Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
2, twee, TWEE covid patiënten op de ICU en alle georganiseerde publieke binnenactiviteiten worden geannuleerd in Knokke.
Totaal niet akkoord.

Als uw ICU 7/9 vol ligt met gewone patiënten, dan is uw ICU te klein, of is er een toevallige piek.
Dan is de oplossing om gewoon te spreiden onder de buurgemeenten, niet om plots drastische maatregelen te treffen die covidtegenstanders koren op de molen geeft.

Maar goed, aangezien het grootste deel van zijn stemmers bejaarden zijn, zal deze maatregel bij hen waarschijnlijk nog goed vallen onder het mom van hun veiligheid.
Het probleem is dat de meeste klinieken hun capaciteit niet meer ten volle kunnen benutten, vanwege de vele zieken (covid). Mijn broer werkt voor een grote ziekenhuisgroep en gaf dit week-end aan dat de situatie echt problematisch begint te worden.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat deze burgemeester waarschijnlijk gewoon probeert punten te scoren bij zijn achterban.

In sommige ziekenhuizen liggen er evenveel of zelfs meer gevaccineerden als niet gevaccineerden, zag ik op een nieuwssite voorbijkomen.
Ga straks de link ervan zoeken en die delen.
Scoop:
Er liggen minder rokers dan niet-rokers in de kliniek
Er sterven minder dronken mensen in 't verkeer dan nuchtere mensen.

Mag ik er dan van uit gaan dat roken goed is voor de gezondheid, en dat dronken achter het stuur kruipen je een betere chauffeur maakt?

....
En ja, ik ben zelf gevaccineerd en heb dus allemaal geen last van die regels (of CST), maar vind het oprecht een schrijnende evolutie in de westerse maatschappij dat gezonde mensen opnieuw worden uitgesloten.

"...tijdens een wereldwijde pandemie die moeilijker te bedwingen lijkt dan eerst gedacht (door mutaties, flaters van overheden, vaccins die misschien niet straf genoeg zijn en koppigheid van vrijheidstrijders)."

Deze aanvulling hoort bij je laatste zin.

wel iedereen kan vrij switchen tussen views: event of inkomende reizeiger.
In dat 2de kan je dus wel alle gegevens zien, welk vaccin etc...
Je kan daar ook gewoon screenshot van maken.
Om maar 1 issue mee te geven!

In principe kán degene die scant idd een andere scanmodus selecteren en meer info zien, waaronder het type vaccin en uw geboortedatum. Maar waarom zou iemand dat bewúst gaan doen en op welke manier zou die persoon die info gaan kunnen misbruiken?
Alsof de gemiddelde barman er wakker van ligt welk type vaccin ge gehad hebt?

Als dat dus zou voorvallen dan is het eerder per ongeluk en dan weet degene die scant dus per ongeluk dat ge vaccin X gehad hebt. Maar so what? Dat is toch gewoon nietszeggende info? Het is niet dat men uw hele medische voorgeschiedenis kent he.

Door gewoon buiten te komen geeft ge sowieso al veel medische informatie prijs he: of ge wel of niet kaal zijt, het aantal armen en benen dat nog niet geamputeerd werd, en zelfs het feit dat ge een hart hebt dat klopt en dat ge dus in leven zijt.

Laatst bewerkt:
Van den Broucke wilt mensen die in de zorg werken verplicht laten vaccineren anders worden ze geschorst. Meer dan 95% in die sector is gevaccineerd.
Wat gaan die overige niet eens 5% dan uithalen of wat voor verschil gaan ze dan maken?
Nog geen jaar geleden riep die nog met de gele tetris gebit dat wanneer 75% van de gehele bevolking gevaccineerd, we de strijd gaan winnen. Ik zie het hem nog zo zeggen.
Naja voorkauwen dan want die kerel praat alsof hij voor de klas staat van het 1ste kleuterklasje en uitlegt hoe ze hun jasje moeten aan doen en hun neusjes moeten snuiten.
Zo komt hij over tijdens een interview, meest slaapverwekkende figuur ooit.
Maar dus hij wilt dat die 5% het werk neerlegt juist op het moment dat er een nijpend tekort is aan zorgpersoneel?
Goed bezig ouwe man.
- Wat gaan die bijna 5% uithalen? Iets met besmettelijkheid van het virus dat exponentieel kan stijgen. Op dit moment waarschijnlijk in mindere mate door de vele vaccinaties, maar toch, stijgen.

- "Nog geen jaar geleden" Klopt, we zijn inmiddels een jaar verder. Een jaar van veel onderzoek en nieuwe kennis. Met die kennis moet men nu aan de slag.

- Al praat die man op kleuterniveau volgens jou, ik merk rondom mij (vriendenkring, familie, social media, werk) dat zelfs dat niveau nog te hoog gegrepen is voor sommigen. "Mijn immuunsysteem, het is maar een griep, vaccins werken niet..." en van die dingen.

- Welke persoon moet dan dezelfde boodschap brengen? Geen enkele politieke figuur wil zich (nogmaals, zoals De Block) verbranden.
Of moet deze persoon een andere boodschap brengen die wel aanvaardbaar voor je is.

In principe kán degene die scant idd een andere scanmodus selecteren en meer info zien, waaronder het type vaccin en uw geboortedatum. Maar waarom zou iemand dat bewúst gaan doen en op welke manier zou die persoon die info gaan kunnen misbruiken?
Alsof de gemiddelde barman er wakker van ligt welk type vaccin ge gehad hebt?

Als dat dus zou voorvallen dan is het eerder per ongeluk en dan weet degene die scant dus per ongeluk dat ge vaccin X gehad hebt. Maar so what? Dat is toch gewoon nietszeggende info? Het is niet dat men uw hele medische voorgeschiedenis kent he.

Door gewoon buiten te komen geeft ge sowieso al veel medische informatie prijs he: of ge wel of niet kaal zijt, het aantal armen en benen dat nog niet geamputeerd werd, en zelfs het feit dat ge een hart hebt dat klopt en dat ge dus in leven zijt.
Barman X of buitenwipper Y die gedurende een hele avond/nacht graag naam & geboortedatum van elk meiske dat de zaak binnenkomt weet. (en dan vervolgens die in de juiste age range begint te spammen op alle mogelijke sociale media kanalen die hij van hen kan vinden op't internet?)

Zoiets?

Nog geen jaar geleden riep die nog met de gele tetris gebit dat wanneer 75% van de gehele bevolking gevaccineerd, we de strijd gaan winnen. Ik zie het hem nog zo zeggen.
Dan sta je daar zo van 'kijk mij ik ben zo'n goede burger' terwijl ik even besmettelijk ben als iemand zonder CST.
In sommige ziekenhuizen liggen er evenveel of zelfs meer gevaccineerden als niet gevaccineerden, zag ik op een nieuwssite voorbijkomen.
Niet om te schieten op Myllana, maar...

Voor sommige informatieve topics kan het misschien tof zijn om op de eerste pagina een soort 'FAQ' van het topic te zetten met de huidige stand van zaken (beetje zoals @JPV deed bij het opsommen van de voordelen/nadelen bij het huren/kopen topic).
Anders krijg je inderdaad continu dezelfde beweringen die al 100x feitelijk weerlegd werden in de 1000 pagina's ervoor.

Wat niet onbegrijpelijk is. De gemiddelde medemens gaat niet eerst 300 pagina's doornemen vooraleer te reageren.
Dat lijkt me voor sommige topics terecht nogal veel gevraagd.

Op de duur krijg je dan zo een soort 'wisdom of crowds' samenvatting van een onderwerp, wat wel vrij uniek zou zijn bij een forum.
Een soort geavanceerdere lokale wiki (of met verwijzingen nr wiki in geval er reeds een goede externe samenvatting bestaat).

Dat kunnen bezoekers dan lezen alvorens te reageren vanuit het niets. Of nieuwelingen, of mensen die een topic een tijd niet gevolgd hebben, of die gewoon de huidige stand van 'BG crowd kennis' willen zien over een topic.

De vraag is dan natuurlijk: bij welke topics doe je dat? (bij pol&actua lijkt mij dat vrij hopeloos)
Of wie beslist de toevoegingen eraan?

Een optimistisch maar onrealistisch idee waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
Opnieuw weer een bullshitconclusie. Er zijn dan ook veel meer gevaccineerden. Dus als er evenveel in het ziekenhuis liggen is dat alleen maar een argument voor vaccins. Wat ook al ongeveer even vaak is aangehaald in dit topic als er vaccins gezet zijn :unsure:

Ik vind het vreemd dat dit in de rapportering van de Covid-cases niet wordt meegegeven. Aantal gehospitaliseerde gevallen 10 waarvan 5 gevaccineerden en 5 niet-gevaccineerden. Percentage van het aantal gevaccineerden in ziekenhuizen X% versus Y% van het aantal niet-gevaccineerden...

Dan zou de denkfout dat een vaccin niks uithaalt omdat er meer gevaccineerden in een ziekenhuis liggen als niet-gevaccineerden toch minder snel worden gemaakt? Want idd. die groep is ook gewoon veel groter dus in absolute aantallen zal het aantal ziekenhuisopnames ook groter zijn. Het gaat hem om het relatieve aandeel dat het nut van vaccin aantoont.

Niet om te schieten op Myllana, maar...

Voor sommige informatieve topics kan het misschien tof zijn om op de eerste pagina een soort 'faq' van het topic te zetten met de huidige stand van zaken (beetje zoals @JPV deed bij het opsommen van de voordelen/nadelen bij het huren/kopen topic), want anders krijg je inderdaad continu dezelfde beweringen die al 100x ter sprake gekomen zijn in de 1000 pagina's ervoor.

Wat niet onbegrijpelijk is. Dat de gemiddelde medemens de vorige 300 pagina's gaat doornemen vooraleer te reageren, is nogal veel gevraagd.

Op de duur krijg je dan zo een soort 'wisdom of crowds' samenvatting van een onderwerp, wat wel vrij uniek zou zijn bij een forum.
Een soort geavanceerdere lokale wiki (of met verwijzingen nr wiki in geval er reeds een goede externe samenvatting bestaat).

Dat kunnen bezoekers dan lezen alvorens te reageren vanuit het niets. Of nieuwelingen, of mensen die een topic een tijd niet gevolgd hebben, of die gewoon de huidige stand van 'BG crowd kennis' willen zien over een topic.

De vraag is dan natuurlijk: bij welke topics doe je dat? (bij pol&actua lijkt mij dat vrij hopeloos)
Of wie beslist de toevoegingen eraan?

Een optimistisch maar onrealistisch idee waarschijnlijk.
Ik vind het een goed idee maar vrees dat dat evenmin gelezen wordt.
De quotes die jij aanhaalt zijn niet 1x ergens op pagina 43 van 1372 weerlegd maar echt al heel vaak op de laatste pagina's alleen al. Sommige users die zo'n posts zijn nieuw maar er zijn er evengoed die al enkele honderden pagina's meegaan in dit topic. Dat iemand dat niet allemaal gaat doornemen is logisch, maar een klein beetje moeite zou niet te veel gevraagd mogen zijn.

Daarnaast inderdaad, wie beslist de toevoegingen? Zeker in een onderwerp met zo veel voortschrijdend inzicht enerzijds, verschillende zienswijzes anderzijds.

Voor sommige informatieve topics kan het misschien tof zijn om op de eerste pagina een soort 'faq' van het topic te zetten met de huidige stand van zaken (beetje zoals @JPV deed bij het opsommen van de voordelen/nadelen bij het huren/kopen topic), want anders krijg je inderdaad continu dezelfde beweringen die al 100x ter sprake gekomen zijn in de 1000 pagina's ervoor.
Ik vind dat op zich wel een goed idee, maar dan zou zoiets al wel onmiddellijk enorm lang worden (en wie houdt dat dan bij, vermits hetgeen we weten over COVID en de stand van zaken zo vaak verandert) gezien de enorme overvloed aan misinformatie of gewoon fout begrepen aspecten, en dan gaan volgens mij mensen die de laatste 2-3 pagina's niet willen lezen zo'n gigantische opening post ook niet lezen. Maar misschien kan de 'basis' (zoals voordelen van vaccinatie etc.) daar wel gezet worden inderdaad.
Ik vind het vreemd dat dit in de rapportering van de Covid-cases niet wordt meegegeven. Aantal gehospitaliseerde gevallen 10 waarvan 5 gevaccineerden en 5 niet-gevaccineerden. Percentage van het aantal gevaccineerden in ziekenhuizen X% versus Y% van het aantal niet-gevaccineerden...
Met het risico als arrogant of wijsneuzerig te worden bestempeld: ik denk dat men veronderstelt dat de mensen dat wel snappen. Als er op dit moment ongeveer een dikke 8 miljoen gevaccineerden zijn en slechts een kleine drie miljoen ongevaccineerden (plus dan kinderen enzovoorts die niet mogen gevaccineerd worden), is het toch enorm logisch dat die groep die veel groter is in pure getallen even veel of zelfs meer mensen in het ziekenhuis ziet eindigen? Maar misschien verwacht ik dan te veel van de gemiddelde persoon. Een simpel percentage zou inderdaad al veel oplossen en dat is niet veel extra werk.

Dit is maar 1 van de events die afgelast moet worden omdat het covid safe ticket controleren niet te regelen valt. Als je event half de stad is is het niet praktisch dat overal te controleren (en je kan moeilijk de stad afsluiten voor niet gevaccineerden).

Het is dus zeker niet 'gratis'. Ook al vind je het zelf niet erg je overal te identificeren.

Verder zelfs als het gebruikt word is het momenteel nog zo lek als een zeef. Ben dit weekend in Antwerpen in 2 cafe's geweest, en telkens vroegen ze het enkel aan de toog als je je drank bestelt. Dus de rest van de groep moest niets tonen. Wel goed dat dat blijkbaar op deze manier gedoogd word, want hoe kan een café met 2 werknemers nu ooit iemand permanent aan de ingang zetten.

En zoiezo checken ze niet of de naam klopt op mijn papieren covid safe.

En ook goed dat je geen mondmasker aan moet (al lijken veel mensen dat precies niet te weten. Gelijk 50% liep rond onnodig met mondmasker 🤷‍♂️)

Hopelijk stoppen ze die regel snel terug in de vuilbak. En ik zeg dat als iemand die gevaccineerd is en niet echt niet gevaccineerden in belgie kent.

Laatst bewerkt:
Groot gelijk!
Ik weet alleen nu wel niet wat er allemaal te zien is wanneer ze scannen? Toch alleen de naam en aantal dosissen?
Geen idee eigenlijk.
Ik heb een CST en gebruik die enkel om te gaan fitnessen, voor de horeca ben ik niet van plan om het te doen. Te gek voor woorden dit.
Dan sta je daar zo van 'kijk mij ik ben zo'n goede burger' terwijl ik even besmettelijk ben als iemand zonder CST.
Jammer voor de restaurants waar ik graag heen ga en om ze te steunen doe ik veel afhaal of levering.
Goh, ik ben beroepshalve veel bezig met privacy maar ik vind dit nu toch een moeilijke om zo vanaf de zijlijn te beoordelen.

In principe mag een bedrijf waar jij je persoonlijke gegevens mee deelt deze niet gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor ze nodig zijn. Dus een CST om binnen te raken mag alleen daarvoor gebruikt worden en die data mag niet worden bijgehouden. Dat is eigenlijk net hetzelfde als je een reservatie maakt bij een restaurant. In dat geval geef je ook een identificatie door (je naam, telefoon, e-mail) en zal op basis van die identifier je reservatie met je persoon worden gematcht. Iets anders mag dat restaurant daar absoluut niet mee doen. Je lidkaart in de fitness is net hetzelfde: een identifier... Die identificeert jou als betalend lid en geeft je daarmee toegang. Tenzij je daarvoor toestemming hebt gegeven mag de fitness-club die lidkaart niet gebruiken om uit te zoeken hoe lang je precies fitnesst of hoe vaak.

Zo'n CST is dus eigenlijk gewoon een lidkaart van de gevaccineerden-club. Toon je die dan mag je ergens binnen. De data zelf wordt niet gebruikt door degene die je kaartje scant maar geeft gewoon een groen licht.

Of dit discriminerend is tov niet gevaccineerden en hoe we daar mee omgaan als maatschappij is een andere discussie. Overigens, voor reizen naar bepaalde landen zijn vaccins (daarom niet Covid maar gele koorts enzo) of preventieve geneesmiddelen (bvb. malaria) ook een voorwaarde om een visum te krijgen. Je vaccinatiegegevens staan dan in je paspoort en dat toon je ook aan de grensbediende, luchtvaartmaatschappij of hotelmedewerker. Dat is al decennia zo en daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.

Barman X of buitenwipper Y die gedurende een hele avond/nacht graag naam & geboortedatum van elk meiske dat de zaak binnenkomt weet. (en dan vervolgens die in de juiste age range begint te spammen op alle mogelijke sociale media kanalen die hij van hen kan vinden op't internet?)

Zoiets?

Een barman die zo creepy is, kan nu ook al makkelijk de naam checken op de bankkaart of bv Payconic waarmee de meisjes in kwestie betalen. Of gewoon de ID-kaart vragen in het geval van de buitenwipper. Trouwens toch genoeg andere situaties waarin zulke info wordt gegeven zonder te klagen over privacy? Toen ik in de hotelsector werkzaam had ik op die manier ook een serieuze database voor mezelf kunnen aanleggen met naam, adres, telefoon én foto van al het schoon vrouwelijk volk dat er aan m'n balie passeerde.

Het recht op privacy mag niet onderschat worden, maar moet nu ook weer niet overschat worden.

Goh, ik ben beroepshalve veel bezig met privacy maar ik vind dit nu toch een moeilijke om zo vanaf de zijlijn te beoordelen.

In principe mag een bedrijf waar jij je persoonlijke gegevens mee deelt deze niet gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor ze nodig zijn. Dus een CST om binnen te raken mag alleen daarvoor gebruikt worden en die data mag niet worden bijgehouden. Dat is eigenlijk net hetzelfde als je een reservatie maakt bij een restaurant. In dat geval geef je ook een identificatie door (je naam, telefoon, e-mail) en zal op basis van die identifier je reservatie met je persoon worden gematcht. Iets anders mag dat restaurant daar absoluut niet mee doen. Je lidkaart in de fitness is net hetzelfde: een identifier... Die identificeert jou als betalend lid en geeft je daarmee toegang. Tenzij je daarvoor toestemming hebt gegeven mag de fitness-club die lidkaart niet gebruiken om uit te zoeken hoe lang je precies fitnesst of hoe vaak.

Zo'n CST is dus eigenlijk gewoon een lidkaart van de gevaccineerden-club. Toon je die dan mag je ergens binnen. De data zelf wordt niet gebruikt door degene die je kaartje scant maar geeft gewoon een groen licht.

Of dit discriminerend is tov niet gevaccineerden en hoe we daar mee omgaan als maatschappij is een andere discussie. Overigens, voor reizen naar bepaalde landen zijn vaccins (daarom niet Covid maar gele koorts enzo) of preventieve geneesmiddelen (bvb. malaria) ook een voorwaarde om een visum te krijgen. Je vaccinatiegegevens staan dan in je paspoort en dat toon je ook aan de grensbediende, luchtvaartmaatschappij of hotelmedewerker. Dat is al decennia zo en daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.
Hoe sta jij tegenover het controleren van de ID's door niet-bevoegde personen? Dat stoot me eigenlijk prinicipieel meer voor de borst dan het CST zelf. Het moeten voorleggen van een ID was tot voor kort enkel voorbehouden aan een beperkte lijst personen, nu mag een jobstudent/cafébaas/... je de toegang weigeren als je je ID niet kan voorleggen. (Volgens de FAQ is dit niet strikt noodzakelijk met een ID, maar in begindagen van het CST vergat ik al eens mijn portefeuille in de auto ofzo en mocht ik toch niet binnen zonder ID - in de praktijk eist men op verschillende plaatsen een ID)

Maar voor de 3e keer ondertussen: waar roept hij daarvoor op?
Je blijft hier maar naar verwijzen, maar ik heb hem dat nergens weten/horen zeggen hoor. Enkel alle artikels die vandaag verschenen zijn met een tweet van Van Langenhove die dit beweert en ook geen bronvermelding geeft...
Van MVR is die uitspraak niet meteen te vinden.

Recent hebben Vandenbroucke en Facon wel die oproep gedaan.

Oproepen tot <> de geldende regels.

Als er nieuwe regels komen (kans is groot van wel nu vrees ik...) zal dat incluis de huidige oproepen zijn.

Dus ja, mensen zullen wel fronsen, dat na zulke oproepen je één van de vooraanstaande figuren ziet staan dansen tussen een meute.
Ongeacht dat de geldende regels wel gevolgd werden.

Zo creëer je wel apathisch gedrag van "hey als die dat niet doen, ikke ook niet!"

Laatst bewerkt:
En ook goed dat je geen mondmasker aan moet (al lijken veel mensen dat precies niet te weten. Gelijk 50% liep rond onnodig met mondmasker 🤷‍♂️)

Hopelijk stoppen ze die regel snel terug in de vuilbak. En ik zeg dat als iemand die gevaccineerd is en niet echt niet gevaccineerden in belgie kent.
Zoooo lang zal het niet meer duren, kop op.
Wss ergens tot en met lente 2022.

Hoe sta jij tegenover het controleren van de ID's door niet-bevoegde personen? Dat stoot me eigenlijk prinicipieel meer voor de borst dan het CST zelf. Het moeten voorleggen van een ID was tot voor kort enkel voorbehouden aan een beperkte lijst personen, nu mag een jobstudent/cafébaas/... je de toegang weigeren als je je ID niet kan voorleggen. (Volgens de FAQ is dit niet strikt noodzakelijk met een ID, maar in begindagen van het CST vergat ik al eens mijn portefeuille in de auto ofzo en mocht ik toch niet binnen zonder ID - in de praktijk eist men op verschillende plaatsen een ID)
Voor de invoering van het CST konden dezelfde actoren ook al je id vragen in bepaalde gevallen: de cafébaas bij vermoeden van minderjarigheid (als je sterke drank zou bestellen), de handelaar indien je meer als X euro (weet niet precies hoeveel) cash geld neerlegt, ... Nu gaat het over combinatie van je id en medische gegevens dus kan begrijpen dat het gevoeliger ligt. Maar een id werd ook al door dezelfde instanties gevraagd dus dat gebeurt nu enkel op grotere schaal.

Uit de biecht klappende : fitness , geen controle . Eerste dag eens gevraagd ben je safe ? Ik "Ja" .

Wat ook wel gewoon klopt , 95 procent is hier gevaccineerd en iedereen kent wel mekaar id gym . Is een kleine lokale gym, geen keten .

Dit weekend ene gaan drinken , id bowling controle(wel zonder paspoort) , in het lokale jeugdhuis binnengeweest en me gewoon aan tafeltje gezet bij ne maat , geen controle gehad , die moet je blijkbaar zelf vragen . Nuja nogmaals 95 procent gevaccineerd . Enkel locals (geen zever)

Mijn broer en vriendin voor 2 weken in België , allebei corona :/ wel al bezoek gebracht aan de ouders (broer en de zoon). 2 weken vakantie is eigl bijna een te groot risico geworden , als je positief bent is heel je vakantie om zeep .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan