Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dus wat lijkt er nu concreet op tafel te liggen:

- Verplichting telewerk 4 dagen. Vlaamse regering en PS willen liever een afgezwakte versie.

- Mondmaskers in horeca en op indoor events.

- Negatieve zelftest voor disco's.

- Mondmaskerplicht vanaf 9 jaar. Dalle en PS zijn tegen.

Dan vermoedelijk nog wat gepalaver over verplichte vaccinatie maar dat is voor deze golf niet relevant.
Met andere woorden, wat gerommel in de marge waardoor we met kerst en nieuw weer den boel mogen sluiten met nog grotere impact op de omzetten ;).

De besmettingen gaan te snel, dat ga je met die maatregelen niet afremmen.

Met andere woorden, wat gerommel in de marge waardoor we met kerst en nieuw weer den boel mogen sluiten met nog grotere impact op de omzetten ;).

Welke maatregelen zou je willen zien?

Persoonlijk vind ik het toch al redelijk vergaand. Zeker de verplichting thuiswerk en mondmaskers in horeca en indoor events.

@808 State : je kan moeilijk mensen verbieden om etenswaar te kopen als ze geen CST kunnen voorleggen.

Kan iemand mij eens uitleggen waarom dat een probleem is? Met vaccin zijn het aantal besmettingen geen probleem gezien deze de kans aanzienlijk verminderen er zwaar ziek van te worden en zodoende in het ziekenhuis te belanden? Daar draaide toch alles om? (mijn excuses als dit al meermaals uitgelegd is)

Welke maatregelen zou je willen zien?

Persoonlijk vind ik het toch al redelijk vergaand. Zeker de verplichting thuiswerk en mondmaskers in horeca en indoor events.

@808 State : je kan moeilijk mensen verbieden om etenswaar te kopen als ze geen CST kunnen voorleggen.
Even het nachtleven dicht. Verplicht volledig telewerk, die 4 dagen gaan door werkgevers met allerlei redenen omzeild worden.

Wij zitten in ons team van 9 nu met 4 positief geteste. Hadden wij vorige week niet door het verlengd weekend niet naar kantoor geweest, ons finance team was gewoon volledig uit geweest. Als ik hoor hoe snel mensen de besmetting oplopen (kort contact door buurjongetje van 5 mee naar huis te vervoeren van school (heel gezin uit), half uurtje kleinzoon na school bijhouden (grootvader 3e prik en gelukkig niet te ernstig ziek, grootmoeder eind de 50 opgenomen met ernstig ziektebeeld), deel van de familie op enkele dagen tijd 9 mensen uit door korte contacten voor uitval van de eerste). Het gaat gewoon te snel nu. De verwachte piek blijft uit en blijft op deze manier onvoorspelbaar…

Er was (EN IS) gewoon totaal geen sense of urgency voor die boosters.

Dan vind ik het ergens begrijpelijk dat mensen nu ook geen sense of urgency hebben voor nieuwe maatregelen...
Vaccinatiecentra terug opschalen (of ten minste niet sluiten) kon al sinds september.
Men wist al dat er eventueel met een booster moest rekening gehouden worden.
Ook de data uit Israel waren er toen reeds.

En heb je ook maar enig bewijs voor deze stellingen? Vooral wat je zelf in het vet gezet hebt.

...

Dus, zeg mij eens waarom er nu zoveel sense of urgency al moet zijn?
Helaas, wat ik zei blijkt uiteraard te kloppen:

"De angel zit vooral bij de Vlaamse vaccinatiecentra. 'Veel Vlaamse centra gingen ervan uit dat ze op 15 oktober zouden stoppen', zegt Gudrun Briat, de woordvoerster van de taskforce vaccinatie. 'Terwijl sommige centra werden gesloten of samengevoegd, moesten ze opeens versnellen. Die reorganisatie had een vertragend effect."

"Bij de zorgverleners in de ziekenhuizen klinkt gemor. 'Onze derde dosis werd al op 30 oktober beslist, maar 17 dagen later ontvingen we nog niets', zegt Geert Desmet, diensthoofd longziekten van het AZ Damiaan in Oostende. 'Ik begrijp er niets van. Het zorgpersoneel extra beschermen is toch een no-brainer om uitval tegen te gaan, zeker in een vierde golf.'"

Zonder kennis van zaken is het altijd gemakkelijk om te klagen.
Je bent goed in omzetten van cijfers in grafieken (ik ben zelfs fan, is dat met excel?), maar voor de analyse ervan zou ik dat zelfvertrouwen wat dimmen...

Laatst bewerkt:
Even het nachtleven dicht. Verplicht volledig telewerk, die 4 dagen gaan door werkgevers met allerlei redenen omzeild worden.

Wij zitten in ons team van 9 nu met 4 positief geteste. Hadden wij vorige week niet door het verlengd weekend niet naar kantoor geweest, ons finance team was gewoon volledig uit geweest. Als ik hoor hoe snel mensen de besmetting oplopen (kort contact door buurjongetje van 5 mee naar huis te vervoeren van school (heel gezin uit), half uurtje kleinzoon na school bijhouden (grootvader 3e prik en gelukkig niet te ernstig ziek, grootmoeder eind de 50 opgenomen met ernstig ziektebeeld), deel van de familie op enkele dagen tijd 9 mensen uit door korte contacten voor uitval van de eerste). Het gaat gewoon te snel nu. De verwachte piek blijft uit en blijft op deze manier onvoorspelbaar…

dus nachtleven dicht omdat er op jouw werk besmettingen zijn en mensen ziek worden door contact met kinderen van 5 jaar?

Dat is dan ook helemaal niet wat ik wil zeggen...

Wat wil je dan zeggen?
CST wordt gebruikt om sectoren die in sé niet essentieel zijn open te houden.
Om dat te garanderen vragen ze als extra maatregel om de mondmasker aan te doen. De ene sluit de andere niet uit.
Ook zijn bij plaatsen waar CST wordt gevraagd de contacten dichter en langdurig en niet zoals in een winkel lopen waar je mensen gewoon passeert.

Kan iemand mij eens uitleggen waarom dat een probleem is? Met vaccin zijn het aantal besmettingen geen probleem gezien deze de kans aanzienlijk verminderen er zwaar ziek van te worden en zodoende in het ziekenhuis te belanden? Daar draaide toch alles om? (mijn excuses als dit al meermaals uitgelegd is)
Omdat de ziekenhuizen weer bomvol beginnen te liggen. Meer besmettingen = meer opnames. De recente cijfers weet ik niet vanbuiten maar enkele weken geleden zat je (met enige vertraging natuurlijk) met ongeveer 3-3.5% ziekenhuisopnames op de bevestige besmettingen.

Tegelijkertijd kampen de ziekenhuizen met veel uitval en springt ondertussen het leger al bij in verschillende rust- en ziekenhuizen.

Wat wil je dan zeggen?
CST wordt gebruikt om sectoren die in sé niet essentieel zijn open te houden.
Om dat te garanderen vragen ze als extra maatregel om de mondmasker aan te doen. De ene sluit de andere niet uit.
Ook zijn bij plaatsen waar CST wordt gevraagd de contacten dichter en langdurig en niet zoals in een winkel lopen waar je mensen gewoon passeert.

Nee de ene sluit de andere niet uit. Maar iemand die geen geldig CST heeft mag mits mondmasker wel gaan shoppen in de drukke winkelstraten maar mag niet met een mondmasker op naar de jaarbeurs in Gent.

<>

Wat sommige mensen niet begrijpen (of willen begrijpen) is dat het zo goed als onmogelijk is om de bron van besmetting vast te stellen d.m.v. contactonderzoek. Dus de cijfers van horeca Vlaanderen i.v.m. de eerdere besmettingen zijn even creatief rekenwerk als VOKA :p

Laten we er even de wekelijkse update bijnemen:

Daarin staat (en let vooral op het vette stuk):

& in verband met clusteronderzoek

De gegevens waar @NemesisBE om vraagt en VOKA mee speelt, bestaan dus eigenlijk niet. En zijn zo goed als onmogelijk om te achterhalen. Vooral dit stukje is dus volkomen onzin, want er zijn geen zwart op witte cijfers omdat die ook onmogelijk zijn om te bekomen...

Nee, het ontbreken van (wederom onmogelijk te achterhalen) cijfers en ondertussen ook alle reeds gekende studies en informatie negeren is het niet in vraag stellen, dit is een uitleg zoeken om het af te breken omdat het u niet zint. Als je dan toch de zwart op witte besmettingscijfers wilt koppelen aan bepaalde maatregelen, leef u uit, dit zijn de beschikbare cijfers:
EiLdlcN.png

Ik durf hier echter geen conclusies uit trekken want ik besef dat mijn kennis hierover ook niet voldoende is en dat er nog factoren meespelen.

Wat echter wel geweten is, is dat er tal van studies bepaalde punten aanduiden als plekken met een hoge verspreiding. Deze zijn hier al talloze keren gepost, maar als je echt wilt kan ik ze wel nog eens opzoeken hoor...

Heropening scholen ?
Zo ongeveer net voor de grote oktoberpiek?

Correlatie is geen causaliteit.
Je kan er dus uw eigens conclusies uit trekken, maar nergens is er een aantoonbaar verband

We konden vandaag al 65% van de 65+ een booster gegeven hebben ipv 30%.

Aangezien het overgrote deel van de patiënten in de ziekenhuizen 65+ zijn, lijkt het mij dat we vandaag in een stuk betere situatie zouden zitten als er enige sense of urgency zou geweest zijn voor de booster.

Dat was onze enige structurele oplossing zonder weer te moeten hervallen in schadelijke economische en sociale maatregelen.

De studies en vaccins waren er, de operationele kennis en ervaring van de vaccinatiecampagne was er.

Maar neen, in de plaats van pragmatische structurele actie kiezen we opnieuw voor 37 overlegcomités, coronacommissarissen, en nietsnut discussies over ofdat kinderen nu mondmaskers zullen dragen vanaf 11 jaar of 9 jaar.

Onbegrijpelijk.

Laatst bewerkt:
We konden vandaag al 65% van de 65+ een booster gegeven hebben ipv 30%.

Aangezien het overgrote deel van de patiënten in de ziekenhuizen 65+ zijn, lijkt het mij dat we vandaag in een stuk betere situatie zouden zitten als er enige sense of urgency zou geweest zijn voor de booster.

Dat was onze enige structurele oplossing zonder weer te moeten hervallen in schadelijke economische en sociale maatregelen.

Onbegrijpelijk.

dit schept wel een ander beeld

Vlaanderen loopt achter met derde prik: “437.000 Vlaamse 65-plussers mogen nog geen vaccin krijgen”​

Zowat 500.000 Vlamingen hebben een boosterdosis van het coronavaccin gekregen. Daarmee is 7% van alle Vlamingen en bijna 30% van de 65-plussers gevaccineerd. Vlaanderen loopt achter op Brussel en Wallonië, die respectievelijk 32 en 37 procent derde prikken bij 65-plussers hebben gezet. Volgens het Agentschap Zorg en Gezondheid is er een goede reden voor die vertraging. “Tussen de tweede en derde dosis van Pfizer moeten er zes maanden zitten. 437.000 Vlamingen die ouder zijn dan 65 mogen nu dus nog geen vaccin krijgen.”
Na twee maanden hebben 488.000 Vlamingen een boostervaccin gekregen, deelt het Agentschap Zorg en Gezondheid mee. Op 7 oktober werd - voor heel België weliswaar - een recordaantal van 38.000 boostervaccins gezet. Het hoogste aantal in november was 28.000 op een dag. De snelheid wordt dus niet opgevoerd en blijft ver weg van de ruim 100.000 vaccins die in juni dagelijks werden toegediend.
Volgens het Agentschap Zorg en Gezondheid is daar een goede reden voor. “Tussen de tweede en derde prik moet een interval worden gerespecteerd”, zegt woordvoerder Joris Moonens. “Bij AstraZeneca gaat het om vier maanden, bij Pfizer en Moderna zes maanden.” Concreet mag iemand die op 17 mei zijn tweede Pfizer- of Modernaprikje kreeg dus pas vandaag zijn boosterprik laten zetten.
Dat het tempo niet iets hoger ligt, heeft ook - volgens Zorg en Gezondheid “in mindere mate” - te maken met het feit dat nog niet alle vaccinatiecentra er opnieuw klaar voor waren.

Het lijkt erop dat iedereen weer gevaccineerd zal zijn tegen het voorjaar, wanneer het (normaal gezien) beter weer wordt en het ziekteseizoen sowieso voorbij hoort te zijn. Tegen oktober volgend jaar zijn die vaccins alweer een groot stuk van hun werking kwijt en kunnen we ons opmaken voor de nieuwe golf wanneer de herfst begonnen is.

dit schept wel een ander beeld

Vlaanderen loopt achter met derde prik: “437.000 Vlaamse 65-plussers mogen nog geen vaccin krijgen”​

Zowat 500.000 Vlamingen hebben een boosterdosis van het coronavaccin gekregen. Daarmee is 7% van alle Vlamingen en bijna 30% van de 65-plussers gevaccineerd. Vlaanderen loopt achter op Brussel en Wallonië, die respectievelijk 32 en 37 procent derde prikken bij 65-plussers hebben gezet. Volgens het Agentschap Zorg en Gezondheid is er een goede reden voor die vertraging. “Tussen de tweede en derde dosis van Pfizer moeten er zes maanden zitten. 437.000 Vlamingen die ouder zijn dan 65 mogen nu dus nog geen vaccin krijgen.”
Na twee maanden hebben 488.000 Vlamingen een boostervaccin gekregen, deelt het Agentschap Zorg en Gezondheid mee. Op 7 oktober werd - voor heel België weliswaar - een recordaantal van 38.000 boostervaccins gezet. Het hoogste aantal in november was 28.000 op een dag. De snelheid wordt dus niet opgevoerd en blijft ver weg van de ruim 100.000 vaccins die in juni dagelijks werden toegediend.
Volgens het Agentschap Zorg en Gezondheid is daar een goede reden voor. “Tussen de tweede en derde prik moet een interval worden gerespecteerd”, zegt woordvoerder Joris Moonens. “Bij AstraZeneca gaat het om vier maanden, bij Pfizer en Moderna zes maanden.” Concreet mag iemand die op 17 mei zijn tweede Pfizer- of Modernaprikje kreeg dus pas vandaag zijn boosterprik laten zetten.
Dat het tempo niet iets hoger ligt, heeft ook - volgens Zorg en Gezondheid “in mindere mate” - te maken met het feit dat nog niet alle vaccinatiecentra er opnieuw klaar voor waren.
Neen, dat schept hetzelfde beeld.

Er zijn 1,323 miljoen 65+.

Daarvan zijn er 437k die nog niet aan de beurt zijn.
488k kregen booster.

Dus konden er vandaag al 67% van de 65+ een booster gekregen hebben.

En dan werd nog al het zorgpersoneel niet meegerekend waarvan sprake in het artikel van De Tijd.
Die hebben nog niets (NUL) gekregen terwijl ze vragende partij zijn.

Laatst bewerkt:
Heropening scholen ?
Zo ongeveer net voor de grote oktoberpiek?

Correlatie is geen causaliteit.
Je kan er dus uw eigens conclusies uit trekken, maar nergens is er een aantoonbaar verband
:sarcastic:
Ik durf hier echter geen conclusies uit trekken want ik besef dat mijn kennis hierover ook niet voldoende is en dat er nog factoren meespelen.
Dus exact wat ik zei, buiten dat jij je er wel schuldig aan maakt, want er zullen nog factoren geweest zijn buiten scholen.

Helaas, wat ik zei blijkt uiteraard te kloppen:
Helaas, toch niet. Zie de uitleg van Zorg en Gezondheid die @bassie82 ook al zei die ook mijn belangrijkste punt aanhaalt; het interval voordat men de boostershot krijgt.
En uw artikel van De Tijd staat achter een paywall, dus geen idee of ze daarmee rekening houden. Buiten wat mensen die klagen heb ik u niks zien quoten.

Neen, dat schept hetzelfde beeld.

Er zijn 1,323 miljoen 65+.

Daarvan zijn er 437k die nog niet aan de beurt zijn.
488k kregen booster.

Dus konden er vandaag al 67% van de 65+ een booster gekregen hebben.

Nog niet gesproken van al het zorgpersoneel waarvan sprake in het artikel van De Tijd die nog niets gekregen heeft en er zit op te wachten.

jij zegt dat het grotendeels aan vaccinatiecentrum ligt en Vlaamse overheid die laks is.
Zij zeggen dat ze tussen periodes moeten respecteren wat inderdaad ook zo is.

Ik heb in mei geholpen in vaccinatiecentrum toen de 65+ers kwamen en meeste kregen dan hun tweede prik van pfizer en sommigen van AZ.
Dan klopt het toch ongeveer qua periode.
Als je het bekijkt met Brussel en Wallonië dan merk je toch dat hun uitleg steek houdt anders zouden zij met veel hogere percentages zitten.

Ik weet het ook niet of het allemaal voldoende gaat zijn.
Benieuwd ook hoe de vergaderingen voor synidici gaan zijn. Als we nog in kleine lokale mogen vergaderen met groepen mensen, al is het met masker vraag ik mij af hoe nuttig dat nog is na een vergadering van pakweg 2 uur als je niet kan verluchten bijvoorbeeld.

Ik weet het ook niet of het allemaal voldoende gaat zijn.
Benieuwd ook hoe de vergaderingen voor synidici gaan zijn. Als we nog in kleine lokale mogen vergaderen met groepen mensen, al is het met masker vraag ik mij af hoe nuttig dat nog is na een vergadering van pakweg 2 uur als je niet kan verluchten bijvoorbeeld.

Ventilatie is al maanden 1 van de belangrijkste maatregel. CO² meters enzo.
Dus neen, 2u in een niet geventileerde kleine ruimte zitten met veel mensen mag nu op zich ook al niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan