Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De reden dat we nu terug problemen hebben zijn niet alleen terug te brengen op die rotte appels, maar ook op de hoge besmettelijkheid van de delta-variant, alsook het feit dat die de immuniteit na enkele maanden doorbreekt. Een derde prik, en wij zijn terug immuun, en de wappies zullen blijven met de miserie zitten.
Nee maar ze nemen wel extra ziekenhuisbedden in die zouden kunnen voorkomen worden. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat andere zorg in het gedrang komt, tot extra belasting van de zorg en tot extra maatregelen waar heel de maatschappij onder gebukt gaat.

De reden dat we nu terug problemen hebben zijn niet alleen terug te brengen op die rotte appels, maar ook op de hoge besmettelijkheid van de delta-variant, alsook het feit dat die de immuniteit na enkele maanden doorbreekt. Een derde prik, en wij zijn terug immuun, en de wappies zullen blijven met de miserie zitten.
immuun voor hoelang ? Tegen volgende winter is het weer prijs .

Ze hadden al veel sneller bezig moeten zijn met de boosterprik.
Zowel mijn ouders als mijn man en kinderen hebben positief getest. Kinderen zijn onder de 12 en dus niet gevaccineerd. Beiden kinderen hebben wat verhoging gehad, maar voor de rest geen symptomen.
Mijn moeder en ik werken in de zorg en zijn beiden al in maart-april gevaccineerd met Pfizer. Mijn man heeft in juli zijn 2de pfizerprik gehad en mijn vader in augustus zijn 2de astrazenica.
De 2 mannen hebben beiden symptomen gehad, maar al bij al beperkt.
Mijn moeder en ik zijn beiden serieus ziek geweest. Koorts, hoesten, spierpijn, vermoeidheid, ... .
Ik weet dat het anekdotisch is, maar het klopt mijn inziens wel.

Zowel mijn ouders als mijn man en kinderen hebben positief getest. Kinderen zijn onder de 12 en dus niet gevaccineerd. Beiden kinderen hebben wat verhoging gehad, maar voor de rest geen symptomen.
Mijn moeder en ik werken in de zorg en zijn beiden al in maart-april gevaccineerd met Pfizer. Mijn man heeft in juli zijn 2de pfizerprik gehad en mijn vader in augustus zijn 2de astrazenica.
De 2 mannen hebben beiden symptomen gehad, maar al bij al beperkt.
Mijn moeder en ik zijn beiden serieus ziek geweest. Koorts, hoesten, spierpijn, vermoeidheid, ... .
Ik weet dat het anekdotisch is, maar het klopt mijn inziens wel.
Nu gewoon een praktische vraag: hoe/wanneer?
De studies die aantonen dat de boostershot nodig zou zijn, zijn er maar van eind september. Op 5 oktober heeft Europa het advies uitgestuurd:

België heeft dit advies echter niet afgewacht en is eind september al boostershots beginnen zetten:

Dan is de laatste levering van onze originele bestelling Pfizer eind september geleverd. Men heeft direct een nieuwe bestelling geplaatst waarvan de eerste vaccins maandag (8 november dus) geleverd zijn, maar hier was vooraf geen zekerheid over:

De belangrijke dingen waar jij in je betoog dus geen rekening mee houdt:
  1. Men moest eerst weten of een booster-shot nuttig is, de studie hierover (en zelfs maar een beperkte studie) is op 23 september gepubliceerd.
  2. Men moet ook vaccins voorhanden hebben.
  3. Men moet ook weer heel de administratieve rompslomp opstarten want er waren al veel vaccinatiecentra gesloten + uitnodigingen uitsturen + mensen kans geven om te herboeken + ...
Maarja, roepen dat het sneller moet gebeuren is natuurlijk makkelijk :sarcastic:

@RidderBauknecht ; ik zou HLN enzo niet alleen aanduiden als het gaat over zwaarwichtige koppen.
Onze politici hebben dat ook gedaan, het rijk van de vrijheid zijn hun woorden, die de media gewoon overgenomen heeft.
Het was ook Bart Somers en niet HLN die zo een spandoek had laten hangen aan de ingang van vaccinatiecentrum.
En los daarvan, ik merk dat veel artikels gewoon hetzelfde zijn in de standaard, de morgen, hln,.. maar HLN is steeds de schuldige?
Ik heb het vooral over HLN (en het Nieuwsblad) in mijn betogen over de media omdat dat de populairste kranten van het land zijn. Vrijwel elke media outlet maakt zich schuldig aan hetgene waar ik het over had, dat is zeker zo. HLN is echter wel (en dat betert er niet op, integendeel) een van de grootste rommelgazetten die ons land rijk is. Maar goed, dat (en verdere discussies over het al dan niet uitsterven van echte journalistiek en de invloed van social media op het nieuws) is een andere discussie.

Voorts zitten veel van die kranten onder hetzelfde moederbedrijf, dus is het niet abnormaal dat veel artikels praktisch hetzelfde zijn. HLN, de Morgen, en VTM zitten bijvoorbeeld allemaal onder DPG Media. Het Nieuwsblad, GVA, De Standaard, Het Belang Van Limburg, zitten bij Mediahuis. Spijtig genoeg is het in dit land qua nieuwsmedia maar triestig gesteld dezer dagen in mijn opinie, maar da's dus opnieuw een andere discussie.

Kort gezegd: je hebt gelijk dat zeker niet enkel HLN zich bezondigt aan onnozele clickbaiting. Andere mediakanalen doen dat ook, en sommige politici zeker ook. Dat heb ik ook nooit ontkend.

Ze zijn er al mee bezig hoor. Mijn grootouders krijgen maandag hun boostershot bijvoorbeeld. Of dat echt veel en veel sneller kan, dat weet ik zo nog niet (zie ook de reply van @the_fox boven mij). Ik zeg het maar omdat men wel degelijk al bezig is met boostershots, maar daar wordt weinig tamtam rond gemaakt dus het is gemakkelijk om dat te missen.

Omdat de resultaten in de VS en Israël aantonen dat het veel beter is?

Voor jou misschien niet, maar de horeca is opnieuw open, fitness ook, cinema-zalen...

Omdat de resultaten in de VS en Israël aantonen dat het veel bet

Dus jij gaat ook geen veiligheidsgordel dragen omdat anderen die ook niet dragen? Ik kijk naar mezelf, en probeer aan de juiste kant van de natuurlijke selectie te staan.

Als we ons niet bijkomend vaccineren nog veel.
"De resultaten" toonden ook aan dat dubbele vaccinatie voor voldoende bescherming zou zorgen.

"De resultaten" toonden ook aan dat dubbele vaccinatie voor voldoende bescherming zou zorgen.
Wat ook absoluut het geval was voor de toenmalige covid19-varianten. Maar niet voor de delta-variant. Is dat nu zo moeilijk om dat te begrijpen?
En men had op dat ogenblik natuurlijk ook geen zicht hoe lang die bescherming zou blijven, daar heeft men nu dus wel een antwoord op.
Als je dan toch houdt van resultaten, de resultaten geven aan dat een derde prik het aantal anti-lichamen nog verder verhoogt, en dus een veel betere bescherming biedt tegen besmetting.
En nog een ander resultaat: het aantal doden door covid is ondertussen zeer laag, dankzij die vaccinatie. Het probleem blijft de hoge ziekenhuisbezetting.

Nee maar ze nemen wel extra ziekenhuisbedden in die zouden kunnen voorkomen worden. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat andere zorg in het gedrang komt, tot extra belasting van de zorg en tot extra maatregelen waar heel de maatschappij onder gebukt gaat.
Mss ook alcohol verbieden in gans België? Gaan we ook direct een pak meer bedden vrij hebben

Slecht beargumenteerd en misinformatie - zie posts hierna voor verduidelijking.
Politici zitten nog steeds in hun lockdown en pasjes-tunnel en zullen de komende dagen de bevolking wel weer van een aantal vrijheiden gaan beroven.

Ondertussen zie je dat vaccinaties weinig helpen tegen besmettelijkheid en door het pasjes systeem (waardoor gevaccineerden zich veilig wanen) zelfs extra besmettingen opleveren.

UC8teA9.png

Politici zitten nog steeds in hun lockdown en pasjes-tunnel en zullen de komende dagen de bevolking wel weer van een aantal vrijheiden gaan beroven.

Ondertussen zie je dat vaccinaties weinig helpen tegen besmettelijkheid en door het pasjes systeem (waardoor gevaccineerden zich veilig wanen) zelfs extra besmettingen opleveren.
Haha, hier mag je wel wat extra uitleg bij geven, hoor.

Waar zie je daarbij dat vaccinaties weinig helpen tegen besmettelijkheid, en zelfs extra besmettingen opleveren? Want die discussie is al een paar keer voorbijgekomen, maar dat gaat eigenlijk helemaal niet op. En àls het zou opgaan, dan geeft het nog niks aan over het nut van vaccinaties:

1. Het gaat helemaal niet op. Het is te zeggen, vaccinaties helpen wel degelijk tegen besmettelijkheid. Jij stelt "weinig" gelijk aan "niets", en noemt het zelfs een factor in extra besmettingen. Dat klopt puur pragmatisch gezien niet: Als 100% zou gevaccineerd zijn, zou het aantal besmettingen niet stijgen. Of anders gezegd: Je wordt niet besmettelijker door je vaccinatie. Je wordt besmettelijker door je gedrag. En gevaccineerde mensen mogen zich "besmettelijker" gedragen (in groep, zonder mondmasker...).

Maar vaccinaties helpen aardig wat tegen besmettelijkheid, afhankelijk van over welke variant het gaat. Maar het belangrijkste is: Het vaccin helpt wel degelijk stevig tegen besmet worden. Dus als je kijkt naar 1 besmette, gevaccineerde mens, klopt het misschien. Die is waarschijnlijk iets minder besmettelijk tot even besmettelijk als 1 besmette, ongevaccineerde mens. Maar de kans om besmet te worden als gevaccineerde is al veel kleiner, dus da's in de praktijk geen eerlijke vergelijking.

Je moet naar een groep kijken. Een groep gevaccineerde mensen is maar 30% zo vatbaar voor het virus als de ongevaccineerde. Dus logischerwijs gaan die ook minder het virus verspreiden dan een groep gevaccineerde mensen, zelfs al zijn de besmette personen even besmettelijk (wat ze waarschijnlijk niet zijn). Dus hoe leidt jij het tegenovergestelde af uit die grafiek?

2. Het geeft niks aan over het nut van vaccinaties. Zelfs als bovenstaande niet zou kloppen (het klopt wel, volgens alles wat ik lees en hoor), dan zegt je conclusie nog niks over het nut van vaccinaties. Want als die besmette, gevaccineerde persoon een andere gevaccineerde persoon besmet, ligt er waarschijnlijk niemand in het ziekenhuis. En anders wel. Dus het nut van vaccins ga je niet opzijschuiven met bovenstaande grafiek, of zie jij dat anders?

Dan moet je eerst "voldoende" definiëren. En ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij heeft er altijd een geldigheid gestaan op dat vaccin. En dat is ook altijd zo meegedeeld.

Je moet naar een groep kijken. Een groep gevaccineerde mensen is maar 30% zo vatbaar voor het virus als de ongevaccineerde. Dus logischerwijs gaan die ook minder het virus verspreiden dan een groep gevaccineerde mensen, zelfs al zijn de besmette personen even besmettelijk (wat ze waarschijnlijk niet zijn)....
Er is gevacccineerden beloofd door politici dat ze meer vrijheden zouden krijgen. Die groep vertoont dus idd ander gedrag. Dat andere gedrag leidt er toe dat de besmetttelijkheid en de R waarde van een gevaccineerde veel hoger is dan die van een ongevaccineerde. Het heet ook "safe" ticket. Dat laat de burger zich geen twee keer zeggen.

Verder is het ook nog zo dat de gevaccineerde in geval van besmetting minder symptomen heeft dan een ongevaccineerde, dus is de kans veel groter dat hij niet thuis blijft.

Dat het CST besmettingen niet uitsluit, dat is uiteraard een feit.
Maar het is niet dat het CST voor méér besmettingen zorgt he, dat is imo toch wel een foute uitspraak.
Het is gewoon de heropening van bepaalde sectoren (zoals evenementen) die voor extra besmettingen zorgt. Dat er in die sectoren met het CST gewerkt wordt dat klopt uiteraard, maar het is dan niet door het CST dat er besmettingen zijn.
Als ge het CST terug zou afschaffen maar horeca en evenementen nog steeds op dezelfde manier laat doorgaan als nu, gaan uw besmettingen heus niet dalen hoor ;)

Er is gevacccineerden beloofd door politici dat ze meer vrijheden zouden krijgen.
Dat is ook zo.
Die groep vertoont dus idd ander gedrag. Dat andere gedrag leidt er toe dat de besmetttelijkheid en de R waarde van een gevaccineerde veel hoger is dan die van een ongevaccineerde. Het heet ook "safe" ticket. Dat laat de burger zich geen twee keer zeggen.

Verder is het ook nog zo dat de gevaccineerde in geval van besmetting minder symptomen heeft dan een ongevaccineerde, dus is de kans veel groter dat hij niet thuis blijft.
Dus je pleit voor volledige lockdowns?
Deze keuzes zijn gemaakt zodat er zoveel mogelijk open kan blijven, lijkt me toch een hele goede afweging?

Er is gevacccineerden beloofd door politici dat ze meer vrijheden zouden krijgen. Die groep vertoont dus idd ander gedrag. Dat andere gedrag leidt er toe dat de besmetttelijkheid en de R waarde van een gevaccineerde veel hoger is dan die van een ongevaccineerde. Het heet ook "safe" ticket. Dat laat de burger zich geen twee keer zeggen.

Oké, dus puntje één is zoals ik zei: De extra besmettingen komen door hun gedrag. Dus je grafiek geeft niet aan dat het vaccin weinig helpt tegen de besmettelijkheid. Om die claim hard te maken, moet je nog altijd met bewijzen komen. Wat niet gaat lukken.

Dan, de extra besmettingen komen door het gedrag. Dat andere gedrag bij covidsafe-evenementen is dus onder gevaccineerden. Die, zoals je zegt, vaak minder/geen symptomen hebben. Dan is het probleem op zich ook beperkt in het "pasjessysteem", maar gaat het om het gedrag daarbuiten. Want binnen het pasjessysteem mag je besmetten, hè.

En nu zijn we toch zeker niet juist aanbeland bij de maatregelen die ze waarschijnlijk gaan treffen: Het gedrag buiten het pasjessysteem een beetje aanpassen/herzien, om de ketting van problematische besmettingen op een paar plaatsen door te knippen, zodat het daar niet al te veel verder gaat. Geheel binnen jouw logica. Blijkt dat je er toch achter staat ;)

En puntje twee laat je zo. Terwijl het nochtans belangrijk is. Je geeft een paar indirecte problemen aan bij het vaccin, en insinueert daarbij dat we niet moeten inzetten op vaccins en trekt het nut in twijfel. Maar de uitsproken en directe voordelen, daar zeg je niks over.

De vraag is natuurlijk in welke mate een niet-gevaccineerde (die dus sowieso al kritischer tov heel het covid-verhaal en alles daar rond staat) zich verantwoordelijker zou gaan gedragen? Er zullen wel uitzonderingen zijn, maar ik zie de gemiddelde niet-gevaccineerde heus niet denken van "oei oei oei, ik ben niet gevaccineerd, ik ga toch maar braaf thuis blijven en met zo weinig mogelijk mensen afspreken, en buitenshuis altijd m'n mondmasker dragen en afstand houden want ik zou echt niet willen dat ik andere mensen besmet of zelf besmet geraak!"

Een niet-gevaccineerde mag dan wel niet binnen in de horeca of evenementen (tenzij hij een negatieve test heeft uiteraard), maar dat wil niet zeggen dat hij daarbuiten amper contacten heeft he. En bij die weinige contacten die hij wel heeft zal hij nu ook niet zo consequent regels als mondmasker en afstand houden gaat opvolgen hoor, daar ben ik vrij zeker van.

Idem voor het thuisblijven. Gaat iemand die het allemaal maar overroepen vindt, thuis blijven omdat hij symptomen heeft?

immuun voor hoelang ? Tegen volgende winter is het weer prijs .
Daar zijn nog geen cijfers over, en misschien wel. Is het dan zo verschrikkelijk dat je weer een spuitje zou moeten gaan halen? Maar misschien ook niet, hè. Misschien zakt de immuniteit niet, zoals bij de hepatitisspuiten. Misschien is er tegen dan een neusspray, of een geneesmiddel, allemaal zaken waar ze aan werken. En misschien moet je een spuitje halen als voor de griep.

@Wilcao: behalve bijvoorbeeld de bejaarden die al een tweede spuit hebben gehad, maar ondertussen vatbaarder zijn en hun gevaccineerde, besmette familie ontmoeten.

@Wilcao: behalve bijvoorbeeld de bejaarden die al een tweede spuit hebben gehad, maar ondertussen vatbaarder zijn en hun gevaccineerde, besmette familie ontmoeten.
Dat klopt, maar ik verwacht dat probleem spoedig opgelost. Uiteindelijk gaat het nu over ziekenhuizen die weer vol lopen en met (onrealistisch ik weet het) een 100% gevaccineerde bevolking zou dat waarschijnlijk niet het geval zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan