten dan de inhoud.

Da's hetzelfde zoals met uw hand een kokende ketel aanraken en verbaasd zijn dat uw hand verbrand is.
En die setting lijkt inderdaad een geschikte plaats, maar de cijfers wijzen uit dat de verspreiding op dit moment vooral gebeurt in oa scholen, zorg en ordehandhaving. Niet horeca. Dus waarom zou je dat dan gaan sluiten, als het probleem daar niet zit?

Mijn vriendin heeft enkele weken geleden haar derde vaccinatie gekregen. De derde spuit kwam vrijwel meteen ook in haar Covid-app te staan. De QR van deze derde spuit gaf rood scherm bij scannen, maar de QR-code van de tweede spuit gaf wel nog steeds groen scherm.

Uw CST blijft dus geldig maar ge moet (de eerste twee weken) dus wel opletten dat ge de QR van uw tweede en nog niet van uw derde spuit laat scannen.

Op zich ook wel logisch aangezien het scannen van het CST niet meer is dan de checken of de datum van een QR-code minstens 14 dagen geleden is. Itt wat sommigen beweren en denken wordt er dus ook écht geen verbinding gelegd met bepaalde medische dossiers ofzo 😉

Alhoewel het technisch gezien dus logisch is, zou het natuurlijk geen kwaad kunnen dat men daar via de media ook wat duidelijkheid over schept zodat mensen met een derde prik weten dat ze gewoon hun tweede vaccin moeten gebruiken in eerste instantie.

Normaal gezien ga je 2/2 moeten laten zien om een CST te krijgen, en dat is dan ongeacht of je je derde al gehad hebt. Daar gaat dan 3/3 staan, waarschijnlijk. Zolang je 1/2 nog geldig is (12mnd), zul je dus normaal gezien binnen mogen bij CST-evenementen.

En die setting lijkt inderdaad een geschikte plaats, maar de cijfers wijzen uit dat de verspreiding op dit moment vooral gebeurt in oa scholen, zorg en ordehandhaving. Niet horeca. Dus waarom zou je dat dan gaan sluiten, als het probleem daar niet zit?
Maar ge gaat toch een hoop zaken hebben die in een grijze zone zitten: een danscafé bijvoorbeeld.
In theorie zou een nachtclub/disco gewoon kunnen open blijven maar dan met een maximum aantal bezoekers op een bepaalde oppervlakte.

Nieuwe PCR-test voorspelt ernst van ziekteverloop Covid-19 nog voor besmetting: “Een gamechanger”​

Da zou inderdaad een gamechanger zijn amai.

En die setting lijkt inderdaad een geschikte plaats, maar de cijfers wijzen uit dat de verspreiding op dit moment vooral gebeurt in oa scholen, zorg en ordehandhaving.
Of die groepen zijn sneller geneigd om zich te testen, of worden verplicht als hoogrisicocontact?

Ik veronderstel dat ook niet, gewoon een mogelijke hypothese.
Ah, ja. Of ze zijn mogelijk vatbaarder doordat ze veel met bedrukt papier werken. Dat kan ook. Of doordat ze weinig fluiten in het donker.
Maar tot dan zullen we moeten uitgaan van het meest logische: dat daar de meeste verspreiding zit, en dat daar dus de grootste winst te boeken is in het tegengaan van die vierde golf.

Deze enquête is best wel beangstigend:

Ik had het aantal mensen dat in zulke bullshit gelooft toch wat onderschat...
Goh... Is natuurlijk een verhaal van "en, en". Als dit virus nu zou ontstaan zijn in Algiers, Mexico-Stad of Zichemzussembolder, dan zou het inderdaad bullshit zijn... Maar het komt uit China, en er zijn veel mensen die China en/of de CCP niet betrouwen. Ik betrouw ze ook niet. Of het bewust is ontworpen om de wereldbevolking wat uit te dunnen lijkt me een brug te ver. Maar dat het man-made is en accidenteel dan wel bewust ontsnapt is is echt niet zo ver gezocht (spijtiggenoeg). Er zijn historische precedenten van wetenschappelijke experimenten van bedenkelijk ethisch allooi.

En over welke "de" cijfers heb je het dan. Er zijn geen cijfers over brononderzoek. En contactonderzoek leidt tot dubieuze resultaten (deze nacht nog aangehaald: is waar de besmette denkt besmet te zijn + meer dan de helft antwoord zelfs niet op de vraag + in verleden is al aangetoont dat mensen bepaalde locaties gewoon niet vermelden, zoals uitgangsgelegenheden). En clusteronderzoek heeft een andere insteek, zoals deze nacht ook nog gezegd:
Om de resultaten te interpreteren, is het belangrijk om rekening te houden met de methode waarmee en het doel waarvoor de gegevens worden verzameld. De belangrijkste doelstelling van de clusteropvolging is het beperken van de verspreiding van het virus door de identificatie en controle van uitbraken. Daarom is dit vooral gericht op clusters waar een interventie mogelijk is. Dat wil zeggen dat er een duidelijke context is waarin preventieve en uitbraak limiterende maatregelen genomen kunnen worden.
...
De gegevens voor het onderzoek naar clusters in de drie gewesten en de Duitstalige gemeenschap zijn voornamelijk afkomstig van vier bronnen: de systematische verplichte melding door instellingen (woonzorgcentra, rusthuizen, andere residentiële instellingen en zorginstellingen); de databank van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) voor de opsporing en opvolging van mogelijke clusters in bedrijven; gegevens van het contact center en gegevens van de scholen.
...
Tijdens de periode van 01/11/21 tot 07/11/21 2021 werden er 319 nieuwe clusters gemeld (waarin 1507 gevallen zijn geïdentificeerd) en 5288 clusters zijn actief. Clusters worden 14 dagen na de melding van het laatste geval gesloten, als er in die periode geen andere nieuwe gevallen worden geïdentificeerd gelinkt aan dezelfde cluster. De vier categoriëen waarin de meeste actieve bevestigde clusters gemeld voor week 44 zijn onderwijs (58,7%), de werkplaats (20,2%), clusters in de gemeenschap (in privéevenementen, horeca, etc.) (6,1%) en woonzorgcentra (3,6%).
Ohja, en je hebt hiervoor cijfers van het RSZ al specifiek aangehaald:
Men weet dat niet, omdat uit cijfers van het RSZ blijkt dat het niet in het nachtleven of de horeca gebeurt. Of heb jij andere cijfers dan?
Deze worden ook enkel gebruikt voor dit clusteronderzoek + niet alles wordt gemeldt aan RSZ. Zeker in horeca. Want als er geen besmetting is bij het personeel, is er niets aan de hand voor RSZ...

En, wederom zoals deze nacht al aangehaald, de cijfers die je nu verwacht bestaan gewoon niet en zijn onmogelijk aan te raken.
Je mag gerust mijn hele post nog eens nalezen hoor:

Er zijn geen concrete cijfers van de bron van besmettingen in België. Er zijn echter wel studies die aantonen dat de kans op besmetting op sommige locaties (waaronder horeca & nachtleven) groter is.

Goh... Is natuurlijk een verhaal van "en, en". Als dit virus nu zou ontstaan zijn in Algiers, Mexico-Stad of Zichemzussembolder, dan zou het inderdaad bullshit zijn... Maar het komt uit China, en er zijn veel mensen die China en/of de CCP niet betrouwen. Ik betrouw ze ook niet. Of het bewust is ontworpen om de wereldbevolking wat uit te dunnen lijkt me een brug te ver. Maar dat het man-made is en accidenteel dan wel bewust ontsnapt is is echt niet zo ver gezocht (spijtiggenoeg). Er zijn historische precedenten van wetenschappelijke experimenten van bedenkelijk ethisch allooi.
De titel van het artikel klopt ook niet. Jij zou met jouw post dus bij de 13% horen:
"[dat] het coronavirus in een laboratorium werd ontwikkeld op basis van een plan dat voor ons geheimgehouden wordt."

Maar niet bij die 11% die zegt dat:
"het verloop van de pandemie het gevolg is van iemands wens om de wereldbevolking te reduceren."

Beetje een dwaas artikel erover, maar goed. Je zou op de tweede stelling 'ja' kunnen antwoorden als je denkt dat bijvoorbeeld iemand in China het een goed idee vond om even niks te zeggen, zodat er wat mensen zouden sterven. Of zich niet gerept heeft om in te grijpen om diezelfde reden.

En over welke "de" cijfers heb je het dan. Er zijn geen cijfers over brononderzoek. (...)

En, wederom zoals deze nacht al aangehaald, de cijfers die je nu verwacht bestaan gewoon niet en zijn onmogelijk aan te raken.
Opnieuw: niet mee oneens. Maar ik ga uit van wat mensen met kennis van zaken in het nieuws komen vertellen. Zoals Geert Molenberghs als hij dit zegt: https://www.hln.be/buitenland/neder...van-grote-events-zoals-kerstmarkten~ad8734b8/ (dit artikel nog eens, maar ondertussen ook al in verschillende andere)

“Als we naar de cijfers van RSZ kijken, blijkt die sector niet de grootste bron van zorg. We spreken dan eerder over andere sectoren als de zorg, het onderwijs, de ordediensten, ...” Hij kijkt wel naar dansfeesten, maar noemt andere dingen duidelijk prioritair. Wie ben ik om daar tegenin te gaan.

Opnieuw: niet mee oneens. Maar ik ga uit van wat mensen met kennis van zaken in het nieuws komen vertellen. Zoals Geert Molenberghs als hij dit zegt: https://www.hln.be/buitenland/neder...van-grote-events-zoals-kerstmarkten~ad8734b8/ (dit artikel nog eens, maar ondertussen ook al in verschillende andere)

“Als we naar de cijfers van RSZ kijken, blijkt die sector niet de grootste bron van zorg. We spreken dan eerder over andere sectoren als de zorg, het onderwijs, de ordediensten, ...” Hij kijkt wel naar dansfeesten, maar noemt andere dingen duidelijk prioritair. Wie ben ik om daar tegenin te gaan.
Maar ge spreekt mij hier niet tegen hé, en Molenberghs ook niet.
Ja, de cijfers van de RSZ tonen dit aan. Maar dit is even erg met cijfers goochelen als Horeca Vlaanderen & VOKA. Want die cijfers zijn niet voor die reden opgemaakt en dekken de lading niet dat hij wilt dat ze dekt.

Daarom mijn vraag wat "de" cijfers zijn. Want RSZ is enkel personeel, wat niks zegt over besmettingen bij klanten in horeca.
Wat een compleet ander beeld geeft dan bv. de cijfers van CLB die natuurlijk enkel naar onderwijs kijkt. Volgens "de" cijfers van CLB zitten alle besmettingen in het Vlaamse onderwijs :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan