zeggen dat iets genoeg zegt, maakt dat nog niet waarheid.
Het is een zeer essentiële kritiek, een provinciegouverneur is en blijft een onverkozen ambt met verregaande politiek macht.
Deze pandemie toont aan dat we dat ambt misschien beter dan ook maar ofwel verkiesbaar stellen ofwel afschaffen.
Nee, dat zegt niet genoeg. Limburg heeft 2 centrumsteden. Wat een oververtegenwoordiging is tegenover de rest van Vlaanderen als je het naar de inwonersaantallen bekijkt (wat voor alle duidelijkheid niet het argument zou moeten zijn, maar Limburg kan zeker niet klagen tegenover andere provincies.
Mijn excuses, ik heb de foute term gebruikt, het had grootstad moeten zijn, niet centrumstad. Ik verwees dan ook hiernaar:
Als Hasselt en Genk fuseren, krijgt de nieuwe stad jaarlijks 7,5 miljoen euro meer uit het Vlaams Gemeentefonds dan wat beide steden nu afzonderlijk krijgen. Hasselt-Genk wordt met 142.000 inwoners de derde stad van Vlaanderen en heeft automatisch recht op een grotere dotatie. Dat blijkt uit een...
www.hbvl.be
Feit is dat Limburg het provinciale niveau meer nodig heeft, omwille van minder dominante grote steden à la Antwerpen, Gent of zelfs Leuven.
Maar goed, misschien niet de beste plek voor deze discussie.
Ik zie geen enkel argument waarom je dat niet provinciaal zou kunnen doen. Het is niet onlogisch dat je momenteel zou beslissen om voor bepaalde zaken in een provincie of een deel van een provincie iets strenger te zijn dan in andere provincies. Zie de cijfers en de verspreiding in Vlaanderen momenteel (zuidwest-vlaanderen en de kempen steken er ferm uit)
Geen enkel? Omdat je dan een kakafonie aan maatregelen gaat krijgen, nog erger dan bv. Vlaanderen vs. Wallonië, of Belgisch Limburg vs. Nederlands Limburg, dan krijg je zelfs verschillende maatregelen in Aarschot, Mol en Tessenderlo ook al liggen die op relatief korte afstand van elkaar.
Regionale uitbraken kunnen inderdaad een goede reden zijn, maar dan nog heb ik eerlijk gezegd liever een minister van Onderwijs die beslist bij welke criteria je een school sluit, en niet dat een school sneller gesloten wordt in West-Vlaanderen dan in de Kempen of omgekeerd.