Dat de gemiddelde 'man in de straat' zich niet erg bezig houdt met zelf opzoeken en research doen en dus hevig kan gestuurd worden door berichtgeving van (populaire) media, bepaalde politici, en de eigen kring.
Het is daar waar het hier toch ook dikwijls fout gaat in dit land (en andere landen) vind ik. Ik merk toch ook wel echt dat HLN, het Nieuwsblad, en al die zaken een yo-yo beeld ophangen, met heel vaak zeer 'definitieve' koppen als 'het rijk der vrijheid is daar' en 'situatie nog slechter dan vorig jaar in maand X' enzovoorts. Dat zorgt er voor dat mensen die enkel daar op voort gaan (en zo zijn er erg veel) na verloop van tijd beginnen denken 'het zal wel allemaal zijn.'
Ja, genuanceerde info is voorhanden (op die voorgenoemde sites soms zelfs ook, hetzij vaak achter een paywall) maar de gemiddelde mens die gewoon zijn leven wilt leven met zo weinig mogelijk COVID inmenging gaat dat allemaal niet uit zichzelf opzoeken.
Zinnen als 'het rijk der vrijheid werd beloofd en nu is het weer om zeep' komen tegenwoordig erg vaak terug, dus het is zeker zo dat veel mensen een beetje teleurgesteld zijn. Moet je dan zeggen 'ze hadden maar beter hun research moeten doen'? Misschien wel, maar ik vind ook dat de verantwoordelijkheid deels bij 'the messengers' zit.