Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
jij zegt dat het grotendeels aan vaccinatiecentrum ligt en Vlaamse overheid die laks is.
Zij zeggen dat ze tussen periodes moeten respecteren wat inderdaad ook zo is.

Ik heb in mei geholpen in vaccinatiecentrum toen de 65+ers kwamen en meeste kregen dan hun tweede prik van pfizer en sommigen van AZ.
Dan klopt het toch ongeveer qua periode.
Er staat letterlijk dat er 437k nog geen booster kunnen krijgen.

Dat betekent dat 886k wél al konden geboosterd worden.
Dat is 67%.

Bijna het dubbele dus.
En daarbovenop het zorgpersoneel.

Dus geen sense of urgency.

Er staat letterlijk dat er 437k nog geen booster kunnen krijgen.

Dat betekent dat 886k wél al konden geboosterd worden.
Dat is 67%.

Bijna het dubbele dus.
En daarbovenop het zorgpersoneel.

Dus geen sense of urgency.

Ik lees meer dan enkel de titels van artikelen. In artikel staat dat Agenschap de tussenperiodes moet respecteren.
Ik koppel dat met mijn ervaringen in vaccinatiecentrum om te bevestiging daarvan te krijgen.

Dus wat jij zegt is dat Agentschap liegt en dat er inderdaad veel meer mensen gevaccineerd moeten zijn.

Ook zijn ze nog maar sinds 28 september bezig met 65+'ers uitnodigingen te geven voor boostershots. Wat je dan kan zeggen dat ze in een maand tijd 30% hebben kunnen een boostershot geven.
Ik reken 2 weken tussen uitnodiging en effectieve plaatsing van prik.

:sarcastic:

Dus exact wat ik zei, buiten dat jij je er wel schuldig aan maakt, want er zullen nog factoren geweest zijn buiten scholen.
Waar doe ik dat?

Ik geef enkel de opmerking van heropening scholen omdat ik het vreemd vind dat dat niet wordt vermeld.
Ik heb mijn conclusies (niet gebaseerd op die grafiek) al veel langer getrokken

Waar doe ik dat?

Ik geef enkel de opmerking van heropening scholen omdat ik het vreemd vind dat dat niet wordt vermeld.
Ik heb mijn conclusies (niet gebaseerd op die grafiek) al veel langer getrokken
En ik gaf enkel als opmerking dat zowel horeca Vlaanderen als VOKA met oogkleppen naar de cijfers aan't kijken waren om hun stelling te staven, en dat ze zelfs verkeerd naar bepaalde cijfers kijken. En dat zij ook geen rekening hielden met alle factoren. Vervolgens heb ik een even scheve kijk op de cijfers gegeven als tegenvoorbeeld maar met de expliciete vermelding dat er geen conclusies uit getrokken kunnen worden.

Scholen spelen inderdaad mee (ook niet als enigste factor, zelfs daar is het complexer dan gewoon "scholen & kinderen zijn DE MOTOR van de pandemie!!!!!!") maar het had geen enkel nut om dat aan te halen in die discussie.

Dus wat is uw punt nu eigenlijk buiten nog eens een compleet andere discussie van de rails te sturen door er toch nog maar eens de mening in te injecteren dat het allemaal de schuld van de scholen is?

Ik lees meer dan enkel de titels van artikelen. In artikel staat dat Agenschap de tussenperiodes moet respecteren.
Ik koppel dat met mijn ervaringen in vaccinatiecentrum om te bevestiging daarvan te krijgen.

Dus wat jij zegt is dat Agentschap liegt en dat er inderdaad veel meer mensen gevaccineerd moeten zijn.

Ook zijn ze nog maar sinds 28 september bezig met 65+'ers uitnodigingen te geven voor boostershots. Wat je dan kan zeggen dat ze in een maand tijd 30% hebben kunnen een boostershot geven.
Ik reken 2 weken tussen uitnodiging en effectieve plaatsing van prik.
Die 437k die nog geen booster kunnen krijgen waarvan sprake in het artikel, dat zijn juist diegene die nog niet de tussentijd doorlopen hebben.

Exact waarover jij het hebt dus, en wat al ingerekend werd.

En ik gaf enkel als opmerking dat zowel horeca Vlaanderen als VOKA met oogkleppen naar de cijfers aan't kijken waren om hun stelling te staven, en dat ze zelfs verkeerd naar bepaalde cijfers kijken. En dat zij ook geen rekening hielden met alle factoren. Vervolgens heb ik een even scheve kijk op de cijfers gegeven als tegenvoorbeeld maar met de expliciete vermelding dat er geen conclusies uit getrokken kunnen worden.

Scholen spelen inderdaad mee (ook niet als enigste factor, zelfs daar is het complexer dan gewoon "scholen & kinderen zijn DE MOTOR van de pandemie!!!!!!") maar het had geen enkel nut om dat aan te halen in die discussie.

Dus wat is uw punt nu eigenlijk buiten nog eens een compleet andere discussie van de rails te sturen door er toch nog maar eens de mening in te injecteren dat het allemaal de schuld van de scholen is?
Om te beginnen zeg ik nergens dat scholen dé motor zijn.
Enkel dat die grafiek nergens op slaat & uw scheve kijk even nutteloos is als de grafiek.
Disclaimer: daarmee ga ik ook niet akkoord dat VOKA zomaar oogkleppen op zet

Die 437k die nog geen booster kunnen krijgen waarvan sprake in het artikel, dat zijn juist diegene die nog niet de tussentijd doorlopen hebben.

Exact waarover jij het hebt dus, en wat al ingerekend werd.

dan zit je toch altijd nog met logistiek probleem dat de uitnodigingen pas op 28 september zijn uitgegaan naar de 85+ers.
Je moet ook tijd voorzien voor de mensen om de prik te komen halen. De groep van 65'+ers is ook de moeilijkste groep omdat zij hulp nodig hebben om er ook te geraken.

Hier zie je dat ze maar pas in oktober begonnen zijn met de boostershots.

Waar je wel gelijk hebt is dat zorgpersoneel veel rapper zou mogen een booster krijgen. Dat is nu een sector waar het nodig is en gemakkelijker moet zijn om te organiseren.

Het lijkt erop dat iedereen weer gevaccineerd zal zijn tegen het voorjaar, wanneer het (normaal gezien) beter weer wordt en het ziekteseizoen sowieso voorbij hoort te zijn. Tegen oktober volgend jaar zijn die vaccins alweer een groot stuk van hun werking kwijt en kunnen we ons opmaken voor de nieuwe golf wanneer de herfst begonnen is.
De alfa variant heeft in maart-april toch nog voor een piek gezorgd dus boosters in januari-februari hebben nog nut tot begin van het voorjaar, in het geval dat. Voor deze golf is het idd te laat voor de -65-jarigen, de meest kwetsbaren kunnen wel december-januari overbruggen. De booster geeft al na 2 weken hoge bescherming. Dus we kunnen ze in deze golf meer kans geven om uit het ziekenhuis te blijven.

Israël loopt voorop met de boosters, dus we moeten zien of zij een nieuwe golf meemaken, indien dat zo is dringt een vierde prik zich toch op. Maar na hoeveel maanden is niet duidelijk, maandelijkse monitoring is nodig om te zien hoe de bescherming afzwakt.

En daar komt de verandering van onderwerp en goalpost.

Kan je nu eens voor 1 keer niet gewoon zeggen "ja Janus inderdaad, 67% kon de booster effectief al krijgen, ik had het hln-artikel op een verkeerde manier geïnterpreteerd."

ja janusdr : als je van dag op dag een booster kon zetten dan inderdaad 67%, heck 100% van de bevolking zou al een booster kunnen krijgen.
Jij negeert de periodes nodig tussen de prikken en dan negeer je ook nog de logistiek erachter en negeer je wanneer de beslissingen genomen zijn om boostershots te geven (28 SEPTEMBER)

Het lijkt erop dat iedereen weer gevaccineerd zal zijn tegen het voorjaar, wanneer het (normaal gezien) beter weer wordt en het ziekteseizoen sowieso voorbij hoort te zijn. Tegen oktober volgend jaar zijn die vaccins alweer een groot stuk van hun werking kwijt en kunnen we ons opmaken voor de nieuwe golf wanneer de herfst begonnen is.
Maar dan maak je twee veronderstellingen die helemaal niet zeker zijn.
1. Is in het voorjaar het coronaseizoen voorbij? Vorig jaar was dat niet het geval, en was het wachten op de warme (voor)zomer. Dus niet "sowieso voorbij".
2. Tegen oktober volgend jaar is bij mensen met een tijdig boostershot de werking voorbij: Daarover zijn nog geen testresultaten, maar voorlopige resultaten geven aan dat de bescherming veel hoger blijft na de boostershot en veel minder snel zakt.

Dus zowel je eerste als je tweede veronderstelling zijn absoluut niet zeker, en het tegendeel lijkt eerder waar te zijn. Daarenboven, wat zou je dan willen doen? Niet vaccineren nu en de boostershots houden voor rond de nazomer? En dan tot dan maar alles in lockdown laten gaan, want de besmettingen blijven maar komen?

dus nachtleven dicht omdat er op jouw werk besmettingen zijn en mensen ziek worden door contact met kinderen van 5 jaar?
Een korte rem kan voorkomen dat het nachtleven op oudjaar stil ligt, dat gaat men imo veel harder voelen ;).
En wie weet is de situatie tegen midden december dermate ernstig dat men veel langer gaat moeten sluiten om rust in de ziekenhuizen te brengen.

Het gaat gewoon te snel. De piek is onvoorspelbaar geworden. Meer sociaal leven betekent ook dat er meer non-corona-gerelateerde hulp in de ziekenhuizen nodig is. Medisch personeel houdt dat niet vol.

Niemand wil maatregelen, niemand vind dat leuk, maar niemand heeft dan ook om deze pandemie gevraagd.

En daar komt de verandering van onderwerp en goalpost.

Kan je nu eens voor 1 keer niet gewoon zeggen "ja Janus inderdaad, 67% kon de booster effectief al krijgen, ik had het hln-artikel op een verkeerde manier geïnterpreteerd."
Nee Janus, jij hebt de cijfers verkeerd geïnterpretterd of verkeerd gelezen. Je aanziet die 437k als totaal terwijl LETTERLIJK hetvolgende staat in de stelling van Agentschap Zorg & Gezondheid:
“Tussen de tweede en derde dosis van Pfizer moeten er zes maanden zitten. 437.000 Vlamingen die ouder zijn dan 65 mogen nu dus nog geen vaccin krijgen.”
Die 437k is enkel die dat Pfizer gekregen hebben en de interval nog niet doorlopen hebben, maar jij gebruikt dit cijfer als totaal bij 65+ ongeacht welk vaccin ze gekregen hebben :p

Vriendin werkt in een praktijk. Zij heeft een longaandoening en droeg altijd haar mondmasker, ook na de versoepelingen van enkele weken geleden.
Haar "baas" (mede-eigenaar) heeft haar hier meerdere keren voor zitten uitlachen dat ze paranoia was en ze bijna een mentaal issue had dat ze dat mondmasker ni kon laten vallen.
Ze zou patiënten ook schrik aanjagen door constant het maskernte dragen.
Ze ging hier nooit op.in, maar ze voelde zich wel in het nauw gedreven door die persoon. Een schuldgevoel aanpraten terwijl ze risicopatient is en de rest er geen kwaad mee doet.
Nu...karma is tussenbeide gekomen.. bijna.iedereen in de praktijk heeft het vlaggen..behalve zij 😬🤐

Maar dan maak je twee veronderstellingen die helemaal niet zeker zijn.
1. Is in het voorjaar het coronaseizoen voorbij? Vorig jaar was dat niet het geval, en was het wachten op de warme (voor)zomer. Dus niet "sowieso voorbij".
2. Tegen oktober volgend jaar is bij mensen met een tijdig boostershot de werking voorbij: Daarover zijn nog geen testresultaten, maar voorlopige resultaten geven aan dat de bescherming veel hoger blijft na de boostershot en veel minder snel zakt.

Dus zowel je eerste als je tweede veronderstelling zijn absoluut niet zeker, en het tegendeel lijkt eerder waar te zijn. Daarenboven, wat zou je dan willen doen? Niet vaccineren nu en de boostershots houden voor rond de nazomer? En dan tot dan maar alles in lockdown laten gaan, want de besmettingen blijven maar komen?
Mijn kennis van vaccins is eerder beperkt, maar kan het zijn, als je te lang wacht met die booster, dat het geen booster meer is? Dat het eerder nodig is om het hele proces opnieuw te doen? In dat geval is het sowieso logisch dat ze dat risico niet willen nemen natuurlijk.

Benieuwd wat ze vandaag gaan beslissen.

Ik gok: alle scholen dicht want de cijfers zeggen dat alle besmettingen van daar komen. Alle evenementen (ook <200 personen) met CST want daar staat het woord 'safe' in en kunnen er dus logischer wijze geen besmettingen uit voortkomen.

Vriendin werkt in een praktijk. Zij heeft een longaandoening en droeg altijd haar mondmasker, ook na de versoepelingen van enkele weken geleden.
Haar "baas" (mede-eigenaar) heeft haar hier meerdere keren voor zitten uitlachen dat ze paranoia was en ze bijna een mentaal issue had dat ze dat mondmasker ni kon laten vallen.
Ze zou patiënten ook schrik aanjagen door constant het maskernte dragen.
Ze ging hier nooit op.in, maar ze voelde zich wel in het nauw gedreven door die persoon. Een schuldgevoel aanpraten terwijl ze risicopatient is en de rest er geen kwaad mee doet.
Nu...karma is tussenbeide gekomen.. bijna.iedereen in de praktijk heeft het vlaggen..behalve zij 😬🤐
Ondanks het feit dat ik persoonlijk geruster zou zijn in een praktijk van dat soort (ik veronderstel dat zij in een dokterspraktijk werkt, of toch iets met gezondheid/welzijn?) waar de medewerkers wel een masker dragen en ik die baas een idioot vind op basis van wat ik hier lees ben ik het ook beu dat sommigen zo onnozel kunnen doen over een masker.

Als iemand zich nu beter voelt door het dragen van zo'n masker, laat dat dan toch zijn. Dat zie je hier op het forum ook af eens boven komen, zaken als 'en daar liep dan iemand met een masker op terwijl dat niet eens hoeft, hoe ver kan je dan al zitten met de angstpsychose' en weet ik veel. Eventueel nog met wat schaterlach of clown emoji's achter. Who gives a shit, zo iemand heeft toch totaal geen invloed op jouw dag of op de beleving van jouw dag? Da's nog iets anders dan iemand die 30 rijdt op een baan waar je 70 mag of weet ik veel: zo'n dingen zijn hinderlijk en kunnen zelfs gevaarlijk zijn, een mondmasker is dat hoegenaamd niet.

En dan is het nog 1 ding om daar op een forum of Twitter mee te lachen, maar personen als die baas van jouw vriendin, daar kan ik me echt wel in opjagen. Hopelijk voor jouw vriendin bindt die lul toch een beetje in na zijn eigen COVID episode.

Benieuwd wat ze vandaag gaan beslissen.

Ik gok: alle scholen dicht want de cijfers zeggen dat alle besmettingen van daar komen. Alle evenementen (ook <200 personen) met CST want daar staat het woord 'safe' in en kunnen er dus logischer wijze geen besmettingen uit voortkomen.

Scholen gaan sowieso niet dicht gaan.
CST voor alles is wel goed mogelijk en begrijpbaar. En niet omdat safe erin staat. Er zijn weinig experten en beleidsmakers die gaan zeggen dat CST safe is en dat er geen besmettingen kunnen uit voortkomen. Echter beperk je wel risico daarmee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan