Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
copy pasta too much?
Nope, soms blokkeert mijn laptop en dan typ ik wel eens hetzelfde (ik lees het niet altijd na natuurlijk)
Dat vind ik nu echt een non-argument. Covid is er nu eenmaal. Je kan natuurlijk een discussie hebben over de maatregelen en alles errond, maar je kan toch echt niet gaan zeggen 'corona duurt al te lang, we gaan maar stoppen met die maatregelen, zelfs wanneer dat vermoedelijk voor miserie gaat zorgen'. Alsof de natuur/een natuurfenomeen een ruk geeft om hoe lang het al allemaal duurt en dat de mensen het beu zijn.

Als het nu bijvoorbeeld zes maanden aan een stuk constant vriest en sneeuwt en iemand beslist 'het heeft nu lang genoeg gesneeuwd, ik ga naar buiten in mijn tshirt' dan komt die even goed verkleumd thuis met een verschrompeld piemeltje, hoe 'oneerlijk' dat ook moge zijn dat het al zes maanden vriest.

Ik vel hiermee geen waardeoordeel over welke maatregelen nu al dan niet nuttig zijn in deze huidige situatie, maar als zowat iedereen die er iets van kent van mening is dat er toch iets moet veranderen, dan kies ik er toch voor om dat te geloven, hoe oneerlijk dat ook is. Het is nu eenmaal wat het is. Dat neemt niet weg dat ik hoop dat ze niet te hard van stapel gaan lopen woensdag, maar dat is nog iets anders.
Gelukkig gaat het nog over 20 jarigen, wat met 2 jarigen, 100 procent van uw leven leven met maatregelen.

Zijn de recente cijfers over de efficiëntie van vaccins al ergens bekend?
Met name dan na x-aantal maanden en met de varianten?
J&J stond op 72-86% maar na 6.maanden is dat nog maar 13% zonder booster?
Is er ook zoiets gekend voor de anderen?
FT heeft zonet wat data gepost over bescherming tegen infectie, dit gaat over derde prik.
More importantly, level of protection after a booster is *much higher* than it was even at peak level just after second dose. For AZ, relative risk just after dose 2 was 39%, now it’s 7% — an 82% reduction. For Pfizer, RR just after d2 was 18%, now it’s 6% — a 67% reduction.

FEQKvecXEAMWDiQ

Het VK gaat hun definitie van volledig gevaccineerd ook aanpassen aan de nieuwe data.

Werkgevers willen geen telewerk, iedereen wil blijven fuiven, op café gaan en blijven gaan uit eten. Niemand wilde inbinden. Wat gaat dan nog wel gaan om de cijfers omlaag te krijgen?

Ah de niet gevaccineerden verplichten hé (10% in VL?) Nu moet je dat getal wel nationaal zien zeker.

Ik heb me even kort verdiept in dat mogelijk juridisch aspect om vaccinatie te verplichten. Alvast in eenvoudige termen, want ben geen jurist.
In het geval van een pandemie of zware crisis voor de volksgezondheid kunnen bepaalde rechten vervallen. EVRM en grondwet zouden dan irrelevant of eerder overruled worden.
Het polio vaccin was in labfase in 1953 en in 1955 al aan aan gigantisch publiek trial toe van +1 miljoen personen.
Dus dat ging ook snel. Hoe de clinical trials toen ergens waren weet ik niet. Nu is m'n daar anders wel zeer streng op
1) werkt het genoeg 2 ) is het veilig
en goedkeuring kan jaren duren ... tot 10 jaar voor een nieuw geneesmiddel op de markt is.
Bij grote crisissen gebruikt m'n fast tracking, dus noodzaak voor snel medicijn.

Dus polio zat in een fast track proces wegens ernstig gevaar voor miljoenen mensen net als het covid vaccin.

Ik denk dat m'n dus moet aantonen dat corona nu nog voor teveel doden zorgt aan een rechter.
Maar waar ligt die grens en is dat de kost van veel protesten en verlies van andere rechten waard.
Hoe veel doden vallen er vandaag nog door corona dus.
Als het toch niet meer op tijd goed gekeurd raakt, surft m'n dan beter niet deze golf uit met wat extra maatregelen voor 4 -8 weken ipv direct die verplichting (waarvoor het nu eigenlijk al wat te laat is) ?

Nu ja als er en 5de golf zit aan te komen en tegen dan is het verplicht ... kan dat schelen... of net niet. Als het met 90% niet lukt in vlaanderen zal er meer nodig zijn denk ik.
Eén van de redenen waarom ik denk dat m'n aan verplichting denkt, ook al lukt dit deze golf niet meer tijdig is dit:
Als er de komenden jaren elk najaar een onderhoudsshot zou nodig zijn kan m'n dit dan gewoon verplichten ipv elke keer het probleem opnieuw te hebben van 'ik wil niet' ... langs de ander kant zal het onderhoudsshot ook wel eerst naar risico patiënten gaan.

Ja, dat is erg, maar wat wilt ge dan? Ge doet precies altijd alsof het allemaal is om ons te pesten. De 20ers in 40-45 hadden waarschijnlijk ook een andere "jeugd" willen hebben. Dat is erg, maar we zullen het toch zo moeten doen.

Als je weer dreigt met sluiten nachtleven, beperken contacten op privéfeesten etc. Dat begint serieus over te komen als pesten imo.

Het feit dat er maatregelen zijn die impact hebben op mijn leven vind ik eigenlijk minder erg dan het continue ge-jojo en paniekvoetbal.

Zolang er nog een redelijk sociaal leven mogelijk is — terug een lockdown is echt niet aanvaardbaar meer. Dat is een laatste redmiddel voor een onvoorzienbare situatie, wat we nu allerminst hebben.

FT heeft zonet wat data gepost over bescherming tegen infectie, dit gaat over derde prik.

FEQKvecXEAMWDiQ

Jaja, eerst zien en dan geloven. De 2 eerste prikken gingen ons zogezegd ook volledig verlossen van corona.
Nu zie je dat de ziekenhuizen voor de helft vol liggen met gevaccineerden.
Ik denk dat mensen al te vaak teleurgesteld zijn om zo'n good news show klakkeloos te blijven aannemen.

Dat ze zich eerst en vooral eens bezig houden met antivaxers & co te (dwingen om te) vaccineren. Gelukkig bewegen de neuzen in de regering ein-de-lijk in de richting van verplichte vaccinatie.

Ge vraagt u af van welke planeet sommige mensen komen.

We zaten net in de Mc Donalds in Genk. Komen daar 2 jonge kerels aan zonder mondmasker. Aan de ingang vroeg de dame als ze een mondmasker wilde opzetten. Veel gedoe en dat hadden ze niet bij. Aan de ingang stond een fles ontsmettingmiddel en een rol papier. Trekken ze elk een stuk van die rol af om een papieren mondmasker te maken...
Dame aan de ingang stilaan geirriteerd, maar toch zo vriendellijk om 2 mondmaskers te gaan halen.

Ok, nu CST aub. Kerels hadden geen idee wat dat was. Dus hele uitleg over vaccinatie of test, maar uiteraard hadden ze dat ook niet. Weer een hoop gedoe en toen kwam er gelukkig mannelijke versterking voor de dame om de kerels de weg naar buiten te werken.

Dat ze zich eerst eens bezig houden met antivaxers & co te vaccineren. Gelukkig bewegen de neuzen in de regering ein-de-lijk in de richting van verplichte vaccinatie.
In welke vorm moet die verplichting dan komen?
- geen prik, geen loon/uitkering/inkomen?
- geen prik, geen dokter/ziekenhuis voor eender wat voor reden?
- geen prik, quarantaine? Thuis of in één groot kamp eventueel.
Ben benieuwd hoe ze dit gaan klaarspelen.

Ik zou eerder nog meer inzetten op de bescherming van ouderen en aidspatiënten en de rest van de bevolking laten doen.

Ik zou eerder nog meer inzetten op de bescherming van ouderen en aidspatiënten en de rest van de bevolking laten doen.

Er zijn zoveel mogelijke manieren waarop je mensen kan verplichten. Iedereen heeft wel een werkgever of krijgt een uitkering, of gaat naar de winkel, bioscoop, café, of leeft überhaupt niet als een holbewoner.

En desnoods zoals in Oostenrijk dat de politie steekproeven doet en niet-gevaccineerden (*kuch* antivaxers) zwaar bestraft.
Dat je de asociale dwarsligger wil uithangen is uw goed recht, maar dan zal het permanent tussen uw 4 appartementsmuren zijn. Hoop ik snel.
Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen hoe zwaar mentaal invalide je moet zijn als je nog altijd het nut er niet van in ziet, al is het om zonder veel zever te mogen feesten/cinema te gaan/reizen of om zelf niet ziek te worden/anderen te besmetten.

Mijn motivatie om mij te laten vaccineren was, ik geef het eerlijk toe, vanuit een egoïstisch standpunt. Ik wilde terug overal binnen zonder mij elke keer te moeten laten testen (ik ben 22, ik heb 2 keer corona gehad zonder zware symptomen, dus qua "natuurlijke immuniteit" had ik het wrs niet gemoeten). Maar ondertussen heb ik wel ingezien hoe belangrijk het is dat iedereen zich laat vaccineren. Jong, oud, dun, dik, ziek en gezond.
Want zonder gaan we er nooit uitgeraken.

Laatst bewerkt:
Als je weer dreigt met sluiten nachtleven, beperken contacten op privéfeesten etc. Dat begint serieus over te komen als pesten imo.

Ja, dat zal de reden zijn dat de overheid beslissingen neemt die de staat miljarden kost en die hen de rest van hun carrière blijven zullen blijven achtervolgen.
"De burgers pesten".

Laatst bewerkt:
Ah de niet gevaccineerden verplichten hé (10% in VL?) Nu moet je dat getal wel nationaal zien zeker.

Ik heb me even kort verdiept in dat mogelijk juridisch aspect om vaccinatie te verplichten. Alvast in eenvoudige termen, want ben geen jurist.
In het geval van een pandemie of zware crisis voor de volksgezondheid kunnen bepaalde rechten vervallen. EVRM en grondwet zouden dan irrelevant of eerder overruled worden.
Het polio vaccin was in labfase in 1953 en in 1955 al aan aan gigantisch publiek trial toe van +1 miljoen personen.
Dus dat ging ook snel. Hoe de clinical trials toen ergens waren weet ik niet. Nu is m'n daar anders wel zeer streng op
1) werkt het genoeg 2 ) is het veilig
en goedkeuring kan jaren duren ... tot 10 jaar voor een nieuw geneesmiddel op de markt is.
Bij grote crisissen gebruikt m'n fast tracking, dus noodzaak voor snel medicijn.

Dus polio zat in een fast track proces wegens ernstig gevaar voor miljoenen mensen net als het covid vaccin.

Ik denk dat m'n dus moet aantonen dat corona nu nog voor teveel doden zorgt aan een rechter.
Maar waar ligt die grens en is dat de kost van veel protesten en verlies van andere rechten waard.
Hoe veel doden vallen er vandaag nog door corona dus.
Als het toch niet meer op tijd goed gekeurd raakt, surft m'n dan beter niet deze golf uit met wat extra maatregelen voor 4 -8 weken ipv direct die verplichting (waarvoor het nu eigenlijk al wat te laat is) ?

Nu ja als er en 5de golf zit aan te komen en tegen dan is het verplicht ... kan dat schelen... of net niet. Als het met 90% niet lukt in vlaanderen zal er meer nodig zijn denk ik.
Eén van de redenen waarom ik denk dat m'n aan verplichting denkt, ook al lukt dit deze golf niet meer tijdig is dit:
Als er de komenden jaren elk najaar een onderhoudsshot zou nodig zijn kan m'n dit dan gewoon verplichten ipv elke keer het probleem opnieuw te hebben van 'ik wil niet' ... langs de ander kant zal het onderhoudsshot ook wel eerst naar risico patiënten gaan.
Ik denk dat dat "onderhoudsshot" de oplossing is op lange termijn , 1 jaarlijkse prik in september/oktober aangepast aan de nieuwste variant. Ik denk zelf niet dat je het moet verplichten persé . Voor de rest vooral solidair zijn met de 3de wereld dat die ook de kans hebben voor een jaarlijkse prik . Denk dat daarmee de grootste problemen van de baan zijn .

Zoals met uw wegenbelasting: niet betaald wordt je van de baan geplukt. Maar dan met een wapen dat ze dat meteen kunnen inspuiten, ook als je gaat lopen!
Gewoon uit Limburg 😇

Voordeel is natuurlijk dat die mensen niet gaan klagen dat heel de corona-crisis te prominent in het nieuws komt...
Na 2j zouden ze in Limburg toch ook al op de hoogte mogen zijn van covid :unsure:

Er zijn zoveel mogelijke manieren waarop je mensen kan verplichten. Iedereen heeft wel een werkgever of krijgt een uitkering, of gaat naar de winkel, bioscoop, café, of leeft überhaupt niet als een holbewoner.

En desnoods zoals in Oostenrijk dat de politie steekproeven doet en niet-gevaccineerden (*kuch* antivaxers) zwaar bestraft.
Dat je de asociale dwarsligger wil uithangen is uw goed recht, maar dan zal het permanent tussen uw 4 appartementsmuren zijn. Hoop ik snel.
Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen hoe zwaar mentaal invalide je moet zijn als je nog altijd het nut er niet van in ziet, al is het om zonder veel zever te mogen feesten/cinema te gaan/reizen of om zelf niet ziek te worden/anderen te besmetten.

Mijn motivatie om mij te laten vaccineren was, ik geef het eerlijk toe, vanuit een egoïstisch standpunt. Ik wilde terug overal binnen zonder mij elke keer te moeten laten testen (ik ben 22, ik heb 2 keer corona gehad zonder zware symptomen, dus qua "natuurlijke immuniteit" had ik het wrs niet gemoeten). Maar ondertussen heb ik wel ingezien hoe belangrijk het is dat iedereen zich laat vaccineren. Jong, oud, dun, dik, ziek en gezond.
Niet-gevaccineerd uitgaan is mogen ze voor mijn part gelijkstellen (qua boetes) aan dronken per auto rijden (dat laatste wordt dan dikwijls ook nog maatschappelijk door de vingers gezien). Als ze dan op intensieve zorgen belanden dan ontzeggen ze wel iemand anders de nodige behandeling, met mogelijk fatale gevolgen.

Sorry maar ze doen hier op een manier aan politiek waar ze helemaal geen recht op hebben. Ze verklaren al op voorhand dat als de beleidsmakers niet doen wat zij willen ze extra maatregelen gaan nemen tot het niveau dat zij willen. Dat is gewoon weg niet hoe het beleid werkt hier in Belgie. En het is niet omdat ze de maatregelen ondersteunen die de virologische experten bepleiten dat ze daarom een juist beeld hebben van de ganse situatie, ik geloof dat we wel meer experten hebben dan enkel die in de virologie net zoals de maatschappij ook meer aspecten beheerst dan virologie.
En waarom zouden ze geen recht hebben om te doen wat ze nu doen?

Ze hebben dat recht wel degelijk. De GEMS bestaat overigens ook uit een motivatiepsycholoog, arbeidsgeneesheer, prof economie en nog een tiental niet-virologen.

Ik denk niet dat de die hards daardoor onder de indruk zullen zijn.
Degene die zich vrijwillig hebben laten vaccineren, waaronder ikzelf in aller begin (toen was er zelfs nog geen sprake van pasjesmaatschappij) puur omdat ik eigenlijk niet doodziek op ic wou/wil belanden want covid heb ik vorig jaar gehad in de milde vorm, can't handle that shit all over again dus degene die het echt willen hebben dat gedaan. Zonder dwang, zonder gezeur...

De rest sjoemelt er een eind op los dmv nepattesten over gewoon CST van andere mensen gebruiken want streng wordt het toch niet gecontroleerd.
Dus zolang er geen doelgerichte contole komt op die CST is het hele systeem zo lek als een zeef.

Grotendeels same, toen ik mijn vaccinatie kreeg was het voornamelijk omdat ik hoopte dan meer te mogen/kunnen terug. Ik had ze anders vermoedelijk toen niet genomen maar ondertussen snap ik wel waarom een vaccin verdorie bijzonder nuttig is. Als je dat nu nog niet begrijpt, mja... .

En redenen waarom je het vaccin niet zou nemen zie ik in feite ook niet. Tenzij dat je er om medische redenen beter geen neemt natuurlijk.

Die laten zich gewoon minder testen?
klopt niet deze keer. De positiviteitsratio is duidelijk lager dan de rest van Belgieë
Een onverkozen bevoegdheid, dat zegt eigenlijk genoeg.
zeggen dat iets genoeg zegt, maakt dat nog niet waarheid. Nee, dat zegt niet genoeg.
KoC zei:
Provinciegouverneurs zijn een relict uit de tijden van Napoleon. Zeker als Limburger vind ik provincies echter wel hun nut hebben (al is het maar omdat de Vlaamse regelgeving Limburg benadeelt door gebrek aan een grotere centrumstad, terwijl Hasselt-Genk na fusie wel aan dat criterium zou voldoen
Limburg heeft 2 centrumsteden. Wat een oververtegenwoordiging is tegenover de rest van Vlaanderen als je het naar de inwonersaantallen bekijkt (wat voor alle duidelijkheid niet het argument zou moeten zijn, maar Limburg kan zeker niet klagen tegenover andere provincies.
KoC zei:
Nestorius metafoor van lintjesknipper is perfect van toepassing. Voor bij een overstroming de brandweer te coördineren zijn ze misschien ook nog nuttig, maar om apart per provincie de mondmaskerplicht in het onderwijs te gaan aanpassen?
Ik zie geen enkel argument waarom je dat niet provinciaal zou kunnen doen. Het is niet onlogisch dat je momenteel zou beslissen om voor bepaalde zaken in een provincie of een deel van een provincie iets strenger te zijn dan in andere provincies. Zie de cijfers en de verspreiding in Vlaanderen momenteel (zuidwest-vlaanderen en de kempen steken er ferm uit)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan