Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie spreekt er over verplichten?
De poster waar ik op reageerde. Of enfin, hij alludeert er toch naar met deze zin:

In tijden van oorlog kunnen mensen ook opgeroepen worden om voor hun land te gaan vechten.
Zo vermoeiend zeg, die ervaringsdeskundigen die zeggen dat er wel iets ondernomen had kunnen worden. Maar het zijn de mensen die een andere aanpak voorstellen die lange termijn kan renderen die natuurlijk weer gewoon professionele klagers zijn. En bij de volgende golf zal het wel weer hetzelfde verhaaltje zijn dat het onmogelijk is om capacitieit op te schalen.
Dan heb je mij toch verkeerd begrepen. Ik zeg helemaal niet dat er niet moet en kan nagedacht worden over de opschaling van bijvoorbeeld IC capaciteit (ik heb dat een tijd geleden nog verduidelijkt in een andere post toen het weer maar eens over dit onderwerp ging) en wanneer experts daar over nadenken of dat in de toekomst nodig is, dan is dat iets anders dan iemand die hier weer maar eens komt verkondigen 'we moeten gewoon meer capaciteit maken'.

Voorts is dit land 6de in de wereld op vlak van IC bedden per 100000 inwoners, de UK slechts 28ste. Wij hebben (of hadden, want de UK heeft dat inderdaad uitgebreid) meer dan dubbel zoveel IC bedden per 10000 inwoners dan de UK. De situatie was dus denkelijk veel acuter op dat vlak ginder, en die expert heeft het dan in jouw artikel over die capaciteit uitbreiden in Nederland, die er dus even slecht voor stonden als de UK op dat vlak.

Voorts staat er in dat interview wel nogal veel 'geloof me maar' gedoen als 'probeer het werk aantrekkelijker te maken,' en 'het werk als IC verpleegkundige is heel leuk en goed betaald,' en 'zorg dat je als leidinggevende precies weet wat het probleem is, daar kan je wat aan doen.' Nu niet bepaald specifieke, oplossingsgerichte adviezen om meer mensen naar die opleiding te trekken.

Dat heeft dan nog niks te maken met het feit dat het kan, in theorie, om de IC capaciteit op te schalen. Het is nog maar de vraag hoeveel nut dat hier heeft (wat doe je met al dat extra materiaal en personeel, als je ze al kan vinden, na de pandemie bijvoorbeeld?) en of we niet beter inzetten op andere zaken zoals vaccinatie, boostershots, en andere zaken om deze golf en volgende golven door te komen. Of het uitbreiden van de IC daar deel van moet zijn, daar kan zeker een discussie over gevoerd worden, maar dan wel liefst niet op zo'n 'drop in statement' manier met van die termen als 'opgeroepen worden' en weet ik veel.

Verpleegkunde is al veel langer een knelpuntberoep. Het probleem zit 'em vooral dat verpleegkunde qua verloning en werkdruk weinig interessant is, en nog altijd een stigma heeft dat het een job voor vrouwen (en de occasionele gay) is.
Met infrastructuur heeft het niks te maken, maar zoals vaker met centjes. Niemand gaat zich kapotwerken met onregelmatige uren/nachten en een hoop shit voor een peulschil.
Verpleegkunde valt nog mee als verloning op zich, maar de posten met onregelmatige uren zijn natuurlijk de dooddoener. Maar de infrastructuur voor een IC bed, en al dat materiaal, lijkt me ook wel deel van het probleem hoor.

Niet het eerste, noch het tweede, maar het derde vaccin zal echt een verschil maken!
Terloops nog even laten weten dat een derde vaccin samen met de huidige maatregelen de situatie zal temperen. Als ik het goed begrijp zouden we na dat derde vaccin dus nog mondmaskers moeten dragen en overal het CST tonen? 😂

Ik begin serieus het gevoel te krijgen dat ze met mijn kl*ten aan het spelen zijn.
wees blij dat er iemand wil mee spelen :unsure:

Ik spreek niet over het begin van de pandemie, wel over vandaag, 20 maanden na het begin. Dat is een lange tijd waarin veel kon ondernomen worden.
Ok, geef dan eens voorbeelden wat het VK in die tijd gedaan heeft dat wij ook kunnen doen. Want daar moesten we toch een voorbeeld aan nemen want volgens u is het hun wel gelukt om de capaciteit op te krikken...
Het kost tijd om een verpleegkundige op te leiden, maar dat is natuurlijk ook een makkelijke uitleg die niet alles dekt. In de UK zijn ze er bijvoorbeeld wel in geslaagd hun capaciteit significant op te krikken.

Klote he.

Zitten ze mee te vragen voor weekendjes al vrij weldra.

Maar de cijfers exploderen wel goed.

Nu ben ik helemaal een eeuwige twijfelaar :(

Binnen 3 weken zal het echt niet beter zijn zekers zucht.

Verpleegkunde valt nog mee als verloning op zich, maar de posten met onregelmatige uren zijn natuurlijk de dooddoener. Maar de infrastructuur voor een IC bed, en al dat materiaal, lijkt me ook wel deel van het probleem hoor.

Tgoh, ik heb een vriendin die verpleegkundige is in het UZA en die haar loon is toch echt niet wauw (met moeite 2000/.100€) als je ziet hoeveel nachten en weekends dat die moet kloppen. Een afgestudeerde handelsingenieur met een 'rustig' jobke heeft al makkelijk een hoger startersloon (terwijl wij maar 1 jaartje langer moeten studeren).
En over zorgkundigen zullen we maar zwijgen, want dat is helemaal om te bleiten.

Het beroep is gewoonweg niet interessant als je geen sprookjespassie hebt voor verpleegkunde.

Tgoh, ik heb een vriendin die verpleegkundige is in het UZA en die haar loon is toch echt niet wauw (met moeite 2000/.100€) als je ziet hoeveel nachten en weekends dat die moet kloppen. Een afgestudeerde handelsingenieur met een 'rustig' jobke heeft al makkelijk een hoger startersloon (terwijl wij maar 1 jaartje langer moeten studeren).
En over zorgkundigen zullen we maar zwijgen, want dat is helemaal om te bleiten.
Je moet rekenen op uw 40ste een 4000 euro bruto. Bachelor dan.

Niet slecht.
Maar voor al die nachten en weekends en het harde labeur... nee.

---

20 jaar3.931,79

Je moet rekenen op uw 40ste een 4000 euro bruto. Bachelor dan.

Niet slecht.
Maar voor al die nachten en weekends en het harde labeur... nee.

---

20 jaar3.931,79
Voor die nachten en weekends krijgen ze wel extra premies he (staat er ook in)

Toeslag avonddienst: 20%
Toeslag zaterdag dagdienst: 26%
Toeslag gewone nachtdienst: 35%
Toeslag onderbroken dienst: 50%
Toeslag zondag nachtdienst: 56%
Toeslag zondag dagdienst: 56%

In Brazilië is momenteel 0,29% van de bevolking overleden aan Covid, in België is dat 0,23%. Dat is een verschil van 6900 doden voor België. En dat is dan een afweging die we moeten maken. Waren de maatregelen het waard om die 6900 coronadoden te voorkomen (om nu gewoon de vergelijking met Brazilië verder te maken)?
Excess doden per 100.000 tot begin oktober 2021:

België: 174
(En zowat 30% van onze doden komt door een fuckup in de rusthuizen in maart 2020.)

Brazilië: 304

Dat is 75% meer. Dus je spreekt over +- 18.000 extra doden moest België het bolsonaro systeem toepassen.
+ brazilië heeft een veel jongere bevolking dus eigenlijk zouden ze veel lager moeten zitten, all else equal.

Ik vind het gewoon spijtig dat van die traditionele 'uplifting' zaken als kerstmarkten etc. beginnen afgelast worden.
Ik ook.
De meeste schattingen geven reeds een piek voor deze golf binnen 2-3 weken.

En kerstmarkten zijn buiten.
Daar gebeuren de besmettingen niet. (Tenzij ervoor of erna op café indoor)

Laatst bewerkt:
Excess doden per 100.000 tot begin oktober 2021:

België: 174
(En zowat 30% van onze doden komt door een fuckup in de rusthuizen in maart 2020.)

Brazilië: 304

Dat is 75% meer. Dus je spreekt over +- 18.000 extra doden moest België het bolsonaro systeem toepassen.
+ brazilië heeft een veel jongere bevolking dus eigenlijk zouden ze veel lager moeten zitten, all else equal.
Interessante cijfers die niet overeenkomen met die van Johns Hopkins University, die Google News aanbieden. Aangezien men daar voorlopig +- 610.000 doden in Brazilië heeft op een bevolking van 212,6 miljoen. Daardoor kom ik voor hen op 286 doden per 100.000.
België zit aan +- 26.000 doden op een bevolking van 11,56 miljoen mensen. Dit geeft 225 doden per 100.000 inwoners.
Dus Brazilië zit dan 27% hoger, wat voor België ongeveer 7000 doden extra betekent.

Verfrissend om te zien dat cijfers afhankelijk van de bron zo verschillend kunnen zijn.

Interessante cijfers die niet overeenkomen met die van Johns Hopkins University, die Google News aanbieden. Aangezien men daar voorlopig +- 610.000 doden in Brazilië heeft op een bevolking van 212,6 miljoen. Daardoor kom ik voor hen op 286 doden per 100.000.
België zit aan +- 26.000 doden op een bevolking van 11,56 miljoen mensen. Dit geeft 225 doden per 100.000 inwoners.
Dus Brazilië zit dan 27% hoger, wat voor België ongeveer 7000 doden extra betekent.

Verfrissend om te zien dat cijfers afhankelijk van de bron zo verschillend kunnen zijn.
Behalve als je gewoon kiest welke bron of cijfers je het beste aanstaat/aanstaan. De juiste reflex is uitzoeken waar het verschil zit.

Dat is enkel voor jou verfrissend omdat je het verschil niet kent tussen 'gerapporteerde' doden en 'excess doden'.

En waarom zou het correcter zijn om te tellen met excess doden ipv gerapporteerde doden? Wat is dan nog het nut van gerapporteerde doden?
Is het terug begin 2020? Kom op zeg.
LMGTFY:

@Renegadexxripxx De reden waarom ik nog voor die derde prik zou gaan, en niet meer voor een vierde, is omwille van een gebrek aan vertrouwen. Ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben. Ik snap dat de situatie evolueert, en men daar voor een deel op moet inspelen. Ik kan nog matig begrip opbrengen voor een boostershot, gezien de sneller dan verwachte opmars van varianten. Als men nu echter beweert dat een derde prik de bescherming zal bieden die nodig is om het leven weer zijn normale gang te laten gaan, en daar achteraf opnieuw op terug komt, dan vertrouw ik het inschattingsvermogen van de bewindvoerders niet meer genoeg om hun advies te volgen. Van die andere vaccins weet je op voorhand hoeveel je er van zal moeten krijgen om beschermd te zijn. Dit voelt gewoon aan als experimenteren op grote schaal, en we zien wel hoeveel vaccins we uiteindelijk nodig hebben.

Al maar goed dat wetenschappers vaak terugkomen op eerdere visies en adviezen omdat men constant blijft onderzoeken. Als de wetenschap in het verleden telkens bij een eerste standpunt over iets was gebleven en dat niet meer zou opvolgen en aanpassen indien nodig, dan zou onze geschiedenis en wereld er wel héél vreemd hebben uitgezien.

Al maar goed dat wetenschappers vaak terugkomen op eerdere visies en adviezen omdat men constant blijft onderzoeken. Als de wetenschap in het verleden telkens bij een eerste standpunt over iets was gebleven en dat niet meer zou opvolgen en aanpassen indien nodig, dan zou onze geschiedenis en wereld er wel héél vreemd hebben uitgezien.
Asbest, het wonderproduct

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan