Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Werkgevers willen geen telewerk, iedereen wil blijven fuiven, op café gaan en blijven gaan uit eten. Niemand wilde inbinden. Wat gaat dan nog wel gaan om de cijfers omlaag te krijgen?
Ik ben er vrij zeker van dat verplicht telewerk terug komt. Waarschijnlijk minder drastisch dan voorheen, maar nog altijd present.
Dat is de enige manier om ook maatregels verkocht te krijgen in de 'feestsector'.
Ik zou eigenlijk wel begrip hebben voor een maatregel die de risicocontacten van 65+ zonder booster tijdelijk te beperken .

En ze hebben wel degelijk maar een beperkte "toolbox" van maatregelen waar ze kunnen uit gaan kiezen.

Verplichten van thuiswerk kunnen ze niet maar opperen ze wel, mondsmaskerplicht voor kinderen kunnen ze ook niet invoeren maar gaan ze wel op tafel gooien. Dus gaan ze wel degelijk hun boekje te buiten
Die lijst is niet-exhaustief en er staat uitdrukkelijk dat enkel de maatregelen die (op dat moment) een epidemiologische impact hadden, vermeld zijn.

Ik ben er vrij zeker van dat verplicht telewerk terug komt. Waarschijnlijk minder drastisch dan voorheen, maar nog altijd present.
Dat is de enige manier om ook maatregels verkocht te krijgen in de 'feestsector'.
Ik zou eigenlijk wel begrip hebben voor een maatregel die de risicocontacten van 65+ zonder booster tijdelijk te beperken .
Baas van vriendin heeft al aangekondigd dat hem hun wel een briefje gaat bezorgen getekend door de grote baas zodat ze (de door hem verplichte dagen) nog naar het werk komen.

Die grote baas zat paar weken geleden nog op tv te zeggen dat ze 'alles moeten doen op scholen open te houden' (ja Boeve) ... Dat hem dan eerst eens bij zijn eigen personeel begint

Wat in het verleden ook al gebeurd is, ze hebben een tijdje met vaste meetbare waarden als drempelpunt gewerkt (zowel voor verstrenging/versoepeling) maar er snel op teruggekomen omdat er ook wel een hoop andere factoren meespelen.
Zoals?
Haha, maar één partij ziet het niet zitten om het nachtleven te sluiten voor ongevaccineerden zonder CST... Groen! “Mensen uitsluiten voor de deur van een discotheek is mensen uitsluiten van de samenleving, en dat is een stap te ver”
Vroeger nog groen gestemd, nu vind ik dat een irrationele drek van een partij op verschillende domeinen.

Uiteraard is verplichting vaccinatie 'beter', maar dwing dat eens af op een juridische en ethische correcte manier. (onder fysieke dwang injecteren lijkt mij nogal dystopisch).
Dan zijn verregaande uitsluitingsmaatregelen veel pragmatischer om hetzelfde doel te bereiken.

Die vaccins x, y en z hebben dan ook een normale doorlooptijd gehad voor ze op de markt kwamen. Dat is niet het geval met de covidvaccins.
Dat argument is niet meer geldig.
Sinds een maand full authorisation door de FDA, dus aan alle nodige voorwaarden is voldaan.
In mijn persoonlijke omgeving begint het de laatste dagen wel heftig te gaan. Vorige golven kende ik hier en daar wel iemand die besmet geraakt was.
Nu 8 binnen de directe familie
Idem. Geen enkel geval bij kennissen of familie in de eerste 3 golven.
Nu een significant aantal.
Verder anekdotisch bewijs dat er veel meer gevallen zijn dan er gedetecteerd worden (zoals in usa 3 maand geleden) en we dus al een stuk verder in deze golf zitten dan gedacht wordt.
FT heeft zonet wat data gepost over bescherming tegen infectie, dit gaat over derde prik.

FEQKvecXEAMWDiQ

Het VK gaat hun definitie van volledig gevaccineerd ook aanpassen aan de nieuwe data.
Straks zou men nog durven stellen dat enige sense of urgency met betrekking tot de boosters wel eens veel nuttiger zou geweest zijn dan al het palaver over maatregelen van de laatste maand.
Ok, nu CST aub. Kerels hadden geen idee wat dat was.
Kwetsbare groep?

Die lijst is niet-exhaustief en er staat uitdrukkelijk dat enkel de maatregelen die (op dat moment) een epidemiologische impact hadden, vermeld zijn.
En het staat ook expliciet vermeld dat de maatregelen van de toolbox de enige zijn die ze mogen nemen.

En het staat ook expliciet vermeld dat de maatregelen van de toolbox de enige zijn die ze mogen nemen.
waar staat dat? Er staat enkel dat die lijst in de toolbox conform is aan art. 5 §2, niet dat dit de enige zijn, want dat die lijst niet exhaustief is, staat er duidelijk.

waar staat dat? Er staat enkel dat die lijst in de toolbox conform is aan art. 5 §2, niet dat dit de enige zijn, want dat die lijst niet exhaustief is, staat er duidelijk.
De politiemaatregelen in de Toolbox komen overeen met de categorieën maatregelen die de lokale overheden overeenkomstig artikel 5, § 2 van de pandemiewet mogen nemen. Zoals artikel 4, § 3 van de pandemiewet in herinnering brengt, moeten deze politiemaatregelen noodzakelijk, passend en evenredig met het nagestreefde doel zijn. Zij worden vastgesteld voor de toekomst, voor een periode van maximaal drie maanden, en kunnen slechts van toepassing zijn zolang de epidemische noodsituatie nog bestaat of gehandhaafd blijft.

zeggen dat iets genoeg zegt, maakt dat nog niet waarheid.

Het is een zeer essentiële kritiek, een provinciegouverneur is en blijft een onverkozen ambt met verregaande politiek macht.
Deze pandemie toont aan dat we dat ambt misschien beter dan ook maar ofwel verkiesbaar stellen ofwel afschaffen.

Nee, dat zegt niet genoeg. Limburg heeft 2 centrumsteden. Wat een oververtegenwoordiging is tegenover de rest van Vlaanderen als je het naar de inwonersaantallen bekijkt (wat voor alle duidelijkheid niet het argument zou moeten zijn, maar Limburg kan zeker niet klagen tegenover andere provincies.

Mijn excuses, ik heb de foute term gebruikt, het had grootstad moeten zijn, niet centrumstad. Ik verwees dan ook hiernaar:
Feit is dat Limburg het provinciale niveau meer nodig heeft, omwille van minder dominante grote steden à la Antwerpen, Gent of zelfs Leuven.
Maar goed, misschien niet de beste plek voor deze discussie.

Ik zie geen enkel argument waarom je dat niet provinciaal zou kunnen doen. Het is niet onlogisch dat je momenteel zou beslissen om voor bepaalde zaken in een provincie of een deel van een provincie iets strenger te zijn dan in andere provincies. Zie de cijfers en de verspreiding in Vlaanderen momenteel (zuidwest-vlaanderen en de kempen steken er ferm uit)

Geen enkel? Omdat je dan een kakafonie aan maatregelen gaat krijgen, nog erger dan bv. Vlaanderen vs. Wallonië, of Belgisch Limburg vs. Nederlands Limburg, dan krijg je zelfs verschillende maatregelen in Aarschot, Mol en Tessenderlo ook al liggen die op relatief korte afstand van elkaar.

Regionale uitbraken kunnen inderdaad een goede reden zijn, maar dan nog heb ik eerlijk gezegd liever een minister van Onderwijs die beslist bij welke criteria je een school sluit, en niet dat een school sneller gesloten wordt in West-Vlaanderen dan in de Kempen of omgekeerd.

Uit het verleden, wat al een impact gehad heeft die de vooropgestelde waarde overroepen heeft om te verstrengen/versoepelen:
  • Politieke beslissing en niet het advies van GEMS (of eender welke voorloper) opvolgen
  • Opkomst van een mutatie
  • Vaccinatiegraad
  • Een snellere evolutie dan verwacht waardoor men nog niet aan de drempelwaarde zit maar er wel sneller aan zouden zitten
  • Lokale uitbraken waar men dan beslist om lokale maatregelen in te voeren ook al zijn de nationale waardes hierdoor ook te hoog
  • Een hittegolf
  • ...
Om een voorbeeld te geven, om te versoepelen uit de 2e golf werden volgende cijfers voorop gesteld:
Het aantal nieuwe besmettingen per dag moet lager zijn dan 800. Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames per dag moet lager zijn dan 75. De positiviteitsratio moet onder de 3%. En dit gedurende een periode van meerdere weken.

De eerste versoepelingen zijn al gebeurd in februari 2021 (kappers) en maart 2021 (andere contactberoepen, buitenbubbel tot 10, ...). Dit terwijl de waarden toen devolgende waren: Nieuwe besmettingen per dag ~2500, nieuwe ziekenhuisopnames per dag ~150 & positiviteitsratio ~6%.

Om in perspectief te zetten, nieuwe besmettingen <800 behaald op 10 juni 2021, nieuwe ziekenhuisopnames <75 behaald op 4 juni 2021 & positiviteitsratio <3% behaald op 5 juni 2021.

Hier heeft men dus overduidelijk zich niet gehouden aan de vooropgelegde waarden maar hebben er andere factoren meegespeeld, voornamelijk de politieke beslissing.

We zullen overmorgen zien of het inderdaad zo beslist wordt. Lijkt mij een nutteloze beslissing over het thuiswerken. Dit valt onmogelijk te controleren of af te dwingen...

Hier heeft men dus overduidelijk zich niet gehouden aan de vooropgelegde waarden maar hebben er andere factoren meegespeeld, voornamelijk de politieke beslissing.
Hah ja, volledig akkoord, maar ik bedoel uiteraard drempels vastgelegd door politiek met advies van experts.

Bv. drempelwaardes ziekenhuisopnames in combinatie met ziekenhuisopnames minus ziekenhuisontslagen per dag, zodat je zowel absolute cijfers als relatieve versnelling/vertraging meeneemt.

En men zich er aan houdt uiteraard :sarcastic:

Laatst bewerkt:
We zullen overmorgen zien of het inderdaad zo beslist wordt. Lijkt mij een nutteloze beslissing over het thuiswerken. Dit valt onmogelijk te controleren of af te dwingen...
Denk dat dit de bedoeling is.

'Iets' doen omdat dat politiek verwacht wordt door velen, maar eigenlijk in realiteit niets doen.

Ben er eigenlijk wel mee akkoord...

Aan de huidige snelheid van opnames, zitten we binnen 3 weken nog niet aan de helft van de tweede golf.

En heel veel kans dat het aantal besmettingen binnen 3 weken al terug aan het dalen is.

Nestorius zei:
de politiemaatregelen in de Toolbox komen overeen met de categorieën maatregelen die de lokale overheden overeenkomstig artikel 5, § 2 van de pandemiewet mogen nemen
die komen overeen wil niet zeggen dat het dezelfde zijn, wel dat die overmee overeenkomen (en dus gewettigd zijn door wat in de wet staat). anders zou dat stuk over niet-exhaustief niet nuttig zijn, hé.

Tot zover onze 50/50 regel op kantoor. Afwachten tot woensdag, maar hoewel dat telewerken zeker zijn voordelen heeft heb ik het op lange termijn toch als demotiverend ervaren. De drive en feeling met de job valt weg, de vier muren voelen beklemmend aan en het louterende decompressie-effect van het pendelen is opnieuw afwezig. Laptop dichtgooien en meteen in de avondshift vliegen ... Gelukkig voor mijn vrouw zijn de scholen niet gesloten zoals de eerste lockdown. Afstandsonderwijs voor lagere schoolkinderen was absoluut niet evident.

Ik heb al een attest van mijn werkgever dat ik essentieel ben op het werk.

Ik zat door dat thuiswerk op randje van lusteloosheid, mentale gezondheid is ook belangrijk.
Net een nieuwe functie opgenomen vlak voor dat thuiswerk en qua integratie was dat gewoon bijna ondoenbaar waardoor dat ik minder snel kon evolueren dan mijn bedoeling.
Neen, ik pas voor een nieuw rondje thuiswerk.

Ben express niet naar lichtfestival gegaan, maar thuiswerk effe gaan opleggen? Niet met mij,

1/4 wordt medisch personeel dus ontslagen zonder covid vaccin of test recent. Op wat voor uitkering vallen die dan eigenlijk? Hopelijk geen ontslagvergoeding waardoor sommigen er misschien op hopen?

1/4 wordt medisch personeel dus ontslagen zonder covid vaccin of test recent. Op wat voor uitkering vallen die dan eigenlijk? Hopelijk geen ontslagvergoeding waardoor sommigen er misschien op hopen?

Lijkt me straf dat het niet laten vaccineren een rechtsgeldige reden is om iemand te ontslaan.

Bij de vorige verplichting tot thuiswerk moest er dacht ik een aanwezigheidsregister/planning bijgehouden (en doorgestuurd naar een of ander instantie?) worden van welke werknemer wanneer op kantoor zou zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan