Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oké, maar is alles sluiten voor iedereen dan beter? Uiteindelijk moet je door he. Spanningen zijn er trouwens sowieso, ongeacht of en welke regels er zijn.
Goja ,we zullen wel zien waar al die maatregelen naar lijden . Als die maatregelen niet werken kan het zijn dat je alsnog naar die lockdown gaat . Ik denk gewoon dat het niet altijd verstandig is om te rekenen op de burgerzin .

Langs andere kant maatregelen moeten ook wel praktisch haalbaar zijn . CST controleren in een drukke zaak met weinig personeel lukt gewoon niet altijd . Een test doen aan de ingang van een discotheek? Als dat er door komt , wil ik toch wel eens zien hoe ze dat praktisch gaan doen en wie dat gaat betalen .

Enja ,uiteindelijk horen we wel bij de meest gevaccineerde landen ter wereld ,maar heb de indruk dat dat precies niet meer van belang is .

Goja ,we zullen wel zien waar al die maatregelen naar lijden . Als die maatregelen niet werken kan het zijn dat je alsnog naar die lockdown gaat . Ik denk gewoon dat het niet altijd verstandig is om te rekenen op de burgerzin .

Langs andere kant maatregelen moeten ook wel praktisch haalbaar zijn . CST controleren in een drukke zaak met weinig personeel lukt gewoon niet altijd . Een test doen aan de ingang van een discotheek? Als dat er door komt , wil ik toch wel eens zien hoe ze dat praktisch gaan doen en wie dat gaat betalen .

Enja ,uiteindelijk horen we wel bij de meest gevaccineerde landen ter wereld ,maar heb de indruk dat dat precies niet meer van belang is .
Die testen aan de inkom is absoluut ook niet iets waar ik achter sta eerlijk gezegd. Maar bedoel vooral de maatregelen in het algemeen. Er moet iets gebeuren en het is duidelijk dat niet iedereen daar achter gaat staan.

En bij de beste van de wereld is niet relevant he (als dat al zo is). De situatie is wat ze is, of je nu eerste of laatste staat qua vaccinaties.

Die testen aan de inkom is absoluut ook niet iets waar ik achter sta eerlijk gezegd. Maar bedoel vooral de maatregelen in het algemeen. Er moet iets gebeuren en het is duidelijk dat niet iedereen daar achter gaat staan.

En bij de beste van de wereld is niet relevant he (als dat al zo is). De situatie is wat ze is, of je nu eerste of laatste staat qua vaccinaties.
Ik heb ook de kant-en-klare oplossing niet ,maar we hebben toch al veel maatregelen gehad die allemaal niet genoeg blijken te werken (enja daar kan je u vragen bij stellen) . Maar een lockdown is wel de meest effectieve , niemand wil het , maar het is nog maar de vraag of we daar uiteindelijk toch niet naar toe zullen gaan ,als nieuwe maatregelen wederom niet lijken te werken . Verplicht thuiswerken kan je doen ,maar je moet ook de werkgevers beboeten die de adders onder het gras zoeken .

Eh? :oink:
Voor zover ik weet wordt de koers vn olie niet op nationaal niveau bepaald. En een verminderde vraag in België gaat amper merkbaar zijn op wereldniveau :p
Naast de prijs van de ruwe aardolie zijn er ook nog andere zaken die de prijzen van de brandstoffen beïnvloeden. Ook op plaatselijk niveau land per land.
Veel hangt volgens Johan Mattart af van de evolutie van de vierde coronagolf. “Als de vierde golf zou leiden tot strengere maatregelen zoals verplicht thuiswerken en een beperking van de verplaatsingen, kan dat leiden tot een daling van de vraag en bijgevolg van de prijzen.”

Ik heb ook de kant-en-klare oplossing niet ,maar we hebben toch al veel maatregelen gehad die allemaal niet genoeg blijken te werken (enja daar kan je u vragen bij stellen) . Maar een lockdown is wel de meest effectieve , niemand wil het , maar het is nog maar de vraag of we daar uiteindelijk toch niet naar toe zullen gaan ,als nieuwe maatregelen wederom niet lijken te werken . Verplicht thuiswerken kan je doen ,maar je moet ook de werkgevers beboeten die de adders onder het gras zoeken .
Er zullen altijd maatregelen zijn die niet uitpakken zoals gehoopt. Ik ben ook verre van fan van elke genomen maatregel. Ik probeer alleen te beseffen dat veel landen hetzelfde overkomt en het misschien niet onlogisch is dat het gebeurt.

Ik vind dat de politiek (in Oostenrijk maar ook hier) , teveel aan verdeelpolitiek doet . Ik heb echt de indruk dat ze de bevolking tegen mekaar aan het opzetten zijn . Een betreurenswaardige evolutie . Ik weiger daar aan mee te doen .

In Oostenrijk gaan ze idd erg ver, te ver waarschijnlijk.
Maar dan liggen er maar 2 mogelijkheden meer op tafel wanneer je de ganse bevolking gelijk wil behandelen:

- Verplichte vaccinatie: Hoe gaan ze de die-hards onder de anti's (religieus of 'strijders') vaccineren? Deur aan deur gaan, vastbinden en gedwongen vaccineren? Hoor je de 40-45 vergelijkingen al komen? Niet vaccineren = boete of ook uitsluiten? Het draagvlak voor verplicht vaccineren lijkt me vrij groot.

- Complete lockdown: De economische schade is veel groter is dan bij de 1e keuze. Het draagvlak hiervoor lijkt me erg klein.

Daarmee stel ik me tegenwoordig ook wel meer de vraag over de hoogte van de boetes en wie deze krijgt. Leg die desnoods nog iets hoger voor de personen zelf en doe op zen minst toch eens EEN controle als politie. Ik heb het gevoel dat er nu, door politie uit, totaal niets meer gecontroleerd wordt.

Sowieso is de pakkans al vrij laag, maar je hoort er zelfs niets meer van, van mensen die "betrapt worden".

Op zich is het inderdaad de verantwoordelijkheid van de mensen zelf om niet ergens binnen te gaan waar men niet binnen mag komen.

vraagje:

Ik ga fitnessen en de eigenaar scant de CST niet of is niet aanwezig en er is geen alternatief om dit te scannen. Kan ik dan ook een boete oplopen bij eventuele controle? Want ik heb wel mijn CST maar ik kan er toch ook niet aan doen als dit niet gecontroleerd wordt?

In Oostenrijk gaan ze idd erg ver, te ver waarschijnlijk.
Maar dan liggen er maar 2 mogelijkheden meer op tafel wanneer je de ganse bevolking gelijk wil behandelen:

- Verplichte vaccinatie: Hoe gaan ze de die-hards onder de anti's (religieus of 'strijders') vaccineren? Deur aan deur gaan, vastbinden en gedwongen vaccineren? Hoor je de 40-45 vergelijkingen al komen? Niet vaccineren = boete of ook uitsluiten? Het draagvlak voor verplicht vaccineren lijkt me vrij groot.

- Complete lockdown: De economische schade is veel groter is dan bij de 1e keuze. Het draagvlak hiervoor lijkt me erg klein.
Het is idd niet makkelijk , maar nu maken ze te veel keuzes die de verantwoordelijkheid leggen bij de bevolking ,als het dan niet uitpakt kan je zeggen : Bevolking luistert niet , meer controle ! , schuld van antivaxers . Daar ben ik dan van mening dat dat gewoon slechte maatregelen waren .

Zie nu die eerste maatregelen :terug mondmaskers en CST ,sorry maar die maatregelen waren gewoon te zwak , dat is niet de schuld van de bevolking die niet genoeg controleert.

Maatregelen in NL gaan volgens mij ook niet werken , wegens te zwak (avondklok) , maar dan gaan ze zeggen het is de bevolking die relt en ongehoorzaam is .

vraagje:

Ik ga fitnessen en de eigenaar scant de CST niet of is niet aanwezig en er is geen alternatief om dit te scannen. Kan ik dan ook een boete oplopen bij eventuele controle? Want ik heb wel mijn CST maar ik kan er toch ook niet aan doen als dit niet gecontroleerd wordt?
Ik lees vooral de organisator/uitbater als er niet gecontroleerd wordt.
Uiteraard, vervalsen ben jijzelf verantwoordelijk voor.

vraagje:

Denk ook vooral de uitbater , normaal moet er iemand aanwezig zijn, kan jij niet aandoen

vraagje:

Zolang uw CST écht en geldig is, hebt ge niks te vrezen hoor.

Als ge op de trein een geldig ticket hebt maar geen conducteur zag passeren, krijgt ge ook geen boete wegens zwartrijden.

Awel, maar dan is het toch wat ik zei? Terwijl je daarvoorzegt: "Ik wil helemaal niet die cijfers bekijken om tot dezelfde conclusie of een andere te komen."
Maar ik moet niet tot dezelfde conclusie komen? Ik wil cijfers die genomen maatregelen ondersteunen. Ik moet daar dan helemaal geen conclusies uit trekken.
Ik wil gewoon zwart op wit zien dat bv winkels een (ernstige) bron van besmettingen zijn. En dat dáárom de mondmaskers terug verplicht werden in winkels.
Ik wou zwart op wit zien dat tijdens de sluiting van de horeca najaar 2020 daar (opvallend) veel besmettingen werden vastgesteld.
Want dat werd toch door Horeca Vlaanderen zelf bv meermaals in vraag gesteld? Nooit zijn daar cijfers uit gekomen. Dat verplicht register dat cafébazen in de zomer van 2020 moesten bijhouden om contact tracing te helpen in het inlichten van mogelijks besmette mensen? Amper tot nooit opgevraagd.

Net door het ontbreken van verklarende cijfers voor menige maatregel, worden deze door een deel van de bevolking in vraag gesteld, toch? En je moet toch absoluut geen expert zijn om zwart-witte besmettingscijfers in bepaalde sectoren te koppelen aan bepaalde maatregelen?
Of moet je om elk cijfer te interpreteren een absolute expert zijn in die materie? Viroloog of epidemioloog zijn?

voka zegt dat maar 1% van de besmettingen op werkvloer gebeuren

maar dat is blijkbaar beetje serieus spelen met de cijfers

Maar ik moet niet tot dezelfde conclusie komen? Ik wil cijfers die genomen maatregelen ondersteunen. Ik moet daar dan helemaal geen conclusies uit trekken.
Ik wil gewoon zwart op wit zien dat bv winkels een (ernstige) bron van besmettingen zijn. En dat dáárom de mondmaskers terug verplicht werden in winkels.
Ik wou zwart op wit zien dat tijdens de sluiting van de horeca najaar 2020 daar (opvallend) veel besmettingen werden vastgesteld.
Want dat werd toch door Horeca Vlaanderen zelf bv meermaals in vraag gesteld? Nooit zijn daar cijfers uit gekomen. Dat verplicht register dat cafébazen in de zomer van 2020 moesten bijhouden om contact tracing te helpen in het inlichten van mogelijks besmette mensen? Amper tot nooit opgevraagd.
<>
voka zegt dat maar 1% van de besmettingen op werkvloer gebeuren

maar dat is blijkbaar beetje serieus spelen met de cijfers

Wat sommige mensen niet begrijpen (of willen begrijpen) is dat het zo goed als onmogelijk is om de bron van besmetting vast te stellen d.m.v. contactonderzoek. Dus de cijfers van horeca Vlaanderen i.v.m. de eerdere besmettingen zijn even creatief rekenwerk als VOKA :p

Laten we er even de wekelijkse update bijnemen:

Daarin staat (en let vooral op het vette stuk):
Onderstaande figuur geeft weer welke plaatsen de bevestigde COVID-19 gevallen aan het contact center hebben doorgegeven als de locatie waar ze denken dat ze besmet te zijn. Ongeveer 51,8 % van de gecontacteerde COVID-19 gevallen geeft aan niet te weten waar men de infectie heeft opgelopen.
& in verband met clusteronderzoek
Om de resultaten te interpreteren, is het belangrijk om rekening te houden met de methode waarmee en het doel waarvoor de gegevens worden verzameld. De belangrijkste doelstelling van de clusteropvolging is het beperken van de verspreiding van het virus door de identificatie en controle van uitbraken. Daarom is dit vooral gericht op clusters waar een interventie mogelijk is. Dat wil zeggen dat er een duidelijke context is waarin preventieve en uitbraak limiterende maatregelen genomen kunnen worden.
...
De gegevens voor het onderzoek naar clusters in de drie gewesten en de Duitstalige gemeenschap zijn voornamelijk afkomstig van vier bronnen: de systematische verplichte melding door instellingen (woonzorgcentra, rusthuizen, andere residentiële instellingen en zorginstellingen); de databank van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) voor de opsporing en opvolging van mogelijke clusters in bedrijven; gegevens van het contact center en gegevens van de scholen.
...
Tijdens de periode van 01/11/21 tot 07/11/21 2021 werden er 319 nieuwe clusters gemeld (waarin 1507 gevallen zijn geïdentificeerd) en 5288 clusters zijn actief. Clusters worden 14 dagen na de melding van het laatste geval gesloten, als er in die periode geen andere nieuwe gevallen worden geïdentificeerd gelinkt aan dezelfde cluster. De vier categoriëen waarin de meeste actieve bevestigde clusters gemeld voor week 44 zijn onderwijs (58,7%), de werkplaats (20,2%), clusters in de gemeenschap (in privéevenementen, horeca, etc.) (6,1%) en woonzorgcentra (3,6%).

De gegevens waar @NemesisBE om vraagt en VOKA mee speelt, bestaan dus eigenlijk niet. En zijn zo goed als onmogelijk om te achterhalen. Vooral dit stukje is dus volkomen onzin, want er zijn geen zwart op witte cijfers omdat die ook onmogelijk zijn om te bekomen...
Net door het ontbreken van verklarende cijfers voor menige maatregel, worden deze door een deel van de bevolking in vraag gesteld, toch? En je moet toch absoluut geen expert zijn om zwart-witte besmettingscijfers in bepaalde sectoren te koppelen aan bepaalde maatregelen?
Of moet je om elk cijfer te interpreteren een absolute expert zijn in die materie? Viroloog of epidemioloog zijn?
Nee, het ontbreken van (wederom onmogelijk te achterhalen) cijfers en ondertussen ook alle reeds gekende studies en informatie negeren is het niet in vraag stellen, dit is een uitleg zoeken om het af te breken omdat het u niet zint. Als je dan toch de zwart op witte besmettingscijfers wilt koppelen aan bepaalde maatregelen, leef u uit, dit zijn de beschikbare cijfers:
EiLdlcN.png

Ik durf hier echter geen conclusies uit trekken want ik besef dat mijn kennis hierover ook niet voldoende is en dat er nog factoren meespelen.

Wat echter wel geweten is, is dat er tal van studies bepaalde punten aanduiden als plekken met een hoge verspreiding. Deze zijn hier al talloze keren gepost, maar als je echt wilt kan ik ze wel nog eens opzoeken hoor...

Dus wat lijkt er nu concreet op tafel te liggen:

- Verplichting telewerk 4 dagen. Vlaamse regering en PS willen liever een afgezwakte versie.

- Mondmaskers in horeca en op indoor events.

- Negatieve zelftest voor disco's.

- Mondmaskerplicht vanaf 9 jaar. Dalle en PS zijn tegen.

Dan vermoedelijk nog wat gepalaver over verplichte vaccinatie maar dat is voor deze golf niet relevant.

Hoe meer contact tussen personen hoe meer besmettingen

Waar het ook gebeurt, als je de contacten kan verminderen en groeperen hoe beter.
Op werkvloer kom je met verschillende 'bubbels' tesamen en kan het virus een grotere oppervlakte bereiken.

Tweede voordeel is ook dat het OV minder gebruikt wordt bij thuiswerk waardoor je weer een andere potentiële haard kan verminderen.

Als je voor indoor evenementen zoals beurzen bovenop het CST ook nog een mondmasker moet dragen, waarom dat CST niet gewoon afschaffen? Wat is het verschil met een shoppingcenter of hypermarkt waar je ook enkel een mondmasker moet dragen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan