Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
@StannekeS : voor mezelf? Combinatie van:

- de ongelukkige communicatie bij de start van de pandemie waarbij gezegd werd dat het een maskertje voor de hersenen was
- daarna bleek het toch nodig (toen het te laat was)

Van een volwassene zou ge toch verwachten dat die wel door heeft waarom dat gezegd werd, nl. omdat er te weinig waren. Is dat mooi? nee, maar het is nu eenmaal zo. Ik zou van een volwassen persoon verwachten dat die zich daar over kan zetten.

- een masker moet je in principe meerdere malen per dag verversen, in de praktijk doen de meesten meerdere dagen met hetzelfde masker. Vaak eentje dat in de auto lag of dat reeds met tal van tafels, broekzakken, ... in contact gekomen is
- maskers worden ook te vaak verkeerd gedragen, de neus is heel vaak gewoon vrij...

Van een volwassen persoon zou ik ook verwachten dat je weet hoe je iets fatsoenlijk moet gebruiken. Mensen gaan een condoom toch ook niet rond hun vinger draaien ipv aan hunne piet...

En vooral: er zijn gewoon teveel beloftes gedaan met “het rijk van de vrijheid” (remember bv ook spandoek in vaccinatiecentrum Mechelen met daarop “rijk van de vrijheid”).

Nu weer naar af? Het is niet meer verkoopbaar in een vlaanderen waar er een zeer hoge vaccinatiegraad is. De goeden bekopen het alweer eens met de slechten.
Hoge woorden als: “1 team, samen uit samen thuis, etc...” blijken gewoon holle woorden te zijn.

Dit klinkt echt gewoon als pure kinderlijke koppigheid imo. Ze hebben gezegd dat en en ik krijg het nu niet, dus nu ga ik maar kwaad in een hoekje zitten. Zo doen mijn kinderen van 6 en 8 als ze een beloofde lekstok niet krijgen. Van volwassenen verwacht ik beter, Maar helaas dus...

Er is geen perspectief.

Hier heb ik zelfs geen woorden voor. Wat een onzin.

De mensen die zo tegen mondmaskers zijn. Ik vraag me af als die dat dan dragen voor hun eigen bescherming of voor bescherming van anderen? Zijn het dan echt zo pure egoïsten dat ze denken: ikke, ikke en de rest kan stikken?

Wat is nu echt de beweegreden dat mensen moeilijk doen over effe een mondmasker te dragen in een winkel? Want mij is het een raadsel.
Omdat het niet effectief is in de strijd tegen corona. Men durft geen effectieve beslissingen nemen en dus modderen ze maar wat aan met een symboolmaatregel.
Ik herhaal nog even mijn eerder bericht van dinsdag;
We hebben in juli 2020 gezien wat voor gigantische impact de invoering van mondmaskerplicht in winkels had op de besmettingscijfers. Not. Nog even de cijfers erbij;
Op 10 juli - dag voor de invoering van mondmaskerplicht - zaten we met 7daags gemiddelde van 90 besmettingen. Twee weken later op 24 juli (incubatietijd meegerekend dus) zaten we met een 7daags gemiddelde van 243 besmettingen. Waarna het nog verder doorsteeg later in de maand juli en augustus. Nochtans zijn er geen andere regels versoepeld in die periode na 10 juli.

Volgens de website van de overheid:

"Met een mond-neusmasker bedek je je neus en mond. Als je niest, hoest of praat vliegen er druppels rond. Het mond-neusmasker houdt de druppels tegen. Zo is er minder risico dat je iemand ziek maakt. Het dragen van een mond-neusmasker doe je dus vooral om anderen te beschermen."

De besmettingen gebeuren nu vooral bij de kinderen jonger dan 12. Net die moeten geen mondmasker dragen. Gisteren toen ik de Colruyt buiten ging kwam daar een moeder met 2 kinderen jonger dan 12 de winkel binnen. Ene van die kinderen begon daar ineens te hoesten niet normaal. Zij had een mondmasker aan, die 2 kinderen niet. Wat is dan het nut van dat mondmaker?

De mensen die zo tegen mondmaskers zijn. Ik vraag me af als die dat dan dragen voor hun eigen bescherming of voor bescherming van anderen? Zijn het dan echt zo pure egoïsten dat ze denken: ikke, ikke en de rest kan stikken?

Wat is nu echt de beweegreden dat mensen moeilijk doen over effe een mondmasker te dragen in een winkel? Want mij is het een raadsel.
Velen van die groep zijn al van het begin tegen elke vorm van maatregelen, die gaan hun kar toch nooit keren. Of het nu logische en terechte maatregelen zijn of niet, dat maakt ze toch niks uit. Nu had voor mij de mondmaskers ook niet gehoeven, maar ik ga er zeker niet van wakker liggen.

Ik had wel nog een stevige golf verwacht maar het gaat nu toch wel hevig. Bijna 9000 geregistreerde besmettingen op één dag. Als we er vanuit gaan dat dit nog niet de piek is en rekenen met een case-hospitalization rate van 3 percent dan gaan we mogelijk in november richting 300 opnames per dag. Piek tijdens derde golf was 275 opnames per dag. Zonder vaccinaties zaten we nu in een hele strenge lockdown.

Ik had wel nog een stevige golf verwacht maar het gaat nu toch wel hevig. Bijna 9000 geregistreerde besmettingen op één dag. Als we er vanuit gaan dat dit nog niet de piek is en rekenen met een case-hospitalization rate van 3 percent dan gaan we mogelijk in november richting 300 opnames per dag. Piek tijdens derde golf was 275 opnames per dag. Zonder vaccinaties zaten we nu in een hele strenge lockdown.
9000?

De enige reden waarom ik het draag is omdat het verplicht is en dat niet dragen kans op een boete geeft.

Contra's:
- het is niet zo aangenaam
- het geeft alles een corona vibe terwijl ik helemaal geen zin heb om in het dagelijks leven corona te zien
- voor mezelf zie ik het nut niet in
- het vertraagd de natuurlijke besmettingen waardoor immuniteit on top of vaccins opbouwen langer duurt en we langer in deze situatie zitten.
- het word opgelegd door de overheid. Met zo een dingen heb ik het moeilijk. All else being equal is een overheidsverplichting eerder een reden om iets niet te doen dan wel.
- het is onduidelijk tot wanneer de verplichting is en dat moeten we maar zonder uitleg accepteren van onze regeringsoverlords

Pro's:
Ik zie er geen

Omdat het niet effectief is in de strijd tegen corona. Men durft geen effectieve beslissingen nemen en dus modderen ze maar wat aan met een symboolmaatregel.
We hebben in juli 2020 gezien wat voor gigantische impact de invoering van mondmaskerplicht in winkels had op de besmettingscijfers. Not. Nog even de cijfers erbij;
Op 10 juli - dag voor de invoering van mondmaskerplicht - zaten we met 7daags gemiddelde van 90 besmettingen. Twee weken later op 24 juli (incubatietijd meegerekend dus) zaten we met een 7daags gemiddelde van 243 besmettingen. Waarna het nog verder doorsteeg later in de maand juli en augustus. Nochtans zijn er geen andere regels versoepeld in die periode na 10 juli.
Uw verhaal toont niets aan

Contra's:
- het is niet zo aangenaam (ik)
- het geeft alles een corona vibe terwijl ik helemaal geen zin heb om in het dagelijks leven corona te zien
- het vertraagd de natuurlijke besmettingen waardoor immuniteit on top of vaccins opbouwen langer duurt en we langer in deze situatie zitten.
- het word opgelegd door de overheid. Met zo een dingen heb ik het moeilijk. All else being equal is een overheidsverplichting eerder een reden om iets niet te doen dan wel.
- het is onduidelijk tot wanneer de verplichting is en dat moeten we maar zonder uitleg accepteren van onze regeringsoverlords

Pro's:
Ik zie er geen

dat is basicly heel je argumentatie : jij, ik, mezelf,

Maakt dat het slechte argumentatie? Bij sommige items ben je trouwens meer met de taalkundige vorm bezig dan met effectief een "ik"-argument.
Er wordt gevraagd naar iemands beweegredenen, die worden gegeven. Klaar.

mocht het enkel taalkundige vorm zijn dan komen woorden als 'niet zo aangenaam', 'voor mezelf geen nut','met zo'n dingen heb ik het moeilijk' niet zo voor.

Ja een egoïstische houding in een situatie zoals COVID is niet de beste houding. Dan nog maatregelen willen afschaffen omdat de overheid ze oplegt terwijl je ervoor zegt dat je het anders ook nooit gaat doen want 'IK' vindt het niet zo aangenaam.

Je kan toch moeilijk willen dat mensen jouw uitleg serieus nemen als je dergelijke zaken als reden wil geven.
Je kan ook je hoofd in het zand steken, dat helpt ook heb ik gehoord.
het word opgelegd door de overheid. Met zo een dingen heb ik het moeilijk. All else being equal is een overheidsverplichting eerder een reden om iets niet te doen dan wel.
Ik weet niet zeker of je dit zegt omwille van een anarchistische levensvisie of het feit dat jouw partij niet in de regering zit. In beide gevallen toont het gewoon aan dat je zelf geblokkeerd bent om überhaupt onbevooroordeeld naar de situatie te kijken.

Ge moogt een maatregel dan ook niet beoordelen puur op de cijfers aangezien er ook nog tig andere factoren meespelen.
Bij uw argument van zomer 2020 zit ge bv met het feit dat ge het over een vakantieperiode had waarin mensen terug meer contacten begonnen te hebben enz.
Ook wijzigingen in het testbeleid (bv omdat mensen toen terugkeerden van op reis te zijn geweest) kunnen meespelen in die cijfers.

Bovendien wil het niet zeggen dat als er geen zichtbare daling is, dat een maatregel daarom geen invloed had. De stijging die er was, zou zonder bepaalde maatregelen mss nog sterker geweest zijn. Dus ook al was er een stijgende lijn, er was mss wel een afremming van die stijgende lijn.

Mondmaskers zijn hoe dan ook geen heiligmakend middel met een enorme impact, daar ben ik het wel volledig mee eens. Maar zeggen dat ze géén invloed en nut hebben, zou ook kort door de bocht zijn. De wetenschap lijkt het me er toch wel over eens te zijn dat "frequent en correct mondmaskergebruik" meer invloed zal hebben dan "géén mondmaskergebruik". En naast het feit dat het effectief wél nut heeft (over de maat van dat nut valt dan uiteraard te discussiëren), is het zoals ge zelf zegt ergens ook wel een symboolmaatregel die mensen er aan herinnert dat er toch nog steeds risico is en het geen kwaad kan in het algemeen toch ietwat voorzichtig te blijven.

Dat het leuker is géén mondmasker te dragen, daar zullen we het allemaal wel mee over eens zijn. Maar een mondmasker dragen in de winkel lijkt me nu toch ook niet het einde van de wereld he. De enigen van wie ik de onvrede echt wel snap, zijn mensen die dit tijdens het werk opnieuw moeten dragen, zoals het horecapersoneel dat dit nu weer hele dagen aan moet hebben terwijl het cliënteel dit niet meer moet, én dit bovendien vooral is omdat men niet kan/mag vragen aan dat personeel om een CST te tonen.

Ja, dat gevoel had ik nu dus ook.
Besmettingen tot daar aan toe, maar ziekenhuis opnames +43% aan 125 mensen per dag.
Dat zijn dezelfde cijfers als midden januari en zeker als je die curve exponentieel ziet stijgen word ik daar nu ook niet echt vrolijk van.

Contra's:
- het is niet zo aangenaam

Dat ge geen zin hebt om in het dagelijks leven corona te zien, is nu toch echt wel een slecht argument he. Corona IS er nu eenmaal nog altijd, dat kunnen we moeilijk gaan wegtoveren en doen alsof onze neus bloedt.

Anders kunnen we mss ook overeenkomen om alle mensen uit het straatbeeld te bannen die mindervalide, arm, chronisch ziek, corpulent, Anderlechtsupporter, ... zijn zodat ik er niet herinnerd aan hoef te worden dat er buiten mijn redelijk cava leventje toch nog miserie bestaat in de wereld?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan