Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe sta jij tegenover het controleren van de ID's door niet-bevoegde personen? Dat stoot me eigenlijk prinicipieel meer voor de borst dan het CST zelf. Het moeten voorleggen van een ID was tot voor kort enkel voorbehouden aan een beperkte lijst personen, nu mag een jobstudent/cafébaas/... je de toegang weigeren als je je ID niet kan voorleggen. (Volgens de FAQ is dit niet strikt noodzakelijk met een ID, maar in begindagen van het CST vergat ik al eens mijn portefeuille in de auto ofzo en mocht ik toch niet binnen zonder ID - in de praktijk eist men op verschillende plaatsen een ID)
Is dit al niet gepasseerd in dit topic bij het invoegen van de pass sanitaire in Frankrijk?

Dacht dat het hierop neerkwam:
Je bent niet verplicht je ID te tonen, maar de uitbater mag je de toegang ontzeggen indien je het niet wilt tonen.
Zal sebiet eens zoeken naar de eerdere discussie ;)

Is dit al niet gepasseerd in dit topic bij het invoegen van de pass sanitaire in Frankrijk?

Je bent niet verplicht je ID te tonen, maar de uitbater mag je de toegang ontzeggen indien je het niet wilt tonen.

Klopt... Net zoals de cafébaas mag weigeren om je alcohol te serveren als je geen id wilt tonen om te bewijzen dat je ouder als 16 bent. Net hetzelfde principe.

Van MVR is die uitspraak niet meteen te vinden.

Recent hebben Vandenbroucke en Facon wel die oproep gedaan.

Oproepen tot <> de geldende regels.

Als er nieuwe regels komen (kans is groot van wel nu...) zal dat incluis de huidige oproepen zijn.

Dus ja, mensen zullen wel fronsen, dat na zulke oproepen je één van de vooraanstaande figuren ziet staan dansen tussen een meute.
Ongeacht dat de geldende regels wel gevolgd werden.
Vandenbroecke uit dat artikel (en hier op de site van Radio1 te herbeluisteren):
Aan nieuwe maatregelen denkt de minister nog niet meteen. De maatregelen die er zijn, moeten volgens hem wel beter toegepast worden: afstand houden, telewerken en liefst ook de contacten verminderen.
En dan Facon:
‘Daar wil ik duidelijk over zijn: ook in ons privéleven moeten we onze contacten weer wat meer beperken, zeker voor kwetsbare personen en ouderen’, klinkt het.

Dat is oproepen tot het beter volgen van de regels, wat Van Ranst dus perfect gedaan heeft... En dus niets dat Van Ranst gezegd heeft maar wel uitspraken van anderen die uit context hem in de mond gelegd worden...

Voor de invoering van het CST konden dezelfde actoren ook al je id vragen in bepaalde gevallen: de cafébaas bij vermoeden van minderjarigheid (als je sterke drank zou bestellen), de handelaar indien je meer als X euro (weet niet precies hoeveel) cash geld neerlegt, ... Nu gaat het over combinatie van je id en medische gegevens dus kan begrijpen dat het gevoeliger ligt. Maar een id werd ook al door dezelfde instanties gevraagd dus dat gebeurt nu enkel op grotere schaal.
Goh maar dat zijn (zeker gevoelsmatig) toch al heel wat specifiekere casussen.

Ah dat heb ik toen gemist ;)
Ja voila, dus de facto ben je - als de eigenaar ook zoals voorgeschreven de identiteit controleert - verplicht je ID te tonen als je binnen wilt.
Een ander soort verplichting dan als een bevoegde agent je dat vraagt, uiteraard omdat je de keuze hebt niet binnen te gaan.

Voor de duidelijkheid, ik toon mijn ID natuurlijk braaf als daar om gevraagd wordt. Ik vind het vooral opmerkelijk hoe vlot die "bevoegdheid" naar jan en alleman wordt doorgespeeld.

Uit de biecht klappende : fitness , geen controle . Eerste dag eens gevraagd ben je safe ? Ik "Ja" .

Wat ook wel gewoon klopt , 95 procent is hier gevaccineerd en iedereen kent wel mekaar id gym . Is een kleine lokale gym, geen keten .
.
Bij mij wordt CST consequent elke keer gecontroleerd bij binnenkomen in fitness. Ik heb ook de indruk dat er nu 's avonds merkbaar minder volk is. Meer bankjes die leeg zijn, squat rek dat minder in gebruik is en ook en meer toestellen die vrij zijn.

Vorige week in Oostende geweest, in elke zaak werd CST gecontroleerd. Enkel in Brugge een restaurant waar er geen controle was.

Als we dan toch anekdotes gaan sharen (niks mis mee, voor alle duidelijkheid): ik ben dit weekend in drie horecazaken geweest en drie keer werd iedereen in het gezelschap gecontroleerd op CST. Afgelopen week ook naar een tentoonstelling geweest in Brussel en daar kwam je ook niet binnen zonder een geldig CST. Ik bedoel hiermee niet dat ik een super fan ben van het concept (ik sta er eerder neutraal tegenover) maar om ook maar eens tegengewicht te bieden tegen al die 'niemand controleert het' berichten.

En ook goed dat je geen mondmasker aan moet (al lijken veel mensen dat precies niet te weten. Gelijk 50% liep rond onnodig met mondmasker 🤷‍♂️)
Ik weet niet of dat de juiste bewoording is. Ik ken er een paar die zo vaak mogelijk hun masker opzetten omdat ze zich daar veiliger bij voelen. Ik doe dat niet en ik weet dat dat op zich weinig uithaalt om jezelf te beschermen, maar als zij zich daar goed bij voelen... Afgelopen weekend ook wel vaak gehoord dat mensen effectief denken dat ze dat moeten opzetten wanneer ze zich verplaatsen (zoals enkele weken terug) inderdaad.

Bij mij wordt CST consequent elke keer gecontroleerd bij binnenkomen in fitness. Ik heb ook de indruk dat er nu 's avonds merkbaar minder volk is. Meer bankjes die leeg zijn, squat rek dat minder in gebruik is en ook en meer toestellen die vrij zijn.

Vorige week in Oostende geweest, in elke zaak werd CST gecontroleerd. Enkel een Brugge een restaurant waar er geen controle was.
ik denk dat de meer toeristische streken en professionelere zaken wel hun werk doen . Maar kga nu niet zeggen waar ik woon maar het is hier geen toeristische hotspot :p nuja goed khad wel verwacht dat ze toch een keer controle gingen doen id fitness ,het zal zijn tot ze tegen de lamp lopen zekers .

Goh maar dat zijn (zeker gevoelsmatig) toch al heel wat specifiekere casussen.
Het zijn dezelfde personen maar de schaal is groter. Voor CST werd horeca / handelaren al de mogelijkheid geboden om ID te controleren voor bepaalde gevallen. Meer nog, door de overheid verplicht. Ga maar 's naar een juwelier met een grote som cash geld. Die man zal je id vragen in het kader van de witwaswetgeving. Het feit dat een overheid volgt hoeveel geld ik in een winkel achterlaat vind ik persoonlijk een grotere inbreuk op mijn privacy als een CST laten scannen... Daar heb ik echter geen anti beweging voor zien ontstaan :)

Bij ons op de voetbal controleerde ze alleen de "onbekende" mensen. In onze ploeg zit er maar ene (zover ik weet) die niet gevaccineerd is, maar die zat te protesteren in Den Haag :unsure: .

Ah dat heb ik toen gemist ;)
*kuch* 😇 *kuch*
Maar dat blijft natuurlijk in theorie, je bent enkel verplicht je identiteit vrij te geven aan de politie. Vrijwillig mag altijd en de organisatie mag je altijd de toegang ontzeggen indien je het niet doet.
Vind ik heel straf, dat maakt dat het coronacertificaat als voorwaarde voor concerten, horeca, ... zoals toch ook ooit op tafel lag (of ligt, geen idee), ook onhaalbaar is.
Uit mijn pukkelpopjaren herinner ik me dat vrijwilligers daar ook checkten of de ID matcht met de naam op het ticket, dus ik vermoed dat dus zoals in je laatste regel zal (zou) gaan?

Maar dat was niet de discussie waar ik het op had, maar wist wel nog dat jij er ook ergens tussen zat.

Ik had het op de discussie die hier ongeveer begint:

*kuch* 😇 *kuch*

Maar dat was niet de discussie waar ik het op had, maar wist wel nog dat jij er ook ergens tussen zat.

Ik had het op de discussie die hier ongeveer begint:
Oeps, niet onthouden dan 🙈
Thanks, ik lees het even door.

Wie wil er nu naar Amsterdam vliegen? Op de tijd dat je verliest op de luchthaven ben je daar al met de auto. Ze mogen mij nog een vlucht aanbieden voor niks, dan zou ik het nog niet doen.
Vlucht naar houston was rechtstreeks vanuit Amsterdam ongeveer 1000 euro DUURDER dan wanneer ik in BXL vertrok, naar Amsterdam vloog en daar dezélfde vlucht naar Houston nam. :crazy:

Vandenbroecke uit dat artikel (en hier op de site van Radio1 te herbeluisteren):

En dan Facon:

Dat is oproepen tot het beter volgen van de regels, wat Van Ranst dus perfect gedaan heeft... En dus niets dat Van Ranst gezegd heeft maar wel uitspraken van anderen die uit context hem in de mond gelegd worden...
"Liefst ook de contacten verminderen."

Dat zeggen zowel Vandenbroucke en Facon eigenlijk.
Binnen ja de nog geldende regels.

Een redelijk vaag statement voor de meeste mensen, berustend op de goodwill van die mensen en/of zogenaamd gezond verstand, zonder het expliciet in regels te moeten gieten.

'‘Daar wil ik duidelijk over zijn: ook in ons privéleven moeten we onze contacten weer wat meer beperken, zeker voor kwetsbare personen en ouderen’, klinkt het.'
=> puur berusten op goodwill/gezond verstand.

Een oproep die we eigenlijk al vaker hebben gezien, om nadien toch weer strengere regels te krijgen.

(Die goodwill vervalt bij velen, als je 1 v.d. virologen ziet dansen in een meute, al volgde men de letter van de wet.

Terecht of onterecht laat ik in het midden.

Maar het is nu eenmaal slechte P.R. in een weer precaire situatie.)

Laatst bewerkt:
Vrijdag op OHL: CST vluchtig gescand zonder controle van ID. Maar daar liepen wel opvallend veel mensen met mondmasker rond in't stadion :unsure:

en dan dit:

Heel benieuwd! Theo had zoiets aangekondigd zeker?!
Tjah, misschien komt de boomerang die de federale regering gegooid heeft wel eens mooi in het gezicht terug.

en dan dit:

Heel benieuwd! Theo had zoiets aangekondigd zeker?!

Helemaal mooi. Dan krijgt dat misbaksel van een federale regering met hun pseudodemocratische MB's en noodwetten eindelijk eens een reality check.

Helemaal mooi. Dan krijgt dat misbaksel van een federale regering met hun pseudodemocratische MB's en noodwetten eindelijk eens een reality check.
Is dan gewoon een vertraging.

Waardoor die maatregelen dan eventjes niet geldig zijn totdat de 2de lezing gedaan is waarna ze goedgekeurd worden en wel geldig zijn.

Persoonlijk noem ik zoiets kinderachtig :(.

Desondanks dat ik toch nog steeds voorstander ben van bepaalde maatregelen die in mijn ogen effectief ergens zinvol zijn ga ik compleet akkoord om die hele wetteloosheid en gebraggel in de marge van ministriele besluiten keihard af te straffen en volledig te doen ontploffen. Daar dienen die ministriele besluiten totaal niet voor.

Wij worden geacht correct te zijn en krijgen een boete als we dit niet zijn, zij mogen ook eens alle procedures eens correct volgen. Als het hun niet uitkomt dan stemmen ze weeral een besluitje erbij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan