Werkgevers willen geen telewerk, iedereen wil blijven fuiven, op café gaan en blijven gaan uit eten. Niemand wilde inbinden. Wat gaat dan nog wel gaan om de cijfers omlaag te krijgen?
Ah de niet gevaccineerden verplichten hé (10% in VL?) Nu moet je dat getal wel nationaal zien zeker.
Ik heb me even kort verdiept in dat mogelijk juridisch aspect om vaccinatie te verplichten. Alvast in eenvoudige termen, want ben geen jurist.
In het geval van een pandemie of zware crisis voor de volksgezondheid kunnen bepaalde rechten vervallen. EVRM en grondwet zouden dan irrelevant of eerder overruled worden.
Het polio vaccin was in labfase in 1953 en in 1955 al aan aan gigantisch publiek trial toe van +1 miljoen personen.
Dus dat ging ook snel. Hoe de clinical trials toen ergens waren weet ik niet. Nu is m'n daar anders wel zeer streng op
1) werkt het genoeg 2 ) is het veilig
en goedkeuring kan jaren duren ... tot 10 jaar voor een nieuw geneesmiddel op de markt is.
Bij grote crisissen gebruikt m'n fast tracking, dus noodzaak voor snel medicijn.
Dus polio zat in een fast track proces wegens ernstig gevaar voor miljoenen mensen net als het covid vaccin.
Ik denk dat m'n dus moet aantonen dat corona nu nog voor teveel doden zorgt aan een rechter.
Maar waar ligt die grens en is dat de kost van veel protesten en verlies van andere rechten waard.
Hoe veel doden vallen er vandaag nog door corona dus.
Als het toch niet meer op tijd goed gekeurd raakt, surft m'n dan beter niet deze golf uit met wat extra maatregelen voor 4 -8 weken ipv direct die verplichting (waarvoor het nu eigenlijk al wat te laat is) ?
Nu ja als er en 5de golf zit aan te komen en tegen dan is het verplicht ... kan dat schelen... of net niet. Als het met 90% niet lukt in vlaanderen zal er meer nodig zijn denk ik.
Eén van de redenen waarom ik denk dat m'n aan verplichting denkt, ook al lukt dit deze golf niet meer tijdig is dit:
Als er de komenden jaren elk najaar een onderhoudsshot zou nodig zijn kan m'n dit dan gewoon verplichten ipv elke keer het probleem opnieuw te hebben van 'ik wil niet' ... langs de ander kant zal het onderhoudsshot ook wel eerst naar risico patiënten gaan.