Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
We gaan weer naar de situatie dat er overal in de EU andere regels zijn. Berlijn heeft gisterenavond ook beslist om de 2G regel in te voeren voor horeca e.d..
In Nederland ligt het ook op tafel, gecombineerd met een advies voor ervoor zelfs nog een 2weken durende "lockdown-light":

In Nederland ligt het ook op tafel, gecombineerd met een advies voor ervoor zelfs nog een 2weken durende "lockdown-light":

81086RvW+cL._SS500_.jpg

De ✨lockdowns✨, terug van nooit weggeweest

Ik ben die zever moe eerlijk gezegd. Als er nu nog lockdowns komen zet ik mij een paar weken depressief deze winter. Een mens is niet gemaakt om alleen nog maar te gaan werken, ik ben geen slaaf hé.

In een gesprek met Radio 1 zegt Dirk Ramaekers dat je CST vervalt 12 maanden na de 2e prik, vroeger was er sprake van om dat te verlengen.

Nu moet je de 3e prik halen om terug een geldig CST te hebben.

Het is nog niet geweten wanneer die checks helemaal gaan vervallen maar al zeker tot eind januari (3 maanden epidemische noodtoestand). Zoals alles hangt het af van de toestand op dat moment, het kan zijn dat ze in maart toch beslissen om alle 2 van 3 benodigde prikken een rood schermpje te geven.

Zoals ik vreesde, dus.
Vandaar mijn andere bedenkingen: wat is de volgende vereiste, na de 3e prik, om een groen schermpje te krijgen?

Ik vind het akelig. En we zijn in Vlaanderen al heel goed mee qua vaccinatiegraad, dus ik stel me toch de vraag of de voordelen van zo'n covid safe pass (de, minder dan 10%, niet-gevaccineerden controleren of aanzetten tot vaccinatie) wel opwegen tegen de nadelen (buitensporige maatschappelijke controle).

edit: en ik ben niet de enige blijkbaar

Laatst bewerkt:
Ben ik nu te rationeel als ik niet begrijp waarom er zoveel te doen is om die 3de prik? Wat is er anders dan die eerste 2? En vooral, je neemt die prik toch omdat het bijdraagt in het oplossen van de situatie en niet als onderhandeling van "ik heb er 2 gehad en dat moet maar genoeg zijn omdat ze dat eerst zeiden".

Ben ik nu te rationeel als ik niet begrijp waarom er zoveel te doen is om die 3de prik? Wat is er anders dan die eerste 2? En vooral, je neemt die prik toch omdat het bijdraagt in het oplossen van de situatie en niet als onderhandeling van "ik heb er 2 gehad en dat moet maar genoeg zijn omdat ze dat eerst zeiden".
Veel van die reacties zijn in mijn ogen niet rationeel. Het is niet of het was ooit 100% zeker dat twee vaccins voor eeuwig bescherming zouden bieden. Ja, dat simpel verhaaltje werd gretig aangenomen en verspreid, maar moet je dan kwaad zijn als de vereenvoudiging van de realiteit niet klopt? Dat zou dan het bewijs moeten zijn van een of ander complot, want uiteraard is de overheid dolblij dat ze dit nu ook moeten organiseren.

En nog meer omdat een volledige vaccinatie cyclus bij veel andere ziektes zelfs meer is dan 3 prikken. Waarom dat nu een groot probleem is, is mij echt een raadsel.

Maar veel mensen doen gewoon moeilijk om moeilijk te doen en omdat ze al jaren geen echt probleem gehad hebben.

Ik snap daar ook niets van. Was toch al duidelijk bij de eerste prik dat er mogelijk een derde (of vierde of ...) ging nodig zijn, onder andere wegens de mutaties van het virus. Mensen die hier nu tegen in opstand komen, zijn mensen die een eigen narratief hebben gecreëerd lijkt me.

Goh ik denk dat een deel ook te maken heeft met het feit dat de vaccinaties als rijk naar de vrijheid gezien werden.

Als dan blijkt dat er toch, ondanks erg hoge vaccinatiegraad, toch nog maatregelen komen én een extra prik dan kan ik verstaan dat veel mensen voelen alsof dat het maar "blijft duren".

Je kan dat de regering/virologen etc... ook niet echt kwalijk nemen omdat we niet wisten/konden weten dat de bescherming zo snel af zou nemen zeker bij een J&J.

Maar het is wat het is, I guess...
Als ge dan nu titels ziet dat de situatie te vergelijken is met april, dus voor vaccinatie, dan snap ik dat een deel mensen (te snel) tot conclusies springen.
Het zal alleszins de vrijwillige bereidheid tot derde prik niet ten goede komen.

Ik denk ook dat veel mensen* gewoon moeilijk kunnen vatten dat zulke zaken fundamenteel onvoorspelbaar en oneerlijk zijn. Het gegeven dat een virus/natuurfenomeen/... het leven zo ingrijpend kan veranderen, zonder dat daar dan onmiddelijk een pasklare oplossing voor is, is een relatief nieuw gegeven voor de overgrote meerderheid van de personen die vandaag de dag op de wereld (enfin, toch in de Westerse wereld) rondlopen en dat is voor bepaalde mensen (alle soorten: ik zeg niet dat die mensen dom zijn of whatever) moeilijk om mee om te gaan.

Zie ook de vele commentaren enkele maanden terug in het genre van 'het is genoeg geweest,' 'we hebben lang genoeg afgezien,' en commentaren nu nog steeds in het genre van 'viroloog X zat daar aan het begin van de pandemie volledig fout dus hij weet niet wat hij zegt' (terwijl de wetenschap, en wat we weten over dit virus, gewoon constant in beweging is).

Als er dan, en dat werd toch zeker in de populaire pers zo voorgesteld, wordt gezegd dat er dankzij twee spuitjes eindelijk vrijheid komt en dat het dan 'gedaan is' en je begint nu te lezen dat men in Nederland opnieuw een (light) lockdown voorstelt en dat je dan weer eens een spuitje moet nemen dan kan ik me wel voorstellen dat er mensen beginnen denken 'het is toch allemaal volledig nutteloos' en misschien bij uitbreiding 'ze hebben gelogen met hun gelul over die eerste twee spuiten, waarom zou ik ze nu geloven?'

Ook niet vergeten dat de concentratie aan kennis/'het op de hoogte zijn' in deze thread veel hoger is dan in de gemiddelde bevolking. Dat maakt ons niet beter of slimmer hier in deze thread (ik moet opletten dat wat ik zeg niet te arrogant of hoogdravend overkomt), dat is gewoon omdat we ons hier bovengemiddeld interesseren in de hele hetze. De gemiddelde persoon in de straat is misschien wel op de hoogte van de cijfers, maar veel verder gaat dat allemaal niet.

Vandaar ook dat ik echt kan steigeren van hoe bepaalde mediakanalen heel deze crisis in beeld brengen, en van hoe sommige politici er nog altijd een politiek spelletje van proberen te maken. Public opinion is enorm belangrijk in zaken als deze, en door bijvoorbeeld die flip-flop berichtgeving (week 1 gaat het van 'we gaan er allemaal aan', week 2 'het rijk der vrijheid!', week 3 'oei nee allemaal dood', ...) of te vroeg woorden als 'rijk der vrijheid' te beginnen gebruiken schiet je jezelf in de voet, want zo kweek je inderdaad hoe langer hoe meer mensen die beginnen denken 'foert' omwille van bijvoorbeeld de redenen hierboven.

* Daarom niet hier, ik vind dat 'de standaard' hier best hoog ligt, ook bij regulars met wie ik het niet eens ben. Ik zeg het maar voor alle duidelijkheid.

Laatst bewerkt:
Goh ik denk dat een deel ook te maken heeft met het feit dat de vaccinaties als rijk naar de vrijheid gezien werden.
Maar dat is het nu toch ook. Of welke vrijheden missen mensen dan? Zo goed als alles mag.

Mensen vergeten ook snel hoe het er aan toe ging bij het begin van de corona crisis. Winkels dicht, scholen dicht, Max 1-2 personen ontmoeten, WCZ gesloten, cultuursector dicht, etc.

Dus ja, we zitten nu in het rijk der vrijheid vergeleken met toen.

En nog meer omdat een volledige vaccinatie cyclus bij veel andere ziektes zelfs meer is dan 3 prikken. Waarom dat nu een groot probleem is, is mij echt een raadsel.
Laat ons even serieus zijn: denk je nu echt dat dit parate kennis is bij diegene die erover klagen?

Naar mijn observatie zijn het ook vooral mensen die hun mening en de meningen van gelijkgezinden meer waarde toekennen dan feiten...

Ja, en nu is duidelijk (iets wat voordien onmogelijk te voorzien was) dat de vaccinatie niet volledig is voor langdurige bescherming na het eerder aantal voorziene prikken. Iets wat sinds het begin van de vaccinatiecampagne duidelijk gemaakt is maar waar mensen natuurlijk niet naar luisterden omdat ze dachten vaccin = vrijheid. Dat probleem had je zelfs al met 1e en 2e prik van vaccins die 2 dosissen nodig hadden... Dan dachten veel mensen ook dat ze de dag na de 1e prik al volledig beschermd zouden zijn...

Dit zijn allemaal artikels/statements uit de eerste helft van dit jaar:

En zelfs in België:

Maar dat is het nu toch ook. Of welke vrijheden missen mensen dan? Zo goed als alles mag.

Mensen vergeten ook snel hoe het er aan toe ging bij het begin van de corona crisis. Winkels dicht, scholen dicht, Max 1-2 personen ontmoeten, WCZ gesloten, cultuursector dicht, etc.

Dus ja, we zitten nu in het rijk der vrijheid vergeleken met toen.

Goh ja, het is eerder het gevoel dat het nog niet voorbij is. Maskers komen terug, extra vaccinatie,...
Dus ja, ik versta wel dat sommige mensen dat zo aanvoelen.

Je moet niet naar een volledige lockdown terugkeren omdat gevoel te creëren.

Ik had een PLF ingevuld omdat we normaal 4 dagen naar Londen gingen, maar we zijn uiteindelijk niet geweest. Heb de PLF niet geannuleerd en nu krijg ik natuurlijk bericht dat ik in quarantaine moet en PCR test moet laten doen.

Moet ik nu ergens melden dat ik toch niet in het buitenland geweest ben?

Dat is geen gevoel, dat is de realiteit. En niet enkel in België maar zo goed als wereldwijd. Dus misschien goed dat mensen het ook beginnen beseffen...
Ja maar dat moet je tegen de mensen in deze thread niet zeggen, daar gaan de vorige berichten net over. Dat de gemiddelde 'man in de straat' zich niet erg bezig houdt met zelf opzoeken en research doen en dus hevig kan gestuurd worden door berichtgeving van (populaire) media, bepaalde politici, en de eigen kring.

Het is daar waar het hier toch ook dikwijls fout gaat in dit land (en andere landen) vind ik. Ik merk toch ook wel echt dat HLN, het Nieuwsblad, en al die zaken een yo-yo beeld ophangen, met heel vaak zeer 'definitieve' koppen als 'het rijk der vrijheid is daar' en 'situatie nog slechter dan vorig jaar in maand X' enzovoorts. Dat zorgt er voor dat mensen die enkel daar op voort gaan (en zo zijn er erg veel) na verloop van tijd beginnen denken 'het zal wel allemaal zijn.'

Ja, genuanceerde info is voorhanden (op die voorgenoemde sites soms zelfs ook, hetzij vaak achter een paywall) maar de gemiddelde mens die gewoon zijn leven wilt leven met zo weinig mogelijk COVID inmenging gaat dat allemaal niet uit zichzelf opzoeken.

Zinnen als 'het rijk der vrijheid werd beloofd en nu is het weer om zeep' komen tegenwoordig erg vaak terug, dus het is zeker zo dat veel mensen een beetje teleurgesteld zijn. Moet je dan zeggen 'ze hadden maar beter hun research moeten doen'? Misschien wel, maar ik vind ook dat de verantwoordelijkheid deels bij 'the messengers' zit.

@RidderBauknecht ; ik zou HLN enzo niet alleen aanduiden als het gaat over zwaarwichtige koppen.
Onze politici hebben dat ook gedaan, het rijk van de vrijheid zijn hun woorden, die de media gewoon overgenomen heeft.
Het was ook Bart Somers en niet HLN die zo een spandoek had laten hangen aan de ingang van vaccinatiecentrum.
En los daarvan, ik merk dat veel artikels gewoon hetzelfde zijn in de standaard, de morgen, hln,.. maar HLN is steeds de schuldige?

Ook niet vergeten dat vrijwel iedereen hoopte om via vaccinatie groepsimmuniteit te bekomen.
Wat dus ook niet gebeurd is, wegens veel besmettelijkere variant(en).

Los daarvan zijn de IC cijfers uiteraard frappant op gebied van vaccinatie (overwegend niet-gevaccineerden op IC). Dus hebben mensen (inclusief ik) er weinig begrip voor indien er opnieuw strengere maatregelen zouden komen op basis van IC cijfers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan