Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
We zitten al maanden te vragen om een globale aanpak en liefst voor zoveel mogelijk mensen dezelfde voorwaarden. Maar opeens gaan we toejuichen dat men in iedere gemeente verschillende maatregelen gaan nemen. Anders nemen we de discussie over brussel en hun "jongeren" er nog eens bij. Ik geloof dat die argumenten nu wel opgaan voor de knokse "ouderen"

Ik zie het probleem nog steeds niet. Men kan er in Knokke toch weinig aan doen dat er vanuit de hogere overheden geen coherent plan komt. In tegendeel heb ik het gevoel dat men vanop die niveau's niets liever heeft als de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven richting het lokale niveau zodat men zelf uit de schijnwerpers blijft.

Stel je voor dat je in Knokke woont en dat je met een (chronisch) medisch probleem zit waarvoor je naar het ziekenhuis moet. Maar dat gaat nu (weeral) niet want men moet opschalen naar de volgende fase. Waarom zou je het dan niet toejuichen als de gemeente probeert dat acuut probleem aan te pakken?

Gaat de discussie nu over het feit dat een gemeente zelf initiatieven neemt of over het uitblijven van een coherente nationale aanpak? Twee verschillende zaken wat mij betreft.

Ze gaan er toch niet weer aan beginnen hé?

Gingen de vaccinaties niet het beloofde pad naar het rijk der vrijdom inleiden?

Ik zie het probleem nog steeds niet. Men kan er in Knokke toch weinig aan doen dat er vanuit de hogere overheden geen coherent plan komt. In tegendeel heb ik het gevoel dat men vanop die niveau's niets liever heeft als de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven richting het lokale niveau zodat men zelf uit de schijnwerpers blijft.

Stel je voor dat je in Knokke woont en dat je met een (chronisch) medisch probleem zit waarvoor je naar het ziekenhuis moet. Maar dat gaat nu (weeral) niet want men moet opschalen naar de volgende fase. Waarom zou je het dan niet toejuichen als de gemeente probeert dat acuut probleem aan te pakken?

Gaat de discussie nu over het feit dat een gemeente zelf initiatieven neemt of over het uitblijven van een coherente nationale aanpak? Twee verschillende zaken wat mij betreft.
De gemeente moet dezelfde wegen volgen als alle anderen, namelijk de wetgevende overheid onder druk zetten om te doen wat je denk dat het beste is ipv wat cavalier seul te spelen en zaken naar eigen goeddunken gaan doen. Wie zegt dat die personen in het az zeno allen uit knokke komen en niet uit blankenberghe, zeebrugge of damme? Imo hebben de kustburgemeesters hier weer te doen wat men in brussel beslist maar daar hebben ze precies moeite mee.

Gebruiken ze dan in Knokke dezelfde criteria dan in andere gemeenten? Is er enig bewijs dat die situatie daar lokaal uit de hand loopt?

Ze gaan er toch niet weer aan beginnen hé?

Gingen de vaccinaties niet het beloofde pad naar het rijk der vrijdom inleiden?
Volledig akkoord, 70+% van de bevolking is gevaccineerd, dus laat alles gewoon doorgaan met covid-safe imo. Maar dan wel mits voldoende verluchting.

Volledig akkoord, 70+% van de bevolking is gevaccineerd, dus laat alles gewoon doorgaan met covid-safe imo. Maar dan wel mits voldoende verluchting.
Ik kan begrijpen dat je 1 keer een lockdown doet, maar we zijn al bijna 2 jaar bezig met dit soort onzin. En dit soort onzin is ook niet goed voor de gezondheid van mensen: mentale gezondheid. Meer dan 50% van studenten in een peiling een maand geleden heeft een mentale stoornis op dit moment. Het is normaal om een mentale stoornis te hebben. Je bent in de meerderheid vandaag de dag. Dat kost ook mensenlevens.

Ik zit al letterlijk 20mnd thuis te werken. De laatste paar weken een keer of 6 op kantoor geweest, maar dat was de eerste keer in 19 mnd dat we mochten gaan.

Ik voel de bui al hangen dat we binnenkort niet meer naar kantoor mogen...

Dit is gewoon belachelijk aan het worden.

Deze voormiddag op't werk (werk in wzc) collega opgebeld geweest dat een groep vrienden waar ze dinsdagavond bij zat allemaal positief zijn getest geweest. Deze namiddag telefoontje gekregen van een collega die in de voormiddag heeft gewerkt dat zijn vriendin positief is getest geweest en hij mag heel het weekend niet meer werken, buiten als hij voor morgenavond een negatief resultaat kan voorleggen.

Deze namiddag op de band whatsapp een berichtje dat iedereen die dinsdag aanwezig was op de repetitie allemaal positief getest is geweest (al een geluk dat mijn pa & ik nie konden aanwezig zijn : ') ).

Dat zijn 7 mensen in mijn dichte omgeving op 1 dag, en ze zijn allemaal ingeënt geweest. Was er efkes nie goe van.

Welja, als we weer een nieuwe lockdown krijgen, en er is weer niemand die kritiek heeft, dan start ik zelf een politieke partij. ik ben het beu. Moeilijk kan het niet zijn, onlangs konden we nog voor pokémonlijst stemmen.

Is niet iedereen ondertussen al besmet geweest? Er zin officieel al 2M besmettingen geweest (waarschijnlijkin realiteit een veelvoud). 8M gevaccineerden. Wie kan er eigenlijk nog ooit van doodvallen?

Deze voormiddag op't werk (werk in wzc) collega opgebeld geweest dat een groep vrienden waar ze dinsdagavond bij zat allemaal positief zijn getest geweest. Deze namiddag telefoontje gekregen van een collega die in de voormiddag heeft gewerkt dat zijn vriendin positief is getest geweest en hij mag heel het weekend niet meer werken, buiten als hij voor morgenavond een negatief resultaat kan voorleggen.

Deze namiddag op de band whatsapp een berichtje dat iedereen die dinsdag aanwezig was op de repetitie allemaal positief getest is geweest (al een geluk dat mijn pa & ik nie konden aanwezig zijn : ') ).

Dat zijn 7 mensen in mijn dichte omgeving op 1 dag, en ze zijn allemaal ingeënt geweest. Was er efkes nie goe van.
Wat was de ernst van hun symptomen dan, als ze al symptomen hadden? We zijn misschien allemaal besmet met duizenden virussen waarvan we het niet eens beseffen.

2 van de bandleden waren licht grieperig, de andere 3 hadden niks van symptomen maar zijn getest geweest doordat de andere 2 positief hebben getest.

Van op't werk weet ik het nie, de ene collega was al weg voor ik het wist en de andere collega heb ik nie aan de lijn gehad.

2 van de bandleden waren licht grieperig, de andere 3 hadden niks van symptomen maar zijn getest geweest doordat de andere 2 positief hebben getest.

Van op't werk weet ik het nie, de ene collega was al weg voor ik het wist en de andere collega heb ik nie aan de lijn gehad.
Dus uiteindelijk was het niet meer dan een gewone verkoudheid (ook al kwam het door corona). Geen reden tot paniek dus voor iemand die gevaccineerd is.

De gemeente moet dezelfde wegen volgen als alle anderen, namelijk de wetgevende overheid onder druk zetten om te doen wat je denk dat het beste is ipv wat cavalier seul te spelen en zaken naar eigen goeddunken gaan doen. Wie zegt dat die personen in het az zeno allen uit knokke komen en niet uit blankenberghe, zeebrugge of damme? Imo hebben de kustburgemeesters hier weer te doen wat men in brussel beslist maar daar hebben ze precies moeite mee.

Maakt het dan uit waar die mensen vandaan komen? Het lokale ziekenhuis zit tegen de limiet en in een poging de toegankelijkheid van de zorg te maximaliseren neemt men nu maatregelen. Ik zie gewoon het probleem niet.

Ik kan begrijpen dat je 1 keer een lockdown doet, maar we zijn al bijna 2 jaar bezig met dit soort onzin. En dit soort onzin is ook niet goed voor de gezondheid van mensen: mentale gezondheid. Meer dan 50% van studenten in een peiling een maand geleden heeft een mentale stoornis op dit moment. Het is normaal om een mentale stoornis te hebben. Je bent in de meerderheid vandaag de dag. Dat kost ook mensenlevens.
I.v.m. het ding dat je zelf in het vet gezet hebt, klein detail: 1 op 5, 20% dus, geen 50%. En dit van de respondenten. En ik heb in het verleden hier al uitgelegd waarom dit een vertekend beeld kan geven.

I.v.m. het ding dat je zelf in het vet gezet hebt, klein detail: 1 op 5, 20% dus, geen 50%. En dit van de respondenten. En ik heb in het verleden hier al uitgelegd waarom dit een vertekend beeld kan geven.

Ik ging uit van deze cijfers. Maar los daarvan. Jouw link (wat ik ook gelezen heb) gaat ook nog steeds uit van 1 op 5 met psychische problemen met een ernstige impact op het dagelijkse functioneren. 1 op 5. Of dat nu 1 op 5 of 1 op 2, dat zijn gigantische aantallen. En eigenlijk is elk iemand die zich niet goed in zijn vel voelt, er één te veel.

Dat er voor corona ook problemen waren, is ook duidelijk en zo. Ook toen was dat beleid heel zwak. Maar voor velen of een groot aandeel zal de pandemie wel bijgedragen hebben tot het verergeren of ontwikkelen van dergelijke problemen. Ik zelf was voor covid al in behandeling. Dus in feite mijn problemen wel ernstiger voor corona, maar corona zelf zal bijvoorbeeld geen goed gedaan hebben aan mijn weg op herstel, en die impact valt niet te onderschatten. Er is wel degelijk een link met covid, maar ja - er waren zeker problemen voor de pandemie al begon.

Voor bepaalde mentale stoornissen is de link sterker. Eetstoornissen bijvoorbeeld gedijen perfect onder de covid pandemie. In de westerse maatschappij is een forse toename waargenomen, met meer gevallen, meer ernstige gevallen en mensen die op jongere leeftijd al ziek worden. Niet verwonderlijk, want eetstoornissen gedijen door gebrek aan sociale controle. Wanneer het dagelijkse leven stilviel voor een kind of tiener, zijn er minder mensen die vreemd gedrag kunnen waarnemen en het is veel gemakkelijker om een eetstoornis te verbergen. Hetzelfde geldt voor studenten. Ook omdat de sociale contacten aan banden wordt gelegd. Oké, nu is er een tijd - min of meer - normalisatie terug onder die maatregelen, hoewel we terug dreigen naar autoritaire maatregelen te grijpen. Ook voor bepaalde andere stoornissen doet de corona geen goed. Het gebrek aan stabiliteit: lockdown, relaxatie maatregelen, lockdown, relaxatie, doet ook geen goed verder.

Een handige google search erover zal je nu al tientallen artikelen doen vinden. Ik post enkel die van de VRT.

En voor internationale bronnen

Ook andere stoornissen: zelfverwonding, depressies enzovoort doen het niet goed.

Gaan we verder, zien we veel knelpunten.

Ik merk dat men moeite heeft om jongeren te bereiken in de eerste plaats en de problemen te detecteren. Verder is de eerstelijnszorg nihil. Het is heel moeilijk om noodlijnen te bereiken (die heb ik zelf ook al uitgevoerd, nooit antwoord). Mail is ironisch genoeg nog het meest betrouwbaar, maar daar krijg je natuurlijk geen direct antwoord. Of voor kinderen het forum van awel (als ze die kennen). Bij ernstige problemen is enkel EPSI een optie, maar ook het bestaan daarvan is niet superbekend, en meestal zijn het de mensen die het al kennen vanwege vorige ervaringen die daar terechtkomen. Dat is ook enkel gericht op doorverwijzing en observatie van acute problemen (ontnuchtering, zelfmoorddreiging, etc.). Iemand die zich al wekenlang depressief voelt, heeft daar weinig te zoeken, want daar word je alleen meer depressiever. Het is eigenlijk een spoedpsychiatrie, maar je kan moeilijk ergens terecht voor langdurige problemen, en daar ligt het grote pijnpunt.

Ook voor behandeling zijn er twee knelpunten. Wachtlijsten voor opnames. En te hoge prijzen voor psychologen. Ook al heeft men aan het laatste iets proberen te doen, maar uiteindelijk zal dat niet van toepassing zijn op de meerderheid van de psychologen. Als er al wordt gewezen dat psychologische zorg, zeker eerstelijnszorg laagdrempelig moet zijn, is dat geen goed teken. Een psycholoog kan opnames voorkomen, en is ook een soort van "controle" dat aanwezige problemen niet verergeren, terwijl samen gezocht wordt naar een uitweg. Eigenlijk kunnen veel mensen dat absoluut gebruiken. Het zorgt er al voor dat je niet alleen staat met je probleem, en het is een stuk laagdrempeliger of minder ingrijpend dan een opname hoewel dat soms niet te voorkomen valt, en bij de opnames en nazorg is er ook ruimte voor verbetering. Ook als je psychologische problemen en mentale stoornissen vanuit een sociologisch perspectief bekijkt, zie je heel veel ruimte voor verbetering, zoals: de hoge druk, het veeleisende karakter en keeping up appearances maatschappij die zeker in verband staan met incidentie van burn-outs bijvoorbeeld.

“Een vierde vermeldde de kostprijs als drempel en een tiende maakte zich zorgen om het taboe dat vaak gepaard gaat met psychische problemen.”

Voor een vierde (dat is dus 1/4e van 17% van Antwerpenaren) is de kostprijs een drempel. Maar dus wel een vierde van wie die psychische problemen aanwezig zijn. (zie artikel 1 op de 10... op HLN dat ik linkte).

Voor mij is het duidelijk dat we op dat vlak echt geen goed beleid hebben, en dat we zeker nu... onze jongeren massaal in de steek laten. Voor mij komt het over alsof we ze opgeven, en hen aan hun lot overlaten, en met de covidmaatregelen nog een beetje pesten ook (zoals de boetes, het betalen voor een test als ze ergens naartoe willen in de zomervakantie omdat ze (begrijpelijk) als laatst komen (maar dan moesten we de testen wel gratis maken), het platleggen van scholen en continue gebrek aan structuur in de klas of de maskers in 5e en 6e leerjaar nu).

Laatst bewerkt:
Overloop eerst de voorbije pagina's want hier werd al meermaals op ingegaan dat dat 'upscalen' wel een stuk complexer is dan wat jij voorstelt.
De reguliere zorg komt weer in gevaar?
Hoe lang hebben ze alweer gehad om de capaciteit op te schalen?;) (en is het niet meer voor deze pandemie is het voor de volgende)
Incompetente kloothommels in dit land.

De reguliere zorg komt weer in gevaar?
Hoe lang hebben ze alweer gehad om de capaciteit op te schalen?;) (en is het niet meer voor deze pandemie is het voor de volgende)
Incompetente kloothommels in dit land.
Je zou kunnen zeggen een jaar en een half. Wat zorgwekkend is om dat we wisten dat er een pandemie is, en men dus niet kan anticiperen daarop.

Maar eigenlijk ook veel langer door alle besparingen in de gezondheidszorg.

Je zou kunnen zeggen een jaar en een half. Wat zorgwekkend is om dat we wisten dat er een pandemie is, en men dus niet kan anticiperen daarop.

Maar eigenlijk ook veel langer door alle besparingen in de gezondheidszorg.
Regering faalt iedere keer opnieuw . Vdb onbekwame pummel . Ik heb het echt gehad met dat amateurisme .

Je kon toch zo voorspellen dat deze nieuwe maatregels(vaccin-administratie /mondmaskers in winkels) , geen enkele golf zullen tegenhouden .

Gisteren naar een voordracht geweest waar men bewust onder de verplichte drempel bleef om het CST niet te moeten hanteren. We hebben dan de volledige opvoering verplicht met een mondmasker op dicht bij elkaar gezeten in een snikhete zaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan