Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
alles los laten.
Het is nu semi los dus wat is het verschil nog?

En zoals gezegd semi los en toch stijgt aantal patienten nog. Tot hoe ver wil je alles los laten? Effectief tot crash van de zorg?
Het is perfect mogelijk om ouderen iets voorzichtiger te laten handelen en jongeren vrij te laten. We moeten af van dat doembeeld dat mensen niet besmet mogen worden. Natuurlijke immuniteit is de snelste en beste uitweg uit deze Covid-situatie.
 
De eerste minuut van dat filmpje staat al vol met zodanig veel dommigheid, compleet in contrast met alle empirische vaststellingen van het afgelopen jaar, dat ik het gewoon afgezet heb.

Wat een brol zeg.
Niet verwonderlijk als je zelfs al van de PXL ontslagen wordt :biglaugh:
Deze reactie is triest en niet onderbouwd. Ik veronderstel niet dat jij meer studies hebt gelezen en meer kennis van zaken hebt over de materie dan de geïnterviewde, dus hoef je niet laatdunkend te doen. Het zou je net sieren als je ook eens luistert naar argumenten van mensen die anders in deze crisis staan. Uiteindelijk ga ik ervan uit dat we allen hetzelfde doel hebben, namelijk terug naar een normale samenleving evolueren met zo min mogelijk negatieve gevolgen tijdens dat proces.
 
Het is perfect mogelijk om ouderen iets voorzichtiger te laten handelen en jongeren vrij te laten. We moeten af van dat doembeeld dat mensen niet besmet mogen worden. Natuurlijke immuniteit is de snelste en beste uitweg uit deze Covid-situatie
Hoe wil je ouderen beschermen? Weer de rusthuizen sluiten? Wat doe je met hun kinderen en eventuele kleinkinderen? En wat met de zorgkundigen en verpleegsters? Het is allemaal niet zo eenvoudig.

En we moeten juist wel besmettingen voorkomen. Niet om goede cijfers te hebben, maar om pieken te vermijden waardoor de zorg dreigt te crashen en reguliere zorg weer in het water valt. Als covid nu een virus was die gradueel tot meer besmettingen leidt zonder te pieken, was ik het meer met je eens.
En wachten op natuurlijke immuniteit, vind ik onzin. We hebben de middelen om iets te doen of wil je misschien onze immuniteit opkweken zoals na de Spaanse griep? Met miljoenen doden (en toen nog een veel lager aantal medebewoners op deze planeet). Het zal jou oma maar zijn die sterft omdat jij wil wachten op natuurlijke immuniteit…
 
Hoe wil je ouderen beschermen? Weer de rusthuizen sluiten? Wat doe je met hun kinderen en eventuele kleinkinderen? En wat met de zorgkundigen en verpleegsters? Het is allemaal niet zo eenvoudig.

En we moeten juist wel besmettingen voorkomen. Niet om goede cijfers te hebben, maar om pieken te vermijden waardoor de zorg dreigt te crashen en reguliere zorg weer in het water valt. Als covid nu een virus was die gradueel tot meer besmettingen leidt zonder te pieken, was ik het meer met je eens.
En wachten op natuurlijke immuniteit, vind ik onzin. We hebben de middelen om iets te doen of wil je misschien onze immuniteit opkweken zoals na de Spaanse griep? Met miljoenen doden (en toen nog een veel lager aantal medebewoners op deze planeet). Het zal jou oma maar zijn die sterft omdat jij wil wachten op natuurlijke immuniteit…

Welke middelen hebben we nu nog extra ? We hebben al 92% vaccinatie van volwassenen. Het nu nog onderdrukken lost toch niets op ? Of ja, enkel zolang je het blijft onderdrukken.

Is het acceptabel voor jou om het nog maanden/jaren te onderdrukken met constante maatregels doorheen de hele maatschappij, zoals verplichte maskers (voor kinderen zelfs...) ?
 
Welke middelen hebben we nu nog extra ? We hebben al 92% vaccinatie van volwassenen. Het nu nog onderdrukken lost toch niets op ? Of ja, enkel zolang je het blijft onderdrukt.

Is het acceptabel voor jou om het nog maanden/jaren te onderdrukken met maatregels zoals maskers ?
En toch is het nog die kleine minderheid van niet gevaccineerden die de boel onder spanning zetten. En nee ik zeg niet dat het alleen die mensen hun schuld is, maar ze dragen er serieus aan bij.
Met middelen bedoel ik ook onze kennis van de aandoening en epidemiologische inzichten om zo in te grijpen waar mogelijk. Dat houdt inderdaad maatregen zoals cst en mondmaskers in.
Ook een 3de prik zal hieraan bijdragen. Zelf ben ik ook grote voorstander om kinderen te vaccineren, zo haal je enorme verspreiders eruit.

En ja als het om de reguliere zorg te beschermen is, dan wil ik nog maanden of jaren rondlopen met een mondmasker en een cst op mijn gsm.
 
Hoe wil je ouderen beschermen? Weer de rusthuizen sluiten? Wat doe je met hun kinderen en eventuele kleinkinderen? En wat met de zorgkundigen en verpleegsters? Het is allemaal niet zo eenvoudig.

En we moeten juist wel besmettingen voorkomen. Niet om goede cijfers te hebben, maar om pieken te vermijden waardoor de zorg dreigt te crashen en reguliere zorg weer in het water valt. Als covid nu een virus was die gradueel tot meer besmettingen leidt zonder te pieken, was ik het meer met je eens.
En wachten op natuurlijke immuniteit, vind ik onzin. We hebben de middelen om iets te doen of wil je misschien onze immuniteit opkweken zoals na de Spaanse griep? Met miljoenen doden (en toen nog een veel lager aantal medebewoners op deze planeet). Het zal jou oma maar zijn die sterft omdat jij wil wachten op natuurlijke immuniteit…
Waarom zou je rusthuizen sluiten? Geef de ouderen en zwakkeren een boostershot en ze zijn toch weer spectaculair beter beschermd?
Je kan nog altijd daar extra voorzichtigheid inbouwen met ventilatie en afstand houden, indien nodig.

Op welke immuniteit reken jij dan? Ga je eisen dat iedereen zich elk half jaar laat vaccineren? Dat lijkt me eerlijk gezegd weinig efficiënt.
Je zit met een virus waarvan geweten is dat het jongeren eigenlijk niet treft. Waarom zou je besmettingen daar nog steeds willen tegenhouden? Vanwaar die doembeelden van miljoenen doden... Ondertussen is toch meermaals al door feiten aangetoond dat modellen van in 2020 het aantal doden zwaar overschat hebben. Model van Ferguson voorspelde 90.000 doden tegen eind mei 2020 als Zweden niet in lockdown ging. Zweden ging die periode niet in lockdown en kwam uit op 6000 doden eind mei 2020.
 
Deze reactie is triest en niet onderbouwd. Ik veronderstel niet dat jij meer studies hebt gelezen en meer kennis van zaken hebt over de materie dan de geïnterviewde, dus hoef je niet laatdunkend te doen.
Het zou je net sieren als je ook eens luistert naar argumenten van mensen die anders in deze crisis staan. Uiteindelijk ga ik ervan uit dat we allen hetzelfde doel hebben, namelijk terug naar een normale samenleving evolueren met zo min mogelijk negatieve gevolgen tijdens dat proces.
Dat idee van omgekeerde lockdown is hier in de afgelopen 2 jaar al 10 keer gepasseerd en met de grond gelijk gemaakt, dus hoeft er geen 11de keer op ingegaan worden.

Daarbij; https://factcheck.vlaanderen/factch...-zorg-zwaarder-belast-dan-sam-brokken-beweert
 
Waarom zou je rusthuizen sluiten? Geef de ouderen en zwakkeren een boostershot en ze zijn toch weer spectaculair beter beschermd?
Je kan nog altijd daar extra voorzichtigheid inbouwen met ventilatie en afstand houden, indien nodig.

Op welke immuniteit reken jij dan? Ga je eisen dat iedereen zich elk half jaar laat vaccineren? Dat lijkt me eerlijk gezegd weinig efficiënt.
Je zit met een virus waarvan geweten is dat het jongeren eigenlijk niet treft. Waarom zou je besmettingen daar nog steeds willen tegenhouden? Vanwaar die doembeelden van miljoenen doden... Ondertussen is toch meermaals al door feiten aangetoond dat modellen van in 2020 het aantal doden zwaar overschat hebben. Model van Ferguson voorspelde 90.000 doden tegen eind mei 2020 als Zweden niet in lockdown ging. Zweden ging die periode niet in lockdown en kwam uit op 6000 doden eind mei 2020.
Van ouderen is geweten dat het vaccin minder effectief werkt.
En nee het treft de jongeren niet, maar het zijn massieve verspreiders. Tenzij je een muur wilt bouwen tussen de jongeren en ouderen, zal je toch altijd achter de feiten aanlopen.
Het is misschien een stom voorbeeld, maar als je kinderen krijgt laat je je liefst ook vaccineren tegen kinkhoest. Dat is niet voor mama, papa, oma of opa. Dat is om het kind te beschermen. Jongeren moeten zich vaccineren om ouderen te beschermen en om zichzelf te beschermen tegen de kleine kans van hospitalisatie.

Als je wilt weten hoe het uit de hand kan lopen kijk naar Brazilië. Ze zijn er goed mee met hun natuurlijke immuniteit (en massagraven).

En ja de vraag op welke immuniteit ik wel reken. Wel ik hoop op een combinatie van vaccinatie en de natuurlijke evolutie van een virus waarbij de besmetting mss nog toeneemt, maar de morbiditeit en mortaliteit afnemen. Die natuurlijke immuniteit komt er ook bij, maar moeten we niet als excuus gebruiken om alle dammen op te zetten. Hopelijk komen we zo tot een situatie met zo weinig mogelijk doden en de zorg die niet overrompeld wordt.

Voor alle duidelijkheid ik pleit zeker niet voor een lockdown, maar alles openzetten omdat men niet gelooft in vaccinatie en/of dat men de maatregelen beu is, vind ik een serieuze fout.
 
Dat idee van omgekeerde lockdown is hier in de afgelopen 2 jaar al 10 keer gepasseerd en met de grond gelijk gemaakt, dus hoeft er geen 11de keer op ingegaan worden.

Daarbij; https://factcheck.vlaanderen/factch...-zorg-zwaarder-belast-dan-sam-brokken-beweert
Goh, hoewel ik niet (meer) pleit voor een omgekeerde lockdown is de situatie nu, een half jaar geleden, een jaar geleden en anderhalf jaar geleden niet te vergelijken met elkaar. Veranderende omstandigheden kunnen eventueel wel een nieuw licht werpen op bepaalde discussies dus ze bij voorbaat al wegzetten als "afgehandeld" is misschien voorbarig. Zeker als het niet om harde wetenschap gaat maar eerder om maatschappelijke wenselijkheid.

Al is het dan natuurlijk wel aan @Willy_Sommers_fan_account om met nieuwe input te komen.
 
Iedereen doet alsof we in een lockdown zitten.
Het ergste dat we nu moeten doen is een mondmasker opzetten op bepaalde plaatsen en ons CST tonen om horeca of evenement binnen te mogen.
Je bent je er van bewust dat meer en meer burgemeesters op eigen houtje events beginnen te schrappen?
Als dit al voelt als een lockdown voor sommigen dan ga je nooit een virus kunnen bedwingen.
Je bent je er van bewust dat we al bijna 2 jaar bezig zijn, al meerdere lockdowns achter de rug hebben en met een overgrote meerderheid gevaccineerd zijn?
 
Je bent je er van bewust dat meer en meer burgemeesters op eigen houtje events beginnen te schrappen?

Je bent je er van bewust dat we al bijna 2 jaar bezig zijn, al meerdere lockdowns achter de rug hebben en met een overgrote meerderheid gevaccineerd zijn?

Een paar burgemeesters nemen meer maatregelen.

En ja, we zijn al 2 jaar bezig. Ik kan nog op café gaan, ik kan gaan trainen, ik kan naar pretparken gaan en ik kan gaan reizen.

Voelt niet aan als een lockdown voor mij.
 
Deze reactie is triest en niet onderbouwd. Ik veronderstel niet dat jij meer studies hebt gelezen en meer kennis van zaken hebt over de materie dan de geïnterviewde, dus hoef je niet laatdunkend te doen. Het zou je net sieren als je ook eens luistert naar argumenten van mensen die anders in deze crisis staan. Uiteindelijk ga ik ervan uit dat we allen hetzelfde doel hebben, namelijk terug naar een normale samenleving evolueren met zo min mogelijk negatieve gevolgen tijdens dat proces.
Mogen we deze in de toekomst ook gaan gebruiken of is dit enkel een argument dat door tegenstanders gebruikt mag worden?
 
Veel Pfizers aan zorgpersoneel ook hoor van januari tot april 2021. Dat is tussen nu en januari 2022 dus allemaal +9 maand geleden.

Ik zal maar nog eens klagen dat ik niet begrijp waarom de vaccinatiecentra niet sinds eind september al grotendeels terug heropend zijn om volle bak boostershots te geven.
Mogelijks wordt dat binnen enkele maanden verplicht om een groen CST te behouden. Frankrijk nam gisteren een stap in die richting door derde prik verplicht te maken om groen CST te behouden voor 65+.

Maar ik snap ook niet goed waarom men zo blijft lummelen. Die booster prikken voor JNJ zouden pas vanaf half december ingepland worden?
 
Een paar burgemeesters nemen meer maatregelen.

En ja, we zijn al 2 jaar bezig. Ik kan nog op café gaan, ik kan gaan trainen, ik kan naar pretparken gaan en ik kan gaan reizen.

Voelt niet aan als een lockdown voor mij.
Dat is fijn voor jou. Maar zoals @StevenP zegt, zijn er wel steeds meer gemeenten waar evenementen opnieuw geschrapt worden.

Mijns insziens moeten we naar een goed evenwicht gaan tussen het beschermen van de risicogroepen en het vrijlaten van de niet-risicogroepen. Ik weet dat er hier snel wordt geschermd met: Er zijn gigantisch veel risicopatiënten, het is niet haalbaar om deze allemaal te beschermen zonder andere mensen ook zaken te ontzeggen. Als je iedereen boven de 50 een boostershot geeft waarmee je weer tot 95% beschermd zou zijn tegen ernstige ziekteverschijnselen, dan lijkt het probleem al opgelost. Want hoe je het ook draait of keert, onder de 50 kwamen er in verhouding zeer weinig mensen in het ziekenhuis, laat staan op IC. In Nederland zijn daar ook mooie cijfers van beschikbaar. Zo zijn er sinds het begin van de Coronacrisis 161 personen overleden aan corona onder de 50 jaar. In de categorie 50-54 zijn er 163 mensen overleden. Diezelfde verhoudingen zie je in IC ziekenhuisopnames. Het zegt iets over hoe belangrijk leeftijd is in verhouding met hoe hard je getroffen kan worden door Covid.

Kijk het gerust even na op https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

Dus waarom zou je de bevolking onder de 50 jaar nog regels opleggen? Het is niet voor henzelf alleszins. Je kan gezonde, jongere mensen niet blijven lastigvallen met regels (akkoord dat die momenteel ogenschijnlijk beperkt zijn) en angstvoorspellingen, want die regels zorgen voor stress bij mensen. En stress (zeker langdurige stress, waar we ondertussen van kunnen spreken gezien de termijn van deze crisis) is nu toevallig één van de zaken waardoor je immuunsysteem verzwakt wordt. (https://www.uza.be/chronische-stress-niet-onschuldig)
Zo blijven we in een cirkeltje lopen. Ik ben dan ook voorstander van overheidscampagnes waarin benadrukt wordt hoe je je immuniteit kan verhogen door gezond te leven, etc.

Als je wilt weten hoe het uit de hand kan lopen kijk naar Brazilië. Ze zijn er goed mee met hun natuurlijke immuniteit (en massagraven).

En ja de vraag op welke immuniteit ik wel reken. Wel ik hoop op een combinatie van vaccinatie en de natuurlijke evolutie van een virus waarbij de besmetting mss nog toeneemt, maar de morbiditeit en mortaliteit afnemen. Die natuurlijke immuniteit komt er ook bij, maar moeten we niet als excuus gebruiken om alle dammen op te zetten. Hopelijk komen we zo tot een situatie met zo weinig mogelijk doden en de zorg die niet overrompeld wordt.

Voor alle duidelijkheid ik pleit zeker niet voor een lockdown, maar alles openzetten omdat men niet gelooft in vaccinatie en/of dat men de maatregelen beu is, vind ik een serieuze fout.
In Brazilië is momenteel 0,29% van de bevolking overleden aan Covid, in België is dat 0,23%. Dat is een verschil van 6900 doden voor België. En dat is dan een afweging die we moeten maken. Waren de maatregelen het waard om die 6900 coronadoden te voorkomen (om nu gewoon de vergelijking met Brazilië verder te maken)?
Het probleem is dat dit nooit onderzocht werd alvorens maatregelen te installeren. Er sijpelen al enkele gevolgen door, maar ook nu nog wordt dit zelden onderzocht en gestaafd met harde cijfers. Dat is jammer, want alleen nog meer de stijging in cijfers mbt huishoudelijk geweld gaat ook over 1000en mensen.
Hieronder enkele voorbeeldjes van negatieve gevolgen van de coronamaatregelen.

https://www.umcutrecht.nl/nieuws/welke-neveneffecten-hebben-coronamaatregelen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...gt-helft-meer-oproepen-over-huiselijk-geweld/
https://eenvandaag.avrotros.nl/item...coronatijd-de-klachten-nemen-alleen-maar-toe/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/13/eetstoornissen-corona/
 
Mogen we deze in de toekomst ook gaan gebruiken of is dit enkel een argument dat door tegenstanders gebruikt mag worden?
Die mag je absoluut gebruiken op de dag dat ik bvb zeg dat die Steven Gucht toch enkel maar nonsens verkoopt, want het is maar een dierenarts.
Het gaat me namelijk om de denigrerende reactie tov de wetenschapper en niet het feit dat men niet akkoord gaat met wat er gezegd wordt.
Ik probeer steeds met open geest en respectvol te discussiëren, dus interpelleer me gerust als ik tot dat niveau afzak.
 
Die mag je absoluut gebruiken op de dag dat ik bvb zeg dat die Steven Gucht toch enkel maar nonsens verkoopt, want het is maar een dierenarts.
Het gaat me namelijk om de denigrerende reactie tov de wetenschapper en niet het feit dat men niet akkoord gaat met wat er gezegd wordt.
Ik probeer steeds met open geest en respectvol te discussiëren, dus interpelleer me gerust als ik tot dat niveau afzak.
Maar dan mag je ook ingaan op de inhoudelijke reactie die JanusDR daarna wel geeft, en niet doen alsof die niet bestaat.
1. Sam Brokken stelt zijn autoriteit bewust op bijzondere manier voor: Doctorandus is "master" in Nederland, en wordt niet meer gebruikt. In Vlaanderen betekent het doctoraatstudent, wat hij volgens mij ook nooit geweest is. Hij is geen doctorandus. Hij is ook geen lector, zoals zijn website beweert.
2. De fact check die JanusDR heeft gepost is puur inhoudelijk.
3. Die "omgekeerde lockdown" is inderdaad al talloze keren besproken, zoals JanusDR aangeeft.

Je bent boos omdat hij niet serieus genomen wordt en het niet inhoudelijk gaat, maar dan hoor je ook te reageren wanneer dat wel gebeurt.
 
Maar dan mag je ook ingaan op de inhoudelijke reactie die JanusDR daarna wel geeft, en niet doen alsof die niet bestaat.
1. Sam Brokken stelt zijn autoriteit bewust op bijzondere manier voor: Doctorandus is "master" in Nederland, en wordt niet meer gebruikt. In Vlaanderen betekent het doctoraatstudent, wat hij volgens mij ook nooit geweest is. Hij is geen doctorandus. Hij is ook geen lector, zoals zijn website beweert.
2. De fact check die JanusDR heeft gepost is puur inhoudelijk.
3. Die "omgekeerde lockdown" is inderdaad al talloze keren besproken, zoals JanusDR aangeeft.

Je bent boos omdat hij niet serieus genomen wordt en het niet inhoudelijk gaat, maar dan hoor je ook te reageren wanneer dat wel gebeurt.
Geen paniek, ik ben niet boos.

Als blijkt dat de cijfers van Brokken niet kloppen ivm beademde patiënten op IC, heb ik daar ook geen probleem mee. Mijn fout dat ik de cijfers niet checkte alvorens ernaar te linken.
Sta me wel toe enige nuance aan te brengen in de cijfers die beschikbaar zijn over coronapatiënten in ziekenhuizen, aangezien zowel in ons land als in het buitenland verhalen naar buiten werden gebracht waaruit bleek dat die cijfers geoptimaliseerd werden in functie van de financiën.
Ik heb enkele posts hierboven een inhoudelijk reactie gegeven van hoe ik de situatie zie en wat er imo anders kan om deze crisis te overwinnen.
 
Je kan gezonde, jongere mensen niet blijven lastigvallen met regels (akkoord dat die momenteel ogenschijnlijk beperkt zijn) en angstvoorspellingen, want die regels zorgen voor stress bij mensen.
:rofl:

Ik denk dat het vooral het 'fake leven op TikTok/Instagram/..' is dat voor sommige mentale problemen geeft

In Brazilië is momenteel 0,29% van de bevolking overleden aan Covid, in België is dat 0,23%. Dat is een verschil van 6900 doden voor België.
Geloof je dat nu echt zelf?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan