RidderBauknecht
Well-known member
De poster waar ik op reageerde. Of enfin, hij alludeert er toch naar met deze zin:Wie spreekt er over verplichten?
In tijden van oorlog kunnen mensen ook opgeroepen worden om voor hun land te gaan vechten.
Dan heb je mij toch verkeerd begrepen. Ik zeg helemaal niet dat er niet moet en kan nagedacht worden over de opschaling van bijvoorbeeld IC capaciteit (ik heb dat een tijd geleden nog verduidelijkt in een andere post toen het weer maar eens over dit onderwerp ging) en wanneer experts daar over nadenken of dat in de toekomst nodig is, dan is dat iets anders dan iemand die hier weer maar eens komt verkondigen 'we moeten gewoon meer capaciteit maken'.Zo vermoeiend zeg, die ervaringsdeskundigen die zeggen dat er wel iets ondernomen had kunnen worden. Maar het zijn de mensen die een andere aanpak voorstellen die lange termijn kan renderen die natuurlijk weer gewoon professionele klagers zijn. En bij de volgende golf zal het wel weer hetzelfde verhaaltje zijn dat het onmogelijk is om capacitieit op te schalen.
Voorts is dit land 6de in de wereld op vlak van IC bedden per 100000 inwoners, de UK slechts 28ste. Wij hebben (of hadden, want de UK heeft dat inderdaad uitgebreid) meer dan dubbel zoveel IC bedden per 10000 inwoners dan de UK. De situatie was dus denkelijk veel acuter op dat vlak ginder, en die expert heeft het dan in jouw artikel over die capaciteit uitbreiden in Nederland, die er dus even slecht voor stonden als de UK op dat vlak.
Voorts staat er in dat interview wel nogal veel 'geloof me maar' gedoen als 'probeer het werk aantrekkelijker te maken,' en 'het werk als IC verpleegkundige is heel leuk en goed betaald,' en 'zorg dat je als leidinggevende precies weet wat het probleem is, daar kan je wat aan doen.' Nu niet bepaald specifieke, oplossingsgerichte adviezen om meer mensen naar die opleiding te trekken.
Dat heeft dan nog niks te maken met het feit dat het kan, in theorie, om de IC capaciteit op te schalen. Het is nog maar de vraag hoeveel nut dat hier heeft (wat doe je met al dat extra materiaal en personeel, als je ze al kan vinden, na de pandemie bijvoorbeeld?) en of we niet beter inzetten op andere zaken zoals vaccinatie, boostershots, en andere zaken om deze golf en volgende golven door te komen. Of het uitbreiden van de IC daar deel van moet zijn, daar kan zeker een discussie over gevoerd worden, maar dan wel liefst niet op zo'n 'drop in statement' manier met van die termen als 'opgeroepen worden' en weet ik veel.