Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga zeker niet winkelbedienden of jobstudenten liggen ambeteren lol. Ik ga inderdaad met volle goesting dat mondvodje opzetten en braaf het schaapje spelen zoals iedereen doet zeker
<=>
Mij zien ze nimeer met mondmasker op. Als ze het morgen verplichten en ik moet naar de winkel dan moeten ze me maar proberen buiten smijten. En ik hoop dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt.
:unsure:

Het hangt vooral af van de generatie.
Voor studenten was het een hele zware periode, het is normaal de levensfase waar je veel contacten opbouwt en u zelf ontwikkeld op sociaal vlak. Dat is hen volledig afgepakt. Volgens een recente studie heeft 1 op 5 studenten psychische problemen, er heerst echt wel een verontrustende stijging van mentale problemen bij de jongeren. 17% van de studenten heeft afgelopen jaar zelfmoord gedachten gehad.
Velen hadden deels al wat problemen voor corona, en dat is natuurlijk verergerd met de pandemie. Los van de corona leven we sowieso in een maatschappij die niet geschikt is voor de menselijke ziel. Het oude materialistische denken heeft zijn vervaldatum bereikt.
Terwijl ik het niet ga ontkennen, is er wel 1 heel belangrijk zinnetje in heel dat artikel:
Het is voor het eerst dat de VVS dergelijke grootschalige bevraging heeft uitgevoerd.
Er is geen baseline om te vergelijken met corona dus. Dus dit soort artikels/bevragingen/studies hebben geen enkele waarde als je wilt aankaarten dat corona een (grote) impact had.

Zeker als je kijkt naar de grafiek van "Aantal patiënten die antidepressiva nemen" in dat artikel. Daar is niet echt een impact te zien van corona.

En wederom, ik ontken niet dat corona zwaar was bij bepaalde groepen/mensen. Maar afhankelijk van welke cijfers/bevragingen je bekijkt, ga je een compleet ander beeld krijgen. En dan ook nog hoe je er naar kijkt (zoals de bevraging van VVS, waar geen baseline is).

[edit] En nog een belangrijke, hier is het volledige rapport te vinden.
De voornaamste brok (72%) waren respondenten via VVS zelf. Waar al een bias inzat door de manier van verspreiding.

Dit is via de vragenlijst op deze site:

Met dit filmpje:

En via zulke social media campagnes:

Als je uw campagne op die manier voert, is er al een bias qua populatie van uw onderzoek. Want het zullen vooral mensen zijn wie de campagne aanspreekt (met specifieke uitspraken als donkere gedachten en problemen waar je nergens mee terecht kunt) die zullen deelnemen.

Via dezelfde kanalen met link naar de vragenlijst werd ook een oproep gedaan voor de focusgroepen en diepte-interviews i.v.m. bestaande hulpverlening. Wat nog verder de bias stuurt.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je die mensen overschat, ik denk niet dat het verder gaat komen dan klagen op internet maar dan wel braaf hun mondvodje opzetten omdat ze diep vanbinnen zijn wat ze verafschuwen en zelf zo benoemen: schaapjes.
Daarvoor dat het internet ook dient, om anoniem te kunnen klagen. Niets mis mee vind ik. Bij mij zal het ook met enorme tegengoesting zijn dat ik die dingen zou aandoen (dan vooral omdat ik ook geen zin heb om boetes te krijgen of ambras te maken overal), het is verplicht op mijn werk, en ik krijg hoofdpijn van die dingen, mijn bril bedampt, het geeft irritatie, ..., niks dan frustratie. Ik zet dat gewoon op voor de show waar het verplicht is. Dat is zo'n beetje zoals een snelheidsbeperking van 50 per uur op een rechte baan zonder gevaar, ge let op uw snelheid waar de flitspaal staat en wat verder is het weer gas geven.

Benieuwd hoe de horeca en eventindustrie zich hierop gaan bewapenen, want in menig café of cultureel huis zal er nu een bedrukte sfeer hangen. De overheid kan het ook niet maken om ons weer allemaal thuis te laten zitten, ploeg van 11 miljoen, lakens buiten te hangen, applaudisseren voor de zorg.
Het is nu niet dat dat mondkapje het ultieme wapen is he...

Waarom het vaccineren van kinderen zo onbesproken blijft, is me een raadsel...

Benieuwd hoe de horeca en eventindustrie zich hierop gaan bewapenen, want in menig café of cultureel huis zal er nu een bedrukte sfeer hangen. De overheid kan het ook niet maken om ons weer allemaal thuis te laten zitten, ploeg van 11 miljoen, lakens buiten te hangen, applaudisseren voor de zorg.
Het is nu niet dat dat mondkapje het ultieme wapen is he...

Waarom het vaccineren van kinderen zo onbesproken blijft, is me een raadsel...
ze wachten op wetenschappelijk advies denk ik .

Wat ik me ook afvraag , wat doe je met al die grensarbeiders/seizoensarbeiders (bv. uit Roemenie) ,slechts 30% is er gevaccineerd ofzo maar die komen ook naar hier om te werken .

Voorspelling voor vandaag : De cijfers zijn weer gestegen en we worden een hele dag met een blitzkrieg van krantenartikels bestookt in aanloop naar het overlegcomité. Bonuspunten als Molenberghs weer met een zotte uitspraak komt :)

Laatst bewerkt:
Of dat nu met mond kapke is, covid pas of derde prik. Ik ben feitelijk mentaal klaar om me er niet meer in te boeien. Mijn gedrag is dusdanig zo hard aangepast na twee jaar. De voorzichtigheid zit er tegenwoordig standaard in. Laat de kranten maar weer onnodig toeteren.

Ik heb zelf testers en bij ziekte symptomen werk ik uitsluitend thuis. Zo heb ik 't ook enkele weken gedaan.

Iedereen in mijn omgeving heeft zijne prik gehad.
En ge merkt 't effect ook, drie covid besmettingen gezien op het werk, iedereen getest. Niks, niemand extra besmet.

Als ik maar deze winter een jeneverke kan gaan zuipen en gezellig een burgerke kan gaan eten.

Wat ik dan wel debiel vind is 't werk dat op verschillende manieren thuiswerk probeert een sociale negatieve stigma op te spelden. "ge moogt gerust met mondmasker komen werken, maar ge moet wel uw plaats reserveren". Wel, nee dank u, een mondmasker, en de last van altijd u bureauke te moeten reserveren? Ik werk wel van thuis. Krijg ik 10x meer gedaan.

Toch hilarisch een HR departement zien dat met grote trom afkomt dat "vanaf datum x zijn de thuiswerk maatregelen niet meer van kracht en is thuiswerk een gunst". Om dan met de staart tussen de benen te moeten vertrekken uit de beerput die ze zelf opengetrokken hebben.

Laatst bewerkt:
Toch frappant hoe sommige volwassen mensen hun innerlijke dramalama of inwendige Ché Guevara van stal halen voor wat in essentie neer komt op een stukje stof voor je mond als je even op een publieke plaats komt

Ja die dingen zijn irritant en ik ben ze ook liever kwijt dan rijk maar wel even serieus blijven he.

Als die mondmaskers momenteel de enige vereiste zijn en de tijdelijke kost die we moeten dragen om de rest van onze vrijheden te bewaren ( Scholen open, sporten,op café en restaurant kunnen, cultuur en shoppen en dergelijke), dan is dat een kost die ik wel bereid ben te betalen tijdens de komende paar maand

Dan ben ik misschien maar een schaap, mij hoor je er in elk geval niet over blaten.

Also...de eerste stoere boy die ostentatief zonder masker in onze zaak komt peacocken mocht de maatregel weer van kracht gaan ( en ja, zo hebben we wel een paar vlotte kerels gehad deze zomer), die vliegt gewoon vriendelijk doch kordaat buiten. De tweede, derde en so on gewoon ook.

Oefen uw vrije burgerrechtenverzet maar ergens anders uit, ik ga geen 750 Euro boete riskeren omdat jij geen lapje stof voor je snoet wil dragen.

Laatst bewerkt:

Diezelfde motivatiepsycholoog die begin dit jaar nog opperde dat oudere mensen meer vrijheden moesten krijgen omwille van hun vroege vaccinatie gaat nu zeggen dat er een groot draagvlak is bij de mensen om een mondmasker te dragen. Alsof we er reikhalzend naar uitkijken.

Ik vraag mij werkelijk af bij welke doos cornflakes die man zijn diploma gehaald heeft want de zever dat hij al heeft liggen verkondigen. Ofwel heeft die mens een totaal ander gedacht van motivatie dan mij.

Omdat “dat lapje stof” eigenlijk niet zo heel veel doet in de praktijk, en er andere methodes zijn die veel effectiever zijn (lees: vaccinatieplicht, betere opvolging van inkomende reizigers, het opkuisen van de vuilbak geheten Brussel, thuiswerk in een wettelijk kader gieten,…). Maar maskers zijn gemakkelijk en laten zien “dat we er als politiek wel mee bezig zijn”.

Bij correct gebruik, maar bij de meesten hangt de helft van de tijd onder hun kin en steken ze het in hun broekzak om het meerdere dagen te gebruiken.

Toch frappant hoe sommige volwassen mensen hun innerlijke dramalama of inwendige Ché Guevara van stal halen voor wat in essentie neer komt op een stukje stof voor je mond als je even op een publieke plaats komt

Ja die dingen zijn irritant en ik ben ze ook liever kwijt dan rijk maar wel even serieus blijven he.

Als die mondmaskers momenteel de enige vereiste zijn en de tijdelijke kost die we moeten dragen om de rest van onze vrijheden te bewaren ( Scholen open, sporten,op café en restaurant kunnen, cultuur en shoppen en dergelijke), dan is dat een kost die ik wel bereid ben te betalen tijdens de komende paar maand

Dan ben ik misschien maar een schaap, mij hoor je er in elk geval niet over blaten.

Also...de eerste stoere boy die ostentatief zonder masker in onze zaak komt peacocken mocht de maatregel weer van kracht gaan ( en ja, zo hebben we wel een paar vlotte kerels gehad deze zomer), die vliegt gewoon vriendelijk doch kordaat buiten. De tweede, derde en so on gewoon ook.

Oefen uw vrije burgerrechtenverzet maar ergens anders uit, ik ga geen 750 Euro boete riskeren omdat jij geen lapje stof voor je snoet wil dragen.
Diegene die het meeste memmen over 'dat hatelijke lapje stof' zullen het uiteindelijk toch wel dragen hoor.
Ge weet hoe dat gaat met de gemiddelde Belg. Af en toe eens tonen achter het toetsenbord dat ze toch ne grote hebben maar IRL toch maar braafjes volgen zoals het hoort.

In Wallonië is er al die tijd niets veranderd aan het mondmasker beleid en aangezien ik daar dagelijks moet zijn voor werk valt dat allemaal niet zo hard op.

Ik stoor me meer aan de onwilligheid van de overheid om de écht noodzakelijk maatregelen in te voeren, verplichte vaccinatie en verplicht thuiswerk.

Bij correct gebruik, maar bij de meesten hangt de helft van de tijd onder hun kin en steken ze het in hun broekzak om het meerdere dagen te gebruiken.
Euh ja.. zolang het niet stinkt draag ik het. Wat is er verkeerd met het meerdere dagen te gebruiken? Het is geen ffp2 en het lekt langs alle kanten? Het houdt toch gewoon de partikels tegen bij niezen en luid praten etc.

Omdat “dat lapje stof” eigenlijk niet zo heel veel doet in de praktijk, en er andere methodes zijn die veel effectiever zijn (lees: vaccinatieplicht, betere opvolging van inkomende reizigers, het opkuisen van de vuilbak geheten Brussel, thuiswerk in een wettelijk kader gieten,…). Maar maskers zijn gemakkelijk en laten zien “dat we er als politiek wel mee bezig zijn”.

1. Dat lapje stof (en handhygiëne) doen wel degelijk veel, dixit de griepcijfers vorig jaar.
2. De methodes die effectiever zijn, zijn niet haalbaar. Da's al langer duidelijk.
3a. De enige manier om op korte termijn een impact te hebben zijn de mondmaskers.
3b. Dat wettelijk kader lijkt me er nu uiteindelijk wel te gaan komen, de vaccinatieplicht zal er wel door komen, dat lijkt me onoverkomelijk, maar dat is niet haalbaar om dat er volgende week al door te krijgen, jammer genoeg komen we ALWEER te laat.
4. Hoe zou je de vuilbak Brussel opkuisen?

In Wallonië is er al die tijd niets veranderd aan het mondmasker beleid en aangezien ik daar dagelijks moet zijn voor werk valt dat allemaal niet zo hard op.

Ik stoor me meer aan de onwilligheid van de overheid om de écht noodzakelijk maatregelen in te voeren, verplichte vaccinatie en verplicht thuiswerk.
Hoezo, niets veranderd? Hoe komt dan dat de cijfers daar ook terug stijgen:sop::sop:

zoek de taalgrens

Nu lijkt me wel dat we in Vlaanderen eigenlijk met grote lokale uitbraken zitten. In combinatie met een algemene kleinere verhoging van besmettingen.
Infografiek is een beetje misleidend (hoewel grote lijnen wel kloppen). Houdt immers geen rekening met aantal testen + landelijke gebieden die veel besmettingen hebben maken indruk (Luxemburgse grens), terwijl het aantal gevallen daar op zich niet groot is (in absolute aantallen)

Brussel heeft momenteel 8834 testen per 100k inwoners en 720 positieven. . Vlaanderen "slechts" 6988 testen / 497 positieven, Wallonië 6340 testen en 624 positieven (telkens gemiddelden over 2 weken, telkens per 100k positieven)

Brussel lijkt het me daardoor beter te doen dan Wallonië (maar Vlaanderen nog altijd het best).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan