Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren naar de jaarmarkt in Sint-Lievens-Houtem geweest.

Wat dus imo gewoon zeker is: zolang de regels niet verplicht worden gaat de grote bevolking er zich weinig van aantrekken.

Ja, om de grote tent op het marktplein en de omliggende café's binnen te mogen had je een bandje nodig welke je kreeg nadat je aan een standje uw Covid Safe ticket had getoond. Tot daar best ok.

Maar de wandelpaden langs de dieren waren zo smal dat je daar echt lijf aan lijf diende te wandelen. Ook de doorgang aan de kermis zag op een gegeven moment zwart van het volk. Ik heb vaak mijn mondmasker aangedaan omdat ik het echt niet ok vond, maar ik schat dat maximaal 1% dat ook deed. Sterker nog, onze premier en zijn vader, Alexander en Herman, liepen er ook tussen het volk, zonder mondmasker.

Alle signalen wijzen op een sterke 4de golf, woorden als lockdown komen weer op de proppen én worden al (licht) toegepast in onze omringende landen, maar eerlijk, de gemiddelde mens in de straat lijkt er zich maar weinig van aan te trekken.

Wat dus imo gewoon zeker is: zolang de regels niet verplicht worden gaat de grote bevolking er zich weinig van aantrekken.

Ja, om de grote tent op het marktplein en de omliggende café's binnen te mogen had je een bandje nodig welke je kreeg nadat je aan een standje uw Covid Safe ticket had getoond. Tot daar best ok.

Maar de wandelpaden langs de dieren waren zo smal dat je daar echt lijf aan lijf diende te wandelen. Ook de doorgang aan de kermis zag op een gegeven moment zwart van het volk. Ik heb vaak mijn mondmasker aangedaan omdat ik het echt niet ok vond, maar ik schat dat maximaal 1% dat ook deed. Sterker nog, onze premier en zijn vader, Alexander en Herman, liepen er ook tussen het volk, zonder mondmasker.

Alle signalen wijzen op een sterke 4de golf, woorden als lockdown komen weer op de proppen én worden al (licht) toegepast in onze omringende landen, maar eerlijk, de gemiddelde mens in de straat lijkt er zich maar weinig van aan te trekken.
Maar dat is logisch, hè. Op een covidsafe-evenement hoef je geen afstand te houden en geen mondmaskers te dragen.
Waarschijnlijk is dat wel een goeie plaats om even de regels aan te scherpen, zoals verschillende experts ook zeggen. Vooral omdat blijkbaar de cijfers aangeven dat de broeihaarden niet de horeca zijn, maar die massaevenementen en onderwijs, zorg en ordediensten.

Maar dat is logisch, hè. Op een covidsafe-evenement hoef je geen afstand te houden en geen mondmaskers te dragen.
Waarschijnlijk is dat wel een goeie plaats om even de regels aan te scherpen, zoals verschillende experts ook zeggen. Vooral omdat blijkbaar de cijfers aangeven dat de broeihaarden niet de horeca zijn, maar die massaevenementen en onderwijs, zorg en ordediensten.
Maar dan heb je het verkeerd gelezen, of is hun controle verkeerd gebeurt:
Dus de enigste plek waar je CST gecontroleerd werd, was in de tent en cafés. Niet op de plekken die hij aanhaalt eronder.

Is de hele jaarmarkt dan een CST-event?

PS: het is binnen de regels indien dit als markt en niet als evenement aanzien wordt:
Zijn thematische markten (Halloween, Kerst,…) evenementen of moeten ze bekeken worden als markten?
Deze kunnen zowel als markt of als massa-evenement worden beschouwd, met gebruik van het Covid Safe Ticket (CST). In dat geval zijn de specifieke regels met betrekking tot markten en kermissen niet van toepassing. Zowel de organisator als het lokaal bestuur kunnen hier een beslissing in nemen.
bron

Je geeft een paar indirecte problemen aan bij het vaccin, en insinueert daarbij dat we niet moeten inzetten op vaccins en trekt het nut in twijfel. Maar de uitsproken en directe voordelen, daar zeg je niks over.

Voor de goede orde: Als je de kans kleiner wil maken heel ziek te worden of te sterven aan covid, vaccineer je jezelf beter. Zeker als je niet piepjong bent.

Voor de rest zie je vooral een incompetente overheid die ongevaccineerden probeert te culpabiliseren en zelf in een eindeloze lockdowntunnel zit.
En je ziet veel domme burgers die boos zijn dat ze besmet raakten terwijl ze een safe ticket hadden.

Akkoord, maar er wordt nu gerekend op de goodwill en het logisch verstand van de gemiddelde burger, maar.... dat is er niet.

Ik begrijp dan echt niet dat MVR aangeeft dat dit, zoals de massa volk in Gent, best ok is en weinig risico inhoudt. Terwijl net Geert Molenbergs zegt dat de massa evenementen net wel beter verboden worden.

Ik kan mij echt niet inbeelden dat met een ganse massa, lijf aan lijf en dus hoofd aan hoofd, langzaam schuifelend in een bepaalde richting of kruisend weinig tot geen risico inhoudt, zelfs al is het buiten.

Een niet-gevaccineerde mag dan wel niet binnen in de horeca of evenementen (tenzij hij een negatieve test heeft uiteraard), maar dat wil niet zeggen dat hij daarbuiten amper contacten heeft he. En bij die weinige contacten die hij wel heeft zal hij nu ook niet zo consequent regels als mondmasker en afstand houden gaat opvolgen hoor, daar ben ik vrij zeker van.

Idem voor het thuisblijven. Gaat iemand die het allemaal maar overroepen vindt, thuis blijven omdat hij symptomen heeft?
Je hebt absoluut een categorie ongevaccineerden die zelfs bewust anderen proberen te besmetten omdat ze zo gedegouteerd door het overheidsbeleid zijn.
Maar de grootste groep blijft gewoon thuis als ze symptomen hebben of minimaliseren hun contacten. Dat terwijl de onwetende besmette gavaccineerde weer rustig met de kids (misschien ook wel besmet) naar opa en oma op bezoek gaat.

Akkoord, maar er wordt nu gerekend op de goodwill en het logisch verstand van de gemiddelde burger, maar.... dat is er niet.

Ik begrijp dan echt niet dat MVR aangeeft dat dit, zoals de massa volk in Gent, best ok is en weinig risico inhoudt. Terwijl net Geert Molenbergs zegt dat de massa evenementen net wel beter verboden worden.

Ik kan mij echt niet inbeelden dat met een ganse massa, lijf aan lijf en dus hoofd aan hoofd, langzaam schuifelend in een bepaalde richting of kruisend weinig tot geen risico inhoudt, zelfs al is het buiten.
Ik had op een ander forum daarnet exact dezelfde discussie dus even mezelf copy-pasten:

Ik denk dat dat gevaar van evenementen soms ook wat wordt overschat hoor.

Uiteindelijk staat ge in een concertzaal of stadion het grootste deel van de tijd ook maar steeds met dezelfde mensen rondom u. Het is niet omdat er in het Sportpaleis of voetbalstadion 15.000 man aanwezig is, dat ge ook met honderden of duizenden mensen in contact komt he. En de mensen met wie ge in het gezicht staat te roepen/praten, zijn wellicht mensen die sowieso al tot uw sociale cirkel behoren en met wie ge (indien er geen concert zou zijn) gewoon in een andere situatie contact zou hebben en op café aan aan tafeltje zou zitten, of thuis in een slechtgeventileerde living
;)

Het is eerder de "kruisbestuiving" die voor besmettingen zorgt. Mensen raken érgens besmet (concert, café, werk, familie, ... ) en zien de dagen erna (wanneer ze nog niet weten dat ze besmettelijk zijn) nog in tig andere situaties meerdere mensen die ze kunnen besmetten, en die mensen besmetten op hun beurt ook weer anderen overal waar ze komen.

Het is dus gewoon het sociaal leven dat volledig terug hervat werd dat voor besmettingen zorgt.

Iemand die op zaterdag naar het voetbal of een concert gaat maar de rest van de week van thuis uit werkt, lijkt me een minder groot gevaar dan iemand die het hele weekend van hier naar daar trekt en verschillende keren met andere mensen afspreekt, door de week altijd op kantoor/fabriek gaat werken, het openbaar vervoer neemt, 's avonds nog gaat sporten, actief is binnen verenigingen, ...

...

Buiten evenementen hebben extreem laag transmissierisico. Dat is al een tijd bekend.

Buiten evenementen hebben extreem laag transmissierisico. Dat is al een tijd bekend.
Inderdaad, relatief gezien laag.
Maar die kans vergroot natuurlijk absoluut naargelang hoeveel besmette mensen er rondlopen.

Dus exact hetzelfde nu met gevaccineerd zijn en toch besmet worden/in het ziekenhuis belanden. Ook al is de kans relatief gezien laag, alles hangt af van met hoeveel besmette mensen je in contact komt.

Je hebt absoluut een categorie ongevaccineerden die zelfs bewust anderen proberen te besmetten omdat ze zo gedegouteerd door het overheidsbeleid zijn.
Maar de grootste groep blijft gewoon thuis als ze symptomen hebben of minimaliseren hun contacten. Dat terwijl de onwetende besmette gavaccineerde weer rustig met de kids (misschien ook wel besmet) naar opa en oma op bezoek gaat.
Ik weet niet waarom jij hier op zo'n soortement kruistocht tegen gevaccineerden gaat (zonder, voor alle duidelijkheid, ook maar iets van onderbouwing voor je claims zoals dat het CST zelfs voor extra besmettingen zorgt) maar niet-gevaccineerden kunnen ook nog steeds besmet zijn zonder symptomen hoor. Dat was pre-vaccinaties al zo en dat is nu nog steeds zo. En gevaccineerden kunnen ook nog steeds besmet zijn en wel symptomen vertonen. Het grote merendeel van de gevaccineerde personen die ik ken hadden zelfs (lichte) symptomen. Een van de grootste redenen om gevaccineerd te worden is omdat het de klachten vaak beperkt tot die van een griep(je).

Je doet hier al bijna alsof weigeraars de verantwoordelijke burgers zijn en de gevaccineerde personen een gevaar, terwijl dat echt wel omgekeerd is.

Ik was vooral verontwaardigd door de uitspraak van Voka deze week in het nieuws, ze vonden een thuiswerkverplichting onaanvaardbaar omdat het niet fair is dat men niet naar de werkvloer komt maar wel s’avonds op café mag gaan.
Dan denk ik ‘amai mooie vertegenwoordiging van de ondernemers’. Help elkaar ipv ‘ik ik ik’. Thuiswerk is imo een beperkte inspanning die ervoor kan zorgen dat velen hun broodwinning niet tijdelijk wordt gesloten.

Anderzijds is hetgeen je in uw vrije tijd doet een vrije keuze, uw werk een verplichting. Wij hebben bijvoorbeeld bewust onze tickets voor Hangar deze maand verkocht, deze week een sportles afgezegd omdat er veel te veel ingeschrevene waren naar mijn goesting.

Als we met zen allen wat water in de wijn doen komen we er uit, met egoïsme niet..

Is ook mijn observatie.

De mensen trekken zich niets aan van wat politici of "experts" roepen. Zelfs mensen die die gasten een half jaar terug nog serieus namen en doodsbang thuis zaten, zijn er helemaal klaar mee. Ze zijn gevaccineerd en gaan nu gewoon door met leven. Leven! Wat de overheid ook roept.

Oostenrijkse regio wil volledige lockdown voor ongevaccineerden

Ze kunnen die mensen mss een herkenningsteken opnaaien?

Is ook mijn observatie.

De mensen trekken zich niets aan van wat politici of "experts" roepen. Zelfs mensen die die gasten een half jaar terug nog serieus namen en doodsbang thuis zaten, zijn er helemaal klaar mee. Ze zijn gevaccineerd en gaan nu gewoon door met leven. Leven! Wat de overheid ook roept.
Klinkt mooi, tot je op Intensieve ligt. Of een naaste op Intensieve gelegd hebt.

Ik was vooral verontwaardigd door de uitspraak van Voka deze week in het nieuws, ze vonden een thuiswerkverplichting onaanvaardbaar omdat het niet fair is dat men niet naar de werkvloer komt maar wel s’avonds op café mag gaan.
Dan denk ik ‘amai mooie vertegenwoordiging van de ondernemers’. Help elkaar ipv ‘ik ik ik’. Thuiswerk is imo een beperkte inspanning die ervoor kan zorgen dat velen hun broodwinning niet tijdelijk wordt gesloten.

Anderzijds is hetgeen je in uw vrije tijd doet een vrije keuze, uw werk een verplichting. Wij hebben bijvoorbeeld bewust onze tickets voor Hangar deze maand verkocht, deze week een sportles afgezegd omdat er veel te veel ingeschrevene waren naar mijn goesting.

Als we met zen allen wat water in de wijn doen komen we er uit, met egoïsme niet..

Zie ook mijn vorige post ivm kruisbestuiving, maar puur virologisch gezien het is "beter" om in het weekend eens op café te zitten of zelfs in een vol Sportpaleis te gaan staan maar rest van de week weinig mensen te zien omdat ge thuis werkt, dan in het weekend enkel met vrienden en familie thuis af te spreken, maar in de week dan ook nog dagelijks op kantoor te gaan werken (en daar dan mss ook nog eens een drukke trein en bus voor te moeten nemen) en na het werk mss ook nog eens de nodige activiteiten (sport, vereniging, ... ) te hebben.

BIj het eerste hebt ge één kans om besmet te geraken en/of anderen te besmetten, bij het tweede hebt ge elke dag meerdere kansen.

Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat ge uw contacten toch ietwat moet proberen te beperken, en dan lijkt vooral de frequentie van verschillende contacten in verschillende situaties me een bepalende factor te zijn.

Laatst bewerkt:
Klinkt mooi, tot je op Intensieve ligt. Of een naaste op Intensieve gelegd hebt.
Daartegen heb ik me nu juist gevaccineerd.

Gevoegd bij mijn leeftijd is die kans extreem klein.
De kans op een verkeersongeluk is momenteel in mijn situatie ongeveer 270 keer hoger.
En ik stap elke ochtend vrolijk in mijn auto ja.

Kwestie van ratio en statistiek.

Oostenrijkse regio wil volledige lockdown voor ongevaccineerden

Ze kunnen die mensen mss een herkenningsteken opnaaien?
Goeie zet imo.

Je kan beter de niet gevaccineerden tegen de borst stoten dan de gevaccineerden, want van die mensen komt de oplossing.
Wat je gaat zien in NL straks als er een mini lockdown komt voor iedereen is dat het draagvlak voor vaccinatie gewoon kleiner gaat worden.

Maar nog beter zou zijn, verplicht gewoon die handel!

Goeie zet imo.

Je kan beter de niet gevaccineerden tegen de borst stoten dan de gevaccineerden, want van die mensen komt de oplossing.
Wat je gaat zien in NL straks als er een mini lockdown komt voor iedereen is dat het draagvlak voor vaccinatie gewoon kleiner gaat worden.

Maar nog beter zou zijn, verplicht gewoon die handel!
Behalve dat ze daar misschien gaan inzetten op de zogenaamde 2G ipv de 3G. Dat de derde G (van 'getest', naast gevaccineerd en genezen) er tussenuit zou vallen om een covidsafe-evenement te mogen bijwonen. Wat dus neerkomt op ongevaccineerden geen CST meer te geven.

Behalve dat ze daar misschien gaan inzetten op de zogenaamde 2G ipv de 3G. Dat de derde G (van 'getest', naast gevaccineerd en genezen) er tussenuit zou vallen om een covidsafe-evenement te mogen bijwonen. Wat dus neerkomt op ongevaccineerden geen CST meer te geven.

Ik denk dat dat in praktijk eigenlijk ook nu al zowat het geval is. Of zouden er echt veel niet-gevaccineerden zijn die zich al hebben laten testen om naar een evenement of café/restaurant te kunnen gaan?

Komt er gek genoeg voor op neer de enige groep waarvan je redelijk zeker weet dat die niet besmet rondlopen (de negatief geteste groep) uit te sluiten van contact.

Hoe absurdistisch willen we het hebben?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan