Ben ik nu te rationeel als ik niet begrijp waarom er zoveel te doen is om die 3de prik? Wat is er anders dan die eerste 2? En vooral, je neemt die prik toch omdat het bijdraagt in het oplossen van de situatie en niet als onderhandeling van "ik heb er 2 gehad en dat moet maar genoeg zijn omdat ze dat eerst zeiden".
Ik denk ook dat veel mensen* gewoon moeilijk kunnen vatten dat zulke zaken fundamenteel onvoorspelbaar en oneerlijk zijn. Het gegeven dat een virus/natuurfenomeen/... het leven zo ingrijpend kan veranderen, zonder dat daar dan onmiddelijk een pasklare oplossing voor is, is een relatief nieuw gegeven voor de overgrote meerderheid van de personen die vandaag de dag op de wereld (enfin, toch in de Westerse wereld) rondlopen en dat is voor bepaalde mensen (alle soorten: ik zeg niet dat die mensen dom zijn of whatever) moeilijk om mee om te gaan.
Zie ook de vele commentaren enkele maanden terug in het genre van '
het is genoeg geweest,' '
we hebben lang genoeg afgezien,' en commentaren nu nog steeds in het genre van '
viroloog X zat daar aan het begin van de pandemie volledig fout dus hij weet niet wat hij zegt' (terwijl de wetenschap, en wat we weten over dit virus, gewoon constant in beweging is).
Als er dan, en dat werd toch zeker in de populaire pers zo voorgesteld, wordt gezegd dat er dankzij twee spuitjes eindelijk vrijheid komt en dat het dan 'gedaan is' en je begint nu te lezen dat men in Nederland opnieuw een (light) lockdown voorstelt en dat je dan weer eens een spuitje moet nemen dan kan ik me wel voorstellen dat er mensen beginnen denken '
het is toch allemaal volledig nutteloos' en misschien bij uitbreiding '
ze hebben gelogen met hun gelul over die eerste twee spuiten, waarom zou ik ze nu geloven?'
Ook niet vergeten dat de concentratie aan kennis/'het op de hoogte zijn' in deze thread veel hoger is dan in de gemiddelde bevolking. Dat maakt ons niet beter of slimmer hier in deze thread (ik moet opletten dat wat ik zeg niet te arrogant of hoogdravend overkomt), dat is gewoon omdat we ons hier bovengemiddeld interesseren in de hele hetze. De gemiddelde persoon in de straat is misschien wel op de hoogte van de cijfers, maar veel verder gaat dat allemaal niet.
Vandaar ook dat ik echt kan steigeren van hoe bepaalde mediakanalen heel deze crisis in beeld brengen, en van hoe sommige politici er nog altijd een politiek spelletje van proberen te maken. Public opinion is enorm belangrijk in zaken als deze, en door bijvoorbeeld die flip-flop berichtgeving (week 1 gaat het van '
we gaan er allemaal aan', week 2 '
het rijk der vrijheid!', week 3 '
oei nee allemaal dood', ...) of te vroeg woorden als 'rijk der vrijheid' te beginnen gebruiken schiet je jezelf in de voet, want zo kweek je inderdaad hoe langer hoe meer mensen die beginnen denken 'foert' omwille van bijvoorbeeld de redenen hierboven.
* Daarom niet hier, ik vind dat 'de standaard' hier best hoog ligt, ook bij regulars met wie ik het niet eens ben. Ik zeg het maar voor alle duidelijkheid.