Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar ge spreekt mij hier niet tegen hé, en Molenberghs ook niet.
Ja, de cijfers van de RSZ tonen dit aan. Maar dit is even erg met cijfers goochelen als Horeca Vlaanderen & VOKA. Want die cijfers zijn niet voor die reden opgemaakt en dekken de lading niet dat hij wilt dat ze dekt.

Daarom mijn vraag wat "de" cijfers zijn. Want RSZ is enkel personeel, wat niks zegt over besmettingen bij klanten in horeca.
Wat een compleet ander beeld geeft dan bv. de cijfers van CLB die natuurlijk enkel naar onderwijs kijkt. Volgens "de" cijfers van CLB zitten alle besmettingen in het Vlaamse onderwijs :unsure:
Mja. Ik heb het over "de cijfers" die anderen kunnen inzien, en niet ik. Op basis waarvan ze beslissingen nemen, samen met alle andere feiten waar zij wel zicht op hebben en die zij wel kunnen interpreteren. En op die basis worden er beslissingen genomen.

Dan is het te gek om te zeggen: Ze konden beter discotheken sluiten, dan konden de scholen openblijven. Want daar is geen enkele reden voor, anders zou die beslissing wel genomen worden. Daar zijn geen cijfers voor, anders zou die beslissing meteen genomen worden. En als Molenberghs en FVDB dan in inteviews laten weten dat de grote winst elders zit, ga ik er niet vanuit dat ik het beter ga weten.

Mja. Ik heb het over "de cijfers" die anderen kunnen inzien, en niet ik. Op basis waarvan ze beslissingen nemen, samen met alle andere feiten waar zij wel zicht op hebben en die zij wel kunnen interpreteren. En op die basis worden er beslissingen genomen.

Dan is het te gek om te zeggen: Ze konden beter discotheken sluiten, dan konden de scholen openblijven. Want daar is geen enkele reden voor, anders zou die beslissing wel genomen worden. Daar zijn geen cijfers voor, anders zou die beslissing meteen genomen worden. En als Molenberghs en FVDB dan in inteviews laten weten dat de grote winst elders zit, ga ik er niet vanuit dat ik het beter ga weten.
Dat ze dan die cijfers eens openbaar maken. Of gaat de staatsveiligheid in gevaar raken als men ze vrijgeeft? Op dat gebied kunnen we toch wel spreken van een bende schoolmeesters, ze behandelen de mensen in ieder geval als kinderen.

Dat ze dan die cijfers eens openbaar maken. Of gaat de staatsveiligheid in gevaar raken als men ze vrijgeeft? Op dat gebied kunnen we toch wel spreken van een bende schoolmeesters, ze behandelen de mensen in ieder geval als kinderen.
Maar enfin, da's letterlijk de discussie van vijf pagina's geleden :D Wat denk jij dat jij gaat opmaken uit alle cijfers en alle studies over alle mogelijke facetten die meespelen bij het bepalen van een strategie? Daar hebben wij toch gewoon nog niet bijna de kennis voor...

Hier worden al eens verkorte dingetjes van op de Sciensano-website gedeeld en 6/10 totaal verkeerd geïnterpreteerd met verkeerde conclusies aan verbonden. Laat staan het hele ding.

Hier vraag je nochtans naar andere cijfers die wel beschikbaar zouden zijn + zeg je letterlijk dat uit de RSZ cijfers dat blijkt:
Men weet dat niet, omdat uit cijfers van het RSZ blijkt dat het niet in het nachtleven of de horeca gebeurt. Of heb jij andere cijfers dan?
Maar dat komt niet enkel uit die cijfers, want uit die cijfers kan dat ni afgeleid worden... En dat is hetgene ik aankaart.

Tuurlijk beschikken de experten over meer cijfers, ervaring, kennis, ... en houden ze met meer rekening dan enkel dat ene cijfer. Maar jij kwam hier wel af dat dat het cijfer was dat telde (blijkbaar volgens Molenbergs nu). En ik zeg enkel dat dat cijfer niet op die manier opgesteld is of zelfs voor die reden opgemaakt is en dat die conclusie niet enkel daaruit getrokken kan worden.

En de werkwijze van RSZ is bekend, van de site van Sciensano:
De RSZ krijgt informatie over COVID-19 gevallen en linkt deze personen dankzij het rijksregisternummer (INSZ) aan de databank met tewerkstellingsgegevens waar werkgevers hun werknemers registreren (de Dimona databank). Deze procedure wordt uitgevoerd door de RSZ. De koppeling is toegestaan voor een periode van 14 dagen, waarna de informatie over COVID-19-gevallen wordt vernietigd door de RSZ. Terwijl de individuele gegevens worden vernietigd, worden bepaalde geaggregeerde anonieme gegevens bewaard. De analyse opgenomen in dit rapport is gebaseerd op de door de RSZ geaggregeerde gegevens. Sciensano ontvangt elke week de incidentiecijfers en het aantal nieuwe COVID-19 gevallen per sector, geïdentificeerd door een NACE-BEL 2008-code. De incidentie is berekend in functie van het aantal tewerkgestelde personen door een onderneming die gekoppeld is aan een of meerdere specifieke sectoren.
Dus, zoals ik al zei, enkel cluster onderzoek op basis van personeel. En dan nog een voetnoet, in de horeca zit er buiten het feit dat dit niets zegt over clienteel ook nog het probleem van zwartwerk (dus niet geregistreerd bij RSZ) dat een vertrekend beeld geeft.

PS: @nestorius gedetailleerde informatie kan niet vrijgegeven worden om privacy redenen. Deze cijfers komen geaggregeerd in het wekelijks rapport van Sciensano + sporadisch komt (of eerder, kwam, want laatste update is van juli) er een update zoals deze:

Mensen die ontslag nemen als verpleegster/zorgkundige omdat ze zich niet willen vaccineren, ik vraag mij wat voor spinnenwebben die in hun hoofd hebben. Zo'n mensen ben je mss beter kwijt dan rijk.
Zouden die ook zo liggen roepen als ze naar zwart-Afrika zouden reizen en malaria pillen moeten innemen of panikeren als ze een tetanus-spuit krijgen als ze net in een verroeste nagel zijn getrapt?
Van mensen die in de zorg werken begrijp ik dat toch niet. Die hebben toch heel die shit van dichtbij meegemaakt? En dan nog geen vaccin willen. Raar. En dat terwijl iedereen al zoveel rommel in zijn lichaam pompt (luchtvervuiling, ongezond eten, etc) maar een vaccin is dan wel een probleem? Hoe? :S

Of die groepen zijn sneller geneigd om zich te testen, of worden verplicht als hoogrisicocontact?
Niet per se onlogisch, gezien de contact tracing van de CLB's best vlot gaat maar onbestaande is in een discotheek.
Wat niet per se wil zeggen dat een besmetting daar wel of niet gebeurt, maar wel dat die daar sneller opgemerkt en opgevolgd wordt.

Hier vraag je nochtans naar andere cijfers die wel beschikbaar zouden zijn + zeg je letterlijk dat uit de RSZ cijfers dat blijkt:

Maar dat komt niet enkel uit die cijfers, want uit die cijfers kan dat ni afgeleid worden... En dat is hetgene ik aankaart.

Maar je spreekt mij toch ook niet tegen? Ik vraag naar of Googke toevallig andere cijfers heeft, want Molenberghs en FVDB komen tot andere conclusies. Ik niet. Ik kom tot geen enkele conclusie. Maar Molenberghs en FVDB zeggen herhaaldelijk dat ze steunen op allerhande cijfers, die zijn ook gegeven in het rapport van het GEMS, oa die van de RSZ. En ik snap dat daar haken en ogen aan zijn. Maar dan nog is het nog altijd meer dan de basis bij Googke: "gezond boerenverstand". Tenzij hij dus andere cijfers had.

Van mensen die in de zorg werken begrijp ik dat toch niet. Die hebben toch heel die shit van dichtbij meegemaakt? En dan nog geen vaccin willen. Raar. En dat terwijl iedereen al zoveel rommel in zijn lichaam pompt (luchtvervuiling, ongezond eten, etc) maar een vaccin is dan wel een probleem? Hoe? :S
Toen ik nog in de zorg werkte (geen zorgfunctie though) was het al een probleem om hen gevaccineerd te krijgen voor de griep. Er is toen gevraagd naar de reden waarom mensen geen vaccin wouden. Meest prevalent? "Ik geloof niet in vaccins." En dat werkt dan in de zorg ... :wallbash:

Maar je spreekt mij toch ook niet tegen? Ik vraag naar of Googke toevallig andere cijfers heeft, want Molenberghs en FVDB komen tot andere conclusies. Ik niet. Ik kom tot geen enkele conclusie. Maar Molenberghs en FVDB zeggen herhaaldelijk dat ze steunen op allerhande cijfers, die zijn ook gegeven in het rapport van het GEMS, oa die van de RSZ. En ik snap dat daar haken en ogen aan zijn. Maar dan nog is het nog altijd meer dan de basis bij Googke: "gezond boerenverstand". Tenzij hij dus andere cijfers had.
Maar het gebrek aan andere cijfers wilt niet zeggen dat de conclusie uit die cijfers klopt. Ik heb al meermaals aangetoond dat het onmogelijk is om die conclusie uit die cijfers te halen omdat het publiek gekend is hoe die cijfers opgebouwd zijn.

Ik heb dus vooral problemen met Molenbergs en FVDB die doen uitschijnen dat men daaruit die conclusie kan trekken.
Allez, "uitschijnen", in het artikel die je hierboven gepost hebt, zegt Molenbergs het zelfs letterlijk (2min46 in het filmpje):
De horeca kan in principe veilig. We zien nu vandaag dat de cijfers van het horecapersoneel, als we naar de RSZ-cijfers kijken bijvoorbeeld, niet de grootste bron van zorg is.
En die 2e zin klopt, maar is iets compleet anders dan ervan maken dat die cijfers ook gelden voor de gehele horeca inclusief klanten. En je kan over die groep ook geen conclusies trekken enkel en alleen op basis van de cijfers van het geregistreerde personeel.

Zijn er redenen om aan te nemen dat het horecapersoneel niet representatief is voor het horecaclienteel? Dat zijn toch twee groepen die onderhevig zijn aan gelijkaardige factoren en waarbij ik gelijkaardige trends zou verwachten.

Ik begin wel te begrijpen waarom de Wolf terug aanwezig is in ons land.
Zoveel schapen dat hier blijkbaar rondlopen
Ik geef geen ene fuck om die pasjesmaatschappij... Dat is al lang zo en zal nog lang zo zijn. We hebben al een identiteitskaart, een paspoort en een hoop sterk aanbevolen vaccins en een verplichte vaccin (Polio). Om daar nu een spel van te maken voor dat CST. Kan er nog wel bij zeker.

Ik heb nog nooit iemand van zijn teut horen maken over het polio vaccin en dat shot hebben we allemaal gekregen.

Hola, Loser en the_Fox spreken elkaar tegen over cijfers.
Zouden de huidige maatregelen specifiek gericht op bepaalde sectoren dan toch nattevingerwerk zijn? Zijn er dus wel specifieke cijfers of toch helemaal niet? Jullie discussie de afgelopen pagina doet alleszins het ergste vermoeden. Zeker gezien Molenberghs deel uitmaakt van de GEMS en diens modellen (samen met die van Hens) gebruikt worden om maatregelen te staven. En mijn god, zelfs Frank VDB gebruikt cijfers (die er wel of niet zijn? of gewoon om een schokeffect te creëren?) om bepaalde sectoren strenge(re) maatregelen op te leggen.

WAT IS HET NU EIGENLIJK?

Zijn er redenen om aan te nemen dat het horecapersoneel niet representatief is voor het horecaclienteel? Dat zijn toch twee groepen die onderhevig zijn aan gelijkaardige factoren en waarbij ik gelijkaardige trends zou verwachten.
Hangt er vanaf bij welke maatregelen en van de situatie.
Er zijn genoeg studies te vinden die aantonen dat langdurige tijd op <1,5m zonder mondmasker van een besmet persoon zitten een hoger kans op besmetting geven. Alsook de impact binnen die situatie van drank/voedsel consumeren, praten, roepen, zingen, ...
Dingen waar het personeel meestal niet onderhevig aan zijn sinds ze in de ruimte rondlopen (zeker bij bediening) of enkel achter de toog staan (dewelke in veel zaken nog afgeschermd is met schermen).

Alsook hangt het af van de maatregelen (mondmaskerplicht, voor wie mondmaskerplicht, verplicht aan een tafel zitten of rondlopen, ...).

Hola, Loser en the_Fox spreken elkaar tegen over cijfers.
Zouden de huidige maatregelen specifiek gericht op bepaalde sectoren dan toch nattevingerwerk zijn? Zijn er dus wel specifieke cijfers of toch helemaal niet? Jullie discussie de afgelopen pagina doet alleszins het ergste vermoeden. Zeker gezien Molenberghs deel uitmaakt van de GEMS en diens modellen (samen met die van Hens) gebruikt worden om maatregelen te staven. En mijn god, zelfs Frank VDB gebruikt cijfers (die er wel of niet zijn? of gewoon om een schokeffect te creëren?) om bepaalde sectoren strenge(re) maatregelen op te leggen.

WAT IS HET NU EIGENLIJK?
Nee, het is geen nattevingerwerk. Ja, er zijn cijfers. Nee, die zijn niet compleet en zwart-wit. Nee, pure cijfers is niet het enige waarop ze zich baseren. Nee, elke leek kan niet zomaar even inschatten en interpreteren hoe zich dat allemaal het beste vertaalt naar een aanpak.

En nee, dat spreekt elkaar niet tegen. Maar de stap die jij er telkens aan toevoegt is: mogen wij die ook inkijken, zodat we kunnen zien of het wel een goed idee is. Dat laatste is waarop ik reageerde.

Achter de bar of al muilend op de dansvloer is toch een behoorlijk verschil. En het personeel moet een mondmasker dragen...

De afgelopen weken in Hasselt heb ik hetzelfde gezien, het CST word op heel weinig plaatsen effectief juist gecontroleerd.
Op 2 plaatsen hebben we het effectief moeten laten scannen.
Op heel wat plaatsen gewoon laten zien en zeggen ze dat het oke is, zonder dat ze de code dus scannen.
OP nog andere plaatsen vragen ze er niet eens achter, of vragen ze gewoon "Jullie zijn wel gevaccineerd he"

Tja, op die manier heeft heel dat CST uiteraard niet echt nut.
Tot er een controleur komt. Zo hebben ze hier in de buurt een restaurant -na 2 waarschuwing daaromtrend- ineens gesloten en moest al het volk dat nog zat te eten meteen vertrekken.

Tot er een controleur komt. Zo hebben ze hier in de buurt een restaurant -na 2 waarschuwing daaromtrend- ineens gesloten en moest al het volk dat nog zat te eten meteen vertrekken.
Na 2 waarschuwingen...dus er moet al 3 keer gecontroleerd worden in dezelfde zaak (hoe idioot ben je dan ook als uitbater).

Na 2 waarschuwingen...dus er moet al 3 keer gecontroleerd worden in dezelfde zaak (hoe idioot ben je dan ook als uitbater).
Ja inderdaad. Erg hé. De uitbater trok zich er niks van aan, tot zijn zaak ineens vergrendeld werd voor enkele dagen. Toen heeft hij alles in orde gebracht. De zaak is ondertss allang terug open.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan